Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Centrumkwadraat.

Informatie en vorderingen.
Koos
Member
Member
Berichten: 717
Lid geworden op: vr sep 27, 2019 7:03 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Koos »

Hendrik schreef: do sep 28, 2023 10:32 pm
Hendrik schreef: do jun 10, 2021 3:04 pm Er zijn plannen om 't Bolke af te breken en de hele wand ernaast! Maar 1 van de juweeltjes van de binnenstad staat ertussen. Komen we in opstand?. De gemeente Enschede zou in mijn achting stijgen als ze bv alleen maar de gevel inpassen in de nieuwbouw.
Mijn voorstel uit 2021 wordt overgenomen! Of ik de aanjager van dit plannetje van de gemeente ben weet ik niet. Lezen ze mee bij plannenmakers van de bouwdienst? Ik vind het wel erg mooi dat het toch gaat gebeuren. Zie de Tubantia van vandaag.
Dat mag je zeggen. Je krijgt alle eer! De gemeente leest echt wel mee, maar ook projectontwikkelaars googlen naar de omgeving. Dat zie je bijvoorbeeld aan de Deurningerstraat waar die Italiaanse-nieuwbouwwijk vernoemd is naar de naastgelegen pizzaria. (Dit is uiteraard spottend bedoeld.)

Ik heb ook een nieuwtje. Er is een externe partij die de monumentenstatus heeft aangevraagd voor een groot pand uit Enschede. Ik denk dat de pandeigenaar zich kapotgeschrokken is, want dit gaat impact hebben op de plannen.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Hendrik »

De gevel aan de Molenstraat is bijna gedemonteerd. Ik heb de mannen gevraagd of alles er in goede staat is afgehaald. Ja dus, en daar ben ik blij mee.
Bijlagen
EA8FA2D6-D551-4557-BBA5-13EB53F25E5A kopie.jpg
EA8FA2D6-D551-4557-BBA5-13EB53F25E5A kopie.jpg (183.56 KiB) 3205 keer bekeken
BD63D89E-946D-4320-AA35-D3AFBC6025BA kopie.jpg
BD63D89E-946D-4320-AA35-D3AFBC6025BA kopie.jpg (219.13 KiB) 3205 keer bekeken
Wat sas as dós was kaans.
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Highlander »

Molenstraat is verkeerstechnisch een drama maar het is wel een mooie straat als het af is. Ook de Oldenzaalsestraat gaat er behoorlijk op vooruit met dat nieuwe complex voor de Polaroid. Vind op de een of andere manier de Jozefkerk ook een veel imposantere indruk maken nu.

Lijkt erop dat we langzamerhand van groot dorp een echte stad worden!
hans
Member
Member
Berichten: 2738
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door hans »

ja , jammer...
TA
Member
Member
Berichten: 761
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door TA »

hans schreef: di okt 17, 2023 10:20 pmja , jammer...
Ben je wel gezellig op feestjes? :D
hans
Member
Member
Berichten: 2738
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door hans »

ik ga alleen naar begrafenissen , mijn vrouw doet de feestjes, eerlijk verdeelt.
TA
Member
Member
Berichten: 761
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door TA »

hans schreef: wo okt 18, 2023 5:55 pm ik ga alleen naar begrafenissen , mijn vrouw doet de feestjes, eerlijk verdeelt.
:D :lol:
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21525
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Arie »

Het daglicht mag eindelijk naar binnen in de restanten van ’t Bölke: ‘Op de grond lagen allemaal matrassen’
De sloper is nu echt aan de slag gegaan. De komende weken verdwijnt ’t Bölke steen voor steen. Met een grote grijper worden stukken betegelde muur in een container gegooid. Als die muurtjes toch eens konden praten.

Lilian ten Donkelaar 24-10-23
Molenstraat 6-8 het voormalige saunadeel van ’t Bölke verdwijnt als eerste 24-10-2023.jpg
Het voormalige saunadeel van ’t Bölke verdwijnt als eerste. © Emiel Muijderman
zie: https://www.tubantia.nl/enschede/het-da ... ~a7aaa8f4/
Koos
Member
Member
Berichten: 717
Lid geworden op: vr sep 27, 2019 7:03 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Koos »

Il Villaggio is inmiddels af en bewoond. De laatste hand wordt nu gelegd aan de bestrating/beplanting. Sommige doorkijkjes kunnen me wel bevallen, andere zijn wel erg vol/propperig.

Kopen kan hier:
https://www.funda.nl/koop/enschede/huis ... straat-95/

Achterzijde van het project:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zijkant:
Afbeelding

Voorzijde Deurningerstraat:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De nieuwe bestrating is mooier, dan de bebouwing:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21525
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Arie »

Enschede krijgt er in deze populaire wijk 16 moderne villa’s bij
MET ILLUSTRATIESMeer dan tien jaar ligt het terrein aan de Joan Coststraat in Enschede al braak. Maar dat duurt nu niet lang meer. Op deze locatie in de populaire wijk Boddenkamp worden binnenkort zestien moderne villa’s gebouwd.

Mandy de Jong 13-11-23, 20:02
En van die zestien villa’s in het plan De Stadrichters zijn er in mum van tijd al dertien verkocht. Dat is volgens makelaar Hanneke ten Hag van Nieuw Wonen Twente niet zo gek. „Want het is een fantastisch, kleinschalig project tegen het centrum van de stad.”

Na brand komt nieuwbouw
Op deze plek stond ooit een bedrijfsgebouw waar verschillende ondernemers onderdak hadden, het laatste restant van de textielfabriek Scholten & Van Heek. Maar het gebouw brandde in 2012 volledig af. Sindsdien ligt het terrein er verlaten bij. Maar niet lang meer dus.

De vrijstaande villa’s in De Stadrichters zijn deels gelegen aan de Joan Coststraat, een zijstraat van de Boddenkampsingel die opnieuw wordt ingericht. En deels aan een nieuwe leefstraat. De vier verschillende type woningen - variërend van 590.000 tot 745.000 euro - moeten straks zorgen voor een gevarieerd straatbeeld met ‘veel doorkijkjes en afwisselingen in hoogte’. Enkele varianten zijn ook levensloopbestendig ingedeeld, met een bad- en slaapkamer op de begane grond. Elke villa heeft een of twee parkeerplaatsen op eigen terrein.

Groen en gasloos
Het worden ook duurzame en groene woningen, zonder gasaansluiting. En het is nog niet te zien op de foto’s, maar de villa’s krijgen ook allemaal groene daken. Zo’n dak, dat is begroeid met planten, vangt straks water op, biedt voedsel voor insecten en werkt verkoelend in de zomer. De erfgrenzen op het terrein worden beplant met klimop.

Het plan voor De Stadrichters ligt nu nog ter inzage. Makelaar Hanneke ten Hag: „Als alles volgens plan verloopt, wordt volgend jaar met de bouw gestart.” De ontwikkeling van de zestien moderne villa’s is in handen van Slokker Vastgoed uit Zwolle.
Aan de Joan Coststraat in Enschede worden 16 nieuwe villa’s gebouwd. © The Virtual Dutch Men.jpg
Aan de Joan Coststraat in Enschede worden 16 nieuwe villa’s gebouwd. © The Virtual Dutch Men.jpg (165.47 KiB) 2338 keer bekeken
Aan de Joan Coststraat in Enschede worden 16 nieuwe villa’s gebouwd.
bron en zie meer afbeeldingen op https://www.ad.nl/enschede/enschede-kri ... ~aa65c78e/
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4222
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door enschedeinansichten »

variërend van 590.000 tot 745.000 euro :o :o :? :? :roll: :roll:
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Hendrik »

En allemaal verkocht! bij het woord villa stel ik mij wat anders voor.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4811
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Veteraan »

Weer van de lego-kinderen.
Koos
Member
Member
Berichten: 717
Lid geworden op: vr sep 27, 2019 7:03 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Koos »

Het 2e deelproject dat helaas uitgesteld wordt:
Ambitieus plan brandweerkazerne in Enschede in de ijskast: 'Zeer geringe vraag naar kantoorlocaties'
Bron:
https://www.1twente.nl/artikel/3919248/ ... orlocaties

Al eerder bekend gemaakt was:
Maar ook de bouw van 90 woningen op de openbare ruimte die omsloten wordt door de Oldenzaalsestraat, Molenstraat en de spoorlijn Enschede-Gronau was binnen het Pakhuiskwartier voorzien.
De komst van de 90 woningen, deels grondgebonden en zowel vrije huur als koop, is voor onbepaalde tijd uitgesteld.
Bron:
https://www.1twente.nl/artikel/2864557/ ... an-de-wand
TA
Member
Member
Berichten: 761
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door TA »

Ongekend jammer. Het enige project in Enschede met een beetje ambitieuze architectonische doelstellingen wordt ook afgeschoten. Het is echt huilen met de pet op. Niets komt van de grond in Enschede momenteel.
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Highlander »

In het binnenstadskrantje uitgebreide informatie over Stationsplein transformatie en pakhuiskwartier. Ze gaan eerst beginnen (begin 2024) met de bouw van de lofts achter de Korte Hengelosestraat. Daarna met het gebouw van 14 verdiepingen daar weer achter (en ook achter het Stationsplein) en de bouwlaag van 6 verdiepingen direct aan het Stationsplein. Als die drie projecten klaar zijn wordt begonnen met de heraanleg en het autoluw maken (dus niet autovrij zoals eerder werd gesuggereerd) van het Stationsplein zelf. Naar verwachting zijn hier alle projecten in 2025 afgerond. Met daarbij de waarschuwing voor omwonenden dat het Stationsplein voorlopig het terrein van aannemers en bouwketen is. Waar de taxistandplaats komt en waar je mensen bij het station af kunt zetten in de toekomst is nog niet duidelijk, daar komen nog inspraakrondes over.

Ook de sloop van de huidige SJHT en de nieuwbouw SJHT in het pakhuiskwartier (Molenstraat) moet de komende twee jaren worden afgerond. Alle nieuwbouw aan die kant (dus ook die waar nu die parkeerplaats is) is voor studenthuisvesting en jong volwassenen. Dan blijft er een braakliggende gebied over aan het eind van de Molenstraat waar ruimte is voor zo'n 90 woningen in de koop en vrije huur sector, maar zoals de zaken er nu voor staan zal het moeilijk/onmogelijk zijn om daar projectontwikkelaars voor te vinden, lijkt me.

Nieuw voor mij is het plan om een nieuw busstation te realiseren, en daaronder een ondergrondse garage. De gemeente heeft hier 17 miljoen subsidie voor ontvangen van het rijk.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4222
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door enschedeinansichten »

:?
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Koos
Member
Member
Berichten: 717
Lid geworden op: vr sep 27, 2019 7:03 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Koos »

Koos schreef: vr jun 24, 2022 9:10 am Met al die parkeergarages zou een complete tunnel onder het centrum door voor automobilisten toch de volgende stap moeten zijn. :) Dat lijkt me nuttiger dan dat spoor.
Mega rijksbijdrage van 21 miljoen voor Enschede: nieuwe parkeergarage onder Stationsplein, woningen en winkels
https://www.tubantia.nl/enschede/mega-r ... ~a9d6380f/
Deze hadden jullie wellicht gemist?!
Bensel
Member
Member
Berichten: 33
Lid geworden op: wo okt 02, 2013 10:31 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Bensel »

Ze hadden de molenstraat onder de grond moeten brengen voorbij het station/stadskantoor. Deurningerstraat met een s bocht aansluiten op het stationsplein, zodat er een vrije corridor is voor fietsers en auto's zonder de gevaarlijke kruisingen voor het stadskantoor. Dan had je een oost/west verbinding behouden en was de ring een stukje minder overbelast geweest/ Ook had je dan gelijk de mogelijkheid voor een onderdoorgang bij het station
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21525
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Arie »

De bouw kan beginnen! Honderd nieuwe woningen voor jongeren en studenten in Enschede
Zo gaat Het Pakhuis met 99 studentenwoningen eruit zien © Dura Vermeer.jpg
Zo gaat Het Pakhuis met 99 studentenwoningen eruit zien © Dura Vermeer

Aan de Molenstraat komen 99 appartementen en studio’s voor jongeren en studenten. Het is het eerste woongebouw voor jongeren aan de Molenstraat. Er moeten er daar uiteindelijk zo’n 300 appartementen komen.

Corine Engelbarts 17-01-24, 11:35 Laatste update: 17-01-24, 14:33
Het Pakhuis gaat het gebouw heten op de hoek aan de Molenstraat en de Wenninkgaarde. De plek aan het spoor naar Gronau waar nu nog een parkeerplaats is. Op de eerste vijf verdiepingen komen studio’s en appartementen waar studenten en andere jongeren helemaal zelfstandig kunnen wonen, op de bovenste vier verdiepingen komen op elke verdieping negen kleine studio’s, met een gemeenschappelijke woonkamer en keuken. ‘Zodat kleine woongroepen ontstaan voor jongeren van 18 tot ongeveer 23 jaar’, merkt bouwer Dura Vermeer op in een persbericht.

Eind 2025 klaar
Het worden betaalbare studio’s en appartementen. Daar is volgens de bouwer en de gemeente grote behoefte aan. De bouwer begint dit voorjaar en eind volgend jaar moet Het Pakhuis er staan en kunnen de eerste jongeren erin. Op de begane grond komt het kantoor van de stichting jongerenhuisvesting SJHT dat nu nog aan de Lasondersingel zit.

Het Pakhuis is een van de nieuwe woongebouwen aan de Molenstraat. Daar komen in drie gebouwen 226 appartementen bij en zo’n 90 huizen andere huizen. Op de plek van ‘t Bölke komt een gebouw met 101 woningen en op de plek van de flat naast de parkeerplaats komen 25 appartementen.

Voorkomen dat ze weggaan
De plannen maken deel uit van het zogenoemde Centrumkwadraat. Daarbinnen moeten er zo’n 900 woningen bij komen op verschillende plekken. Naast Het Pakhuis gaat het onder meer om appartementen en studio’s aan de het Stationsplein, bij de Polaroid en in de voormalige kerk aan de Blijdesteinlaan. Met name met de appartementen probeert Enschede te voorkomen dat afgestudeerde jonge mensen uit Enschede weggaan.
bron: https://www.tubantia.nl/enschede/de-bou ... ~ae8fe158/
Plaats reactie