Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Herinrichting Boswinkel

Informatie en vorderingen.
Koos
Member
Member

Re: Herinrichting Boswinkel

Bericht door Koos »

Ziet er inderdaad prima uit. Op dit moment moeten er nog 2 portiekflats en 4 blokjes rijtjeswoningen gesloopt worden. Op het andere gedeelte wordt hard gewerkt aan de infrastructuur en stratenplan. Ook zijn ze begonnen met het plaatsen van bouwketen en heel veel stroomkasten:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hendrik
Member
Member

Bericht door Hendrik »

Wij zijn daar ook geweest om een appartement te kopen. Dat wordt het niet,1e veel te duur! ,2e over 2 jaar pas klaar en dan ook nog 2 wellicht 3 jaar in de modder wat omgeving betreft. Dan ben ik 80. Nee dank u. Hebben intussen wat anders gekocht. Wel een mooie woonomgeving, maar dat is bij ons nieuwe stekkie ook het geval.
Wat sas as dós was kaans.
Koos
Member
Member

Bericht door Koos »

Nadat er vandaag bekend gemaakt werd dat Ledeboer en ook het Jannink niet doorgaan, is er ook iets nieuws te melden. De bouw is gestart in Boswinkel. Volgens mij wordt het 'Appartementen entreegebouw' in het midden als eerste gebouwd.

Afbeelding

Afbeelding

https://onsboswinkel.nl/appartementen-entreegebouw/
Koos
Member
Member

Bericht door Koos »

En dan is nu echt elke oude woning gesloopt. Dat wordt een gigantische verbetering.

Afbeelding

Afbeelding
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

Bouw van 232 nieuwe huizen van start: Boswinkel-Oost is eindelijk in aanbouw
Woningcorporatie Ons Huis gaf woensdag de aftrap voor de bouw van een compleet nieuwe wijk. De flats die jarenlang een deel van Boswinkel domineerden, zijn het afgelopen jaar tegen de vlakte gegaan. Ervoor in de plaats komen nu nieuwe woningen, in verschillende prijzen.

Lilian ten Donkelaar 14-12-23,
nieuwbouw Boswinkel Oost van start 14-12-2023.jpg
bouw Boswinkel Oost van start 14-12-2023.jpg
bouw Boswinkel Oost van start 14-12-2023.jpg (206.07 KiB) 4571 keer bekeken
Woningcorporatie Ons Huis geeft startsschot voor nieuwbouw van de wijk Boswinkel-Oost in Enschede. Meer dan 200 woningen in meerdere prijsklassen, koop en huur. © Ons Huis
zie: https://www.tubantia.nl/enschede/bouw-v ... ~a423aae1/
Arie
Member
Member

Bericht door Arie »

Van grijze flats en blokkendozen naar gewilde woonwijk: ‘Ik wil nooit meer weg uit Boswinkel’
Noordhollandstraat Boswinkel-oost 2-1-2025.jpg
Irem (l), Nurten (m) en Kerem Kus voor hun nieuwe woning aan de Noordhollandstraat in Boswinkel-Oost. © Emiel Muijderman

TerugblikNog niet zo heel lang geleden was het een treurig en wat verpauperd stukje Enschede. Maar de grijze flats en blokwoningen hebben afgelopen jaar plaatsgemaakt voor verschillende typen huizen en wooncomplexen, die de wijk een hele nieuwe aanblik geven. Boswinkel-Oost is daardoor misschien wel gewilder dan ooit. „Kan soms niet geloven dat ik hier nu woon.”

Anne Loohuis 02-01-25, 06:00
Een ding is zeker: ze heeft een lot uit de loterij getrokken. Maar liefst 2800 woningzoekenden aasden op het appartement aan de Burgemeester van Veenlaan, waarvan Manon Lutke Schipholt (26) zo vlak voor de feestdagen de sleutel kreeg.

Het voelt soms nog een beetje onwerkelijk dat ze na een zoektocht van vijf jaar eindelijk een huis heeft gevonden. Via loting via de website woninghuren.nl. Manon beseft heel goed dat ze veel mazzel heeft gehad. Ze glimlacht en zegt: „Dat is me, al zeg ik het zelf, na al die jaren ook wel een keer gegund.”

Volop aan het klussen
Ze glundert van trots als ze haar nieuwe stulpje laat zien. „Het kan soms wel wat lawaaierig zijn, want we zijn volop aan het klussen”, verontschuldigt ze zich. De woning is voorzien van een keuken, badkamer, gestucte wanden en plafonds, maar voor de rest moet Manon alles zelf doen.

Dat betekent dus zelf de muur van een kleur voorzien, de vloer leggen of iets aanpassen wat toch niet zo in de smaak valt. Zoals de muren op de bovenverdieping, vertelt Manon: „Daar zat reliëf in dus we hebben ze maar meteen weer glad geschuurd.”

Nieuwkomer in de wijk
Manon is een van de vele nieuwkomers in de wijk waar rijen met flats jarenlang de aanblik van de wijk bepaalden. De 196 flat- en blokwoningen gingen in 2022 tegen de vlakte. Een jaar geleden werd het startschot gegeven voor de bouw van 281 woningen, waarvan 232 voor de verhuur.

Waarom Manon juist voor een van deze woningen koos? „In eerste instantie omdat ik al lange tijd op zoek ben naar een woning”, legt ze uit. „Ik woonde voorheen in een huurwoning van de Stichting Jongeren Huisvesting Twente (SHJT) aan de Laaressingel. De woning zat vol schimmel. Ik wilde er zo snel mogelijk weg. Dit appartement zag er mooi uit en de wijk bevalt mij ook. Voor de nieuwbouw vond ik dat niet hoor, toen zag het er hier niet uit.”

Meer voor minder
In vergelijking met haar vorige woning is Manon er in alle opzichten flink op vooruit gegaan. Niet alleen een nieuwe woning, maar ook nog eens een die goed geïsoleerd is, over zonnepanelen beschikt en veel meer ruimte heeft. En dat voor relatief minder geld. „Aan de Laaressingel betaalde ik voor 40 vierkante meter meer dan 500 euro, nu ben ik voor 92 vierkante meter 666 euro inclusief servicekosten kwijt. Ja, ik ben er echt ontzettend blij mee.”

Voorrang op nieuwkomers
Waar Boswinkel-Oost voor Manon nog redelijk onbekend terrein is, kent Nurten Kus (41) de wijk op haar duimpje. Nou ja, de wijk zoals die er voor de sloop uitzag. Toen woonde ze 17 jaar lang op de vierde verdieping van een flat aan de Groningenstraat. In april 2019 moest ze daar weg, omdat de flat gesloopt zou worden. Na ruim vijf jaar in Deppenbroek-Noord te hebben gewoond keerde ze vorige maand met haar man en 3 kinderen terug naar haar geliefde Boswinkel-Oost in een eengezinswoning aan de Noordhollandstraat.

Omdat het gezin lange tijd in de wijk heeft gewoond, kreeg ze voorrang bij het uitkiezen van een woning. Nurten: „We mochten vier kavels aankruisen. Deze kavel was onze eerste keus, omdat de tuin niet zo warm wordt, het een hoekwoning is en omgeven is door groen. Gewoon een fijne plek met mooi uitzicht. Gelukkig kregen we ’m ook. Het voelt echt al als thuis.”

Minder terugkeerders dan verwacht
Een aantal buren kent ze nog uit de tijd dat ze in haar jongere jaren in de wijk woonde. Maar Nurten heeft het idee dat niet veel mensen zijn teruggekeerd. Die gedachte heeft Marleen van der Heijden (42) ook. „Ik ken een oudere man, die het in zijn nieuwe woning inmiddels ook fijn heeft en het nu niet meer ziet zitten om op zijn leeftijd weer te moeten verhuizen”, zegt de Enschedese, die 3 jaar in een flat aan de Kotmanlaan heeft gewoond.

Ze verhuisde tijdelijk naar de Madioenstraat in de wijk Hogeland en woont sinds september weer in Boswinkel-Oost in een eengezinswoning aan de Overijssellaan.

Warme herinneringen
Ze koestert warme herinneringen aan de tijd van het vroegere Boswinkel-Oost en wilde daarom ook weer terug. „Het stond voorheen bekend als een wijk waar je niet wilde wonen, maar ik wel”, zegt ze. Dat besef werd versterkt toen ze in 2018 vanwege de naderende sloop haar flat moest verlaten en tijdelijk naar Hogeland verhuisde.

„Een van de mooiste wijken van Enschede, maar ik vond het er verschrikkelijk. Het is geen kindvriendelijke wijk, mijn dochter speelde achter de poort. En het huis was heel gehorig. Na een jaar besloot ik weer te reageren op woningen. Ruim vijf jaar later was het eindelijk raak en kreeg ik deze woning toegewezen.”

Nooit meer weg
Het was niet haar eerste keus. Ze wilde een woning in een blok van 3, maar die bleek te duur te zijn. Het inkomen is namelijk, naast leeftijd en gezinssamenstelling, een van de aspecten waar woningcorporatie Ons Huis naar kijkt bij het toewijzen van een woning.

Toen een hoekwoning op een andere locatie ook afviel, koos Marleen de tussenwoning waar ze inmiddels alweer drie maanden woont. Ze mocht, net als de veertig andere terugkeerders, zelf de kleur van de keuken uitkiezen en de tegels in de badkamer. Het eindresultaat is meer dan ze gehoopt had. Ze wil hier dan ook nooit meer weg. „Soms trek ik de poort achter me dicht en denk ik ‘is dit allemaal wel echt?’”, glundert Marleen. „Nee, zo'n kans als dit krijg je nooit weer.” bron:
https://www.ad.nl/enschede/van-grijze-f ... ~a8952fb5/
Plaats reactie