Toekomst Vliegveld Twenthe
Re: Toekomst Vliegveld Twenthe
kosten verlagen, belastinggeld wordt wel aan enorm meer nutteloos gedoe uitgegeven.
Re: Toekomst Vliegveld Twenthe
Demcon Investment en Reggeborgh Invest schieten noodlijdend Twente Airport te hulp
De Twentse ondernemingen Demcon en Reggeborgh schieten Twente Airport te hulp bij het zoeken naar een toekomst. De bedrijven hebben daarvoor een intentieovereenkomst getekend met de gemeente Enschede en de provincie Overijssel, die eigenaar en bestuurder van de luchthaven zijn.
Frank Timmers 10-03-23
Testvluchten met transportdrones boven Twente Airport. © Robin Hilberink
zie: https://www.tubantia.nl/enschede/demcon ... ~aaacb4e9/
De Twentse ondernemingen Demcon en Reggeborgh schieten Twente Airport te hulp bij het zoeken naar een toekomst. De bedrijven hebben daarvoor een intentieovereenkomst getekend met de gemeente Enschede en de provincie Overijssel, die eigenaar en bestuurder van de luchthaven zijn.
Frank Timmers 10-03-23
Testvluchten met transportdrones boven Twente Airport. © Robin Hilberink
zie: https://www.tubantia.nl/enschede/demcon ... ~aaacb4e9/
- Vincent1971
- Member
- Berichten: 1336
- Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
- Locatie: Enschede
Re: Toekomst Vliegveld Twenthe
Gewoon de gebouwen slopen. Maak er een woonwijk van gezien het chronisch tekort aan woningen. De rest nog in tact laten. Over een paar jaar heb je toch weer meer woningen nodig..
Een goed begin heeft geen einde
Re: Toekomst Vliegveld Twenthe
Mooi dat je weer reageert Vincent.Vincent1971 schreef: ↑za mar 11, 2023 1:26 pm Gewoon de gebouwen slopen. Maak er een woonwijk van gezien het chronisch tekort aan woningen. De rest nog in tact laten. Over een paar jaar heb je toch weer meer woningen nodig..

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe
Goedzo Demcon, als bedrijf een voorbeeld voor deze regio!Arie schreef: ↑vr mar 10, 2023 4:45 pm Demcon Investment en Reggeborgh Invest schieten noodlijdend Twente Airport te hulp
De Twentse ondernemingen Demcon en Reggeborgh schieten Twente Airport te hulp bij het zoeken naar een toekomst. De bedrijven hebben daarvoor een intentieovereenkomst getekend met de gemeente Enschede en de provincie Overijssel, die eigenaar en bestuurder van de luchthaven zijn.
Testvluchten met transportdrones boven Twente Airport. © Robin Hilberink
zie: https://www.tubantia.nl/enschede/demcon ... ~aaacb4e9/
- enschedeinansichten
- Member
- Berichten: 3956
- Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Toekomst Vliegveld Twenthe
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Re: Toekomst Vliegveld Twenthe
Twente Airport haalt tweede elektrische vliegmaatschappij binnen: ‘Uiteindelijk voor de prijs van een economy ticket’
Electron Aviation wil in 2027 beginnen met elektrisch vliegen vanaf Twente Airport. Door Electron Aviation als tweede exploitant voor vluchten zonder uitstoot binnen te halen, versterkt Twente Airport haar positie als luchthaven voor elektrisch vliegen in Nederland.
Gerben Kuitert 25-05-23
Zoals bekend, moet Twente Airport onderdeel worden van een regionaal netwerk voor elektrische vliegtuigen. Begin vorige maand liet luchtvaartmaatschappij Fly wit Lucy (LUCY) al weten dat het de luchthaven bij Enschede als de ideale basis voor heel Nederland en een deel van Duitsland ziet.
500 kilometer
Electron Aviation maakt deel uit van een groep Nederlandse bedrijven die momenteel een volledig batterij-elektrisch vliegtuig ontwikkelt dat vijf personen over een afstand van 500 kilometer kan vervoeren. Dit allemaal op één batterijlading en zonder directe C02-uitstoot. De start-up wil op aanvraag gaan vliegen met een eigen vloot van vliegtuigen.
We kunnen uiteindelijk de prijs van een economy class-vliegticket en in andere landen zelfs van treinkaartjes evenaren
Josef Mouris, Electron Aviation
Het moet een soort vlieg-taxi worden, die op afroep beschikbaar is. Zo zou het mogelijk worden om binnen twee uur van Enschede naar Berlijn, Londen en Parijs te vliegen. Josef Mouris, directeur en medeoprichter van Electron Aviation: „Ons batterij-elektrisch vliegtuig biedt ook de laagste operationele kosten, waardoor we uiteindelijk de prijs van een economy class-vliegticket en in andere landen zelfs van treinkaartjes kunnen evenaren.”
Vijf stoelen
De eerste vliegtuigen waarmee wordt gevlogen tellen slechts vijf stoelen. Mouris: „Om binnen dit decennium betekenisvolle afstanden te kunnen vliegen, moesten we een compromis sluiten over de grootte van het vliegtuig en ons beperken tot vijf stoelen. Dat is ook de perfecte grootte voor ons on-demand businessmodel. Een taxibedrijf dat twee tot vier mensen moet oppikken, doet dat ook niet met een 30-persoons bus.”
De vliegtuigen van Electron Aviation zullen zijn opgebouwd uit composietmaterialen en elektronica. Zowel Electron Aviation als Twente Airport zijn lid van de Electric Flying Connection (EFC) en hebben gezamenlijk deelgenomen aan een aanvraag van het Nederlandse Groeifonds ter ondersteuning van batterij-elektrisch vliegen.
Mobiele containers
Gerben Groothuis, eFlight business development manager van Twente Airport legt uit: „Samen met Electron Aviation, de luchtvaart consultancy NACO en andere operators gaan we een ‘luchthaven-in-a-box’ concept ontwikkelen. Denk hierbij aan mobiele containers die door meerdere operators gebruikt kunnen worden, waardoor een snelle en eenvoudige passagiersafhandeling mogelijk wordt.”
. Het vliegtuig waarmee Electron Aviation vanaf Twente wil gaan vliegen moet er zo uit gaan zien. © Electron Aviation
bron: https://www.tubantia.nl/enschede/twente ... ~a076be87/
Electron Aviation wil in 2027 beginnen met elektrisch vliegen vanaf Twente Airport. Door Electron Aviation als tweede exploitant voor vluchten zonder uitstoot binnen te halen, versterkt Twente Airport haar positie als luchthaven voor elektrisch vliegen in Nederland.
Gerben Kuitert 25-05-23
Zoals bekend, moet Twente Airport onderdeel worden van een regionaal netwerk voor elektrische vliegtuigen. Begin vorige maand liet luchtvaartmaatschappij Fly wit Lucy (LUCY) al weten dat het de luchthaven bij Enschede als de ideale basis voor heel Nederland en een deel van Duitsland ziet.
500 kilometer
Electron Aviation maakt deel uit van een groep Nederlandse bedrijven die momenteel een volledig batterij-elektrisch vliegtuig ontwikkelt dat vijf personen over een afstand van 500 kilometer kan vervoeren. Dit allemaal op één batterijlading en zonder directe C02-uitstoot. De start-up wil op aanvraag gaan vliegen met een eigen vloot van vliegtuigen.
We kunnen uiteindelijk de prijs van een economy class-vliegticket en in andere landen zelfs van treinkaartjes evenaren
Josef Mouris, Electron Aviation
Het moet een soort vlieg-taxi worden, die op afroep beschikbaar is. Zo zou het mogelijk worden om binnen twee uur van Enschede naar Berlijn, Londen en Parijs te vliegen. Josef Mouris, directeur en medeoprichter van Electron Aviation: „Ons batterij-elektrisch vliegtuig biedt ook de laagste operationele kosten, waardoor we uiteindelijk de prijs van een economy class-vliegticket en in andere landen zelfs van treinkaartjes kunnen evenaren.”
Vijf stoelen
De eerste vliegtuigen waarmee wordt gevlogen tellen slechts vijf stoelen. Mouris: „Om binnen dit decennium betekenisvolle afstanden te kunnen vliegen, moesten we een compromis sluiten over de grootte van het vliegtuig en ons beperken tot vijf stoelen. Dat is ook de perfecte grootte voor ons on-demand businessmodel. Een taxibedrijf dat twee tot vier mensen moet oppikken, doet dat ook niet met een 30-persoons bus.”
De vliegtuigen van Electron Aviation zullen zijn opgebouwd uit composietmaterialen en elektronica. Zowel Electron Aviation als Twente Airport zijn lid van de Electric Flying Connection (EFC) en hebben gezamenlijk deelgenomen aan een aanvraag van het Nederlandse Groeifonds ter ondersteuning van batterij-elektrisch vliegen.
Mobiele containers
Gerben Groothuis, eFlight business development manager van Twente Airport legt uit: „Samen met Electron Aviation, de luchtvaart consultancy NACO en andere operators gaan we een ‘luchthaven-in-a-box’ concept ontwikkelen. Denk hierbij aan mobiele containers die door meerdere operators gebruikt kunnen worden, waardoor een snelle en eenvoudige passagiersafhandeling mogelijk wordt.”
. Het vliegtuig waarmee Electron Aviation vanaf Twente wil gaan vliegen moet er zo uit gaan zien. © Electron Aviation
bron: https://www.tubantia.nl/enschede/twente ... ~a076be87/
Re: Toekomst Vliegveld Twenthe
Twente Airport wordt toch geen vakantieluchthaven
RedactieBy Redactie26/07/20232 Mins Read Boeing 737 van TUI vertrekt vanaf Twente Airport © Tim Volmer
SHARE
De Enschedese gemeenteraad heeft toch besloten het plan om van Twente Airport een vakantieluchthaven te maken niet door te zetten, meldt RTV Oost. Het vliegveld zou nooit winstgevend worden.
Een meerderheid van de Enschedese gemeenteraad stemde in december 2022 voor een onderzoek naar vakantievluchten vanaf Twente Airport. Het besluit stuitte direct op veel kritiek. Tien jaar eerder werd namelijk ook al een poging gedaan weer een volwaardige luchthaven van Twente Airport te maken. Henri Roode, raadslid namens de ChristenUnie, vroeg zich af of men wel had geleerd van de mislukte poging. Toch zag het overgrote deel van de raad potentie in een burgerluchthaven in de regio.
Het bedrijf, Airport Creators dat de afgelopen zeven maanden onderzoek deed naar het vliegveld, kwam tot de conclusie dat er kostbare investeringen nodig zijn om het terrein te transformeren tot een volwaardige luchthaven. Daarnaast is de verwachting dat Twente Airport in dat scenario nooit winstgevend wordt en miljoenen euro’s verlies lijdt. Tevens denkt het bedrijf, evenals enkele raadsleden, dat er weinig draagvlak is voor een commercieel vliegveld. Zo wordt de luchthaven Münster-Osnabrück (FMO) veelvuldig als alternatief genoemd.
Investering
Volgens Airport Creators is er wel het een en ander nodig om van Twente Airport een vakantieluchthaven te maken. Er moet een nieuwe terminal komen. Momenteel beschikt het vliegveld slechts over een klein havengebouw met een kantine en enkele kantoorruimtes. Het huidige platform moet worden uitgebreid om grotere vliegtuigen te kunnen afhandelen. Ook moet de start- en landingsbaan binnen drie tot vijf jaar worden vernieuwd. Tot slot heeft de luchthaven geen luchtverkeersleiding. Totale kosten: 5,5 miljoen tot 14,4 miljoen euro, afhankelijk van de grootte van het vliegveld. Het huidige platform met havengebouw van Twente Airport © Tim Volmer
Ambitie
De gemeenteraad besloot aan de hand van de onderzoeksconclusie dat Twente Airport toch geen vakantieluchthaven moet worden. Ondanks het onderzoek is het nooit de ambitie van het vliegveld geweest om grootschalig commercieel te gaan vliegen. Wethouder Jeroen Diepemaat geeft aan dat het de ambitie van de luchthaven is door te groeien naar meer zakelijke luchtvaart en elektrisch vliegen. Daarnaast wil het vliegveld zich ontwikkelen als testluchthaven.
bron; https://www.upinthesky.nl/2023/07/26/tw ... uchthaven/
RedactieBy Redactie26/07/20232 Mins Read Boeing 737 van TUI vertrekt vanaf Twente Airport © Tim Volmer
SHARE
De Enschedese gemeenteraad heeft toch besloten het plan om van Twente Airport een vakantieluchthaven te maken niet door te zetten, meldt RTV Oost. Het vliegveld zou nooit winstgevend worden.
Een meerderheid van de Enschedese gemeenteraad stemde in december 2022 voor een onderzoek naar vakantievluchten vanaf Twente Airport. Het besluit stuitte direct op veel kritiek. Tien jaar eerder werd namelijk ook al een poging gedaan weer een volwaardige luchthaven van Twente Airport te maken. Henri Roode, raadslid namens de ChristenUnie, vroeg zich af of men wel had geleerd van de mislukte poging. Toch zag het overgrote deel van de raad potentie in een burgerluchthaven in de regio.
Het bedrijf, Airport Creators dat de afgelopen zeven maanden onderzoek deed naar het vliegveld, kwam tot de conclusie dat er kostbare investeringen nodig zijn om het terrein te transformeren tot een volwaardige luchthaven. Daarnaast is de verwachting dat Twente Airport in dat scenario nooit winstgevend wordt en miljoenen euro’s verlies lijdt. Tevens denkt het bedrijf, evenals enkele raadsleden, dat er weinig draagvlak is voor een commercieel vliegveld. Zo wordt de luchthaven Münster-Osnabrück (FMO) veelvuldig als alternatief genoemd.
Investering
Volgens Airport Creators is er wel het een en ander nodig om van Twente Airport een vakantieluchthaven te maken. Er moet een nieuwe terminal komen. Momenteel beschikt het vliegveld slechts over een klein havengebouw met een kantine en enkele kantoorruimtes. Het huidige platform moet worden uitgebreid om grotere vliegtuigen te kunnen afhandelen. Ook moet de start- en landingsbaan binnen drie tot vijf jaar worden vernieuwd. Tot slot heeft de luchthaven geen luchtverkeersleiding. Totale kosten: 5,5 miljoen tot 14,4 miljoen euro, afhankelijk van de grootte van het vliegveld. Het huidige platform met havengebouw van Twente Airport © Tim Volmer
Ambitie
De gemeenteraad besloot aan de hand van de onderzoeksconclusie dat Twente Airport toch geen vakantieluchthaven moet worden. Ondanks het onderzoek is het nooit de ambitie van het vliegveld geweest om grootschalig commercieel te gaan vliegen. Wethouder Jeroen Diepemaat geeft aan dat het de ambitie van de luchthaven is door te groeien naar meer zakelijke luchtvaart en elektrisch vliegen. Daarnaast wil het vliegveld zich ontwikkelen als testluchthaven.
bron; https://www.upinthesky.nl/2023/07/26/tw ... uchthaven/
Re: Toekomst Vliegveld Twenthe
Internationale airborne oefening falcon leap op twente airport.
oefeningen op twente airport
Twente Airport is een van de Departure AirFields (DAF) voor de oefening. Droppingen van vracht en parachutisten zullen hier niet plaatsvinden. Op Twente Airport zal wel geoefend worden met Tactical Air-Land Operations (TALO), zoals naderingsprocedures (approaches) en touch-and-go’s met o.a. een C-130 Hercules.
De C-130 kan worden ingezet in een gebied waar een vijand actief is. Het is dan mogelijk dat het toestel tijdens de landing onder vuur wordt genomen. Als het toestel altijd op dezelfde wijze en via dezelfde route zal landen, weet een vijand op een gegeven moment waar het beste een wapen kan worden geplaatst. De C-130 is in staat om bij een vliegveld een zogenaamde tactische nadering in te zetten. Het toestel nadert het vliegveld van een onvoorspelbare kant en zet daarna een snelle landing in. Hierbij kan een korte bocht worden gemaakt waarna het toestel snel daalt. Deze tactische naderingen zullen op Twente Airport geoefend worden (zie onderstaand kaartje voor de verschillende soorten tactische benaderingen).
planning twente airport (onder voorbehoud)
Dinsdag 5 t/m 8 september: met de C-130 en C27J
Woensdag 13 september: met de C130, C27J en C295
Tijdens de vluchten vliegen de toestellen op een lage hoogte en zijn daarom zichtbaar en hoorbaar. Van 5 t/m 8 september wordt ook ’s avonds gevlogen tot ongeveer 20.30 uur.
Laurens Esveldt, havenmeester Twente Airport: “Defensie maakt sinds de sluiting van de vliegbasis Twenthe nog incidenteel gebruik van de luchthaven voor (gecombineerde) oefeningen. Tijdens deze oefening werken meerdere grond- en luchteenheden van Defensie samen. Door de aard van de oefening zoekt Defensie naar ‘afgeschermde’ locaties om zelfstandig te kunnen trainen. Twente Airport voldoet aan die voorwaarden. Oefeningen zoals deze zijn nodig om de vaardigheden van het Defensiepersoneel op peil te houden. Als luchthaven zijn we blij op deze manier te kunnen bijdragen aan de geoefendheid van Defensie. ” zie verder: https://www.twente-airport.nl/nieuws/in ... te-airport
oefeningen op twente airport
Twente Airport is een van de Departure AirFields (DAF) voor de oefening. Droppingen van vracht en parachutisten zullen hier niet plaatsvinden. Op Twente Airport zal wel geoefend worden met Tactical Air-Land Operations (TALO), zoals naderingsprocedures (approaches) en touch-and-go’s met o.a. een C-130 Hercules.
De C-130 kan worden ingezet in een gebied waar een vijand actief is. Het is dan mogelijk dat het toestel tijdens de landing onder vuur wordt genomen. Als het toestel altijd op dezelfde wijze en via dezelfde route zal landen, weet een vijand op een gegeven moment waar het beste een wapen kan worden geplaatst. De C-130 is in staat om bij een vliegveld een zogenaamde tactische nadering in te zetten. Het toestel nadert het vliegveld van een onvoorspelbare kant en zet daarna een snelle landing in. Hierbij kan een korte bocht worden gemaakt waarna het toestel snel daalt. Deze tactische naderingen zullen op Twente Airport geoefend worden (zie onderstaand kaartje voor de verschillende soorten tactische benaderingen).
planning twente airport (onder voorbehoud)
Dinsdag 5 t/m 8 september: met de C-130 en C27J
Woensdag 13 september: met de C130, C27J en C295
Tijdens de vluchten vliegen de toestellen op een lage hoogte en zijn daarom zichtbaar en hoorbaar. Van 5 t/m 8 september wordt ook ’s avonds gevlogen tot ongeveer 20.30 uur.
Laurens Esveldt, havenmeester Twente Airport: “Defensie maakt sinds de sluiting van de vliegbasis Twenthe nog incidenteel gebruik van de luchthaven voor (gecombineerde) oefeningen. Tijdens deze oefening werken meerdere grond- en luchteenheden van Defensie samen. Door de aard van de oefening zoekt Defensie naar ‘afgeschermde’ locaties om zelfstandig te kunnen trainen. Twente Airport voldoet aan die voorwaarden. Oefeningen zoals deze zijn nodig om de vaardigheden van het Defensiepersoneel op peil te houden. Als luchthaven zijn we blij op deze manier te kunnen bijdragen aan de geoefendheid van Defensie. ” zie verder: https://www.twente-airport.nl/nieuws/in ... te-airport