Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Niet meer bestaande gebouwen

Over de rijke historie van de stad.
Koos
Member
Member
Berichten: 716
Lid geworden op: vr sep 27, 2019 7:03 pm

Re: Niet meer bestaande gebouwen

Bericht door Koos »

Bij mij was de grote stadsbrand en het gegeven dat Enschede een arme textielstad is wel bekend. Maar ik wist niet dat er zo veel moois gesloopt was. Ik neem aan dat bovenstaande panden gebouwd zijn in een periode dat het Enschede wel goed voor de wind ging.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Niet meer bestaande gebouwen

Bericht door Arie »

We blijven nog even aan de Haaksbergerstraat v.w.b. niet meer bestaande gebouwen. De panden Haaksbergerstraat 45-63 vanaf de hoek C.F. Klaarstraat (vroeger Getfertstraat en nu Boulevard 1945) tot de Koningstraat zijn ook geheel verdwenen. Daar staat nu het ITC flat.
Bijlagen
Haaksbergerstraat 63 rechts de Koningstraat en Bureau Enschedesche Courant. rechts café billard W. Bos 1904.jpg
Haaksbergerstraat 57-63 slijterij Louis Derboven hoek Koningstraat slijterij De Klok.jpg
Haaksbergerstraat 49-51 Groenten en fruit vroeger Garritsen. Links is het in 1970 afgebroken politiebureau zichtbaar april 1970.jpg
Haaksbergerstraat 63 hoek Koningstraat TET bus.jpg
Haaksbergerstraat 45 hoek Koningstraat ITC gebouw.JPG
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Niet meer bestaande gebouwen

Bericht door Arie »

Ook de panden aan de overkant van de Haaksbergerstraat tussen de Ripperdastraat en Emmastraat zijn geheel verdwenen. Daarin zaten o.m. bakkerij Siebelink, sigarenzaak Leeftink en een winkel van Zijlstra.
Bijlagen
Haaksbergerstraat 72-74 leeftink en Siebelink hoek Ripperdastraat en Emmastraat.jpg
Haaksbergerstraat 72-74 leeftink en Siebelink hoek Ripperdastraat en Emmastraat.jpg (52.29 KiB) 7111 keer bekeken
Haaksbergerstraat 74 Bakkerij Siebelink 1970.jpg
Haaksbergerstraat 74-76 hoek Ripperdastraat en Emmastraat 't Hoen, bakkerij Siebelink, Hout en Hobbyhuis.jpg
Haaksbergerstraat 74-76 hoek Emmastraat bakkerij Siebelink 10-4-1973.jpg
Haaksbergerstraat 76 hoek Emmastraat. winkel Zijlstra rechts de Koningstraat.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Niet meer bestaande gebouwen

Bericht door Arie »

Deze topic is begonnen met foto's van het niet meer bestaande politiebureau aan de Haaksbergerstraat. Reschts naast dit oude politiebureau stonden ook nog een aantal panden, die in de loop der jaren zijn gesloopt. Deze sloop was o.m. nodig om de toegang tot de C.F. Klaarstraat (vroeger Getfertstraat) mogelijk te maken. Nu is daar het kruispunt Haaksbergerstraat en Boulevard 1945 en weer in beeld i.v.m. de aanleg Kop van Boulevard. zie topic: viewtopic.php?f=3&t=27285&start=420
Bijlagen
Haaksbergerstraat 37 hoek C.F. Klaarstraat naast politiebureau 1937.jpg
Haaksbergerstraat 37 hoek C.F. Klaarstraat naast politiebureau 1937.jpg (95.08 KiB) 7101 keer bekeken
Haaksbergerstraat 35 hoek CF Klaarstraat oude politieburo. Lingeriezaak Octerno.jpg
Haaksbergerstraat 35 oude politiebureau schoorsteenpijp Jannink.png
Haaksbergerstraat 35 oude politiebureau schoorsteenpijp Jannink.png (442.04 KiB) 7101 keer bekeken
Haaksbergerstraat 37-39-41-41a naast Politiebureau Hoek Getfertstraat, deel van pand fam. Scholten links wordt afgebroken 1927.jpg
Haaksbergerstraat 37-47 naast Politeibureua Hoek Getfertstraat, panden o.a. fam. Scholten(l), rechts panden De Leeuw drogisterij de Papaver 1926.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Niet meer bestaande gebouwen

Bericht door Arie »

Op de andere hoek Haaksbergerstraat en de Ripperdastraat stonden nog deze panden. Hierin heeft o.a. de winkel in sportartikelen 'T Hoen gezeten. Deze panden zijn dus ook gesloopt om het kruispunt met rotonde te kunnen realiseren en inmiddels wordt deze rotonde ook weer verwijderd i.v.m. het bouwplan Kop van Boulevard. Het sporthuis 't Hoen is toen verplaatst naar de Kuipersdijk 23.
Bijlagen
Ripperdastraat 2 hoek Haaksbergerstraat 1950.jpg
Ripperdastraat 1-5 links hoek Haaksbergerstraat 1930.jpg
Haaksbergerstraat 70 hoek Ripperdastraat 't Hoen.jpg
Ripperdastraat 2-2A-2B Voorzijde pand op de hoek met de Haaksbergerstraat 8-9-1971.jpg
Ripperdastraat 2-2A-2B Voorzijde pand op de hoek met de Haaksbergerstraat 8-9-1971.jpg (130.33 KiB) 7071 keer bekeken
Ripperdastraat 2-4 Uitzicht vanaf ITC flat  30-1-1972.jpg
Ripperdastraat 2-4 Uitzicht vanaf ITC flat 30-1-1972.jpg (96.27 KiB) 7071 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Niet meer bestaande gebouwen

Bericht door Arie »

Voor de verbreding van het kruispunt Haaksbergerstraat Ripperdastraat en toen nog C.F. Klaarstraat werden ook de panden op de hoek Haaksbergerstraat en C.F. Klaarstraat gesloopt. Later zijn alle panden aan de C.F. Klaarstraat (vroeger Getfertstraat nu Boulevard 1945) gesloopt en daarvoor kwam in de plaats het ITC flat met hotel en het pand van makelaarskantoor Ten Kate Ten Hag, zoals op de laatste foto is te zien. Het tussenliggend ITC hotel is inmiddels ook alweer gesloopt. Ook het aan de overkant gelegen Gemeentelijk Lyceum is later gesloopt. Zie hierover mijn bericht van 27-8-2020 op: viewtopic.php?f=9&t=27366
Bijlagen
C.F. Klaarstraat 2 hoek Haaksbergerstraat.jpg
C.F. Klaarstraat 2 hoek Haaksbergerstraat.jpg (100.41 KiB) 7063 keer bekeken
Haaksbergerstraat 45 hoek C.F. Klaarstraat meubelwinkel B.Langkamp 1930.jpg
Getfertstraat 2 e.v. later C.F. Klaarstraat gezien vanaf de Haaksbergerstraat.jpg
C.F. Klaarstraat 4 Gezien vanuit villa(VU) Haaksbergerstraat 1970.jpg
Boulevard 1945 Richting Ripperdastraat met ITC-hotel en pand makelaarskantoor Ten Kate Ten Hag 22-5-1980.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Niet meer bestaande gebouwen

Bericht door Arie »

De totale oorspronkelijke bebouwing van de Koningstraat is ook in de loop der jaren gesloopt m.i.v. de fabriek van J.F. Scholten aan de Haaksbergerstraat hoek Koningstraat. Aan de rechterkant van de Koningstraat vanaf de Haaksbergerstraat gezien kwam dus het nieuwe ziekenhuis van MST.
Bijlagen
Koningstraat 2a hoek Beltstraat 1908.jpg
Koningstraat 42-48 Zicht op café, benzinepomp en Haaksbergerstraat.jpg
Koningstraat 2 hoek Beltstraat.jpg
Koningstraat 7-9 links1977.jpg
Koningstraat 15 hoek Beltstraat luchtfoto nieuwbouw MST febr. 2014.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Niet meer bestaande gebouwen

Bericht door Arie »

We zijn dus nu aanbeland bij de Beltstraat en omgeving De Krim met het oude oude Van Heekplein (ook wel tijdelijk Krimplein genoemd). Deze foto geeft dus een mooi beeld van de verdwenen bebouwing in die omgeving. Hiervan is dus niets meer terug te vinden. De gebouwen die ik in mijn vorige berichten heb genoemd, staan er dus op. De C.F. Klaarstraat met het Gemeentelijk Lyceum en de Koningstraat.
Ik wil voorlopig met deze foto mijn bijdrage aan deze topic beeindigen. Er zijn ongetwijfeld nog vele gebouwen te noemen die hier nog niet zijn gepubliceerd. Ik denk daarbij aan de vele textielfabrieken die door de malaise in de textielindustrie zijn verdwenen of een andere functie hebben gekregen. Maar daarvoor wil ik dan verwijzen naar de topic Textiel industrie op: viewtopic.php?f=9&t=2048&hilit=textiel&start=200
Ook vele panden in het midden- en kleinbedrijf zijn verdwenen. Een gedeelte hiervan is al genoemd in de topic Naamlijst voor den Telefoondienst (1915) op: viewtopic.php?f=9&t=1154&p=178952&hilit ... 15#p178952 en nog enkele zijn of zullen worden genoemd in de topic Telefoonboek 1950 op: viewtopic.php?f=9&t=2648&hilit=telefoon ... start=1380 waarmee ik nog even hoop door te gaan.
Ook zijn er vele gebouwen in de wijken verdwenen, mede door renovatie zoals bijv. De Velve, Drentse Buurt op het Pathmos, Krimbuurt enz. Bij de topic Verdwenen straatnamen is hieraan ook al eens aandacht gegeven, zie op: viewtopic.php?f=9&t=27282&p=183411&hili ... en#p183411
Voor wat betreft de verdwenen schoolgebouwen wil ik nog eens verwijzen naar topic Scholen in Enschede op: viewtopic.php?f=9&t=2791&p=180918&hilit=scholen#p180918
Ik wil vragen of iemand nog gebouwen kent die hier nog niet zijn genoemd. Zonodig kan ik daarbij helpen met foto's uit mijn archief.
P.S. kijk ook nog eens op de mooie site van Willem: https://www.enschedeinansichten.nl/
Bijlagen
C.F. Klaarstraat luchtfoto 1932 De Koningstraat liep toen nog over de Beltstraat heen.jpg
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4796
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Niet meer bestaande gebouwen

Bericht door Veteraan »

En wát voor een bijdrage heb je geleverd, Arie. Enorm.
Natuurlijk hebben we allemaal herinneringen aan gebouwen en pandjes die er niet meer zijn. Voor mij zijn dat o.a. mijn school de Prins Willemschool aan het Veldkampplantsoen en werkplekken zoals het Consultatiebureau voor TBC aan de Hengelosestraat, Spinnerij Tubantia aan de Tubantiasingel, maar ook het magazijn van slijterij "De Palmboom" van Fransen en Zonen aan de Pijpenstraat hoek Beltstraat, waar ik op de schoolse vrije woensdagmiddagen "mocht" helpen om flessen te ontdoen van de ingeduwde krukken en zweten bij de spoelmachine, of etiketteren en capsules om de flessenhalzen schuiven - heel secuur - want 'de baas' was kritisch.
Maar ik denk ook aan de veiling die stond tussen de Garage Holtkamp aan de Janninksweg en de spoorlijn bij de Emmastraat. Dat was best een spannend speelgebiedje.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Niet meer bestaande gebouwen

Bericht door enschedeinansichten »

Mooi topic Arie. Nu de beurt aan anderen om hun pand te plaatsen. :okay:
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Niet meer bestaande gebouwen

Bericht door Arie »

Ik zal de panden van Veteraan proberen op te sporen. Allereerst slijterij "De Palmboom" van Fransen en Zonen aan de Pijpenstraat hoek Beltstraat.
Bijlagen
Pijpenstraat met opslagruimte slijterij Franzo 1975.jpg
Pijpenstraat Hoek Beltstraat met slijterij Franzo en daarachter het Belthoes 1970.jpg
Pijpenstraat Likeur- en limonadefabriek Franzo 1965.jpg
Pijpenstraat Slijterij Franzo De Palmboom 1965.jpg
Pijpenstraat Ter hoogte van slijterij-wijnhandel Franzo, gezien richting Zuiderhagen 1981.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Niet meer bestaande gebouwen

Bericht door Arie »

Veteraan schreef: do sep 24, 2020 7:44 am
Maar ik denk ook aan de veiling die stond tussen de Garage Holtkamp aan de Janninksweg en de spoorlijn bij de Emmastraat. Dat was best een spannend speelgebiedje.
Janninksweg 134-136 garage Holtkamp en Janninksweg 150 veilinggebouw.
Bijlagen
Janninksweg 134-136 garage Holtkamp.jpg
Janninksweg 134-136 garage Holtkamp.jpg (24.7 KiB) 6992 keer bekeken
Janninksweg 134-136 Bedrijfsgebouwen Holtkamp B.V. Volvo Trucks.jpg
Janninksweg 150 de Coöperatieve Veilingvereniging Twenthe, 1958.jpg
Janninksweg 150 de Coöperatieve Veilingvereniging Twenthe, 1958.jpg (114.33 KiB) 7023 keer bekeken
Janninksweg 150 veilinggebouw.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Niet meer bestaande gebouwen

Bericht door Arie »

Veteraan schreef: do sep 24, 2020 7:44 am .
Natuurlijk hebben we allemaal herinneringen aan gebouwen en pandjes die er niet meer zijn. Voor mij zijn dat o.a. mijn school de Prins Willemschool aan het Veldkampplantsoen
Veldkampplantsoen Prins Willemschool
Bijlagen
Veldkampplantsoen Prins Willemschool 1980 later Sint Janschool.jpg
Veldkampplantsoen  Prins Willemschool wordt afgebroken.jpg
Veldkampplantsoen Prins Willemschool wordt afgebroken.jpg (258.19 KiB) 6989 keer bekeken
Tweede Veldkampstraat en Veldkampdwarsstraat (later J. ter Horststraat) richting Janninksweg, op het braakliggend terrein werd later de Prins Willemschool gebouwd.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Niet meer bestaande gebouwen

Bericht door Arie »

Veteraan schreef: do sep 24, 2020 7:44 am werkplekken zoals het Consultatiebureau voor TBC aan de Hengelosestraat
Dat zat in het houten gebouw achter de villa Van Heek aan de Hengelosestraat 40. Hierin heeft ook nog de voormalige Prof. Huizingschool gezeten. De villa staat er dus nog wel.
Bijlagen
Hengelosestraat 40 Houten gebouw achter pand Hengelosestraat 40,.jpg
Hengelosestraat 40 Houten gebouw achter pand Hengelosestraat 40,.jpg (139.04 KiB) 6985 keer bekeken
Hengelosestraat 40 villa van Heek 1950.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Niet meer bestaande gebouwen

Bericht door Arie »

Veteraan schreef: do sep 24, 2020 7:44 am Spinnerij Tubantia aan de Tubantiasingel,
De sloop van het complex Spinnerij Tubantia was in augustus 1979.
Bijlagen
Tubantiasingel hoek Spoordijkstraat Spinnerij Tubantia met op voorgrond de tram remise. 1920.jpg
Tubantiasingel 1 Spinnerij Tubantia 1978.jpg
Tubantiasingel 1 Spinnerij Tubantia 1978.jpg (141.33 KiB) 6968 keer bekeken
Tubantiasingel 1 Spinnerij Tubantia 1979.jpg
Tubantiasingel 1 Spinnerij Tubantia 1979.jpg (78.72 KiB) 6968 keer bekeken
Tubantiasingel 1 Spinnerij Tubantia, rechts ket ketelhuis. 1979.jpg
Tubantiasingel 1 Spinnerij Tubantia, rechts ket ketelhuis. 1979.jpg (70.92 KiB) 6968 keer bekeken
Tubantiasingel sloop Spinnerij Tubantia. aug. 1979.jpg
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4796
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Niet meer bestaande gebouwen

Bericht door Veteraan »

Super Arie!! Dit lijkt wel op mijn leven in vogelvlucht. :) Door foto's - waarvan ik sommigen nog nooit had gezien - komen veel herinneringen nog beter naar voren.
Dank je wel voor al je moeite !!
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Niet meer bestaande gebouwen

Bericht door Arie »

enschedeinansichten schreef: do sep 24, 2020 9:15 am Mooi topic Arie. Nu de beurt aan anderen om hun pand te plaatsen. :okay:
Wie volgt?
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Niet meer bestaande gebouwen

Bericht door bartg »

oude mannenhuis.jpg
oude mannenhuis.jpg (151.86 KiB) 6542 keer bekeken
Ik heb er ook nog een gevonden die er al jaren niet meer staat .Het oude mannenhuis aan de Molentraat
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Niet meer bestaande gebouwen

Bericht door Arie »

bartg schreef: do okt 01, 2020 11:37 am oude mannenhuis.jpgIk heb er ook nog een gevonden die er al jaren niet meer staat .Het oude mannenhuis aan de Molentraat
Het oude mannen en vrouwenhuis aan de Molenstraat 39. Op die plek kwam later een nieuw gebouw van het Leger des Heils, wat ook inmiddels weer is gesloopt.
Bijlagen
Molenstraat 39 Oude Mannen en Vrouwenhuis.jpg
Molenstraat 39 oude mannenhuis.jpg
Molenstraat 37-39 Het nieuwe pand van Het Leger des Heils 1979.jpg
Gebruikersavatar
Acidor
Member
Member
Berichten: 537
Lid geworden op: vr mar 04, 2005 11:05 am

Re: Niet meer bestaande gebouwen

Bericht door Acidor »

Arie schreef: vr sep 25, 2020 11:52 am Wie volgt?
Ik zou wel willen maar denk dat niemand jou kan evenaren
Ooh noh
Plaats reactie