Twente Airport donderdag naar de rechter om Boeings van Lufthansa in de lucht te krijgen
Frank Timmers 27-10-20
ENSCHEDE - Twente Airport heeft een kort geding aangespannen tegen de Inspectie Leefomgeving en Transport. Doel is te bereiken dat de Boeings 747 die op het vliegveld geparkeerd staan mogen vertrekken. De inspectie vindt dat niet verantwoord. De druk is groot: Lufthansa heeft vijf toestellen verkocht en wil die gaan leveren.
Het kort geding is formeel aangespannen door toezichthouder Gemeenschappelijke Regeling Technology Base, met als voorzitter de Enschedese wethouder Jeroen Diepemaat. Het dient donderdagmiddag bij de bestuursrechter in Zwolle.
De rechter moet uitspraak doen in een conflict tussen Twente Airport en de inspectie. Twente Airport heeft de afgelopen maanden zes toestellen van Lufthansa uit Frankfurt laten parkeren op de luchthaven tussen Enschede en Deurningen.
Drie ophalen
Lufthansa laat weten vijf van de zes toestellen inmiddels te hebben verkocht aan GE Aviation Materials, een Amerikaanse recyclelaar die wereldwijd machines opkoopt en een vestiging op Schiphol heeft. Het Duitse luchtvaartbedrijf wil de toestellen de komende tijd leveren en meldt dat het eerste al vertrokken had moeten zijn.
Dat is er niet van gekomen omdat de inspectie geen toestemming geeft om te vertrekken. Zware toestellen als deze mogen volgens het Luchthavenbesluit op Twente alleen landen om te worden gedemonteerd. Volgens een woordvoerder zou nu opstijgen te grote veiligheidsrisico's met zich meebrengen.
Twente Airport maakte er in juni een kleine mediashow van toen de eerste imposante toestellen van Lufthansa er neerstreken. Directeur Meiltje de Groot was opgetogen. Het parkeergeld van zo'n 10.000 euro per toestel per maand was eindelijke een mooie bron van inkomsten.
Directeur Meiltje de Groot van Twente Airport was in juni opgetogen over de eerste Boeings op Twente. Het markeerde het begin van een centrum voor vliegtuigonderhoud.
Directeur Meiltje de Groot van Twente Airport was in juni opgetogen over de eerste Boeings op Twente. Het markeerde het begin van een centrum voor vliegtuigonderhoud. © Emiel Muijderman
Ze vertelde dat nog niet zeker was wat Lufthansa met de toestellen wilde gaan doen. Alles was mogelijk van slopen, verbouwen tot weer voor passagiers inzetten. Misschien zat er zelfs wel werk in voor de op het terrein gevestigde sloper AELS.
De aanwezigheid van deze toestellen markeerde voor De Groot vooral ook het begin van het opzetten van een werkplaats voor onderhoud aan vliegtuigen. Ze vertelde ervan uit te gaan dat dit voor Twente een interessante markt is die na de coronacrisis zal opbloeien.
Vliegverbod
Nu wil Lufthansa drie toestellen terughalen naar Frankfurt, naar verluidt om ze verder te laten vliegen naar de Verenigde Staten om daar te worden gedemonteerd. De eerst Jumbo Jet had maandag al vertrokken moeten zijn.
De de Inspectie verbiedt opstijgen omdat Twente Airport alleen vergunning heeft om toestellen van deze grootte te laten landen voor sloop. Vertrekken brengt teveel gevaren met zich mee.
De inspectie zei hierover tegen Tubantia:
„De luchthaven heeft de benodigde parkeergelegenheid voor Lufthansa op eigen initiatief aangeboden om de corona crisis te overbruggen. De ILT (inspectie) is vooraf niet geïnformeerd door Twente Airport over de komst van de Lufthansa vliegtuigen”.
„De toestellen worden door onderhoudspersoneel van Lufthansa luchtwaardig gehouden. Lufthansa wil de toestellen van Twente Airport laten vertrekken, maar daarvoor is geen toestemming vanuit de ILT. De luchthaven is hier al eerder over geïnformeerd door de ILT”.
„Twente Airport beschikt namelijk niet over het juiste veiligheidscertificaat. Grotere toestellen kunnen wel landen op Twente, maar alleen voor demontage. Bijvoorbeeld voor de sloop van verouderde vliegtuigen”.
„De infrastructuur van het vliegveld is niet geschikt om grotere en zwaardere vliegtuigen te laten opstijgen. Dat kan veiligheidsrisico’s opleveren. Naast de inrichting van de luchthaven zijn ook de vliegprocedures voor vertrek (nog) niet goedgekeurd/gepubliceerd”.
„De regionale luchthaven mag de aanwezige Lufthansa Boeings dus niet laten vertrekken, terwijl de luchthaven heeft aangegeven dat op korte termijn wel te willen doen. Twente Airport wil sinds 2019 dat het veiligheidscertificaat wordt aangepast. Daarvoor moet de luchthaven een aantal aanpassingen doorvoeren, maar dat is tot nu toe nog niet gebeurd”.
“... de luchthaven voldoet op onderdelen niet aan de Internationale Criteria voor de Burgerluchtvaart (ICAO-regelgeving/artikel 8a.1 Wet Luchtvaart). Hierin zijn regels gesteld over de aanleg, inrichting, uitrusting en het gebruik van luchthavens met het oog op de orde en de veiligheid op luchthavens”.
Directeur Meiltje de Groot noemde het verbod ‘te absurd voor woorden’. Volgens haar heeft ILT de vergunning op onterechte gronden gewijzigd en wat Twente Airport hiervan niet op de hoogte. De Groot was vandaag niet bereikbaar voor commentaar.
bron:
https://www.tubantia.nl/enschede/twente ... ~aada50a8/