Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Spreek je dialect

Omdat de wereld niet alleen om Enschede draait.
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4152
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

Stil en bestendig, knip inwendig. Stille rustige mensen, moeten dikwijls innerlijk veel verwerken.

Nen interview met de heer Hendrik Mengerink deel 4.
Er was weinig geld, hoe richtte je dan in?
Taofel en steule krege wie van de aolde leu en wie haddn beide ne kaste. Trui was altied biej heur aolde leu ewes, dee konn neet zo good meer en daor hef ze eur lakens en 't wietere linnengood van met ekregene.
Wie gingen naor Nee veur •t scheuregrei en zowat en dat alles kon in een grote wasmande veur 'teerste gebroek.
Dan was ter een beddestea um te slaopen, zo op 1t stroo Dat woddn netjes lieke eleg en ene kere per jaor woddn d'r neej in edaone. Wie haddn mangs wal las van muze.

Hoe kon je leven van f 20,= in de week?
Veur f 1,50 haj al een hele lieste bosschoppn. Dan slachtten wie zelf een varken en op ’t stukske
grond dawwe van meneer Ten Caote konn kriegn verbouwn wie zelf de earple en de greunte.
Wie gingen feitelijk nooit naor de slager. Deur de wekke haj een stuksken spek of wos en zundags een stukske vleis.
0k verbouwn wie zelf rogge, das oons later in 'n oorlog good van pas ekommen.
Toen wie in 'n barg kwamm te wonnen stond d'r een mooien kachel. Den wok wal koopn, maor ik konne 't neet betaaln, zo duur wasse zea meneer Ten Caote en kriegn deek 'm neet.

Mengerink, hoe ging het toen je fabrieksbaas werd?
Jao, dat zak oe vetelln. Mien beide zwaoges warkten biej Ten Caote.
't Was toen bar slech in de steenfebriek in dee dattiger jaorn: 'n enen was te old en 'n andern warkten neet zo as •t mos.
Ik mos biej meneer kommen den zea: ik dachte oe maor baas te maakn"
Daor had ik 't feitelijk neet op, maor hee wol 't stibbelijk hebbn. Toen mos ik mien eigen zwaoger vetelln dat hee asse neet better zien wark dee, hee d'r met op kon holln.
Dat veel neet met, maor 't is wal gebeurd, hee mos d'r wal oet want hee bettern zich neet.


September: Herfstmaand haarfsmaond; fruitmaand; gerstmaand
De vakanties zijn afgelopen. De dagen worden snel korter.
Veel gewassen worden geoogst en iedereen profiteert als het kan nog van de mooie nazomer dagen.
1 september Sint-Gillis de Eremiet (ook Egidius) Hij is patroon van wild waarop gejaagd wordt, van vee en bosbescherming, van jagers en boogschutters; van herders en paardenhandelaren; van slijpers en smeden; van bedelaars; van grieppatiënten, leprozen, melaatsen; van zogende moeders en huilende kinderen (Krijs-Gilles); van kreupelen.
Werelddag voor Brief Schrijven | Dag van de Aanvoegende Wijs | Duurzame Dinsdag | Wereldgebedsdag voor de zorg voor de Schepping.
Het is vandaag het begin van de meteorologische herfst
Is het 1 september heerlijk weer,
de herfst zal mooi zijn evenzeer.
't Weer dat Sint Gillis biedt,
en eindigt voor vier weken niet.
Als het op Sint Gielis regent, zal het lang blijven aanhouden en is geen zegen
Laatst gewijzigd door GerritHondelink op di sep 01, 2020 8:04 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4152
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

Umdat ’t stil is, is ’t good haver zeaien. Opmerking, als in gezelschap toevallig niemand spreekt.
Stil = zonder wind, stil = zonder geluid.


Nen interview met de heer Hendrik Mengerink deel 5

Wanneer kwam de jonge mijnheer in de fabriek?
Jao, dat was ok eigenaardig. Hee was pas 21 jaor en ik wasse völs te kunnig met 'm. 'k Had hum as jungske ekent en toen mos ik van mijnheer Herman Ten Caote oet Eibarge tegen 't volk zeggn dat 't geen Koos meer was maor Mijnheer Koos of Jongeheer"
Hee mos as leerjonge beginnen ik mos 'm van alles biebrengen.
Wat was dat kearltje vake eigenwies. 'k Zea dan tegen 'm asse neet wol luustern:'denk d'r umme, dan haal ik andere pötte biej 't veur'. Dat mok eerlijk zeggn, asse fout was dan trokke later ziene woordn in. Ik zea dan tegen 'm: 'Daor hej good an edaone, want daor zoj geen veurdeel van hebbn ehad aj vol eholln hadden'.

Verdiende je als baas nu meer?
bo nea, maor een paar cent. 't Was in dee dage bar slech en ie heeln vake geen knoop an 't buis.

2 september Ingrid Elovsdottir Hoewel haar officiële heiligverklaringsproces nooit is afgerond,
genoot zij tot aan de Reformatie vooral in Zweden grote verering. Margarita van Leuven. Zij is patrones van horecapersoneel
Victory over Japan Day | Dag van de Kokosnoot
’N VLEARBOS: Het is september en de vlierbessen hangen deze maand bijna overal rijp aan de struiken.
Vroeger kwam je ze bij vrijwel elke boerderij of landhuis in Twente tegen, want volgens de overlevering beschermde de struik tegen heksen, vuur en bliksem.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spreek je dialect

Bericht door Arie »

GerritHondelink schreef: wo sep 02, 2020 7:54 am
’N VLEARBOS: Het is september en de vlierbessen hangen deze maand bijna overal rijp aan de struiken.
Vroeger kwam je ze bij vrijwel elke boerderij of landhuis in Twente tegen, want volgens de overlevering beschermde de struik tegen heksen, vuur en bliksem.
Op de Usseler Es staat ook een vleerboa of vlierstruik. Deze staat ook wel bekend als het Mautisbeumke omdat in 1597 Prins Maurits met zijn leger daar heeft gebivakkeerd, voordat ze Enschede binnentrokken om ze van de Spanjaarden te bevrijden. Van dit vleerbosje is heden ten dage nog maar weinig over.
Bijlagen
Usseleres Mauritsbeumke tekening Maurits.jpg
Usseleres Mauritsbeumke tekening Maurits.jpg (116.3 KiB) 5054 keer bekeken
Usseleres Het Vlierbos waar de Mauritsboom staat reikte eens tot aan de Helweg zoals deze vooroorlogse foto laat zien. Daar is nu weinig van over..jpg
Usseleres 1597 Rond deze tijd heeft prins Maurits met zijn leger (waarschijnlijk!) gebivakkeerd in de buurt van de vleerbos.jpg
Usseleres gedenkteken bij Mauritsbeumke.jpg
Usseleres Mauritsbeumke.JPG
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door hans »

al wat oald is mot vot...
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4152
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

Stilzetten. Afzetten; uitzetten
As ie noe efkes die motor wilt stilzetten, kan ik fatsoenlijk met oe proaten.
Stil heeft 2 hoofdbetekenissen die eigenlijk uit elkaar voortvloeien; onhoorbaar en bewegingloos.
De klok stilzetten. De klok stop zetten.

Nen interview met de heer Hendrik Mengerink deel 5

En toen kwam de oorlog.
Jao, toen hebbe wie allene maor vormzand egreaven, maor veur de Duutsers geen steen ebakken. Wie waan ok nog maor met dree man. In 'n steenaoven hadde wie de radio staon um naor d'n Engelsen zender te können luustern en wie verstopten d'r leu in dee zich verbargen mosten
Maor das verraon, want de Duutsers bunt kornrn kieken en toen hewwe een gat achter de boerdereeje emaakt waor ze in konn zitten, 's nachens en as 1t neudig was.
Gosjemeine, wat was dat een tied. De jonge heer hef met Dr. Van Gellicum nog bie mie baom in 1t heuj eslaopen.
Trui kokkn ne groten pot arftensoep.
‘t Leste jaor van 1n oorlog was 'n jongen heer onder edokken. Ziene vrouwe is ne kere wes in 'n winter um etten te haaln want wie haddn wal van alles en zee haddn ‘t zo slech as water.

~ Na de oorlog is alles verkocht hè?
Jao, behalve de pannenfabriek, den hef nog een paar jaor edreajt, maor 1t steenfabriek met de piepe is verkoch an Bruins oet Fries¬land. 1t Veel neet met toen de piepe veel, veural veur 'n olden heer neet. Maor ik wasse bleej toen mijnheer· mie vetelln dat d'r ne geetereeje kwam, dan was d'r tenminste weer wark. Wie begonnen met zo'n tien man en ik wasse de baas van de boeten¬ploeg. Ik hebbe d'r vake narigheid aover ehad zoas d'r gezwendeld woddn met op tied komm. De leu storm te praoten inplaats van te warken. Ik krege ter van in de mage. Ik zea tegen mijnheer: 9Ie mot zelf is smons urn vief uur gaon kieken of ze d'r wal bunt en ok wat ze zaoterdags in de warkplaatse toch wal oetvoert.
Das lange neet in orde.


3 september Gregorius de Grote. Hij is patroon van scholen de beroemde Gregoriana-Universiteit in Rome is naar hem genoemd; verder is hij beschermheilige van wetenschappers, geleerden, leraren, onderwijzers, studenten en scholieren; van kerkzangers, koorknapen, zangers, musici en alle muziekbeoefenaars; van metselaars en steenhouwers en van knopenmakers. Zijn voorspraak wordt ingeroepen tegen de pest tegen jicht en tegen een plotselinge dood; zo is hij ook patroon van de mijnen.
– Internationale Dag van de Orchidee.
Is het weer op Sint-Gregorius dol
dan kruipt de vos reeds uit zijn hol.
Maar is het schoon en zonder vlagen;
hij schuilt nog veertien dagen."

Al of niet voldaan is de oogst nu vrijwel binnen. Even rust, voordat het land klaar gemaakt wordt voor het wintergoed. De nachten worden nu duidelijk langer en men heeft tijd voor wat gezelligheid.
Heb ik 's mons de oorn an 't jökn
dan wodt 't boetn nog warmer as in de kökn.


hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door hans »

Gebruikersavatar
Acidor
Member
Member
Berichten: 537
Lid geworden op: vr mar 04, 2005 11:05 am

Re: Spreek je dialect

Bericht door Acidor »

Mooi dat het nog kan.
Ooh noh
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4152
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

Stil.le hoaldn. Stoppen (niet meer doorgaan). samenstelling van stil en houden. Geheim gehouden.
Gaan stilstaan. Stilstaan is het tegenovergestelde van voortbewegen. Stilstaan kan men met of zonder een voertuig. Halt houden.
’t Wodt stillehoaldn. Het wordt geheim gehouden.


Nen interview met de heer Hendrik Mengerink laatste stukje.
Toen was 't gauw oet de weg. Ik wasse d'r bleej van.
Maor 't ging good met de geetereeje wie mossen meer volk antrekken en 't vedeenn woddn völle better.
't Was naar dat de jonge heer 1n ongeluk met 'n waagn kreeg, hee veurn ok altied had.
Toen later nog met 't hatte en later d'n velamming, gosjemeine dat geet oe neet in de kolle klere zitten want ik kon altied good met hum. Ik hebbe zestig jaor bie oeleu ewarkt, jao neet zolange in de fabriek maor nao mien pensioen bie oeleu in 'n tuin tut 1981.
* Wanneer ben je naar de Harpersweg gegaan?
In 1962, toen kreeg ik 1t hoes van mien zwaoger Eertink en bunt wie daor naor too egaone.
De hele verhuuzing heb ik op een keureke achter de fietse edaone en ik bunne met Gerritje, mien schoondochter, met de weckflessen
begonnen" Jao zo is dat egaone en no kan ik van mien röste genieten bie miene kindere.
Wie hebt no veer geslachten en allemaole bunt ze gezond en kan ik dikke tevrean wean.



4 september Irmgard van Keulen. Cuthbert van Lindisfarne. Hij is de nationale patroon van de Angel-Saksische en Keltische Kerk, van Northumberland, van de plaats Durham, en van de Farne-Eilanden; daarnaast van herders en zeelieden. Zijn voorspraak wordt ingeroepen tegen de pest.
Fête de la Nature | Dag van de Seksuele Gezondheid | Dag van de Curryworst | Taekwondo Dag | Aardbeien Demodag | Wereldhavendagen | DYA Dag
Deze maand is de maand van het oogsten, bonen, bonenkruid, witte kool, het mooie tafel fruit.
(zieke vruchten mogen niet blijven hangen) bonenstokken worden opgeborgen.
Als de wilde ganzen vroeg in de herfst van het oosten naar het westen vliegen, komt er een strenge winter.
De hazelnötn bint riep,
en deent de keender tot piep.
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4152
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

Stilan. Langzaam aan / Langzamerhand. Wie goat stilan op hoes an.


NEET ALLEENE KüjERN, MEAR ÓOK DOON
't Zit um neet in mooie wüere,
Wûere helpt een meanske neet.
Wûere hebt alleene wearde
As de doad er achter steet.
Vulle Ieu kuent heel mooi kujern,
Zeent met 'n moond bezuender vlot.
Mear dee zelfde leu skeet vaake
As ze helpen munn, te kort.
Det soort leu det weet in ’n reegel
O zoo krek woer of het mut.
Mear wat hej non an een meanske
Det 't wal weet, mear het neet dut.
Leu in nood zeent neet ehulpen
As er ouwer wordt esprukn,
Mear wonear eur stoarke haane
Dee weelt helpn, wordt too estûkn,
Nee, um oonze mooie wüere
Zit gin leu in nood veleang.
Met de daad en neet met wûere
Kunne wiej eur kruus helpn dreang .

Jan Rozendom


5 september Moeder Theresa
Internationale Dag van de Gier | Internationale Spek Dag | Internationale Dag van de Inheemse Vrouw | Internationale Dag van de Liefdadigheid | Wereld Baarddag | Nationale Indië Herdenking
Plonst en duikelt eend en gans,
is er een regen kans.
Op 5 september wordt bewezen,
wat voor weer het de rest van de maand zal wezen.
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4152
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

Stie, stea. Plaats. Op disse weerld hew genne vaste stie, al gao’w ok nog zoo breedoet zitten.
Ie ligt op miene stie. Je ligt op mijn plaats.
Vrouwen willen de grootste plaats in bed hebben en ’t laatste woord in de keuken.


De blaa

De eeken- en de beukenblaa,
speuln heele dage met meka.
Ze veuln zich iets meer as een ander,
doarumme speuln ze met mekander,
ze passen zoo good biej meka.
Het baarkenblad vreug heel gewoon,
of 'e ok ef kes met mog doon.
Mér 't eeknblad gaf um wies bescheed:
'Met baarkenbleakes spölle wiej neet,
die zint ons völ te min.'
Dat völ biej 't baarkenblad verkeerd,
hij veuln zich gediscrimineerd,
en trök het zich onmunnig an.
De groote blaa die speuln vedan
en hadn d'r wille umme.
Het baarkenblad kreeg zo'n verdreet,
dat 'e mér wegkröp in het reet,
de groote blaa, die hadn zo'n wille,
mér 't baarkenblad dat léé doar stille,
en vreug zich of woer 't veerder mos.
Ineens, toen dachen 't baarkenblad:
'Het wegkroepn helpt miej neet,
wee'j wat, de groote blaa die mönn 't es wetn,
da' k miej tiegn eurleu kan verzetn,
en da' k neet alles nömme' .
Toen gung 'e an 't organiseern,
met aandern gung 'e demonstreern.
Hij roln' toen duur de heele stad,
en al bleef 'e ok een baarkenblad,
toch was 'e zelfbewuster.
Johannes Slot.


6 september Magnus van Füssen met Theodo van Kempten. Hij is patroon van Allgäu, Füssen en Kempten; bovendien is hij beschermheilige van het vee. Zijn voorspraak wordt ingeroepen tegen ongedierte, met name muizen, rupsen, slangen, slangenbeten en schadelijke insecten op de velden;
ook nog tegen oogziekten.
Europese Dag van het Joodse Cultureel Erfgoed | Nationale Ziekendag | Bonaire dag | Speciaalbier Festival | Amsterdam City Swim
Mangs is 't mooi en mangs is ’t mis
en neum ie ma een laand woar at dat anders is.
Blif de zunne wier achter de wolkn hangn ,
dan wol ik dat t'r ene was,wi't h'm vuur mie kon vang.
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4152
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

Leg astoebleef allns weer op de stea. Svp alles weer op de plaats terug leggen.
Op dizze stie. Hier; op deze plek.


De Reiger toch
Ik leup met 'n hoond zo langs de beek ..
heurn ik nen eend, den was helemoals van streek.
Nen reiger pik'n hem in zien kop,
en hee zèèr in vöggelsproak, ,zeg kwakert donder op.
I-j weet dat dit mi-j n stekske is,
Want het weemelt hier van kleine vis.
En um dar i-j toch gin viske lust,
Ioar i-j mi-j hiér mooi met rust..
Hoàl oew gekwaak mear vedderop,
aanders biet ik óew wear in oew’n kop.

Gerret



7 september;Hildward van Dikkelvenne hij is patroon van Dendermonde. Gradus van Aosta zijn voorspraak ingeroepen tegen noodweer en hagel.
Salami Dag | Dag van de Ziekte van Duchenne | Dag van de Coach | Internationale Dag van Schone Lucht voor een Blauwe Hemel | Week zonder Afval | Europese Batterij Recycle Week.
Rond Sint-Hildward slaat men de noten.
Als september van goed humeur is, krijgen wij nog een schone maand, want oktober kan er niet voor instaan.
De appeln mot noe van de beum,
’t mooie weer wödt nog beteun.
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4152
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

In stie. in plaats daarvan. Ie zoln mar is wearkn, in stea van teumig roond te loopn.
In oe stea ha’k dat nich daon. Als ik jouw was had ik dat niet gedaan.
Stie-um. Linksom bij het ploegen met een paard.



Foto’s
Zie bladert in eur fotoboek met beelden in wit en zwart.
't Is of elk plaatje eur wil zeggen: wat geet de ried toch hard.
Onschuldig deerntie an 't begin. Evaatje op een schóapenvacht.
Eén keersie op een verjoardagstaarte en de hele familie lacht.
Kiek, hier waren z' op vakantie in een boot op 't Iesselmeer.
En hier: de brulfte van Jet en Frans, tien joar eleden alweer.
Mar dan kump tr oaver eur gezichte iets van verbittering.
Is dit een weerspegeling van eur leaven, die bliedschap en schittering?
Woar bint de beelden van verdreet, van kille eenzaamheid,
van de verwarring en de angst, van eur onzekerheid?
Woar bint de beelden van onbegrip, die ze stöörig ondervond.
Woar was de fotograaf den marn, det ze bie de spoorbane stond?
De deure geet lös, een kind kump binnen. Mag ik effies biej oe blieven?
Mien hande bint zo gloepens kold, wil ie ze effies wrieven?
Zie pakt de knuussies van het kind en 't duurt gin twee minuten
of een milde warmte deurstroornt die beiden van binnen en ok van buten.
't Kind spölt al lange weer in de snee. 't Hef de goeie snare eraakt,
As de fotograaf noe langs zol kommen, had e een mooie foto emaakt.

Gerrie van der Waarde-Nikkels.


8 september Adrianus; geboorte van Maria. Tezamen met Jezus zelf en de H. Johannes de Doper behoort zij tot de weinigen van wie de biologische geboorte wordt herdacht.
CF Dag | Kinesitherapie Dag / Dag van de Fysiotherapie | Dag van Solidariteit van Journalisten | Dag van de Praktijkmanager | Dag van de Geletterdheid.
Maria geboren;
Boer zaei'j dien koren.
Op Onze Lieve Vrouw Geboort,
gaan de zwaluwen voort (huis- en boerenzwaluw)
Het weer op Maria Geboort,
duurt vaak nog even voort.
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4152
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

Goa mie oet de stea. Ga opzij.
Wie drukken wa’w konnen ma wie kreegn de wa nich van zien stea. We drukten uit alle macht naar we kregen de wagen niet van zijn plaats.

FATA MORGANA
Heel wied weg en zo zachte vot
Heur'n ik een liêdtien zingen -
Ik kon niet heuren, wat 't was ...
. . . Was 't aover liêve, mooie dinge?
't Was in de loch, en ok weer niet ...
Zo kon 'k 't heuren, en zo waar' 'k 't kwiet. -
't Was in de struken en in de blaä,
En dan weer vot, en dan worden 't mien raar ...
't Was in de bloêmen en in 't kruud,
En toe 'k goed wol luustern, was 't weer uut.
't Zong in de wind, en 't zoêzen in 't riêt,
En a'k 't zowat kennen, heuren ik 't weer niet ...
En 'k vernemme dat liêdtien iedere keer -
En a'k dach te heuren, dan was 't der niet meer ...

J. VREDENBERG


9 september Audomarus van St-Omer. Hij is patroon van de stad Saint-Omer. Zijn voorspraak wordt ingeroepen tegen oogziekten, waarschijnlijk vanwege de blindheid waar hij zelf aan leed.
Nationale Dag van de Geboorte | Internationale Dag om Onderwijs te Beschermen Tegen Aanvallen | Internationale Foetaal Alcohol Syndroom Dag | Wonderful Weirdos Day | Teddyberen Dag.
Door is 'n negenden, 'n haarfs begint,
Den brenk mooie dage, mer ook mist en wind.
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4152
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

Ne stea / stie an n heerd. Een thuis, en eigen plek (bij anderen); onderdak (fig.) Ne stie an ’n heerd, is heel wat weerd.
Hee har doar ziene vaste stie an n heerd. Zijn plaats gevonden hebben. Zijn plek gevonden hebben; ergens thuishoren;
ergens op zijn plaats zijn; hij had er zijn thuis.
De uitdrukking kan betrekking hebben op een woonplek, een baan of iets anders waarin iemand zich op zijn plaats voelt.


Woar ik nog vake an deanke

Ik zal een deerntje wes hem'n van 'n joar of' zes
‘k Harre nen lap'n popke och wat wer'k dat nog bes
As wie hen fiets'n gung'n ik bie mie moo achterop
Aar ik oonder mien nös mien vertouwde lap'np op
Op nen mooi'n zommersen dag, heb ik et verleur'n
'k Bin noe zestig joar mar kan der nog um treur'n
Dagenlang har ik een verschrikkelijk verdreet
Dat is iets wat ik nooit verget wat mie aait nog veur ogen steet
Noe heb'k kleankeender en één hef een lap'npópke
Mien dochter hef et oet e wasket in een lekker sópke
Oma zeg mien kleankeend, et is !ijsje neet meer
Het raak'n mie in ’t hait een et deu.t mie zeer
'k Weet presies wat ze met maakt ze mist de geur
't Is of ik miert eigen pópke weer verleur
'k Heb oons kleankeend in miene arme nóm'n
Verteald wat mien as keend is oaverkom'n
Nieje weurde veur oald verdreet
Verzacht'n veur mie dat oale leed.

Anna Geerdink-Oltwater


10 september Nicolaas van Tolentino. Hij is patroon van het dagelijks brood en van de vrijheid; van arme zielen, met name van de zielen in het vagevuur; en van christenen in doodsstrijd. Daarnaast wordt zijn voorspraak ingeroepen tegen Engelse ziekte, koorts; tegen mond- en klauwzeer, sterfte onder het vee, en allerhande andere ziekten; tegen brand (in Eindhoven) en tegen een plotselinge dood.
Wereld Zelfmoordpreventie Dag | Jonge Ambtenaren Dag. Dag van de Digitale Communicatie.
Vliegen 's avonds de vleermuizen rond,
dan brengt mooi weer de ochtendstond.
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4152
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

Wier op de stie brengn. Terugzetten, terugbrengen.


BOERDERI’J in Beuningen
Wat steet hee grootmächtig daar tusken 't holt: nen könning tusken zien kinder.
Gin enkel geluud, dat hem hindert.
De zun smit öp 't dak weer met spinten zien gold.

Mangs trekt den zuud-wester völ heiligheid lös meer stil steet het hoes as nen eeken!
Meer stil lig het hoes as nen zeeken!
Gin grömmelschoer staört zienne deftige röst.

Hee waakt ower 't arf as nen könning, astrant, tot 's aovends hem ook het duuster
de ogen too döt en dan fluustert
gao slaopen nö, könning, ik zorg veur dien land.

Dan lig hee daar stil in zien Twents paradies gin menske dörft zich nog reuren
- den könning möcht het ees heuren! -
de vöggel: ze zwiegt al, bedächtig en wies.


R.J.M. Heerink uit: Wa’k zeggen wol en leegen nich.


11 september Felix van Zürich met Regula en Exuperantius.Vanouds gelden Felix en Regula als de stadspatroonheiligen van Zürich.
Convel van Bretagne. Zijn voorspraak wordt ingeroepen voor de genezing van zieke kinderen.
Bedrijfsuitjesdag | Belletje Trekken dag | aanslagen op 11 september 2001 | Dag van de Kraamzorg | Dag van de Jeugdprofessional | Dag van de Scheiding
Al of niet voldaan is de oogst nu vrijwel binnen. Even rust, voordat het land klaar gemaakt wordt voor het wintergoed.
De nachten worden nu duidelijk langer en men heeft tijd voor wat gezelligheid.
Scheet non driest mer oop patrieze, Mer brengt gen hazen van de wieze.
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4152
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

Op stik en stea / op stie en stob /op stop en stea. Op stel en sprong. Dadelijk.
Moch der haor in de botter kommen dan stuur ik die op stie en stob bod, good begreppen?. Mocht er iets tussen komen dan stuur ik je dadelijk bericht, afgesproken?

Bi’j de hazelbekk’
Et erve lig d'r onder 't hoalt te dreumen in de scha,
l'j heurt d'r niks as 't ruusken van teuge en van blaê;
De hoonder loopt te pikk'n of schudt zich in et zaand,
En gunds op zied hel'] schopp'n zo rech' noar oölen traant.
Vuur 't hoes, doar lig 'n höfken woar boonte bloomen bleu'jt,
De vrouw löp d'r te kiek'n hoo of de boel d'r greu'jt.
En wiederop blînkt water, doar steet nog 't möll'n-rad
Op zied van 'n heel oöld bouwsel zo vrèèdig-mooi is dat!
Ik heb d'r stil stoan kiek'n, noa 't spel van zunn' en blad,
Noa 't fonkeln van et water, doar op dat möll'n-rad.
Ik heb d'r stoan te löstern noa stemm'n van aleer.
Ik heb d'r stoan te dreumen - ho laank- ik wett 't nlch meer.

K. Jassies


12 september MARIA's Naamfeest ('Sterre der Zee'). OLV Sterre der Zee geldt met name als beschermvrouwe voor de zeelieden. In Rotterdam deelt zij een parochiekerk met Sint Willibrord.
Bookstore Day | Dag van de Boerin | Open Monumentendag | Nationale Orgeldag | Dag van de Vrijmetselarij | Dag van de Hoed | Wereld Eerste Hulp dag | Europese Actiedag tegen Migraine | Dag van de Mindfulness | Dag voor Zuid-Zuid samenwerking | Dag van de Gezonde Buurt.
Al is't ok nog zo'k fijn weer,
a'j 'n heeln dag prakkezeert, he'j veur gin cent plezeer.
De gerst zaaien met Sint Wijt,
is gerst met zakken kwijt. (12 sept. Sint Wijt).
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4152
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

’t Is meer weend as negosie / negoosie. Het lijkt meer dan het is.
Negotie. Handelswaar waarmee iemand een kleine handel drijft met name bij venters en marktkooplieden.
Waar is de tijd dat familiezaakjes van vader op zoon op dezelfde plek dezelfde negotie dreven?


BERÖSTING

Oonder dee dikke beume daar, daar steet oons hoes.
Daar wanne wie almaol bie mekaar, Daar sinne wie thoes.
Wie sind met seuven keender doar En va en mo .
Et laeven valt oons nich so swaor, Wie könt wa to.
Verdenen doow nich völle daar, Mar och det geeld ...
Wie haalt oons etten kaant en klaar Van 't eigen veeld.
Op 't weilaand in de maoten daar Greuit aait wa grös;
Daar loopt de bieste 't hele jaar, Behalm as 't vrös.
De rogge steet op 'n esgroond daar, De töffel hier.
't Is nich so völle, des wa waar, Mar 't steet er schier.
So laeve wie hier met mekaar, Wat solle wie?
Nen hoes, te etten jaar op jaar, Wat wolle wie?

GERHARD WERKMAN
Gepubliceerd in ,,'t Swieniegeltje" 1955.



13 september Johannes Chrysostomus. Hij is patroon van predikanten, kanselredenaars en bijenkwekers en van studenten. Hij wordt aangeroepen tegen toevallen
| Dag van Positief Denken | Chocolade Dag | Draai-een-steen-om Dag | Programmeursdag | Dag van het Joods Cultureel Erfgoed
Op nen waormen September, zegt ze, koomp vaak nen dreugen october.
Komen er pluimen aan het riet,
bedenk: het is nazomer en geniet.
Het is pruimentijd,
En de wespen vieren hoogtij.
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4152
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

Hee drit der oe aait oonderhen. Hij onttrekt zich altijd aan de afspraak. Zijn plicht verzaken, niet nakomen.


SCHEIDEN.
As'n oolderpaar geet scheiden
En gen leefde eer nog beend
ls dat vriejheid vuur eur beiden
Meer een schrienend leed vuur 't keend.
Dat zik aaltied wus gebörgen
En vuur hem wör zoörgd en dach
Aajt met bliejheid dach aan morgen
Meer dan koomp inees den slag.
Den slag dee ziene keenderzeel
Verlamd, en in brökk döt valn
De brökk woarvuur gen liem besteet
Zien leamn döt vergalm.
Ne schemme is non vuur aaltied
Op zien jonge leaven leg
Va en moo hebt non nen aandern
Gen een dee noch an't keend meer dech.
Non wodt het slingerd hen en weer
Dan noa moo en dan noa va
Verrinneweerd is't jonge leamn
Wat ees wes hef koomp nich weer.

M. Hagreis-Post


14 september Eerste en Tweede Kruisverheffing. Notburga van Eben Zij is patrones van de dienstmeisjes en boeren. Van de arbeids- en zondagsrust en van de sluitingstijd. Bovendien is ze uitgegroeid tot patrones van de traditionele klederdrachten. Haar voorspraak wordt ingeroepen voor een voorspoedige bevalling, bij allerhande ziekten bij het vee en moeilijkheden bij landbouw en veeteelt.
Wereld Stemmen Horen dag | Dag van de Duitse Taal | Wereld Broederschap en Verontschuldiging Dag | Woningcorporatie Dag | Internationale Dag van het Atopisch Eczeem | | Dag van de Digitale Communicatie
Met Sint-Kruis gekraakte noten thuis
Geen wolkje op kruis verheffingsdag ,
geeft een winter van woest gedrag. (14 september).
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4152
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

Iej könt net zo good met t leuge gat hen drietn goan. Het is vergeefse moeite. Zonder resultaat.
Een snoek op zolder zoeken .

' n Sprookjen
Zeg, ken ie dat verhaaltjen wal,
van die liesterkralle, op 'n bekkenwal,
wat was ze toch mooi,
in eurn vuur jaarstooi.
's Oavnds rekn ze eurn nekke,
dan kek ze in de bekke,
dan speegeln ze zich,
dat lekkere wich,
toch was ze neet greuts,
alleene wat preuts,
kotns knipoogn ze nog, zonder franje,
naar die oole, broene kastanje.

Die liesterkralle, op 'n bekkenwal,
zee' j vake in de veerte al.
Ze is tamelijk laank,
ze is lenig en slaank,
hef nen heeln moeien kroon,
toch blif ze gewoon,
ze kan het met iedereen vindn,
met eeken, met beukn en met lindn.
Die liesterkralle op 'n bekkenwal.
'Dat is', zéé de eeke: "n biezonder geval.
Ie weett, ze is altied eenvoudig 'e wes,
wie beneumt eur vanoavend, tot onze prinses,
zeg, zin ieleu 't d'r allemoale met ees.
dan hewwe van de wekke nog fees'.

De liesterkralle op 'n bekkenwal,
die 't hatte van iederene stal
die zéé; 'Ie könt van alles doon
mér 'k blieve leever heel gewoon.
zeg laat mi'] meer, in dit geval,
de liesterkralle op 'n bekkenwal.'
Jannes Slot.


15 september MARIA Zeven Smarten. Maria van Smarten is patrones van de servieten.
Nationale Geluidshinderdag | Prinsjesdag | Lymfklierkankerdag | Gratis Geld Dag | Greenpeace Dag | Dag van Democratie | Dot Day.
Warm in september , koud in december.
Na een warme september , verwacht men een droge oktober.
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4152
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

Ai’j ’t geald der veur hebt, kö’j rustig arm blieven. Als je genoeg geld hebt, is het niet erg als je voor arm doorgaat.


zuk ne steelte

zoo leug
leug
nè steelte
in n kreenk van
grote zwiegers
zeagnd bint
de weur
dee ze nich hebt sprökn
dee ne gedöante kriegt at ze heurd wordt
n reagn löt zik
heurn
geet zik oftikn
nen skammom kan gin bleumke meer veendn
ne iem is
eurn korf kwiet
n groot woord loa'k oet de haan valn
een oog wordt tooknepn
um duudlik
te könn zeen
t meeste dreait wierumme
en wordt gewoon gewoon
wel wordt der duur wel veraanderd
zeagnde weur
at ze heurd wordt tuske twee helle herteslage duur
t streumn van t blood geet zik meendern
zuk ne steelte
za'k in miene gedachtn hoaldn
n reagn
verget ok nich ziene wolke

Ben Frey


16 september Cornelius. is patroon van het (gehoornde) vee, van huisdieren en van veehouders. Zijn voorspraak wordt ingeroepen tegen verlamming en tegen verwante ziekten en kwalen als stuipen en epilepsie; tegen jicht, reuma, reumatische aandoeningen, zenuwtrekken en zenuwziekten; verder tegen kinkhoest, koorts en oorpijn; hij beschermt ook tegen een plotselinge dood.Ludmilla van Bohemen
Dag van het Vrouwencondoom | Dag van de Cameraman | Dag voor het Behoud van de Ozonlaag.
Krönnzommer werd de na-zomer genoemd; dan vlogen vroeger de kraanvogels over
Periode in eind september of begin oktober, waarin het weerbeeld nog zomers aandoet.
wordt in de volksmond van oudsher ook wel aangeduid als oudewijvenzomer, een begrip afkomstig uit Noorwegen.
Sint Ludmilla, het vrome kind , blaast vaak een forse wind. (16 september).
Plaats reactie