Hendrik schreef: ↑do sep 28, 2023 10:32 pm
Hendrik schreef: ↑do jun 10, 2021 3:04 pm
Er zijn plannen om 't Bolke af te breken en de hele wand ernaast! Maar 1 van de juweeltjes van de binnenstad staat ertussen. Komen we in opstand?. De gemeente Enschede zou in mijn achting stijgen als ze bv alleen maar de gevel inpassen in de nieuwbouw.
Mijn voorstel uit 2021 wordt overgenomen! Of ik de aanjager van dit plannetje van de gemeente ben weet ik niet. Lezen ze mee bij plannenmakers van de bouwdienst? Ik vind het wel erg mooi dat het toch gaat gebeuren. Zie de Tubantia van vandaag.
Dit bericht dus:
’t Bölke gaat bijna plat, maar eerst wordt komende week dit markante geveltje er afgehaald
Bijna is discotheek ’t Bölke voor altijd geschiedenis. Maar voordat de slopershamer er tegenaan gaat, wordt eerst volgende week het geveltje ernaast eruit gehaald. Dat moet bewaard blijven.
Lilian ten Donkelaar 28-09-23, 15:31
Steen voor steen, kozijn voor kozijn. Het smalle geveltje dat vastzit aan ’t Bölke wordt er volgende week afgehaald, voordat de voormalige discotheek op zeer korte termijn definitief tegen de vlakte gaat. De gevel verwijderen is een precisieklusje, dat gedaan wordt door aannemersbedrijf Wesselink uit Weerselo.
Het geveltje hoorde ruim een eeuw geleden bij een kapperszaak op die plek. Barbier W. Nijhuis runde er zijn zaakje. Later bouwde hij er een woning boven, met een mooi erkertje. Het hele pand is het bewaren waard, vindt ook de gemeente.
Delen zijn te oud
Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want alles rondom wordt gewoon platgemaaid. Het moet voorzichtig, en dat is dus best een bijzonder werkje, zegt Koen Steggink van Wesselink. „We slaan alle onderdelen op in onze eigen hal. Alles dat kapot is, kunnen we dan hier herstellen naar het origineel.” Want de gevel is niet meer in heel goede staat. Hier en daar zijn stenen kapot of is het hout verrot. „Niet de hele gevel is nog te redden, sommige delen zijn gewoon te oud.”
Het uit elkaar halen gaat ook deel voor deel. „We proberen de gevel er zo goed mogelijk als één geheel uit te halen, maar dat moet wel in volgorde. Je kunt de stenen van linksboven niet rechtsonder terugzetten. Dus als dat nodig is, worden ze gecodeerd. Dat wordt heel nauwkeurig gedaan.”
Dagen van ’t Bölke zijn geteld
Wesselink heeft ervaring met renovaties en restauraties. Zo werkte het aannemersbedrijf uit Weerselo al aan het Palthehuis in Oldenzaal en heel veel religieuze gebouwen, waaronder de Enschedese synagoge. Het pandje aan de Molenstraat is een relatief kleine klus. „Ik denk dat we er een paar dagen mee bezig zijn”, verwacht Steggink. Als dat klaar is, komt de sloper. De afgelopen weken is de binnenkant van ’t Bölke al helemaal gestript, waarbij onder meer asbest is verwijderd. Als de buitenkant tegen de vlakte is, kan de opbouw beginnen. Op deze plek aan de Molenstraat komen ruim honderd appartementen. Het oude geveltje krijgt daarin ook weer een nieuwe plek.
Ingeklemd tussen ’t Bölke en een sexshop. Dit stukje geschiedenis blijft behouden. © Reinier van Willigen

- Molenstraat 12 De historische gevel krijgt een ereplek in de nieuwbouw aan de Molenstraat. 28-9-2023.jpg (116.27 KiB) 7811 keer bekeken
De historische gevel krijgt een ereplek in de nieuwbouw aan de Molenstraat.
De historische gevel krijgt een ereplek in de nieuwbouw aan de Molenstraat. © Gemeente Enschede
bron:
https://www.tubantia.nl/enschede/t-bolk ... ~a8d1c60e/