Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Stationsomgeving: Stationsplein

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Q.
Member
Member

Bericht door Q. »

En dat voor zo'n minimale investering. :)
Timing was ook gewoon goed.  :okay:
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
DBM
Member
Member
Contacteer:

Bericht door DBM »

Het mooiste ervan is dat er internationaal treinverkeer in Enschede is.
Toen ik laatst met de trein naar Dortmund ging bedacht ik me dat het toch wel top is dat er gewoon een directe treinverbinding met het Ruhrgebied is.
Martin

Bericht door Martin »

Toch wel jammer dat de trein niet verder kan door het stootblok en stukken rails er tussen uit. :cry:
DBM
Member
Member
Contacteer:

Bericht door DBM »

Dat hebben ze toen heel doelbewust gedaan, volgens mij om politieke redenen. Misschien om Syntus of andere kleine maatschappijen in de toekomst te sparen.
Waeske

Bericht door Waeske »

Ook om de omwonenden gerust te stellen. Men was bang dat er ook goederentreinen zouden komen die, zeker in de nacht, voor overlast zorgen. Nu schijnt het type spoor al niet geschikt te zijn voor het zwaardere goederen vervoer en door er een fysieke afscheiding van te maken beklemtoon je dat het om een ander soort verbinding gaat.
Martin

Bericht door Martin »

Enschede, 30-09-2001
Spoor 4 eindigt nu direct achter de overweg in een stootblok, en is voor de zekerheid ook nog eens geblokkeerd met een tweetal gekruiste dwarsliggers en voorzien van een bordje dat aangeeft dat de trein echt niet verder kan rijden (let ook op het dwergsein rechts dat nu permanent op rood staat). Hoewel beide sporen vlak naast elkaar liggen zijn ze fysiek geheel gescheiden: het linkerspoor is alleen met het duitse net verbonden en (dus) beveiligd met Indusi, op het rechterspoor wordt de bekende ATB gebruikt.  

Enschede, 30-09-2001
Slechts twee stootblokken en een halve meter ontbrekend spoor voorkomen dat de trein uit Münster weer kan doorrijden naar Amsterdam. Er is echter duidelijk rekening mee gehouden dat de doorgaande verbinding in bijzondere omstandigheden binnen enkele uren weer hersteld kan worden.  

bron: spoorzoeker
Er is echter duidelijk rekening mee gehouden dat de doorgaande verbinding in bijzondere omstandigheden binnen enkele uren weer hersteld kan worden.  
Wat voor bijzondere omstandigheden vraag ik me dan af. :?
Robert

Bericht door Robert »

Afbeelding

Leuk fototje.  :)

Misschien kan er aan een communistische invasie worden gedacht? Indien de  wijzen vanuit het oosten hierheen willen komen hoeft in ieder geval niet het hele station worden afgebroken.  :yes:
mooienschede

Bericht door mooienschede »

Wat is het een slordig en rommelig zootje achter de sporen en de Eendrachtflat.... geen visitekaartje voor de stad! Wordt daar nog wat aan gedaan of is dat een lange termijn doel? Of helemaal geen doel, kan ook nog .....
Robert

Bericht door Robert »

Dat komt allemaal wel goed hoor. Als de Prinsessetunnel weer opgeknapt is wordt dat allemaal wel weer opgeruimd. :)
Waeske

Bericht door Waeske »

Studenten niet met lintjes te sturen

Het leek zo mooi: studenten op een ‘natuurlijke manier’ omleiden, zodat ze de bussen op het Stationsplein niet steeds voor de spreekwoordelijke voeten zouden lopen. Nu doemen studenten vaak plotseling op voor de bussen en ontstaan er regelmatig gevaarlijke en vervelende situaties.

Stadstedebouwer Ton Schaap bedacht het plan. ‘De looproute van studenten, die nu schuin het busplein oversteken, is geboren uit gewoonte’, zei hij eerder. ‘Het zou mooi zijn als we die route kunnen wijzigen, simpelweg door het spannen van lint.’ Later zouden die linten door hekjes vervangen kunnen worden. Ook Wim Salomons, verkeersdeskundige, zag het zonnig in. Hij hoopte dat studenten al pratend of in gedachten verzonken automatisch langs de gespannen linten zouden lopen en zo een andere route dan normaal zouden nemen.

Helaas voor Schaap en Salomons: de lintjes zijn er niet eens gekomen. Anke Hendriks, communicatiemedewerker bij de gemeente, geeft uitleg. ‘We zijn een paar keer wezen kijken bij het busplein en zo tot de conclusie gekomen dat lintjes de studenten niet zullen sturen.’

‘Studenten slingeren overal tussendoor. We hebben hun gedrag rondom het busplein een paar keer geanalyseerd. Op de plek waar we een lint zouden willen spannen, stonden enkele bussen, maar zelfs daar doen ze niets op uit. We hebben gezien dat studenten onbewust áltijd de kortste route nemen, ongeacht wat er in hun weg staat. Dat is vast niet uit kwade wil, het gebeurt gewoon zonder er bij na te denken.’

Feit blijft wel dat de overstekende studenten nog steeds een probleem zijn voor de wegrijdende bussen. Hendriks: ‘Er moet wel iets gebeuren. We gaan nu nadenken over een andere oplossing.’
tctubantia

Ik vraag me af wat men gaat bedenken op het moment dat de chauffeurs zich ergeren aan de mensen die van of naar de perrons lopen. Elk perron zijn eigen bruggetje? Of slagbomen? Een algeheel wandelverbod als de bussen vertrekken?
Gewoon een 5 KM zone maken van dat plein. En oom agent erbij om het ook daadwerkelijk te controleren.
Robert

Bericht door Robert »

Gewoon een 5 KM zone maken van dat plein.
Dat  zou betekenen dat een bus nog zachter zou moeten rijden dan 'n student loopt (of ongeveer gelijkop), klinkt goed.
Op de plek waar we een lint zouden willen spannen, stonden enkele bussen, maar zelfs daar doen ze niets op uit.
Wat 'n kwajongens ook zeg!  :o
Mctijn

Bericht door Mctijn »

Gewoon een duidelijk voetgangerslint maken waar de bus nog altijd voorrang heeft. Een oranje knipperlicht plaatsen voor de voetgangers als waarschuwinglicht.

En met enkele borden duidelijk maken dat voetgangers ALLEEN gewenst zijn op deze linten, de busbaan is verboden terrein (en kan dus bestraft worden).
Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus »

Alle saxion-studenten bij de uitgang van het station neerschieten, behalve forumleden uiteraard en knappe dames. :D
de kloomp'maj anhoalen
Martin

Bericht door Martin »

:lol:

Dat plan voor een loopbrug naast spoor1 maar weer uit de ijskast halen is gewoon de beste oplossing en bij de Saxion Hogeschool moeten ze er dan maar voor zorgen dat de studenten via de hoofdingang naar binnen lopen.

Ik heb gesproken. :yes:
Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus »

IK heb die nieuwe routing binnen de Saxion-gebouwen vanaf het begin al onlogisch gevonden. Ze hadden de hoofdingang aan de Parkweg moeten bouwen.
de kloomp'maj anhoalen
Robert

Bericht door Robert »

Toch staat 'ie zo wel mooi (Saxion), een hoofdingang aan de Parkweg zorgt ook niet echt voor 'n fantastische aanblik, en je krijgt dan (als je zou gaan draaien) nogal hoge bebouwing aan de Tromplaan. Niet dat daar in principe iets mis mee is, maar daar staat 't gewoon niet.

Waarom niet gewoon die loopbrug, waarna iederee gewoon 'n stukje langs de Ripperdastraat loopt? De ingang vanaf de parkeerplaats bij Saxion wordt echt niet zoveel gebruikt. En, de achteringangen bij de tulpen zijn al gesloten (da's vanaf de Parkweg wel 't snelste, door de hogeschool moet je anders nog 'n behoorlijk stuk lopen...
Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus »

Op de hoek Parkweg-Ripperdastraat had best de hoofdingang gekund. Hadden ze van het hele binnenplein een mega atrium met parkeerkelder moeten/kunnen maken.
de kloomp'maj anhoalen
Robert

Bericht door Robert »

Jaja.  8) De parkeervoorzieningen daar zijn wel allerbelabbertst volgens mij. Als leerlingen per eigen gemotoriseerd vervoer komen, stelt de hogeschool geen parkeerplaats ter beschikking. Aan de Parkweg zalf kan je niet parkeren, de Tromplaan staat vol en aan de achterkant is ook weinig gelegenheid. Gevolg. 'Ergens' duur parkeren.  :shake:
Martin

Bericht door Martin »

Het wemelt er weer van de mensen.  8)
Nog veel werk aan de winkel voor de gemeente Enschede.
In Hengelo zie je dan nog wel de nodige bloembakken om het een beetje op te fleuren maar hier op het stationsplein?? :shake:  
Afbeelding

Afbeelding
Robert

Bericht door Robert »

schaapje_martin schreef:In Hengelo zie je dan nog wel de nodige bloembakken om het een beetje op te fleuren
:o Ohw my god wat vind 'k die trapezium-vormige dingen lelijk. Echt werkelijk geen gezicht. Een fascinerende foto is in aantocht.  :D

Ook als 't niet in Hengelo had gestaan trouwens.

En toch vind 'k 't een best wel aardig plein, weg met Nashuatec (of dat pand) en je hebt al 'n aardig probleem opgelost. Die fietsen mogen van mij daar trouwens wel blijven, verder wat kleine verfraaiingen, klaar.  :)
Plaats reactie