Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Centrumkwadraat.

Informatie en vorderingen.
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Highlander »

Koos schreef: di okt 25, 2022 5:26 pm ik verbaas me vooral over het grote aantal dure woningen wat er gebouwd gaat worden komend jaar. Dat is wel riskant. Het motto is waarschijnlijk: In Enschede iedereen een villa.
Dat is het beleid voor de binnenstad. Het devies is inbreiding en zo aantrekkelijk mogelijk maken voor hoogopgeleiden met een bovengemiddeld salaris zodat ze na hun UT studie in Enschede blijven. Ik ben er geen fan van maar het werkt wel, tot op zekere hoogte. Afgezien van een paar arbeidersbuurtjes die stug volhouden is bijna alles binnen de singels al gegentrificeerd.

Net zoals in andere steden al gebeurd is wordt hier de binnenstad steeds meer een gemeenschap op zich. Als ik op Zuid kom ervaar ik bijvoorbeeld een hele andere sfeer als in het centrum. Lijken wel twee verschillende steden soms.
Gebruikersavatar
Daniela
Member
Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo apr 05, 2015 12:00 am

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Daniela »

:lol: Dat motto iedereen een villa ben ik niet mee oneens
Koos
Member
Member
Berichten: 716
Lid geworden op: vr sep 27, 2019 7:03 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Koos »

Humanitas verhuist jongerenlocatie van Molenstraat naar C.J. Snuifstraat
Aangezien er sloopplannen zijn voor dit gebied is het uiteraard wel nodig om huidige bewoners te herhuisvesten. De rest staat volgens mij al wel leeg.


https://www.tubantia.nl/enschede/humani ... ~a9e442c3/
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Twekkelerveld »

Nou, dan kan volgende maand de sloopkogel erdoor. En dan hopelijk direct nieuwbouwen.
Robertus69
Member
Member
Berichten: 95
Lid geworden op: zo feb 02, 2020 11:45 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Robertus69 »

TA schreef: wo okt 19, 2022 8:42 pm
Robertus69 schreef: di okt 04, 2022 8:26 pm Vernieuwing Stadspoort.
Afbeelding

https://aasgroningen.nl/project/stadspoort-enschede/
Zeer geslaagd.
Interessant detail is dat de ABN-AMRO hier afgebeeld is met zo'n 8 verdiepingen.
Wat beter te zien op de site van Veldboom:
https://veldboom.nl/wp-content/uploads/ ... 488822.jpg
Koos
Member
Member
Berichten: 716
Lid geworden op: vr sep 27, 2019 7:03 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Koos »

Goed gevonden. Ik had alleen niet de indruk dat de ABN ook van Veldboom is? Ben bang dat er weinig conclusies, met uitzondering van de hoogte te trekken zijn. Deze hele buurt wordt hoger. Helaas staat het naastgelegen Randstad gebouw nog niet op de projectenlijst van Veldboom. Geen idee wanneer die renovatie start.
Robertus69
Member
Member
Berichten: 95
Lid geworden op: zo feb 02, 2020 11:45 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Robertus69 »

Het ABN-AMRO pand zal wel niet in bezit zijn van Veldboom maar ik neem aan dat de plannen van verschillende partijen wel op elkaar worden afgestemd. Het zou kunnen dat de render hier daadwerkelijk een ontwerp toont.
Ik ben niet op de hoogte wat ze precies met het Randstad gebouw willen maar ik vind de voorgevel met de rode lijsten in ieder geval wel mooi zo.
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Highlander »

Heeft Veldboom het hele Randstad complex nou gekocht of alleen een deel ervan?
Koos
Member
Member
Berichten: 716
Lid geworden op: vr sep 27, 2019 7:03 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Koos »

Koos
Member
Member
Berichten: 716
Lid geworden op: vr sep 27, 2019 7:03 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Koos »

Update Polaroid:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Twekkelerveld »

Het eerste beton is gestort! Daar zullen ze binnenkort wel de hoogte in gaan.
Koos
Member
Member
Berichten: 716
Lid geworden op: vr sep 27, 2019 7:03 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Koos »

Het tempo zit er goed in, dus veel te zien dit jaar:

Afbeelding
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Highlander »

Deze week van de gemeente een folder over Centrumkwadraat gekregen. Sloop en nieuwbouw aan het Stationsplein beginnen volgend jaar al. Daarnaast is de eerste inspraakronde over oude V&D begonnen, ze lijken vaart te willen maken met het 'Het Warenhuis' plan - daar komen Concordia en Theater Sonnenvanck in. Verder eigenlijk geen nieuws, maar wat een transformatie gaat het worden als je het allemaal zo bij elkaar ziet, zowel Stationsplein als Molenstraat. Heb het wel vaker gezegd maar mijn grote hoop is dat ze die verschrikkelijke jaren 50 meuk aan de Molenstraat en begin Deurningerstraat ook een keer afbreken, het is nu al spuuglelijk maar als al die nieuwbouw er staat wordt dat helemaal een pijnlijk aanzicht. Vind overigens wel dat met de herinrichting van de Molenstraat de villa's daar aan het einde wel heel mooi tot hun recht komen, prachtige panden.

Enige waar ze nog vaag over zijn is het plan om het Stationsplein af te sluiten voor auto's. Snap eerlijk gezegd ook niet hoe ze dat precies willen organiseren. Appartementen aan het Wilminkplein en de horeca en winkels aan die kant moeten toch enigszins bereikbaar blijven.
Koos
Member
Member
Berichten: 716
Lid geworden op: vr sep 27, 2019 7:03 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Koos »

Het 'Het Warenhuis' plan zag ik inderdaad ook voorbijkomen. Lijkt me een prima aanvulling voor de stad.

Update Polaroid:
Leuk detail op de 2e foto: de balkonhekjes zijn voorzien van het stadslogo.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Highlander »

Er wordt binnenkort begonnen met de sloop en nieuwbouw op de plek van het Bölke volgens de binnenstadskrant, na de bouwvak dus. Het monumentale pandje wat er tussenin staat wordt helemaal gedemonteerd en vervolgens teruggeplaatst.
Koos
Member
Member
Berichten: 716
Lid geworden op: vr sep 27, 2019 7:03 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Koos »

Dan ben ik benieuwd of er niet alleen gesloopt gaat worden, maar ook wannéér er gebouwd gaat worden.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Arie »

Als kapper Willem Nijhuis dit had geweten: ereplek voor zijn oude gevel tussen nieuwbouw ’t Bölke
Als wijlen kapper Willem Nijhuis dit eens had geweten. De gevel van diens vooroorlogse winkel-woonhuis aan de Molenstraat 12 krijgt een ereplek te midden van de moderne appartementencomplexen die hier over een paar jaar worden gebouwd.

Anja Kruise 28-07-23
Molenstraat 12 De gevel (links) blijft bewaard en komt terug in de nieuwbouw (rechts)..jpg
De gevel (links) blijft bewaard en komt terug in de nieuwbouw (rechts). © beeldbewerking Tubantia
zie: https://www.tubantia.nl/enschede/als-ka ... ~a5a2ea29/
Molenstraat 12 rechts gevel kapperszaak Willem Nijhuis.jpg
hans
Member
Member
Berichten: 2731
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door hans »

alleen de gevel , wat een nepoplossing weer.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2290
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Hendrik »

Hendrik schreef: do jun 10, 2021 3:04 pm Er zijn plannen om 't Bolke af te breken en de hele wand ernaast! Maar 1 van de juweeltjes van de binnenstad staat ertussen. Komen we in opstand?. De gemeente Enschede zou in mijn achting stijgen als ze bv alleen maar de gevel inpassen in de nieuwbouw.
Mijn voorstel uit 2021 wordt overgenomen! Of ik de aanjager van dit plannetje van de gemeente ben weet ik niet. Lezen ze mee bij plannenmakers van de bouwdienst? Ik vind het wel erg mooi dat het toch gaat gebeuren. Zie de Tubantia van vandaag.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrumkwadraat.

Bericht door Arie »

Hendrik schreef: do sep 28, 2023 10:32 pm
Hendrik schreef: do jun 10, 2021 3:04 pm Er zijn plannen om 't Bolke af te breken en de hele wand ernaast! Maar 1 van de juweeltjes van de binnenstad staat ertussen. Komen we in opstand?. De gemeente Enschede zou in mijn achting stijgen als ze bv alleen maar de gevel inpassen in de nieuwbouw.
Mijn voorstel uit 2021 wordt overgenomen! Of ik de aanjager van dit plannetje van de gemeente ben weet ik niet. Lezen ze mee bij plannenmakers van de bouwdienst? Ik vind het wel erg mooi dat het toch gaat gebeuren. Zie de Tubantia van vandaag.
Dit bericht dus:

’t Bölke gaat bijna plat, maar eerst wordt komende week dit markante geveltje er afgehaald
Bijna is discotheek ’t Bölke voor altijd geschiedenis. Maar voordat de slopershamer er tegenaan gaat, wordt eerst volgende week het geveltje ernaast eruit gehaald. Dat moet bewaard blijven.

Lilian ten Donkelaar 28-09-23, 15:31
Steen voor steen, kozijn voor kozijn. Het smalle geveltje dat vastzit aan ’t Bölke wordt er volgende week afgehaald, voordat de voormalige discotheek op zeer korte termijn definitief tegen de vlakte gaat. De gevel verwijderen is een precisieklusje, dat gedaan wordt door aannemersbedrijf Wesselink uit Weerselo.

Het geveltje hoorde ruim een eeuw geleden bij een kapperszaak op die plek. Barbier W. Nijhuis runde er zijn zaakje. Later bouwde hij er een woning boven, met een mooi erkertje. Het hele pand is het bewaren waard, vindt ook de gemeente.

Delen zijn te oud
Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want alles rondom wordt gewoon platgemaaid. Het moet voorzichtig, en dat is dus best een bijzonder werkje, zegt Koen Steggink van Wesselink. „We slaan alle onderdelen op in onze eigen hal. Alles dat kapot is, kunnen we dan hier herstellen naar het origineel.” Want de gevel is niet meer in heel goede staat. Hier en daar zijn stenen kapot of is het hout verrot. „Niet de hele gevel is nog te redden, sommige delen zijn gewoon te oud.”

Het uit elkaar halen gaat ook deel voor deel. „We proberen de gevel er zo goed mogelijk als één geheel uit te halen, maar dat moet wel in volgorde. Je kunt de stenen van linksboven niet rechtsonder terugzetten. Dus als dat nodig is, worden ze gecodeerd. Dat wordt heel nauwkeurig gedaan.”

Dagen van ’t Bölke zijn geteld
Wesselink heeft ervaring met renovaties en restauraties. Zo werkte het aannemersbedrijf uit Weerselo al aan het Palthehuis in Oldenzaal en heel veel religieuze gebouwen, waaronder de Enschedese synagoge. Het pandje aan de Molenstraat is een relatief kleine klus. „Ik denk dat we er een paar dagen mee bezig zijn”, verwacht Steggink. Als dat klaar is, komt de sloper. De afgelopen weken is de binnenkant van ’t Bölke al helemaal gestript, waarbij onder meer asbest is verwijderd. Als de buitenkant tegen de vlakte is, kan de opbouw beginnen. Op deze plek aan de Molenstraat komen ruim honderd appartementen. Het oude geveltje krijgt daarin ook weer een nieuwe plek.
Molenstraat 12 Ingeklemd tussen ’t Bölke en een sexshop. Dit stukje geschiedenis blijft behouden. 28-9-2023.jpg
Ingeklemd tussen ’t Bölke en een sexshop. Dit stukje geschiedenis blijft behouden. © Reinier van Willigen
Molenstraat 12 De historische gevel krijgt een ereplek in de nieuwbouw aan de Molenstraat. 28-9-2023.jpg
Molenstraat 12 De historische gevel krijgt een ereplek in de nieuwbouw aan de Molenstraat. 28-9-2023.jpg (116.27 KiB) 1423 keer bekeken
De historische gevel krijgt een ereplek in de nieuwbouw aan de Molenstraat.
De historische gevel krijgt een ereplek in de nieuwbouw aan de Molenstraat. © Gemeente Enschede
bron: https://www.tubantia.nl/enschede/t-bolk ... ~a8d1c60e/
Plaats reactie