Toekomst Vliegveld Twenthe
Re: Toekomst Vliegveld Twenthe
kosten verlagen, belastinggeld wordt wel aan enorm meer nutteloos gedoe uitgegeven.
Re: Toekomst Vliegveld Twenthe
Demcon Investment en Reggeborgh Invest schieten noodlijdend Twente Airport te hulp
De Twentse ondernemingen Demcon en Reggeborgh schieten Twente Airport te hulp bij het zoeken naar een toekomst. De bedrijven hebben daarvoor een intentieovereenkomst getekend met de gemeente Enschede en de provincie Overijssel, die eigenaar en bestuurder van de luchthaven zijn.
Frank Timmers 10-03-23
Testvluchten met transportdrones boven Twente Airport. © Robin Hilberink
zie: https://www.tubantia.nl/enschede/demcon ... ~aaacb4e9/
De Twentse ondernemingen Demcon en Reggeborgh schieten Twente Airport te hulp bij het zoeken naar een toekomst. De bedrijven hebben daarvoor een intentieovereenkomst getekend met de gemeente Enschede en de provincie Overijssel, die eigenaar en bestuurder van de luchthaven zijn.
Frank Timmers 10-03-23
Testvluchten met transportdrones boven Twente Airport. © Robin Hilberink
zie: https://www.tubantia.nl/enschede/demcon ... ~aaacb4e9/
- Vincent1971
- Member
- Berichten: 1298
- Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
- Locatie: Enschede
Re: Toekomst Vliegveld Twenthe
Gewoon de gebouwen slopen. Maak er een woonwijk van gezien het chronisch tekort aan woningen. De rest nog in tact laten. Over een paar jaar heb je toch weer meer woningen nodig..
Een goed begin heeft geen einde
Re: Toekomst Vliegveld Twenthe
Mooi dat je weer reageert Vincent.Vincent1971 schreef: ↑za mar 11, 2023 1:26 pm Gewoon de gebouwen slopen. Maak er een woonwijk van gezien het chronisch tekort aan woningen. De rest nog in tact laten. Over een paar jaar heb je toch weer meer woningen nodig..
Re: Toekomst Vliegveld Twenthe
Goedzo Demcon, als bedrijf een voorbeeld voor deze regio!Arie schreef: ↑vr mar 10, 2023 4:45 pm Demcon Investment en Reggeborgh Invest schieten noodlijdend Twente Airport te hulp
De Twentse ondernemingen Demcon en Reggeborgh schieten Twente Airport te hulp bij het zoeken naar een toekomst. De bedrijven hebben daarvoor een intentieovereenkomst getekend met de gemeente Enschede en de provincie Overijssel, die eigenaar en bestuurder van de luchthaven zijn.
Testvluchten met transportdrones boven Twente Airport. © Robin Hilberink
zie: https://www.tubantia.nl/enschede/demcon ... ~aaacb4e9/
- enschedeinansichten
- Member
- Berichten: 4324
- Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Toekomst Vliegveld Twenthe
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Re: Toekomst Vliegveld Twenthe
Twente Airport haalt tweede elektrische vliegmaatschappij binnen: ‘Uiteindelijk voor de prijs van een economy ticket’
Electron Aviation wil in 2027 beginnen met elektrisch vliegen vanaf Twente Airport. Door Electron Aviation als tweede exploitant voor vluchten zonder uitstoot binnen te halen, versterkt Twente Airport haar positie als luchthaven voor elektrisch vliegen in Nederland.
Gerben Kuitert 25-05-23
Zoals bekend, moet Twente Airport onderdeel worden van een regionaal netwerk voor elektrische vliegtuigen. Begin vorige maand liet luchtvaartmaatschappij Fly wit Lucy (LUCY) al weten dat het de luchthaven bij Enschede als de ideale basis voor heel Nederland en een deel van Duitsland ziet.
500 kilometer
Electron Aviation maakt deel uit van een groep Nederlandse bedrijven die momenteel een volledig batterij-elektrisch vliegtuig ontwikkelt dat vijf personen over een afstand van 500 kilometer kan vervoeren. Dit allemaal op één batterijlading en zonder directe C02-uitstoot. De start-up wil op aanvraag gaan vliegen met een eigen vloot van vliegtuigen.
We kunnen uiteindelijk de prijs van een economy class-vliegticket en in andere landen zelfs van treinkaartjes evenaren
Josef Mouris, Electron Aviation
Het moet een soort vlieg-taxi worden, die op afroep beschikbaar is. Zo zou het mogelijk worden om binnen twee uur van Enschede naar Berlijn, Londen en Parijs te vliegen. Josef Mouris, directeur en medeoprichter van Electron Aviation: „Ons batterij-elektrisch vliegtuig biedt ook de laagste operationele kosten, waardoor we uiteindelijk de prijs van een economy class-vliegticket en in andere landen zelfs van treinkaartjes kunnen evenaren.”
Vijf stoelen
De eerste vliegtuigen waarmee wordt gevlogen tellen slechts vijf stoelen. Mouris: „Om binnen dit decennium betekenisvolle afstanden te kunnen vliegen, moesten we een compromis sluiten over de grootte van het vliegtuig en ons beperken tot vijf stoelen. Dat is ook de perfecte grootte voor ons on-demand businessmodel. Een taxibedrijf dat twee tot vier mensen moet oppikken, doet dat ook niet met een 30-persoons bus.”
De vliegtuigen van Electron Aviation zullen zijn opgebouwd uit composietmaterialen en elektronica. Zowel Electron Aviation als Twente Airport zijn lid van de Electric Flying Connection (EFC) en hebben gezamenlijk deelgenomen aan een aanvraag van het Nederlandse Groeifonds ter ondersteuning van batterij-elektrisch vliegen.
Mobiele containers
Gerben Groothuis, eFlight business development manager van Twente Airport legt uit: „Samen met Electron Aviation, de luchtvaart consultancy NACO en andere operators gaan we een ‘luchthaven-in-a-box’ concept ontwikkelen. Denk hierbij aan mobiele containers die door meerdere operators gebruikt kunnen worden, waardoor een snelle en eenvoudige passagiersafhandeling mogelijk wordt.”
. Het vliegtuig waarmee Electron Aviation vanaf Twente wil gaan vliegen moet er zo uit gaan zien. © Electron Aviation
bron: https://www.tubantia.nl/enschede/twente ... ~a076be87/
Electron Aviation wil in 2027 beginnen met elektrisch vliegen vanaf Twente Airport. Door Electron Aviation als tweede exploitant voor vluchten zonder uitstoot binnen te halen, versterkt Twente Airport haar positie als luchthaven voor elektrisch vliegen in Nederland.
Gerben Kuitert 25-05-23
Zoals bekend, moet Twente Airport onderdeel worden van een regionaal netwerk voor elektrische vliegtuigen. Begin vorige maand liet luchtvaartmaatschappij Fly wit Lucy (LUCY) al weten dat het de luchthaven bij Enschede als de ideale basis voor heel Nederland en een deel van Duitsland ziet.
500 kilometer
Electron Aviation maakt deel uit van een groep Nederlandse bedrijven die momenteel een volledig batterij-elektrisch vliegtuig ontwikkelt dat vijf personen over een afstand van 500 kilometer kan vervoeren. Dit allemaal op één batterijlading en zonder directe C02-uitstoot. De start-up wil op aanvraag gaan vliegen met een eigen vloot van vliegtuigen.
We kunnen uiteindelijk de prijs van een economy class-vliegticket en in andere landen zelfs van treinkaartjes evenaren
Josef Mouris, Electron Aviation
Het moet een soort vlieg-taxi worden, die op afroep beschikbaar is. Zo zou het mogelijk worden om binnen twee uur van Enschede naar Berlijn, Londen en Parijs te vliegen. Josef Mouris, directeur en medeoprichter van Electron Aviation: „Ons batterij-elektrisch vliegtuig biedt ook de laagste operationele kosten, waardoor we uiteindelijk de prijs van een economy class-vliegticket en in andere landen zelfs van treinkaartjes kunnen evenaren.”
Vijf stoelen
De eerste vliegtuigen waarmee wordt gevlogen tellen slechts vijf stoelen. Mouris: „Om binnen dit decennium betekenisvolle afstanden te kunnen vliegen, moesten we een compromis sluiten over de grootte van het vliegtuig en ons beperken tot vijf stoelen. Dat is ook de perfecte grootte voor ons on-demand businessmodel. Een taxibedrijf dat twee tot vier mensen moet oppikken, doet dat ook niet met een 30-persoons bus.”
De vliegtuigen van Electron Aviation zullen zijn opgebouwd uit composietmaterialen en elektronica. Zowel Electron Aviation als Twente Airport zijn lid van de Electric Flying Connection (EFC) en hebben gezamenlijk deelgenomen aan een aanvraag van het Nederlandse Groeifonds ter ondersteuning van batterij-elektrisch vliegen.
Mobiele containers
Gerben Groothuis, eFlight business development manager van Twente Airport legt uit: „Samen met Electron Aviation, de luchtvaart consultancy NACO en andere operators gaan we een ‘luchthaven-in-a-box’ concept ontwikkelen. Denk hierbij aan mobiele containers die door meerdere operators gebruikt kunnen worden, waardoor een snelle en eenvoudige passagiersafhandeling mogelijk wordt.”
. Het vliegtuig waarmee Electron Aviation vanaf Twente wil gaan vliegen moet er zo uit gaan zien. © Electron Aviation
bron: https://www.tubantia.nl/enschede/twente ... ~a076be87/
Re: Toekomst Vliegveld Twenthe
Twente Airport wordt toch geen vakantieluchthaven
RedactieBy Redactie26/07/20232 Mins Read Boeing 737 van TUI vertrekt vanaf Twente Airport © Tim Volmer
SHARE
De Enschedese gemeenteraad heeft toch besloten het plan om van Twente Airport een vakantieluchthaven te maken niet door te zetten, meldt RTV Oost. Het vliegveld zou nooit winstgevend worden.
Een meerderheid van de Enschedese gemeenteraad stemde in december 2022 voor een onderzoek naar vakantievluchten vanaf Twente Airport. Het besluit stuitte direct op veel kritiek. Tien jaar eerder werd namelijk ook al een poging gedaan weer een volwaardige luchthaven van Twente Airport te maken. Henri Roode, raadslid namens de ChristenUnie, vroeg zich af of men wel had geleerd van de mislukte poging. Toch zag het overgrote deel van de raad potentie in een burgerluchthaven in de regio.
Het bedrijf, Airport Creators dat de afgelopen zeven maanden onderzoek deed naar het vliegveld, kwam tot de conclusie dat er kostbare investeringen nodig zijn om het terrein te transformeren tot een volwaardige luchthaven. Daarnaast is de verwachting dat Twente Airport in dat scenario nooit winstgevend wordt en miljoenen euro’s verlies lijdt. Tevens denkt het bedrijf, evenals enkele raadsleden, dat er weinig draagvlak is voor een commercieel vliegveld. Zo wordt de luchthaven Münster-Osnabrück (FMO) veelvuldig als alternatief genoemd.
Investering
Volgens Airport Creators is er wel het een en ander nodig om van Twente Airport een vakantieluchthaven te maken. Er moet een nieuwe terminal komen. Momenteel beschikt het vliegveld slechts over een klein havengebouw met een kantine en enkele kantoorruimtes. Het huidige platform moet worden uitgebreid om grotere vliegtuigen te kunnen afhandelen. Ook moet de start- en landingsbaan binnen drie tot vijf jaar worden vernieuwd. Tot slot heeft de luchthaven geen luchtverkeersleiding. Totale kosten: 5,5 miljoen tot 14,4 miljoen euro, afhankelijk van de grootte van het vliegveld. Het huidige platform met havengebouw van Twente Airport © Tim Volmer
Ambitie
De gemeenteraad besloot aan de hand van de onderzoeksconclusie dat Twente Airport toch geen vakantieluchthaven moet worden. Ondanks het onderzoek is het nooit de ambitie van het vliegveld geweest om grootschalig commercieel te gaan vliegen. Wethouder Jeroen Diepemaat geeft aan dat het de ambitie van de luchthaven is door te groeien naar meer zakelijke luchtvaart en elektrisch vliegen. Daarnaast wil het vliegveld zich ontwikkelen als testluchthaven.
bron; https://www.upinthesky.nl/2023/07/26/tw ... uchthaven/
RedactieBy Redactie26/07/20232 Mins Read Boeing 737 van TUI vertrekt vanaf Twente Airport © Tim Volmer
SHARE
De Enschedese gemeenteraad heeft toch besloten het plan om van Twente Airport een vakantieluchthaven te maken niet door te zetten, meldt RTV Oost. Het vliegveld zou nooit winstgevend worden.
Een meerderheid van de Enschedese gemeenteraad stemde in december 2022 voor een onderzoek naar vakantievluchten vanaf Twente Airport. Het besluit stuitte direct op veel kritiek. Tien jaar eerder werd namelijk ook al een poging gedaan weer een volwaardige luchthaven van Twente Airport te maken. Henri Roode, raadslid namens de ChristenUnie, vroeg zich af of men wel had geleerd van de mislukte poging. Toch zag het overgrote deel van de raad potentie in een burgerluchthaven in de regio.
Het bedrijf, Airport Creators dat de afgelopen zeven maanden onderzoek deed naar het vliegveld, kwam tot de conclusie dat er kostbare investeringen nodig zijn om het terrein te transformeren tot een volwaardige luchthaven. Daarnaast is de verwachting dat Twente Airport in dat scenario nooit winstgevend wordt en miljoenen euro’s verlies lijdt. Tevens denkt het bedrijf, evenals enkele raadsleden, dat er weinig draagvlak is voor een commercieel vliegveld. Zo wordt de luchthaven Münster-Osnabrück (FMO) veelvuldig als alternatief genoemd.
Investering
Volgens Airport Creators is er wel het een en ander nodig om van Twente Airport een vakantieluchthaven te maken. Er moet een nieuwe terminal komen. Momenteel beschikt het vliegveld slechts over een klein havengebouw met een kantine en enkele kantoorruimtes. Het huidige platform moet worden uitgebreid om grotere vliegtuigen te kunnen afhandelen. Ook moet de start- en landingsbaan binnen drie tot vijf jaar worden vernieuwd. Tot slot heeft de luchthaven geen luchtverkeersleiding. Totale kosten: 5,5 miljoen tot 14,4 miljoen euro, afhankelijk van de grootte van het vliegveld. Het huidige platform met havengebouw van Twente Airport © Tim Volmer
Ambitie
De gemeenteraad besloot aan de hand van de onderzoeksconclusie dat Twente Airport toch geen vakantieluchthaven moet worden. Ondanks het onderzoek is het nooit de ambitie van het vliegveld geweest om grootschalig commercieel te gaan vliegen. Wethouder Jeroen Diepemaat geeft aan dat het de ambitie van de luchthaven is door te groeien naar meer zakelijke luchtvaart en elektrisch vliegen. Daarnaast wil het vliegveld zich ontwikkelen als testluchthaven.
bron; https://www.upinthesky.nl/2023/07/26/tw ... uchthaven/
Re: Toekomst Vliegveld Twenthe
Internationale airborne oefening falcon leap op twente airport.
oefeningen op twente airport
Twente Airport is een van de Departure AirFields (DAF) voor de oefening. Droppingen van vracht en parachutisten zullen hier niet plaatsvinden. Op Twente Airport zal wel geoefend worden met Tactical Air-Land Operations (TALO), zoals naderingsprocedures (approaches) en touch-and-go’s met o.a. een C-130 Hercules.
De C-130 kan worden ingezet in een gebied waar een vijand actief is. Het is dan mogelijk dat het toestel tijdens de landing onder vuur wordt genomen. Als het toestel altijd op dezelfde wijze en via dezelfde route zal landen, weet een vijand op een gegeven moment waar het beste een wapen kan worden geplaatst. De C-130 is in staat om bij een vliegveld een zogenaamde tactische nadering in te zetten. Het toestel nadert het vliegveld van een onvoorspelbare kant en zet daarna een snelle landing in. Hierbij kan een korte bocht worden gemaakt waarna het toestel snel daalt. Deze tactische naderingen zullen op Twente Airport geoefend worden (zie onderstaand kaartje voor de verschillende soorten tactische benaderingen).
planning twente airport (onder voorbehoud)
Dinsdag 5 t/m 8 september: met de C-130 en C27J
Woensdag 13 september: met de C130, C27J en C295
Tijdens de vluchten vliegen de toestellen op een lage hoogte en zijn daarom zichtbaar en hoorbaar. Van 5 t/m 8 september wordt ook ’s avonds gevlogen tot ongeveer 20.30 uur.
Laurens Esveldt, havenmeester Twente Airport: “Defensie maakt sinds de sluiting van de vliegbasis Twenthe nog incidenteel gebruik van de luchthaven voor (gecombineerde) oefeningen. Tijdens deze oefening werken meerdere grond- en luchteenheden van Defensie samen. Door de aard van de oefening zoekt Defensie naar ‘afgeschermde’ locaties om zelfstandig te kunnen trainen. Twente Airport voldoet aan die voorwaarden. Oefeningen zoals deze zijn nodig om de vaardigheden van het Defensiepersoneel op peil te houden. Als luchthaven zijn we blij op deze manier te kunnen bijdragen aan de geoefendheid van Defensie. ” zie verder: https://www.twente-airport.nl/nieuws/in ... te-airport
oefeningen op twente airport
Twente Airport is een van de Departure AirFields (DAF) voor de oefening. Droppingen van vracht en parachutisten zullen hier niet plaatsvinden. Op Twente Airport zal wel geoefend worden met Tactical Air-Land Operations (TALO), zoals naderingsprocedures (approaches) en touch-and-go’s met o.a. een C-130 Hercules.
De C-130 kan worden ingezet in een gebied waar een vijand actief is. Het is dan mogelijk dat het toestel tijdens de landing onder vuur wordt genomen. Als het toestel altijd op dezelfde wijze en via dezelfde route zal landen, weet een vijand op een gegeven moment waar het beste een wapen kan worden geplaatst. De C-130 is in staat om bij een vliegveld een zogenaamde tactische nadering in te zetten. Het toestel nadert het vliegveld van een onvoorspelbare kant en zet daarna een snelle landing in. Hierbij kan een korte bocht worden gemaakt waarna het toestel snel daalt. Deze tactische naderingen zullen op Twente Airport geoefend worden (zie onderstaand kaartje voor de verschillende soorten tactische benaderingen).
planning twente airport (onder voorbehoud)
Dinsdag 5 t/m 8 september: met de C-130 en C27J
Woensdag 13 september: met de C130, C27J en C295
Tijdens de vluchten vliegen de toestellen op een lage hoogte en zijn daarom zichtbaar en hoorbaar. Van 5 t/m 8 september wordt ook ’s avonds gevlogen tot ongeveer 20.30 uur.
Laurens Esveldt, havenmeester Twente Airport: “Defensie maakt sinds de sluiting van de vliegbasis Twenthe nog incidenteel gebruik van de luchthaven voor (gecombineerde) oefeningen. Tijdens deze oefening werken meerdere grond- en luchteenheden van Defensie samen. Door de aard van de oefening zoekt Defensie naar ‘afgeschermde’ locaties om zelfstandig te kunnen trainen. Twente Airport voldoet aan die voorwaarden. Oefeningen zoals deze zijn nodig om de vaardigheden van het Defensiepersoneel op peil te houden. Als luchthaven zijn we blij op deze manier te kunnen bijdragen aan de geoefendheid van Defensie. ” zie verder: https://www.twente-airport.nl/nieuws/in ... te-airport
Re: Toekomst Vliegveld Twenthe
Twente Airport vergroot toekomstkansen met Duitse start-up Flyv: ‘Regionaal vliegen vanaf 80 euro’
Weer heeft Twente Airport er een partnerschap bij, dat nu nog vooral een belofte inhoudt. De piepjonge Duitse luchtvaartmaatschappij Flyv (spreek uit Flaivie) ziet Twente als belangrijk vertrekpunt in een groot Europees netwerk van regionale luchthavens waar mensen in de toekomst op luchttaxi’s stappen die goedkoper zijn dan auto en trein. Flyv en Twente Airport trekken samen op. „Voor 80 tot 500 euro vlieg je straks overal Europa in”, belooft Tomislav Lang. zie: https://www.tubantia.nl/enschede/twente ... ~a6ab88dd/
zie ook: https://www.twente-airport.nl/nieuws/tw ... rtner-flyv
Weer heeft Twente Airport er een partnerschap bij, dat nu nog vooral een belofte inhoudt. De piepjonge Duitse luchtvaartmaatschappij Flyv (spreek uit Flaivie) ziet Twente als belangrijk vertrekpunt in een groot Europees netwerk van regionale luchthavens waar mensen in de toekomst op luchttaxi’s stappen die goedkoper zijn dan auto en trein. Flyv en Twente Airport trekken samen op. „Voor 80 tot 500 euro vlieg je straks overal Europa in”, belooft Tomislav Lang. zie: https://www.tubantia.nl/enschede/twente ... ~a6ab88dd/
zie ook: https://www.twente-airport.nl/nieuws/tw ... rtner-flyv
Re: Toekomst Vliegveld Twenthe
Hoogste rechter zet streep door grote evenementenlocatie Vliegveld Twenthe
Vandaag, 11:55 De verkeerstoren bij Vliegveld Twenthe Evenementenlocatie
© VTE
Vliegveld Twenthe Evenementenlocatie (VTE) kan voorlopig niet uitbreiden. De Raad van State heeft het bestemmingsplan en de omgevings- en natuurvergunning voor een evenemententerrein op de voormalige vliegbasis vernietigd. Het onderzoek dat de gemeente Enschede naar de stikstofgevolgen deed, is volgens de hoogste rechter deels gebrekkig.
Ruimte voor natuur, nieuwe gebouwen en een transferium om bezoekers per bus naar evenementen op het voormalige Vliegveld Twenthe te vervoeren. Het stond allemaal in het Enschedese bestemmingsplan voor het evenemententerrein op vliegveld Twenthe. Maar dat plan, goedgekeurd door de gemeente Enschede, is vandaag bij de Raad van State gesneuveld.
Het gaat dan om 'De Strip' op het terrein. Dat moet los worden gezien van Hangar 11 en het daarbij horende deelgebied. Op De Strip waren in het verleden meerdere dancefeesten, festivals en auto-events, door het besluit van de Raad gaat daar nu een streep doorheen.
Stikstofonderzoek
De zaak kwam bij de Raad van State te liggen doordat meerdere stichtingen, onder meer Lonnekerberg en Landschap Overijssel, protest aantekenden tegen bestemmingsplan. De bezwaarmakers hadden een heel aantal punten, maar de Raad besloot om alleen naar de sitkstofgevolgen te kijken omdat dat vermoedelijk al een streep door het bestemmingsplan zou zetten. En dat blijkt nu.
"Het onderzoek dat de gemeente Enschede heeft laten doen naar de stikstofgevolgen van het evenemententerrein is op onderdelen onjuist of gebaseerd op onvolledige uitgangspunten. Daardoor biedt het onderzoek niet de 'wettelijk vereiste zekerheid dat het evenemententerrein de omliggende Natura 2000-gebieden niet zal aantasten'", stelt de Raad van State.
De uitspraak is met een glimlach ontvangen door Stichting Lonnekerberg (StiL). "We zijn tevreden over de uitspraak", zegt StiL-voorzitter Geertjan Takkenkamp. "Dit is een overwinning voor de natuur." Want hij verwacht niet dat het bestemmingsplan met aanpassingen alsnog op goedkeuring kan rekenen.
Europese richtlijnen
Vliegveld Twenthe Evenementenlocatie-directeur Marten Foppen zag de bui al hangen. "We hadden al rekening gehouden met die uitspraak. Voor met de Nederlandse én Europese stikstofregels in ons achterhoofd." Volgens hem kan het bedrijf blijven doen wat het al deed. "De evenementen in de Hangar en het deelgebied waar we al eerder vergunningen voor kregen, blijven doorgaan. In die zin verandert er niets voor ons, omdat die vergunningen onherroepelijk zijn.", legt hij uit.
Toch is er teleurstelling bij Foppen. "Als ondernemer wil je altijd groeien en verder. Maar die groei zit er even niet in. We moeten voor nu pas op de plaats maken." bron: https://www.rtvoost.nl/nieuws/2290579/h ... ld-twenthe
Vandaag, 11:55 De verkeerstoren bij Vliegveld Twenthe Evenementenlocatie
© VTE
Vliegveld Twenthe Evenementenlocatie (VTE) kan voorlopig niet uitbreiden. De Raad van State heeft het bestemmingsplan en de omgevings- en natuurvergunning voor een evenemententerrein op de voormalige vliegbasis vernietigd. Het onderzoek dat de gemeente Enschede naar de stikstofgevolgen deed, is volgens de hoogste rechter deels gebrekkig.
Ruimte voor natuur, nieuwe gebouwen en een transferium om bezoekers per bus naar evenementen op het voormalige Vliegveld Twenthe te vervoeren. Het stond allemaal in het Enschedese bestemmingsplan voor het evenemententerrein op vliegveld Twenthe. Maar dat plan, goedgekeurd door de gemeente Enschede, is vandaag bij de Raad van State gesneuveld.
Het gaat dan om 'De Strip' op het terrein. Dat moet los worden gezien van Hangar 11 en het daarbij horende deelgebied. Op De Strip waren in het verleden meerdere dancefeesten, festivals en auto-events, door het besluit van de Raad gaat daar nu een streep doorheen.
Stikstofonderzoek
De zaak kwam bij de Raad van State te liggen doordat meerdere stichtingen, onder meer Lonnekerberg en Landschap Overijssel, protest aantekenden tegen bestemmingsplan. De bezwaarmakers hadden een heel aantal punten, maar de Raad besloot om alleen naar de sitkstofgevolgen te kijken omdat dat vermoedelijk al een streep door het bestemmingsplan zou zetten. En dat blijkt nu.
"Het onderzoek dat de gemeente Enschede heeft laten doen naar de stikstofgevolgen van het evenemententerrein is op onderdelen onjuist of gebaseerd op onvolledige uitgangspunten. Daardoor biedt het onderzoek niet de 'wettelijk vereiste zekerheid dat het evenemententerrein de omliggende Natura 2000-gebieden niet zal aantasten'", stelt de Raad van State.
De uitspraak is met een glimlach ontvangen door Stichting Lonnekerberg (StiL). "We zijn tevreden over de uitspraak", zegt StiL-voorzitter Geertjan Takkenkamp. "Dit is een overwinning voor de natuur." Want hij verwacht niet dat het bestemmingsplan met aanpassingen alsnog op goedkeuring kan rekenen.
Europese richtlijnen
Vliegveld Twenthe Evenementenlocatie-directeur Marten Foppen zag de bui al hangen. "We hadden al rekening gehouden met die uitspraak. Voor met de Nederlandse én Europese stikstofregels in ons achterhoofd." Volgens hem kan het bedrijf blijven doen wat het al deed. "De evenementen in de Hangar en het deelgebied waar we al eerder vergunningen voor kregen, blijven doorgaan. In die zin verandert er niets voor ons, omdat die vergunningen onherroepelijk zijn.", legt hij uit.
Toch is er teleurstelling bij Foppen. "Als ondernemer wil je altijd groeien en verder. Maar die groei zit er even niet in. We moeten voor nu pas op de plaats maken." bron: https://www.rtvoost.nl/nieuws/2290579/h ... ld-twenthe
Re: Toekomst Vliegveld Twenthe
Kans steeds groter dat Defensie terugkeert naar vliegbasis in Enschede
De kans dat Defensie oorlogsdrones stationeert op luchthaven Twente lijkt met de dag toe te nemen. Woensdag praat Defensie met Technology Base over de komst van verkenningsdrones of in elk geval oefeningen daarmee vanaf Twente.
Lucien Baard 23-01-24, 21:50
Dat bevestigt onder anderen Jan Schuring, directeur van Technology Base en waarnemend directeur Twente Airport. Het zou dan om onbemande en onbewapende ‘vliegtuigen’ gaan. De types die gebruikt worden om informatie te verzamelen met camera’s, radars en andere sensoren. Bijvoorbeeld om gebieden in kaart te brengen voor eigen militairen of troepenbewegingen van andere mogendheden in beeld te krijgen. Om welk type drone het in de gesprekken over gaat kan Schuring nu nog niet zeggen.
Groeiende spanningen
Vanwege groeiende internationale spanningen wil de regering een grotere krijgsmacht. Defensie heeft meer ruimte nodig om te oefenen of om materieel op te slaan. Een dronebasis is ook nodig.
Je mag in Nederland niet oefenen met drones met wapens. De komst daarvan is helemaal niet aan de orde
Jan Schuring, directeur Technology Base
Enschede legt daar graag de rode loper voor uit. Wethouder Jeroen Diepemaat zei maandag dat de gemeente op dit moment druk lobbyt in Den Haag om een permanente dronebasis van Defensie op het vliegveld in Twente te vestigen.
De Technology Base daar is tot nu toe geen doorslaand succes. Defensie zou een welkome aanvulling zijn. „Het zou heel goed zijn voor de luchthaven, want op dit moment ziet het er niet zo gunstig uit”, aldus de wethouder.
Geen drones met wapens
Schuring zegt dat er tot op heden ‘alleen nog maar verkennende gesprekken zijn geweest met Defensie’. Niettemin is er woensdag een concreter gesprek over de stationering van ‘een type verkenningsdrone’.
Schuring: „Geen drone met wapens in elk geval, dus van die grote. Maar wat kleinere types met allerlei soorten camera’s. Daar is Twente ook heel geschikt voor. Dat hebben we eerder zelf ook kenbaar gemaakt en Defensie ziet de luchthaven ook als serieuze optie. Er liggen hier natuurlijk kansen als voormalig vliegbasis.”
Geen vliegbasis
Defensie keek zelf al naar Twente als eventuele basis voor ‘cargo-drones’. Ook dat is nog een mogelijkheid. Defensie zegt geen enkele behoefte te hebben om Twente weer op te tuigen als militaire vliegbasis. Schuring bezweert dat de komst van een dronebasis daar de deur ook niet voor openzet. „Daar hebben we helemaal geen ruimte voor, als het gaat om de geluidszonering. Twee vluchten met een F35 en de ruimte is op, bij wijze van spreken.”
Ook voor de komst van gevechtsdrones hoeft niet worden gevreesd, wordt gezegd. „Omdat je in Nederland ook helemaal niet kan en mag oefenen met zulke drones met wapens. De komst daarvan is helemaal niet aan de orde.”
Er is op dit moment op de vliegbasis geen passende voorziening voor zware militaire drones met wapensystemen
Jeroen Diepenmaat, wethouder
Volgens Diepenmaat zijn gevechtsdrones ook om een andere reden niet welkom. „Er is op dit moment op de vliegbasis geen passende voorziening voor zware militaire drones met wapensystemen.”
Eerder gaf Defensie al aan dat Twente ook in beeld is voor een extra en moderne, grootschalige opslag van munitie. Gekeken wordt naar het gebied tussen Oldenzaal en Ootmarsum. Daarvoor zijn landelijk zeven alternatieven.
bron: https://www.ad.nl/enschede/kans-steeds- ... ~abef19f5/
De kans dat Defensie oorlogsdrones stationeert op luchthaven Twente lijkt met de dag toe te nemen. Woensdag praat Defensie met Technology Base over de komst van verkenningsdrones of in elk geval oefeningen daarmee vanaf Twente.
Lucien Baard 23-01-24, 21:50
Dat bevestigt onder anderen Jan Schuring, directeur van Technology Base en waarnemend directeur Twente Airport. Het zou dan om onbemande en onbewapende ‘vliegtuigen’ gaan. De types die gebruikt worden om informatie te verzamelen met camera’s, radars en andere sensoren. Bijvoorbeeld om gebieden in kaart te brengen voor eigen militairen of troepenbewegingen van andere mogendheden in beeld te krijgen. Om welk type drone het in de gesprekken over gaat kan Schuring nu nog niet zeggen.
Groeiende spanningen
Vanwege groeiende internationale spanningen wil de regering een grotere krijgsmacht. Defensie heeft meer ruimte nodig om te oefenen of om materieel op te slaan. Een dronebasis is ook nodig.
Je mag in Nederland niet oefenen met drones met wapens. De komst daarvan is helemaal niet aan de orde
Jan Schuring, directeur Technology Base
Enschede legt daar graag de rode loper voor uit. Wethouder Jeroen Diepemaat zei maandag dat de gemeente op dit moment druk lobbyt in Den Haag om een permanente dronebasis van Defensie op het vliegveld in Twente te vestigen.
De Technology Base daar is tot nu toe geen doorslaand succes. Defensie zou een welkome aanvulling zijn. „Het zou heel goed zijn voor de luchthaven, want op dit moment ziet het er niet zo gunstig uit”, aldus de wethouder.
Geen drones met wapens
Schuring zegt dat er tot op heden ‘alleen nog maar verkennende gesprekken zijn geweest met Defensie’. Niettemin is er woensdag een concreter gesprek over de stationering van ‘een type verkenningsdrone’.
Schuring: „Geen drone met wapens in elk geval, dus van die grote. Maar wat kleinere types met allerlei soorten camera’s. Daar is Twente ook heel geschikt voor. Dat hebben we eerder zelf ook kenbaar gemaakt en Defensie ziet de luchthaven ook als serieuze optie. Er liggen hier natuurlijk kansen als voormalig vliegbasis.”
Geen vliegbasis
Defensie keek zelf al naar Twente als eventuele basis voor ‘cargo-drones’. Ook dat is nog een mogelijkheid. Defensie zegt geen enkele behoefte te hebben om Twente weer op te tuigen als militaire vliegbasis. Schuring bezweert dat de komst van een dronebasis daar de deur ook niet voor openzet. „Daar hebben we helemaal geen ruimte voor, als het gaat om de geluidszonering. Twee vluchten met een F35 en de ruimte is op, bij wijze van spreken.”
Ook voor de komst van gevechtsdrones hoeft niet worden gevreesd, wordt gezegd. „Omdat je in Nederland ook helemaal niet kan en mag oefenen met zulke drones met wapens. De komst daarvan is helemaal niet aan de orde.”
Er is op dit moment op de vliegbasis geen passende voorziening voor zware militaire drones met wapensystemen
Jeroen Diepenmaat, wethouder
Volgens Diepenmaat zijn gevechtsdrones ook om een andere reden niet welkom. „Er is op dit moment op de vliegbasis geen passende voorziening voor zware militaire drones met wapensystemen.”
Eerder gaf Defensie al aan dat Twente ook in beeld is voor een extra en moderne, grootschalige opslag van munitie. Gekeken wordt naar het gebied tussen Oldenzaal en Ootmarsum. Daarvoor zijn landelijk zeven alternatieven.
bron: https://www.ad.nl/enschede/kans-steeds- ... ~abef19f5/
Re: Toekomst Vliegveld Twenthe
Defensie denkt aan Twente Airport voor vrachtdrones, luchthaven biedt zich aan voor 'meer' militair gebruik
De luchthaven in Enschede is in beeld voor militaire vrachtdrones, zoals de Skeldar (250 kg) van Saab.
BEELD: TECHNOLOGY BASE TWENTE/SAAB
Het Ministerie van Defensie zoekt naarstig naar uitbreiding voor militaire opslag en oefenterreinen. 'Omdat de veiligheidssituatie verandert', luidt de reden. Daarmee wordt onder meer gedoeld op het conflict tussen Rusland en Oekraïne, waar ook Nederland zich als NAVO- en EU-bondgenoot mee bemoeit door wapentuig te leveren. Om paraat te kunnen staan vindt Defensie dat er flink geïnvesteerd moet worden in militaire infrastructuur. Twente Airport is in beeld als oefengebied voor vrachtdrones. De luchthaven grijpt de interesse aan om haar eigen toekomst zeker te kunnen stellen.
Wilco Louwes
WILCO LOUWES
REDACTEUR
VANDAAG 20:00
Alle plannen en voorkeurslocaties van het leger staan beschreven in het Nationaal Programma Ruimte voor Defensie. Een blauwdruk van die plannen heeft de afgelopen twee maanden ter inzage gelegen. Onder meer gemeenten en provincies konden via een zienswijze hun mening geven of meedenken. Vanuit de Technology Base Twente (de overkoepelende organisatie van Twente Airport) en de provincie Overijssel zijn er zienswijzen verstuurd.
Oude vliegbasis
De connectie tussen Twente Airport en Defensie is groot. Dat heeft alles te maken met de tijd dat de luchthaven nog onderdeel was van de militaire Vliegbasis Twenthe. In 2007 werd de vliegbasis gesloten en zes jaar later verloor het terrein ook de militaire functie. Toch wordt er zo nu en dan door de luchtmacht nog gebruik gemaakt van het vliegveld en het Twentse luchtruim voor oefeningen, zoals vorig jaar met de 'operatie Falcon Leap'.
“Tegelijk moet ik benadrukken dat dit alles voor de langere termijn alleen zinvol is als Defensie actiever kan bijdragen om de introductie van satellietnavigatie op Twente Airport mogelijk te maken”
DIRECTEUR JAN SCHURING VAN TECHNOLOGY BASE TWENTE IN ZIENSWIJZE
Opnieuw heeft Defensie de ogen gericht op de luchthaven ten noorden van Enschede. Er wordt namelijk een infrastructuur opgetuigd om te kunnen oefenen met drones. Deze onbemande vliegtuigen of helikopters worden steeds vaker in oorlogsgebieden toegepast. Specifiek gaat het om transportdrones, ofwel cargodrones, met een gewicht tot zo'n 250 kilogram. Hoewel Vliegbasis Deelen (bij Arnhem) al geldt als uitvalslocatie voor de onbemande systemen, zijn er vliegroutes nodig om te kunnen oefenen. Daar komt Twente Airport in beeld.
Oefenen met drones
De Twentse luchthaven is volgens Defensie interessant vanwege de aanwezigheid van Space53. Dit is een test- en ontwikkelcentrum dat zich heeft gespecialiseerd op het gebied drones. Bedrijventerrein Technology Base Twente (gedeeld eigendom van de gemeente Enschede en de provincie Overijssel) zal Defensie met open armen ontvangen. Zoveel is duidelijk in een zienswijze die afgelopen weken is ingediend. Sterker: als het aan de exploitant van Twente Airport ligt is er nog wel meer mogelijk.
Munitieopslag in Twente?
Niet alleen voor het oefenen met vrachtdrones is de blik van Defensie op Twente gevallen. Ook de komst van een grootschalige munitieopslag (of in het alternatieve scenario twee kleine opslagen) is een mogelijkheid. Defensie verwacht dat de voorraad munitie op langere termijn fors wordt opgehoogd. En die voorraad moet ergens opgeslagen worden. Voor die locatie zijn zeven mogelijke gebieden in het midden en oosten van Nederland in het vizier. Een daarvan is het buitengebied in de driehoek Oldenzaal-Ootmarsum-Weerselo.
De startbaan wordt slechts beperkt gebruikt door de civiele luchtvaart en is dus makkelijk dagen of dagdelen af te huren. 'We zien al met al vanuit het huidige civiele gebruik goede kansen voor militair medegebruik, juist voor trainingen met inzet van nieuw en innovatief materiaal, dat u op een veilig en afgesloten terrein kunt testen en uitproberen", aldus de Technology Base in haar zienswijze. 'We gaan dus ook graag in gesprek om ook mogelijk ander militair gebruik dan vrachtdrones met u te verkennen.'
Geen straaljagers
In de zienswijze staat nadrukkelijk vermeld dat het daarbij ook zou kunnen gaan om het oefenen met bemande systemen. Desgevraagd laat Jan Schuring, directeur van de Technology Base Twente, weten dat hij daar geen exact beeld bij heeft. "Het zal in ieder geval niet gaan om medegebruik door/voor trainingsvluchten met de F35, omdat we daar geen geluidsruimte voor kunnen bieden", aldus Schuring. "Het accent zal liggen bij testen van stillere Drones. En verder afhankelijk van de wensen van Defensie. De zienswijze is ook te zien als uitnodiging om dat verkennend te bezien."
Navigatie gevraagd
Maar... zonder luchthaven geen testlocatie. Althans, daarop lijkt de Technology Base te zinspelen in de zienswijze. Zoals gezegd wordt de krijgsmacht met open armen ontvangen, maar 'tegelijk moet ik benadrukken dat dit alles voor de langere termijn alleen zinvol is als Defensie actiever kan bijdragen om de introductie van satellietnavigatie op Twente Airport mogelijk te maken' schrijft directeur Schuring. Op Twente Airport is die navigatie nu niet aanwezig, waardoor het voor piloten alleen mogelijk is om 'op zicht' te landen.
Volgens Schuring is er bij de landelijke luchtverkeersleiding voorlopig niet de benodigde capaciteit voor satellietnavigatie. Op dit moment werkt de luchthaven aan een plan voor de toekomst, met daarin een grote rol voor elektrisch vliegen. Als er binnen twee tot drie jaar geen zicht is op navigatie, komt de exploitatie van Twente Airport volgen Schuring in gevaar. 'Dit betekent ook dat wij mogelijk op termijn aan geen van de mogelijke gebruiksfuncties voor Defensie gehoor kunnen geven.'
bron± https://www.1twente.nl/artikel/4154369/ ... sVD84wPCY0
20240218 Twente Airport Luchthaven Technology Base drone Skeldar SaabDe luchthaven in Enschede is in beeld voor militaire vrachtdrones, zoals de Skeldar (250 kg) van Saab.
BEELD: TECHNOLOGY BASE TWENTE/SAAB
Het Ministerie van Defensie zoekt naarstig naar uitbreiding voor militaire opslag en oefenterreinen. 'Omdat de veiligheidssituatie verandert', luidt de reden. Daarmee wordt onder meer gedoeld op het conflict tussen Rusland en Oekraïne, waar ook Nederland zich als NAVO- en EU-bondgenoot mee bemoeit door wapentuig te leveren. Om paraat te kunnen staan vindt Defensie dat er flink geïnvesteerd moet worden in militaire infrastructuur. Twente Airport is in beeld als oefengebied voor vrachtdrones. De luchthaven grijpt de interesse aan om haar eigen toekomst zeker te kunnen stellen.
Wilco Louwes
WILCO LOUWES
REDACTEUR
VANDAAG 20:00
Alle plannen en voorkeurslocaties van het leger staan beschreven in het Nationaal Programma Ruimte voor Defensie. Een blauwdruk van die plannen heeft de afgelopen twee maanden ter inzage gelegen. Onder meer gemeenten en provincies konden via een zienswijze hun mening geven of meedenken. Vanuit de Technology Base Twente (de overkoepelende organisatie van Twente Airport) en de provincie Overijssel zijn er zienswijzen verstuurd.
Oude vliegbasis
De connectie tussen Twente Airport en Defensie is groot. Dat heeft alles te maken met de tijd dat de luchthaven nog onderdeel was van de militaire Vliegbasis Twenthe. In 2007 werd de vliegbasis gesloten en zes jaar later verloor het terrein ook de militaire functie. Toch wordt er zo nu en dan door de luchtmacht nog gebruik gemaakt van het vliegveld en het Twentse luchtruim voor oefeningen, zoals vorig jaar met de 'operatie Falcon Leap'.
“Tegelijk moet ik benadrukken dat dit alles voor de langere termijn alleen zinvol is als Defensie actiever kan bijdragen om de introductie van satellietnavigatie op Twente Airport mogelijk te maken”
DIRECTEUR JAN SCHURING VAN TECHNOLOGY BASE TWENTE IN ZIENSWIJZE
Opnieuw heeft Defensie de ogen gericht op de luchthaven ten noorden van Enschede. Er wordt namelijk een infrastructuur opgetuigd om te kunnen oefenen met drones. Deze onbemande vliegtuigen of helikopters worden steeds vaker in oorlogsgebieden toegepast. Specifiek gaat het om transportdrones, ofwel cargodrones, met een gewicht tot zo'n 250 kilogram. Hoewel Vliegbasis Deelen (bij Arnhem) al geldt als uitvalslocatie voor de onbemande systemen, zijn er vliegroutes nodig om te kunnen oefenen. Daar komt Twente Airport in beeld.
Oefenen met drones
De Twentse luchthaven is volgens Defensie interessant vanwege de aanwezigheid van Space53. Dit is een test- en ontwikkelcentrum dat zich heeft gespecialiseerd op het gebied drones. Bedrijventerrein Technology Base Twente (gedeeld eigendom van de gemeente Enschede en de provincie Overijssel) zal Defensie met open armen ontvangen. Zoveel is duidelijk in een zienswijze die afgelopen weken is ingediend. Sterker: als het aan de exploitant van Twente Airport ligt is er nog wel meer mogelijk.
Munitieopslag in Twente?
Niet alleen voor het oefenen met vrachtdrones is de blik van Defensie op Twente gevallen. Ook de komst van een grootschalige munitieopslag (of in het alternatieve scenario twee kleine opslagen) is een mogelijkheid. Defensie verwacht dat de voorraad munitie op langere termijn fors wordt opgehoogd. En die voorraad moet ergens opgeslagen worden. Voor die locatie zijn zeven mogelijke gebieden in het midden en oosten van Nederland in het vizier. Een daarvan is het buitengebied in de driehoek Oldenzaal-Ootmarsum-Weerselo.
De startbaan wordt slechts beperkt gebruikt door de civiele luchtvaart en is dus makkelijk dagen of dagdelen af te huren. 'We zien al met al vanuit het huidige civiele gebruik goede kansen voor militair medegebruik, juist voor trainingen met inzet van nieuw en innovatief materiaal, dat u op een veilig en afgesloten terrein kunt testen en uitproberen", aldus de Technology Base in haar zienswijze. 'We gaan dus ook graag in gesprek om ook mogelijk ander militair gebruik dan vrachtdrones met u te verkennen.'
Geen straaljagers
In de zienswijze staat nadrukkelijk vermeld dat het daarbij ook zou kunnen gaan om het oefenen met bemande systemen. Desgevraagd laat Jan Schuring, directeur van de Technology Base Twente, weten dat hij daar geen exact beeld bij heeft. "Het zal in ieder geval niet gaan om medegebruik door/voor trainingsvluchten met de F35, omdat we daar geen geluidsruimte voor kunnen bieden", aldus Schuring. "Het accent zal liggen bij testen van stillere Drones. En verder afhankelijk van de wensen van Defensie. De zienswijze is ook te zien als uitnodiging om dat verkennend te bezien."
Navigatie gevraagd
Maar... zonder luchthaven geen testlocatie. Althans, daarop lijkt de Technology Base te zinspelen in de zienswijze. Zoals gezegd wordt de krijgsmacht met open armen ontvangen, maar 'tegelijk moet ik benadrukken dat dit alles voor de langere termijn alleen zinvol is als Defensie actiever kan bijdragen om de introductie van satellietnavigatie op Twente Airport mogelijk te maken' schrijft directeur Schuring. Op Twente Airport is die navigatie nu niet aanwezig, waardoor het voor piloten alleen mogelijk is om 'op zicht' te landen.
Volgens Schuring is er bij de landelijke luchtverkeersleiding voorlopig niet de benodigde capaciteit voor satellietnavigatie. Op dit moment werkt de luchthaven aan een plan voor de toekomst, met daarin een grote rol voor elektrisch vliegen. Als er binnen twee tot drie jaar geen zicht is op navigatie, komt de exploitatie van Twente Airport volgen Schuring in gevaar. 'Dit betekent ook dat wij mogelijk op termijn aan geen van de mogelijke gebruiksfuncties voor Defensie gehoor kunnen geven.'
bron± https://www.1twente.nl/artikel/4154369/ ... sVD84wPCY0
Re: Toekomst Vliegveld Twenthe
Minder evenementen en einde aan vuurwerk: eigenaar moet wensen op oude Vliegbasis Twenthe flink bijstellen
De Strip
BEELD: GOOGLEMAPS
Nu er op korte termijn geen oplossing lijkt te komen voor de stikstofproblematiek, staat de ontwikkeling van de voormalige Vliegbasis Twenthe tot een volwaardig evenemententerrein stil. De Raad van State heeft daar in ieder geval tot twee keer toe een stokje voor gestoken. Toch wil het college van Enschede de eigenaar toestemming geven om het terrein voor evenementen in te zetten. En wel via een tijdelijke afwijking van het bestemmingsplan. Omwonenden zijn niet blij, maar volgens de ondernemer zelf is het belangrijk om tot een minimale exploitatie te kunnen komen.
Wilco Louwes
WILCO LOUWES
REDACTEUR
7 MRT 2024 18:46
Ongeveer tien jaar geleden kocht ondernemer Jan van Eck de voormalige vliegbasis met als doel om er een evenemententerrein van te maken. Voor het gedeelte rond de zogeheten Hangar 11, waar bijvoorbeeld theaterspektakel Hanna van Hendrik werd gedraaid, is dat ook gelukt. Maar door de plannen voor de voormalige taxibaan en omliggende bunkers, ook wel De Strip genoemd, is al twee keer een streep gezet door de hoogste bestuursrechter. De stikstofdepositie op omliggende Natura 2000-gebieden (het Lonnekermeer) was volgens de rechter niet voldoende onderbouwd.
Blijven meewerken
De hoop op een snelle oplossing voor de stikstofproblematiek is wel een beetje vervlogen, liet wethouder Jeroen Diepemaat dinsdag in een vergadering van stadsdeelcommissie Noord doorschemeren. Die bal ligt in ieder geval bij de landelijke politiek. Maar de ondernemer, die onder de vlag Vliegveld Twente Evenementenlocatie (VTE) opereert, heeft het terrein ooit gekocht met de intentie om er evenementen te houden. En daar wil de gemeente wel aan blijven meewerken.
Ook de afgelopen jaren hadden er gewoon evenementen plaats op De Strip. Zoals technofestival Onder de Radar of het Grootste Terras van Nederland. De Raad van State heeft geoordeeld dat al deze evenementen niet als afzonderlijk mogen worden gezien, maar gezamenlijk vergund moeten worden. En dus ook in z'n totaal op eventuele gevolgen voor kwetsbare natuur beoordeeld moeten worden.
Omwonenden niet blij
Dat gaat nu dus gebeuren. Via een zogeheten projectafwijkingsbesluit, dat toestemming geeft om voor een bepaalde periode van het bestemmingsplan af te wijken. Dit traject gaat ongeveer een half jaar duren. Er moet namelijk wel een plan worden ingediend, inclusief milieutoetsen. De intentie van het college van B&W is om aan de plannen mee te werken. En dat is tegen het zere been van belangenorganisaties voor omwonenden en landschap, zoals Stichting Lonnekerberg (StiL), Stichting Lonneker Land en de Dassenwerkgroep Twente.
Uitbreiding van evenemententerrein Vliegbasis Twenthe sneuvelt weer bij rechter: kunnen festivals doorgaan?
In de stadsdeelvergadering vroegen zij de lokale politiek via een inspraak om het heft in handen te nemen en plannen te ontwikkelen waarbij het gebied vooral wordt teruggegeven aan de natuur, met activiteiten die daarbij passen. En volgens de insprekers zijn dat in ieder geval geen festivals die veel lawaai maken en die beschermde dieren zoals dassen afschrikken. En voor wat de stikstofdepositie betreft is de Raad van State volgens hen duidelijk geweest: het kan niet. "Maar ze gaan gewoon vedan", aldus Geertjan Takkenkamp van StiL.
Kijken wat wél kan
Over dat 'gewoon vedan gaan' zijn de meningen verdeeld. Volgens wethouder Diepemaat is daar helemaal geen sprake van. Ook nu zal via de zogeheten stikstofcalculator moeten worden aangetoond dat er geen sprake is van toename van depositie op omliggende natuurgebieden. En dat betekent dat de plannen zoals ze in het bestemmingsplan voorlagen - met maximaal 500.000 bezoekers per jaar, autoshows en twaalf grootschalige evenementen - niet kunnen.
Militaire functie
Met de uitspraak van de Raad van State valt het terrein van de voormalige Vliegbasis Twenthe weer terug op het laatst geldende bestemmingsplan uit 1996: een militaire functie dus. In theorie kan Defensie - dat in het hele land op zoek is naar ruimte - er dus weer gebruik van maken. Maar dat is de theorie. In de praktijk valt de startbaan van het naastgelegen Twente Airport onder een nieuw (en ander) bestemmingsplan, namelijk dat van Technology Base Twente. Daarin is het opstijgen en landen van straaljagers bijvoorbeeld onmogelijk.
Vliegveld Twenthe Evenementenlocatie is druk bezig met een plan voor een minimale exploitatie en om werkgelegenheid te behouden. Directeur Marten Foppen laat al doorschemeren dat het gaat om flink minder hoge bezoekersaantallen, minder evenementen en dat ook het gebruik van vuurwerk bij evenementen wordt geschrapt. "Wij zijn gekomen om te ondernemen en mooie evenementen te organiseren. Dan gaan we niet bij de pakken neerzitten, maar kijken naar wat er wél kan." bron: https://www.1twente.nl/artikel/4206068/ ... Qyfm16uC70
Strip Vliegveld Twenthe Google MapsDe Strip
BEELD: GOOGLEMAPS
Nu er op korte termijn geen oplossing lijkt te komen voor de stikstofproblematiek, staat de ontwikkeling van de voormalige Vliegbasis Twenthe tot een volwaardig evenemententerrein stil. De Raad van State heeft daar in ieder geval tot twee keer toe een stokje voor gestoken. Toch wil het college van Enschede de eigenaar toestemming geven om het terrein voor evenementen in te zetten. En wel via een tijdelijke afwijking van het bestemmingsplan. Omwonenden zijn niet blij, maar volgens de ondernemer zelf is het belangrijk om tot een minimale exploitatie te kunnen komen.
Wilco Louwes
WILCO LOUWES
REDACTEUR
7 MRT 2024 18:46
Ongeveer tien jaar geleden kocht ondernemer Jan van Eck de voormalige vliegbasis met als doel om er een evenemententerrein van te maken. Voor het gedeelte rond de zogeheten Hangar 11, waar bijvoorbeeld theaterspektakel Hanna van Hendrik werd gedraaid, is dat ook gelukt. Maar door de plannen voor de voormalige taxibaan en omliggende bunkers, ook wel De Strip genoemd, is al twee keer een streep gezet door de hoogste bestuursrechter. De stikstofdepositie op omliggende Natura 2000-gebieden (het Lonnekermeer) was volgens de rechter niet voldoende onderbouwd.
Blijven meewerken
De hoop op een snelle oplossing voor de stikstofproblematiek is wel een beetje vervlogen, liet wethouder Jeroen Diepemaat dinsdag in een vergadering van stadsdeelcommissie Noord doorschemeren. Die bal ligt in ieder geval bij de landelijke politiek. Maar de ondernemer, die onder de vlag Vliegveld Twente Evenementenlocatie (VTE) opereert, heeft het terrein ooit gekocht met de intentie om er evenementen te houden. En daar wil de gemeente wel aan blijven meewerken.
Ook de afgelopen jaren hadden er gewoon evenementen plaats op De Strip. Zoals technofestival Onder de Radar of het Grootste Terras van Nederland. De Raad van State heeft geoordeeld dat al deze evenementen niet als afzonderlijk mogen worden gezien, maar gezamenlijk vergund moeten worden. En dus ook in z'n totaal op eventuele gevolgen voor kwetsbare natuur beoordeeld moeten worden.
Omwonenden niet blij
Dat gaat nu dus gebeuren. Via een zogeheten projectafwijkingsbesluit, dat toestemming geeft om voor een bepaalde periode van het bestemmingsplan af te wijken. Dit traject gaat ongeveer een half jaar duren. Er moet namelijk wel een plan worden ingediend, inclusief milieutoetsen. De intentie van het college van B&W is om aan de plannen mee te werken. En dat is tegen het zere been van belangenorganisaties voor omwonenden en landschap, zoals Stichting Lonnekerberg (StiL), Stichting Lonneker Land en de Dassenwerkgroep Twente.
Uitbreiding van evenemententerrein Vliegbasis Twenthe sneuvelt weer bij rechter: kunnen festivals doorgaan?
In de stadsdeelvergadering vroegen zij de lokale politiek via een inspraak om het heft in handen te nemen en plannen te ontwikkelen waarbij het gebied vooral wordt teruggegeven aan de natuur, met activiteiten die daarbij passen. En volgens de insprekers zijn dat in ieder geval geen festivals die veel lawaai maken en die beschermde dieren zoals dassen afschrikken. En voor wat de stikstofdepositie betreft is de Raad van State volgens hen duidelijk geweest: het kan niet. "Maar ze gaan gewoon vedan", aldus Geertjan Takkenkamp van StiL.
Kijken wat wél kan
Over dat 'gewoon vedan gaan' zijn de meningen verdeeld. Volgens wethouder Diepemaat is daar helemaal geen sprake van. Ook nu zal via de zogeheten stikstofcalculator moeten worden aangetoond dat er geen sprake is van toename van depositie op omliggende natuurgebieden. En dat betekent dat de plannen zoals ze in het bestemmingsplan voorlagen - met maximaal 500.000 bezoekers per jaar, autoshows en twaalf grootschalige evenementen - niet kunnen.
Militaire functie
Met de uitspraak van de Raad van State valt het terrein van de voormalige Vliegbasis Twenthe weer terug op het laatst geldende bestemmingsplan uit 1996: een militaire functie dus. In theorie kan Defensie - dat in het hele land op zoek is naar ruimte - er dus weer gebruik van maken. Maar dat is de theorie. In de praktijk valt de startbaan van het naastgelegen Twente Airport onder een nieuw (en ander) bestemmingsplan, namelijk dat van Technology Base Twente. Daarin is het opstijgen en landen van straaljagers bijvoorbeeld onmogelijk.
Vliegveld Twenthe Evenementenlocatie is druk bezig met een plan voor een minimale exploitatie en om werkgelegenheid te behouden. Directeur Marten Foppen laat al doorschemeren dat het gaat om flink minder hoge bezoekersaantallen, minder evenementen en dat ook het gebruik van vuurwerk bij evenementen wordt geschrapt. "Wij zijn gekomen om te ondernemen en mooie evenementen te organiseren. Dan gaan we niet bij de pakken neerzitten, maar kijken naar wat er wél kan." bron: https://www.1twente.nl/artikel/4206068/ ... Qyfm16uC70
Re: Toekomst Vliegveld Twenthe
Clausule in contract kost Enschede en Overijssel anderhalf miljoen euro voor Technology Base Twente
Nieuwe bedrijven op Technology Base Twente moeten in de toekomst mee gaan betalen aan het beheer en onderhoud van de buitenruimte. Daarmee hopen de provincie Overijssel en de gemeente Enschede deels de verliezen van het gezamenlijke bedrijventerrein verder te beperken. In 2024 groeit het tekort op de grondexploitatie tot 19,9 miljoen euro.
Erwin Waanders 16-04-24, 08:49 Laatste update: 09:25
Technology Base Twente (TBT) schreef aan het einde van het afgelopen jaar opnieuw rode cijfers. Een verlies van 1,8 miljoen hakt er flink in, in de toch al broze financiële basis van TBT. Wat ooit begon als een mooie belofte is vooral een zorgenkindje gebleken. Want de afgelopen jaren moest er al vaker geld bij.
Enschede en de provincie zitten samen in TBT, dat de oude luchtmachtbasis in Enschede ontwikkelt tot een gebied met ruimte voor grotere woningen, natuur, evenementen, het vliegveld zelf en nieuwe bedrijven. Wie zich in de nabije toekomst daar wil vestigen, zal de knip ook moeten trekken voor het onderhoud en het beheer van de openbare ruimte.
Extra drempel
Iedereen die zich er vestigt, wordt verplicht lid van een parkmanagement-organisatie. Dat is vastgelegd in de erfpachtcontracten die alle te vestigen bedrijven moeten ondertekenen. Het wordt gezien als een noodzakelijk stap om meer inkomsten te genereren, maar het is ook een extra drempel voor ondernemers die op zoek zijn naar een stuk bedrijfsgrond.
En met die grondverkoop loopt het nog niet zo geweldig. De exploitatie voor 2024 laat een tekort zien van 1,4 miljoen, waardoor het tekort voor Enschede en Overijssel samen tot 19,9 miljoen euro oploopt.
Uitspraak Raad van State hakt er in
TBT heeft nu vooral last van een uitspraak die de Raad van State eind 2023 deed, waarmee het het bestemmingsplan van het evenemententerrein op de vroegere taxibaan van de voormalige vliegbasis torpedeerde. Die uitspraak speelt evenementenbedrijf VTE van Jan van Eck in de kaart. De ondernemer had grootse plannen om op de vroegere luchtmachtbasis een volwassen evenemententerrein te laten landen.
Na het definitief afschieten van de plannen voor een volwaardige passagiersluchthaven stelde de speciaal daarvoor in het leven geroepen commissie Wientjes in 2014 een rapport met kansen en mogelijkheden op. Het advies luidde toen om de focus te leggen op een ontwikkel-, test- en demonstratiezone en minder op reguliere luchtvaart.
Afgeschreven vliegtuigen
Het gebied zou een iconisch bedrijventerrein moeten worden met luchthaven gebonden bedrijvigheid. De F16-hangars zijn ingenomen door meerdere ondernemers en in 2017 vestigde het bedrijf AELS zich op de luchthaven, dat oude, afgeschreven vliegtuigen ontmanteld.
Ook ondernemer Jan van Eck zag wel brood in het gebied, maar nu ruim tien jaar later, is van al die mooie plannen niet veel terecht gekomen. Deels door stikstofregels, die een bestemmingsplan in de weg stonden.
Van Eck had bij het tekenen van de contracten laten vastleggen dat hij de laatste drie termijnen pas hoefde te voldoen als het bestemmingsplan onherroepelijk is. Nu dat niet het geval is, hoeft VTE de laatste anderhalf miljoen euro voor de aankoop van een stuk grond nabij de vroegere taxibaan niet te betalen.
Clausule komt provincie en Enschede duur te staan
En die clausule komt de gemeente Enschede en de provincie duur te staan. De twee zitten samen in TBT dat de gronden aan de man probeerde te brengen. Nu dat niet lukt moet die anderhalf miljoen aan niet geïnde inkomsten voor grondverkoop worden doorberekend in de jaarresultaten van 2023. Per saldo valt het bedrag van 1,5 miljoen euro overigens terug naar 1,1 miljoen euro, doordat er bepaalde voorzieningen qua infrastructuur niet hoeven te worden aangelegd.
Minder vliegverkeer
Naast die tegenvaller voor TBT, zijn er het afgelopen jaar ook beduidend minder opbrengsten geweest voor de exploitatie van Twente Airport. Het gaat om een bedrag van 661.000 euro. Zo werden er amper vliegtuigen gestald, is door een slechte zomer ook minder gevlogen. Er was 17 procent minder zakelijk verkeer en ook zes procent minder les- en oefenverkeer. Ook kwam er 60.000 euro minder binnen aan parkeerinkomsten.
Tegenover die nadelige posten staan hogere opbrengsten uit een grootschalige oefening van defensie in het afgelopen jaar en lagere personeelskosten voor inhuur van mensen voor de afhandeling van vliegtuigparkeren. Er wordt gezocht naar mogelijkheden om de exploitatie te verbeteren. bron: https://www.tubantia.nl/enschede/clausu ... ~a87c6a5d/
Technology Base-directeur Jan Schuring. © Reinier van WilligenNieuwe bedrijven op Technology Base Twente moeten in de toekomst mee gaan betalen aan het beheer en onderhoud van de buitenruimte. Daarmee hopen de provincie Overijssel en de gemeente Enschede deels de verliezen van het gezamenlijke bedrijventerrein verder te beperken. In 2024 groeit het tekort op de grondexploitatie tot 19,9 miljoen euro.
Erwin Waanders 16-04-24, 08:49 Laatste update: 09:25
Technology Base Twente (TBT) schreef aan het einde van het afgelopen jaar opnieuw rode cijfers. Een verlies van 1,8 miljoen hakt er flink in, in de toch al broze financiële basis van TBT. Wat ooit begon als een mooie belofte is vooral een zorgenkindje gebleken. Want de afgelopen jaren moest er al vaker geld bij.
Enschede en de provincie zitten samen in TBT, dat de oude luchtmachtbasis in Enschede ontwikkelt tot een gebied met ruimte voor grotere woningen, natuur, evenementen, het vliegveld zelf en nieuwe bedrijven. Wie zich in de nabije toekomst daar wil vestigen, zal de knip ook moeten trekken voor het onderhoud en het beheer van de openbare ruimte.
Extra drempel
Iedereen die zich er vestigt, wordt verplicht lid van een parkmanagement-organisatie. Dat is vastgelegd in de erfpachtcontracten die alle te vestigen bedrijven moeten ondertekenen. Het wordt gezien als een noodzakelijk stap om meer inkomsten te genereren, maar het is ook een extra drempel voor ondernemers die op zoek zijn naar een stuk bedrijfsgrond.
En met die grondverkoop loopt het nog niet zo geweldig. De exploitatie voor 2024 laat een tekort zien van 1,4 miljoen, waardoor het tekort voor Enschede en Overijssel samen tot 19,9 miljoen euro oploopt.
Uitspraak Raad van State hakt er in
TBT heeft nu vooral last van een uitspraak die de Raad van State eind 2023 deed, waarmee het het bestemmingsplan van het evenemententerrein op de vroegere taxibaan van de voormalige vliegbasis torpedeerde. Die uitspraak speelt evenementenbedrijf VTE van Jan van Eck in de kaart. De ondernemer had grootse plannen om op de vroegere luchtmachtbasis een volwassen evenemententerrein te laten landen.
Na het definitief afschieten van de plannen voor een volwaardige passagiersluchthaven stelde de speciaal daarvoor in het leven geroepen commissie Wientjes in 2014 een rapport met kansen en mogelijkheden op. Het advies luidde toen om de focus te leggen op een ontwikkel-, test- en demonstratiezone en minder op reguliere luchtvaart.
Afgeschreven vliegtuigen
Het gebied zou een iconisch bedrijventerrein moeten worden met luchthaven gebonden bedrijvigheid. De F16-hangars zijn ingenomen door meerdere ondernemers en in 2017 vestigde het bedrijf AELS zich op de luchthaven, dat oude, afgeschreven vliegtuigen ontmanteld.
Ook ondernemer Jan van Eck zag wel brood in het gebied, maar nu ruim tien jaar later, is van al die mooie plannen niet veel terecht gekomen. Deels door stikstofregels, die een bestemmingsplan in de weg stonden.
Van Eck had bij het tekenen van de contracten laten vastleggen dat hij de laatste drie termijnen pas hoefde te voldoen als het bestemmingsplan onherroepelijk is. Nu dat niet het geval is, hoeft VTE de laatste anderhalf miljoen euro voor de aankoop van een stuk grond nabij de vroegere taxibaan niet te betalen.
Clausule komt provincie en Enschede duur te staan
En die clausule komt de gemeente Enschede en de provincie duur te staan. De twee zitten samen in TBT dat de gronden aan de man probeerde te brengen. Nu dat niet lukt moet die anderhalf miljoen aan niet geïnde inkomsten voor grondverkoop worden doorberekend in de jaarresultaten van 2023. Per saldo valt het bedrag van 1,5 miljoen euro overigens terug naar 1,1 miljoen euro, doordat er bepaalde voorzieningen qua infrastructuur niet hoeven te worden aangelegd.
Minder vliegverkeer
Naast die tegenvaller voor TBT, zijn er het afgelopen jaar ook beduidend minder opbrengsten geweest voor de exploitatie van Twente Airport. Het gaat om een bedrag van 661.000 euro. Zo werden er amper vliegtuigen gestald, is door een slechte zomer ook minder gevlogen. Er was 17 procent minder zakelijk verkeer en ook zes procent minder les- en oefenverkeer. Ook kwam er 60.000 euro minder binnen aan parkeerinkomsten.
Tegenover die nadelige posten staan hogere opbrengsten uit een grootschalige oefening van defensie in het afgelopen jaar en lagere personeelskosten voor inhuur van mensen voor de afhandeling van vliegtuigparkeren. Er wordt gezocht naar mogelijkheden om de exploitatie te verbeteren. bron: https://www.tubantia.nl/enschede/clausu ... ~a87c6a5d/
- enschedeinansichten
- Member
- Berichten: 4324
- Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Toekomst Vliegveld Twenthe
Hadden we maar weer een militaire basis. Geen verliezen en veel werk.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
- Vincent1971
- Member
- Berichten: 1298
- Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
- Locatie: Enschede
Re: Toekomst Vliegveld Twenthe
En wie zal dat uiteindelijk betalen?enschedeinansichten schreef: ↑di apr 16, 2024 11:31 am Hadden we maar weer een militaire basis. Geen verliezen en veel werk.
Een goed begin heeft geen einde
Re: Toekomst Vliegveld Twenthe
Boeing 737 landt na laatste vlucht op Twente Airport
Een Boeing 737-700 van Xiamen Airlines is donderdagavond geland op Twente Airport. Voor het toestel was het zijn laatste reis. Het vliegtuig wordt door demontagebedrijf AELS uit elkaar gehaald.
Redactie 25-04-24, 19:37
De Boeing heeft er een lange reis opzitten. Het toestel vertrok uit het Chinese Xiamen, om vervolgens via Karachi (Pakistan) en Caïro (Egypte) in Enschede te belanden.
De landing van het vliegtuig trok veel bekijks. Zo'n honderd mensen kwamen naar de luchthaven om te kijken. bron: https://www.tubantia.nl/enschede/boeing ... ~aae9631c/
Re: Toekomst Vliegveld Twenthe
Donkere wolken boven Twente Airport: verliezen komende jaren veel groter dan gedacht
Rutger Borgerink
Vandaag, 05:00
Vliegtuig stijgt op vanaf Twente Airport
Vliegtuig stijgt op vanaf Twente Airport
© ANP
Door grote tegenvallers en niet-ingecalculeerde kosten blijft Twente Airport de komende jaren grote verliezen maken, waardoor er miljoenen euro's aan gemeenschapsgeld bij moet. De verliezen lopen alleen maar verder op, tot bijna één miljoen euro in 2027. Dat blijkt uit begrotingsstukken die Oost heeft ingezien. De toekomst van de luchthaven wordt daardoor steeds onzekerder.
De inkomsten voor het parkeren van vliegtuigen op Twente Airport vallen tonnen lager uit dan verwacht, de rentelasten op leningen lopen de komende jaren fors op en binnen een aantal jaar moet de start- en landingsbaan volledig gerenoveerd worden. Alleen dat laatste kost al een slordige zeven miljoen euro, staat in de begrotingsstukken van de luchthaven bij Enschede.
Dat zijn niet de enige problemen: Twente Airport wil graag nieuwe bedrijven aantrekken, maar door het overbelaste elektriciteitsnet is dat voorlopig zo goed als onmogelijk. Ook kunnen op het naastgelegen evenemententerrein amper nog grote evenementen worden gehouden, na een uitspraak van de Raad van State vorig jaar.
Tij moest gekeerd worden
Twente Airport maakt al jaren verlies, variërend van ruim een ton tot meer dan een miljoen euro. Om het tij te keren, werd twee jaar geleden onderzoeksbureau Berenschot ingeschakeld om te kijken hoe de luchthaven weer vleugels kan krijgen. Sindsdien is er ingezet op een aantal pijlers, waaronder het langdurig parkeren van vliegtuigen, testen met duurzame luchtvaart zoals elektrische vliegtuigen, zakenverkeer en testen met drones.
Maar ook die nieuwe koers haalt Twente Airport, dat eigendom is van de gemeente Enschede en de provincie Overijssel, niet uit de rode cijfers. Voor dit jaar wordt rekening gehouden met een verlies van ruim 7,5 ton, veel hoger dan eerder begroot.
In 2025, 2026 en 2027 is de verwachting dat de gemeenschap elk jaar een half miljoen euro moet bijbetalen en voor 2027 is het verlies begroot op het dubbele: bijna één miljoen euro. Er zijn dus miljoenen extra nodig om de luchthaven overeind te houden.
De verliezen in de afgelopen jaren: zie op: https://www.rtvoost.nl/nieuws/2355724/d ... an-gedacht
Jaarcijfers Twente Airport
Jaarcijfers Twente Airport
© RTV Oost
Toekomst steeds onzekerder
De toekomst van Twente Airport wordt door de grote tekorten steeds onzekerder. In het coalitieakkoord van Overijssel spraken de partijen af dat, als de luchthaven in 2025 nog niet winstgevend is, de stekker uit Twente Airport gaat. De kans dat het vliegveld binnen anderhalf jaar zwarte cijfers schrijft, lijkt met het oog op de nieuwe begrotingsstukken nihil.
"We gingen eerder nog uit van een voorzichtige plus in 2024", zegt een woordvoerder van Jeroen Diepemaat, die lid van het dagelijks bestuur van de luchthaven en wethouder van Enschede is. Hij wijst erop dat er tegenslagen zijn. "Er is ook nog geen satellietnavigatie vanwege werkdruk bij Defensie en Twente Airport mag geen grote vliegtuigen ontvangen voor parkeren. De parkeermarkt is in zijn algemeenheid minder uitbundig dan we eerder hebben ingeschat."
Kan komst Defensie Twente Airport redden?
Zet de deur van Twente Airport maar wagenwijd open voor defensie, met eventueel zelfs weer gevechtsvliegtuigen die landen en opstijgen. Die oproep kwam eerder dit jaar van een meerderheid van de Overijsselse politieke partijen. Ze noemen de komst van defensie 'een reddingsboei voor het vliegveld'. Maar of defensie daadwerkelijk interesse heeft in Twente Airport en zo ja, met wat precies, is nog onderwerp van gesprek.
Ook is er volgens Diepemaats woordvoerder eerder geen rekening gehouden met de kosten van groot onderhoud aan de start- en landingsbaan. "De kosten daarvan brengen een jaarlast van ongeveer een half miljoen met zich mee en dat zien we terug in de nieuwe begroting", zegt hij.
'Sluiting dreigt zonder renovatie'
De zeven miljoen euro die de baanrenovatie naar verwachting gaat kosten, is volgens de woordvoerder pure noodzaak. "Als er geen groot onderhoud wordt gepleegd, dan kan de baan op termijn niet meer voldoen aan de internationale eisen en dreigt sluiting van het vliegveld." Begin deze eeuw is de start- en landingsbaan voor het laatst volledig vernieuwd.
Jan Schuring, directeur van de luchthaven, wil nu niet reageren en verwijst door naar Diepemaat. Hij wilde alleen schriftelijk reageren via zijn woordvoerder.
Ooit een militair vliegveld, maar wat gebeurt er nu op Twente Airport? Je ziet het in onderstaande video: zie op: https://www.rtvoost.nl/nieuws/2355724/d ... an-gedacht
Rutger Borgerink
Vandaag, 05:00
Vliegtuig stijgt op vanaf Twente Airport
Vliegtuig stijgt op vanaf Twente Airport
© ANP
Door grote tegenvallers en niet-ingecalculeerde kosten blijft Twente Airport de komende jaren grote verliezen maken, waardoor er miljoenen euro's aan gemeenschapsgeld bij moet. De verliezen lopen alleen maar verder op, tot bijna één miljoen euro in 2027. Dat blijkt uit begrotingsstukken die Oost heeft ingezien. De toekomst van de luchthaven wordt daardoor steeds onzekerder.
De inkomsten voor het parkeren van vliegtuigen op Twente Airport vallen tonnen lager uit dan verwacht, de rentelasten op leningen lopen de komende jaren fors op en binnen een aantal jaar moet de start- en landingsbaan volledig gerenoveerd worden. Alleen dat laatste kost al een slordige zeven miljoen euro, staat in de begrotingsstukken van de luchthaven bij Enschede.
Dat zijn niet de enige problemen: Twente Airport wil graag nieuwe bedrijven aantrekken, maar door het overbelaste elektriciteitsnet is dat voorlopig zo goed als onmogelijk. Ook kunnen op het naastgelegen evenemententerrein amper nog grote evenementen worden gehouden, na een uitspraak van de Raad van State vorig jaar.
Tij moest gekeerd worden
Twente Airport maakt al jaren verlies, variërend van ruim een ton tot meer dan een miljoen euro. Om het tij te keren, werd twee jaar geleden onderzoeksbureau Berenschot ingeschakeld om te kijken hoe de luchthaven weer vleugels kan krijgen. Sindsdien is er ingezet op een aantal pijlers, waaronder het langdurig parkeren van vliegtuigen, testen met duurzame luchtvaart zoals elektrische vliegtuigen, zakenverkeer en testen met drones.
Maar ook die nieuwe koers haalt Twente Airport, dat eigendom is van de gemeente Enschede en de provincie Overijssel, niet uit de rode cijfers. Voor dit jaar wordt rekening gehouden met een verlies van ruim 7,5 ton, veel hoger dan eerder begroot.
In 2025, 2026 en 2027 is de verwachting dat de gemeenschap elk jaar een half miljoen euro moet bijbetalen en voor 2027 is het verlies begroot op het dubbele: bijna één miljoen euro. Er zijn dus miljoenen extra nodig om de luchthaven overeind te houden.
De verliezen in de afgelopen jaren: zie op: https://www.rtvoost.nl/nieuws/2355724/d ... an-gedacht
Jaarcijfers Twente Airport
Jaarcijfers Twente Airport
© RTV Oost
Toekomst steeds onzekerder
De toekomst van Twente Airport wordt door de grote tekorten steeds onzekerder. In het coalitieakkoord van Overijssel spraken de partijen af dat, als de luchthaven in 2025 nog niet winstgevend is, de stekker uit Twente Airport gaat. De kans dat het vliegveld binnen anderhalf jaar zwarte cijfers schrijft, lijkt met het oog op de nieuwe begrotingsstukken nihil.
"We gingen eerder nog uit van een voorzichtige plus in 2024", zegt een woordvoerder van Jeroen Diepemaat, die lid van het dagelijks bestuur van de luchthaven en wethouder van Enschede is. Hij wijst erop dat er tegenslagen zijn. "Er is ook nog geen satellietnavigatie vanwege werkdruk bij Defensie en Twente Airport mag geen grote vliegtuigen ontvangen voor parkeren. De parkeermarkt is in zijn algemeenheid minder uitbundig dan we eerder hebben ingeschat."
Kan komst Defensie Twente Airport redden?
Zet de deur van Twente Airport maar wagenwijd open voor defensie, met eventueel zelfs weer gevechtsvliegtuigen die landen en opstijgen. Die oproep kwam eerder dit jaar van een meerderheid van de Overijsselse politieke partijen. Ze noemen de komst van defensie 'een reddingsboei voor het vliegveld'. Maar of defensie daadwerkelijk interesse heeft in Twente Airport en zo ja, met wat precies, is nog onderwerp van gesprek.
Ook is er volgens Diepemaats woordvoerder eerder geen rekening gehouden met de kosten van groot onderhoud aan de start- en landingsbaan. "De kosten daarvan brengen een jaarlast van ongeveer een half miljoen met zich mee en dat zien we terug in de nieuwe begroting", zegt hij.
'Sluiting dreigt zonder renovatie'
De zeven miljoen euro die de baanrenovatie naar verwachting gaat kosten, is volgens de woordvoerder pure noodzaak. "Als er geen groot onderhoud wordt gepleegd, dan kan de baan op termijn niet meer voldoen aan de internationale eisen en dreigt sluiting van het vliegveld." Begin deze eeuw is de start- en landingsbaan voor het laatst volledig vernieuwd.
Jan Schuring, directeur van de luchthaven, wil nu niet reageren en verwijst door naar Diepemaat. Hij wilde alleen schriftelijk reageren via zijn woordvoerder.
Ooit een militair vliegveld, maar wat gebeurt er nu op Twente Airport? Je ziet het in onderstaande video: zie op: https://www.rtvoost.nl/nieuws/2355724/d ... an-gedacht
Re: Toekomst Vliegveld Twenthe
Defensie wil Twente Airport gebruiken als reserveluchthaven voor jachtvliegtuigen
Rutger Borgerink
Vandaag, 12:37
Defensie heeft Twente Airport in beeld als reserveluchthaven voor jachtvliegtuigen, zoals de F-35, met daarbij de aanleg van een onverharde landingsbaan voor oefeningen. Dat blijkt uit stukken van de provincie, die eigenaar is van de luchthaven bij Enschede.
Een reserveluchthaven betekent dat Twente Airport tijdelijk gebruikt kan worden als luchthaven voor vliegtuigen die normaal op een andere vliegbasis, bijvoorbeeld die in Leeuwarden, gestationeerd zijn. Deze reservefunctie wordt bijvoorbeeld gebruikt als de reguliere luchtmachtbasis even niet gebruikt kan worden.
Defensie wil uitbreiden
Door de toenemende oorlogsdreiging, steun aan Oekraïne en uitbreiding van de krijgsmacht zoekt defensie nadrukkelijk naar locaties om op allerlei verschillende manieren uit te kunnen breiden.
In de huidige plannen is Twente Airport in beeld voor 'beperkt gebruik' met militaire logistieke drones en een aantal militaire oefeningen. Maar de staatssecretaris wil meer en heeft de provincie gevraagd of Twente Airport ook als reserveluchthaven gebruikt kan worden.
Lusten en lasten
De provincie heeft daar wel oren naar. "Wij hebben besloten vanuit een positieve grondhouding met Defensie het gesprek te vervolgen over het benutten van Twente Airport voor de nationale veiligheid, onder meer via het onderzoek naar het gebruik als een reserveluchthaven", schrijft de provincie.
Er wordt benadrukt dat er ook naar andere aspecten wordt gekeken, zoals bescherming van de leefomgeving rondom het vliegveld en 'de lusten en lasten' voor Overijssel. Die vervolggesprekken lopen momenteel.
Twente Airport was tot eind 2007 een militaire luchtmachtbasis. Alles daarover zie je in onderstaande video:
Deur wagenwijd open
De Provinciale Staten van Overijssel zetten eerder dit jaar de deur voor Defensie al wagenwijd open. De terugkeer van gevechtsvliegtuigen die landen en opstijgen moest daarin ook worden meegenomen, vonden zij. Het provinciebestuur heeft de afgelopen maanden meerdere gesprekken gevoerd met defensie.
Twente Airport kan de komst van defensie financieel gezien in elk geval goed gebruiken. Door grote tegenvallers en niet-ingecalculeerde kosten blijft Twente Airport de komende jaren grote verliezen maken, waardoor er miljoenen euro's aan gemeenschapsgeld bij moet.
bron en zie video op: https://www.rtvoost.nl/nieuws/2368311/d ... liegtuigen
Rutger Borgerink
Vandaag, 12:37
Defensie heeft Twente Airport in beeld als reserveluchthaven voor jachtvliegtuigen, zoals de F-35, met daarbij de aanleg van een onverharde landingsbaan voor oefeningen. Dat blijkt uit stukken van de provincie, die eigenaar is van de luchthaven bij Enschede.
Een reserveluchthaven betekent dat Twente Airport tijdelijk gebruikt kan worden als luchthaven voor vliegtuigen die normaal op een andere vliegbasis, bijvoorbeeld die in Leeuwarden, gestationeerd zijn. Deze reservefunctie wordt bijvoorbeeld gebruikt als de reguliere luchtmachtbasis even niet gebruikt kan worden.
Defensie wil uitbreiden
Door de toenemende oorlogsdreiging, steun aan Oekraïne en uitbreiding van de krijgsmacht zoekt defensie nadrukkelijk naar locaties om op allerlei verschillende manieren uit te kunnen breiden.
In de huidige plannen is Twente Airport in beeld voor 'beperkt gebruik' met militaire logistieke drones en een aantal militaire oefeningen. Maar de staatssecretaris wil meer en heeft de provincie gevraagd of Twente Airport ook als reserveluchthaven gebruikt kan worden.
Lusten en lasten
De provincie heeft daar wel oren naar. "Wij hebben besloten vanuit een positieve grondhouding met Defensie het gesprek te vervolgen over het benutten van Twente Airport voor de nationale veiligheid, onder meer via het onderzoek naar het gebruik als een reserveluchthaven", schrijft de provincie.
Er wordt benadrukt dat er ook naar andere aspecten wordt gekeken, zoals bescherming van de leefomgeving rondom het vliegveld en 'de lusten en lasten' voor Overijssel. Die vervolggesprekken lopen momenteel.
Twente Airport was tot eind 2007 een militaire luchtmachtbasis. Alles daarover zie je in onderstaande video:
Deur wagenwijd open
De Provinciale Staten van Overijssel zetten eerder dit jaar de deur voor Defensie al wagenwijd open. De terugkeer van gevechtsvliegtuigen die landen en opstijgen moest daarin ook worden meegenomen, vonden zij. Het provinciebestuur heeft de afgelopen maanden meerdere gesprekken gevoerd met defensie.
Twente Airport kan de komst van defensie financieel gezien in elk geval goed gebruiken. Door grote tegenvallers en niet-ingecalculeerde kosten blijft Twente Airport de komende jaren grote verliezen maken, waardoor er miljoenen euro's aan gemeenschapsgeld bij moet.
bron en zie video op: https://www.rtvoost.nl/nieuws/2368311/d ... liegtuigen