Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Zuiderval (gehele project)

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Koos
Member
Member
Berichten: 716
Lid geworden op: vr sep 27, 2019 7:03 pm

Re: Zuiderval (gehele project)

Bericht door Koos »

Het hele artikel staat weer vol met makelaars bingo praat. Op de foto's lijkt het erg rustig, maar schijn bedriegt. Er zijn al meerdere hallen gesloopt en overal is men bezig met slopen. Het zou mij niet verbazen als nog dit jaar het gehele terrein bouwrijp is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aan de overkant bij het Janninkkwartier zou dit najaar de bouw van 30 huurwoningen met een prijs tussen €1100 en de €1600 moeten starten. De stroomkast staat er inmiddels. Als ik het goed begrepen heb is het Janninkkwartier Courtyard plan terug naar de tekentafel gegaan. Het gehele plan hier gaat nog jaren duren.
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Zuiderval (gehele project)

Bericht door Twekkelerveld »

Ach ja, kale vlaktes zijn we wel gewend in Enschede.
Dimitri91
Member
Member
Berichten: 118
Lid geworden op: ma feb 26, 2018 8:13 pm

Re: Zuiderval (gehele project)

Bericht door Dimitri91 »

Niet helemaal kaal. Ik kan jullie vertellen dat ze het groen in het midden betrekken bij het plan. De laatste jaren is dat stukje natuur erg mooi geworden.
Koos
Member
Member
Berichten: 716
Lid geworden op: vr sep 27, 2019 7:03 pm

Re: Zuiderval (gehele project)

Bericht door Koos »

Update Hof van Baurichter:

Dit project van xlusive-projects.nl bestaat uit 3 delen. Het eerste deel met de RVS balkons is af, maar de verkoop van de 35 woningen loopt geen storm.

Het 2e deel aan de zijkant lijkt mij zeer binnenkort af. Van het 3e deel is het buitenwerk bijna klaar. De stelkozijnen zitten er al in. De kozijnen en balkonhekjes moeten nog wel geplaatst worden, maar dat is vrij snel te doen. Binnen moet nog veel gebeuren.

De laatste tijd worden er vooral woningen in het hogere segment zonder tuin opgeleverd. Men had natuurlijk de impact van Corona niet kunnen voorzien. Ik verwacht een overschot aan woningen in dit segment in Enschede.



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Zuiderval (gehele project)

Bericht door Twekkelerveld »

Ik vind dat stuk aan de Getfertweg echt het mooiste geworden tot nu toe.
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Zuiderval (gehele project)

Bericht door hans »

wat voor drugs nemen die architecten ?
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Zuiderval (gehele project)

Bericht door Twekkelerveld »

Haha, hele goede drugs.
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Zuiderval (gehele project)

Bericht door hans »

verklaart een hoop.
Koos
Member
Member
Berichten: 716
Lid geworden op: vr sep 27, 2019 7:03 pm

Re: Zuiderval (gehele project)

Bericht door Koos »

Op zich wel een leuke gevel, maar dat zou ik nooit kopen gezien de matige lichtinval. Alleen in de ochtend heb je daar wat licht, de rest van de dag is het een sombere bedoening. Voor werkende mensen niet ideaal. De foto's heb ik daarom express niet aan het eind van de dag gemaakt.

Meestal wordt er pas gebouwd als de meeste woningen al verkocht zijn. Dat is hier niet gebeurd. Er zijn er nu 5 verkocht. Ik vraag me echt af of dit verkocht gaat worden. Dat is gelijk een goede graadmeter voor het centrum waar ze veel appartementen willen gaan bouwen. Ik heb mijn twijfel of bouwen zonder fatsoenlijke buitenruimte wel past bij Enschede. Dat zie je in Amsterdam. Maar in Enschede??
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Zuiderval (gehele project)

Bericht door Hendrik »

Twekkelerveld schreef: wo okt 14, 2020 7:27 pm Ik vind dat stuk aan de Getfertweg echt het mooiste geworden tot nu toe.
Maar veel te duur voor relatief kleine woningen, soms verstopt aan de achterkant op de binnenplaats.
Wat sas as dós was kaans.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Zuiderval (gehele project)

Bericht door Hendrik »

Het terrein van Hornbach is gladgemaakt en: vanaf komende maandag is het fietspad over de fietsbrug een maand dicht. Dit is hoogstwaarschijnlijk om de paden die daar lopen om te leggen voor de grote parkeerplaats die Hornbach nodig heeft. Afgelopen voorjaar zijn alle bomen en struiken daar al gekapt.
Wat sas as dós was kaans.
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Zuiderval (gehele project)

Bericht door Twekkelerveld »

Ok, goed om te horen!
Dimitri91
Member
Member
Berichten: 118
Lid geworden op: ma feb 26, 2018 8:13 pm

Re: Zuiderval (gehele project)

Bericht door Dimitri91 »

Start bouw in januari. Eind 2021 moet het klaar zijn.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Zuiderval (gehele project)

Bericht door Hendrik »

Dat is een jaar na het groene licht van de RvS.
Wat sas as dós was kaans.
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Zuiderval (gehele project)

Bericht door Highlander »

Koos schreef: wo okt 14, 2020 10:03 pm Op zich wel een leuke gevel, maar dat zou ik nooit kopen gezien de matige lichtinval. Alleen in de ochtend heb je daar wat licht, de rest van de dag is het een sombere bedoening. Voor werkende mensen niet ideaal. De foto's heb ik daarom express niet aan het eind van de dag gemaakt.

Meestal wordt er pas gebouwd als de meeste woningen al verkocht zijn. Dat is hier niet gebeurd. Er zijn er nu 5 verkocht. Ik vraag me echt af of dit verkocht gaat worden. Dat is gelijk een goede graadmeter voor het centrum waar ze veel appartementen willen gaan bouwen. Ik heb mijn twijfel of bouwen zonder fatsoenlijke buitenruimte wel past bij Enschede. Dat zie je in Amsterdam. Maar in Enschede??
Wat beschouw jij als centrum? Appartementen in de binnenstad zijn niet aan te slepen, zijn altijd zo weg, ook op plekken met nauwelijks parkeergelegenheid en minimale buitenruimte zoals bijv. Walstraat, Haverstraat, Zuiderhagen. Is niet voor niks he dat particuliere investeerders daar zoveel geld in steken.
Koos
Member
Member
Berichten: 716
Lid geworden op: vr sep 27, 2019 7:03 pm

Re: Zuiderval (gehele project)

Bericht door Koos »

Op dit moment wordt inderdaad alles verkocht of verhuurd waar maar een dak of huisnummerbordje aanhangt. Enschede is afgelopen jaren wel gegroeid maar veel minder dan landelijk. Ook zijn er diverse rapporten te vinden dat Enschede nauwelijks verder gaat groeien. Lokaal heerst er echter een stemming dat het huidige woningtekort in Enschede enorm is. Dat verschil vind ik interessant.


Trouwens: op nos.nl staat een artikel dat in een aantal regio's de vrije sector huren aan het dalen zijn: Enschede -3,0%.

https://nos.nl/artikel/2352383-gemiddel ... daald.html
Koos
Member
Member
Berichten: 716
Lid geworden op: vr sep 27, 2019 7:03 pm

Re: Zuiderval (gehele project)

Bericht door Koos »

Update Janninkkwartier:

Het kavel rechtsonder, dus die bij het grote kruispunt wordt nu bebouwd met 30 vrije sector huurwoningen. De andere 6 kavels zullen nog een paar jaar duren. Andere activiteiten hier zijn het ingraven van de stadsverwarmingsleidingen.

Specificaties vrije sectorhuurwoningen: 71 - 126 m2 mini kaveloppervlaktes; € 1100 - € 1600 huurprijzen p/m; stadsverwarmingskosten; max 1 parkeerplek per woning, dat is niet heel handig voor 2-verdieners. Ik sla even over.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op dit binnenterrein van de 30 woningen staan dus straks ongetwijfeld 30 auto's. Aan de andere kant kijk je uit op de drukke weg. Lijkt me niet echt gezellig in de tuin zitten.

Afbeelding

Afbeelding
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Zuiderval (gehele project)

Bericht door Highlander »

Koos schreef: wo okt 21, 2020 11:22 am Lokaal heerst er echter een stemming dat het huidige woningtekort in Enschede enorm is. Dat verschil vind ik interessant.
Als je jarenlang iedere week reageert op een huis waar nog eens 300, 400 anderen op reageren en je steeds wordt uitgeloot, dan ja, krijg je wel de indruk dat er woningnood is.

Ook in een stad die niet groeit zoeken mensen een woning. Jongeren willen het ouderlijk huis uit, omstandigheden veranderen waardoor mensen een goedkoper of duurder huis willen, mensen gaan scheiden, enz. Ondertussen zijn er veel mensen die ondanks dat ze het kunnen betalen in hun sociale huurwoning blijven scheef wonen omdat er ook in de hogere inkomenscategorie nauwelijks aanbod is. Dus de markt zit vast.

Feit is dat er na 2008 nauwelijks iets gebouwd is en dat woningbouwverenigingen veel woningen verkocht hebben. De inhaalslag is ingezet maar gaat nog jaren duren voordat dat klaar is.

Je weet dat Enschede de enige stad in de provincie is die uit de overheidspot geld krijgt voor het woningbestand? Dat zegt wel genoeg dunkt me.
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Zuiderval (gehele project)

Bericht door Twekkelerveld »

Als ik die tekening zo zie, dan komen die woningen best ver van de weg te staan. Ik vind dat echt heel jammer voor die hoek. Maar ik ben wel blij dat er wat gebeurd daar.
Boriq
Member
Member
Berichten: 110
Lid geworden op: vr nov 18, 2016 7:02 pm

Re: Zuiderval (gehele project)

Bericht door Boriq »

Highlander schreef: vr nov 06, 2020 11:34 am
Koos schreef: wo okt 21, 2020 11:22 am Lokaal heerst er echter een stemming dat het huidige woningtekort in Enschede enorm is. Dat verschil vind ik interessant.
Als je jarenlang iedere week reageert op een huis waar nog eens 300, 400 anderen op reageren en je steeds wordt uitgeloot, dan ja, krijg je wel de indruk dat er woningnood is.

Ook in een stad die niet groeit zoeken mensen een woning. Jongeren willen het ouderlijk huis uit, omstandigheden veranderen waardoor mensen een goedkoper of duurder huis willen, mensen gaan scheiden, enz. Ondertussen zijn er veel mensen die ondanks dat ze het kunnen betalen in hun sociale huurwoning blijven scheef wonen omdat er ook in de hogere inkomenscategorie nauwelijks aanbod is. Dus de markt zit vast.

Feit is dat er na 2008 nauwelijks iets gebouwd is en dat woningbouwverenigingen veel woningen verkocht hebben. De inhaalslag is ingezet maar gaat nog jaren duren voordat dat klaar is.

Je weet dat Enschede de enige stad in de provincie is die uit de overheidspot geld krijgt voor het woningbestand? Dat zegt wel genoeg dunkt me.
Ik ben net begonnen, als recentelijk afgestudeerde, aan de zoektocht en zie vooral dat er in de markt boven ruwweg de €800,- momenteel flink gebouwd wordt (bij de Weverij Rondweg aan de hoge bothofstraat zijn nog flink wat lege appartementen boven de €900 vrij vlak voor de oplevering), daaronder is het allemaal krapper en heb je inderdaad te maken met loten met 400 anderen.
Plaats reactie