Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Villa Hofstede..

Over de rijke historie van de stad.
Plaats reactie
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Villa Hofstede..

Bericht door Neckar »

Hallo ik ben Neckar en nieuw op deze site,s.
Voor mijn stamboom zoek ik informatie over Villa Hofstede vroeger gelegen aan de Bentrotstraat 4 op de plaats waar nu de lage flat gebouwd is.
In begin van de vorige eeuw woonde hier de familie Warnaars. Omstreeks 1900/1915 werkte mijn Oma hier als dienstbode.
Ik zou graag een afbeelding willen hebben van deze villa. Volgens het gemeentearchief is er weinig of niets te vinden over deze Villa. Wel is hij ingetekend op een stadskaart.
De Villa zou in de 60er jaren zijn afgebroken.
Ter informatie Neckar is 63 jaar geboren aan de Schurinksweg en opgegroeid aan de Dr. Benthemstraat en vanaf 1953 ben ik een Twekkelerveldenaar en woon daar nog steeds.
Groet Neckar.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Villa Hofstede..

Bericht door Hendrik »

Er stond een villa het zgn. Suikerpaleis op de hoek van de Oldenzaalsestraat/Laaressingel. Het woonhuis van de tuinman stond aan de Bentrotstraat. In de oorlog en enkele jaren daarna woonde daar de Familie Arnold van Heek. gehuwd met ....Scholten. Zij hebben dit huis cadeau gekregen van vader van Heek bij hun huwelijk. Na de oorlog is dit huis verkocht aan de eerste cardioloog in Enschede. De van Heeks erfden de Hooge Boekel en verhuisden daar naar toe. De naam van deze arts weet ik even niet maar bij de opening van de hartkliniek in Enschede was er in de achterwand van de receptie van de nieuwe hartkliniek een enorme uitvergroting van deze villa zichtbaar. Het werd kennelijk beschouwd als een verre voorloper van de nieuwe kliniek.
Het huis van de tuinman aan de Bentrotstraat moet vrij groot zijn geweest want in de oorlog toen de duitsers de van Heekvilla vorderden kon de familie van Heek veel inboedel onderbrengen in de tuinmanswoning. Ik weet veel meer details omdat mijn tante in de oorlog daar dienstbode/kokkin was.
Bedoel je dit beschreven huis? daar heb ik wel een mooie foto van.
Wat sas as dós was kaans.
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Villa Hofstede..

Bericht door Neckar »

Als dit huis aan de Bentrotstraat 4 gestaan heeft dan moet het de goede zijn. Maar of het een tuinmanswoning is geweest dat weet ik niet. De familie Warnaars woonde er omstreeks de eeuwwisseling. En mijn oma was hier Dienstbode. Ik neem aan dat het een
groot huis is geweest omdat ik een briefkaart bezit van mijn Opa aan mijn Oma uit 1909 per adres Villa Hofstede Bentrotstraat 4. De Hr. Warnaars was volgens mij Textielagent of iets dergelijks.
Misschien kunnen we iets herleiden naar aanleiding van de foto. Ik ben nieuwsgierig

Hendrik bedankt Groet van Neckar..
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4208
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Villa Hofstede..

Bericht door enschedeinansichten »

Warnaars, A., Katoen- en Verzekeringsagent, Bentrotstraat 4 (1910)
Hofstede, L. Stalen meub., matrassenfabr. enz., Bentrotstraat 15,(1950)

De nummering begint vanaf de Oldenzaalsestraat dus even nummers rechts.

Kaart 1923
Bentrotstraat.jpg
Bentrotstraat.jpg (47.15 KiB) 8698 keer bekeken
1954
STAKING BIJ KLEIN
METAALBEDRIJF
ENSCHEDE, 15 October. — De arbeiders
van het ledikanten- en stalen-meubelbedrijf
Lod. Hofstede, Bentrotstraat te
Enschede, in totaal 12 man, zijn Donderdag
in staking gegaan voor de volledige
uitbetaling van de 6 pet loonsverhoging
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Villa Hofstede..

Bericht door Neckar »

Hallo W,
Op het kaartje is wel een huis te zien aan de rechterkant aan de Bentrotstraat maar op de kaart die ik ingezien heb in het gemeentearchief is de villa meer naar de Oldenzaalsestraat kant en achter het suikerpaleis.
Groet Neckar.
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Villa Hofstede..

Bericht door bartg »

Neckar.
Op deze tekening uit 1913 is Villa Hofstede wel goed te zien
Ik heb nooit geweten dat aan de Bentrotstraat ook een villa heeft gestaan
Ik ken alleen het zg Suikerpaleis.
Op de tekening lijkt het bijna net zo groot als het Suikerpaleis.
De Lasondersingel bestond nog niet ,die is van 1920-21

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Villa Hofstede..

Bericht door Hendrik »

Ik heb een getekende kaart uit 1913 ooit uitgegeven door het ITC. Daarop staat aan de Oldenzaalsestraat hoek geprojecteerde Singel wel het suikerpaleis ingetekend en de tuinmanswoning aan de Bentrotstraat maar geen ander huis aan de Bentrotstraat dicht bij de Oldenzaalsestraat. Ik heb zelf nog vage herinneringen aan het suikerpaleis en kan mij eigenlijk niet voorstellen dat er 2 villa's op dat terrein stonden. Er was een groot wit hek omheen met een zeer grote tuin. Het huis lag een flink stuk van de straat en ik liep als klein ventje aan de hand van mijn tante de oprijlaan.
op.forum/viewtopic.php?f=9&t=2330&start=80
Wat sas as dós was kaans.
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Villa Hofstede..

Bericht door Neckar »

Op de kaart van Bartg is inderdaad de villa te zien.
Het is een tijdje geleden dat ik deze kaart heb gezien en ik dacht daat het dichter naar de Oldenzaalsestraat was. De Villa lag dus meer naar het midden van de Bentrotstraat ongeveer tegen over de ingang naar Cebo ten Cate machinefabriek. Ook ik ben als kind hier vaak door de straat gelopen maar kan me er niets meer van herinneren. Nu maar hopen dat iemand nog foto's heeft van deze straat/villa..
Op de grond van het suikerpaleis kun je ook volgens mij het tuinmanshuis zien op nummer 2. Langzaam maar zeker komen we er wel uit..
Bedankt voor jullie moeite Bartg, Hendrik en Willem.
Groet Neckar..
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Villa Hofstede..

Bericht door Neckar »

Niemand afbeeldingen van de Bentrotstraat in zijn fotoarchief uit de periode 1900/1950.???
Misschien iets buiten dit forum te vinden met een tip ben ik al blij..
Groet Neckar.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4208
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Villa Hofstede..

Bericht door enschedeinansichten »

Je zou het bij SHSEL kunnen proberen. Anders kunnen ze misschien een oproep in hun blad doen.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4806
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Villa Hofstede..

Bericht door Veteraan »

Heeft een "buurtonderzoek" zin?

Alink, B.F.V., Architect, Bentrotstraat, 5
Laufer, A., Bentrotstraat 7,
Weerkamp, B.C. Bentrotstraat 9a
Hofstede, L., Stalen meub., matrassenfabr. enz., Bentrotstraat 15,
Sprakel, H.H., Autogar. en rep.inr., Bentrotstraat 23,
Nijhof-Leeferink, Fa. J.R., Manufacturen, Bentrotstraat 25,
Evers, H., Schilder, beh., Bentrotstraat 37,
Morsche, H.B. ter, Kapper, Bentrotstraat 43,
Café Singelbar, L. Grefte, Bentrotstraat 63,

Slechts één adres aan de even zijde. ( Of had de Bentrotstraat ook geen even- en onevenzijde?)
Hofhuis, Steenhouw. J.H., Marmerw., grafmon. enz., Bentrotstraat 34,
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Villa Hofstede..

Bericht door Neckar »

In de Hoesbreef van de SHSEL heb ik een oproep laten plaaten alleen resultaat nul
geen enkele reactie..Dus dan moeten we maar langs de deur aan de Bentrotstraat.
Vanmiddag met een oud collega gesproken die wist dat er blijkbaar nog nazaten moeten zijn in Boekelo van A.Warnaars. Hij gaat voor mijn informeren. Dus wie weet..
Groet Neckar..
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21491
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Villa Hofstede..

Bericht door Arie »

Over de witte villa aan de Oldenzaalsestraat en de daarbij gelegen panden is e.e.a. ook beschreven in het volgend artikel uit de Sliepsteen door Klaas Jan Uildriks.
zie: http://www.hjmwijers.nl/z-uil.htm
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Villa Hofstede..

Bericht door Neckar »

Arie bedankt voor je reactie. Maar we hebben het hier over totaal verschillende Villa's
Ik zoek informatie over Villa Hofstede aan de Bentrotstraat volgen informatie afgebroken in de 60er jaren. Zie kaartje die Bartg plaatste.
Groet Neckar.
Lieuwe
Member
Member
Berichten: 1
Lid geworden op: za mei 20, 2023 4:36 pm

Re: Villa Hofstede..

Bericht door Lieuwe »

Hallo Neckar, ik ben nieuw op deze site en het is inmiddels 12 jaren later.
Ik post dit bericht vandaag omdat ik in het bezit ben gekomen van een zgn. hammenpan die oorspronkelijk gebruikt is geweest in villa de Hofstede in Enschede.
De pan is in 1960 getaxeerd door het rijksmuseum. Dat komt overeen met het jaartal dat de villa is afgebroken en deze pan dus vrijkwam.
Documentatie staat onder het deksel van de pan.
De vorige eigenaar stamde af van de familie Warnaars. De pan kwam van zijn opa.
Omdat u zoekt naar meer informatie omtrent de villa dacht ik dat dit misschien wel interessant is voor u om te weten.
Hart. groet, Lieuwe
Plaats reactie