Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Molenstraat Noordelijke Spoorzone

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tukker90
Member
Member
Berichten: 33
Lid geworden op: vr jul 23, 2010 1:55 pm

Re: Molenstraat Noordelijke Spoorzone

Bericht door Tukker90 »

Sunny
Member
Member
Berichten: 589
Lid geworden op: vr jun 01, 2018 1:10 pm

Re: Molenstraat Noordelijke Spoorzone

Bericht door Sunny »

Ik ben benieuwd. Ik was vanmiddag nog in het stadskantoor en terwijl ik zat te wachten met uitzicht op het kruispunt Hengelose straat, Deurningerstraat en Molenstraat en viel me op dat het toch aardig druk was.

En in mijn achterhoofd had ik de gedachte hoe ze dit toch autoluw willen krijgen, want dat is het nu absoluut niet.

Eens kijken of de plannen ervoor zorgen dat dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren.
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Molenstraat Noordelijke Spoorzone

Bericht door Twekkelerveld »

Ik vind het toch jammer dat de automobilist weer de sjaak is. Ik kom best veel met mijn werkbus in het centrum, maar het wordt je steeds lastiger gemaakt om ergens te komen. Als straks een vrachtwagen wat moet lossen in de Molenstraat, dan is gelijk de hele straat geblokkeerd. Ik fiets zelf ook veel en ik vind het heel goed dat gemeente van alles doet voor de fietser, maar ik vind dit niet handig.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21422
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Molenstraat Noordelijke Spoorzone

Bericht door Arie »

Molenstraat 2.0 - meer groen en meer steen
Gepubliceerd: Vrijdag 12 juni 2020 18:23
Ernst Bergboer | 1Twente


Molenstraat 2.0 - meer groen en meer steen
De Molenstraat gaat op de schop. En flink ook. Het wordt er veel groener, er komt minder ruimte voor de auto en meer voor fietsers en wandelaars. Maar de bebouwing wordt ook dichter.

Bij de herinrichting van de Molenstraat gaat het - zo stelt de gemeente - om terugdringen van autoverkeer en het tegengaan van hittestress. Op warme zomerdagen - waarvan we er steeds meer zullen gaan krijgen - is niets beter dan water en groen.

Nieuwbouw
De gemeente sorteert voor op hete zomers en droogte, en neemt in haar plannen brede groenstroken en ruimte voor water op. Dat geldt ook voor de Molenstraat. Tegelijkertijd verrijst er op plekken die nu nog leeg zijn - denk aan het plein voor fietsen voor het Bölke en de parkeerplaats bij het Muziekcentrum - nieuwbouw. Niet alleen meer groen en waterberging in perken, maar ook meer stenen dus.

Einde sluiproute
Een andere belangrijke verandering is ook dat de sluiproute tussen de Hengelosestraat en de Oldenzaalsestraat, die heel lang heeft bestaan, verdwijnt. Auto’s kunnen straks niet meer “doorsteken”. Waar er nu nog een maximum van vijftig kilometer per uur geldt, zal dat straks dertig zijn. En de rijbaan wordt een stuk smaller: vijf-en-een-halve meter om precies te zijn.

In de reportage hieronder vind je een impressie van de plannen en een aantal vragen die bij ons rezen. De gemeente wilde die vragen in dit stadium nog niet beantwoorden.

Beeld: Gemeente Enschede
Impressie van de nieuwe Molenstraat: rechts het Stadskantoor, links het appartementencomplex bij het begin van de Deurningerstraat.
bron en video zie op: http://enschede.1twente.nl/video-%7c-mo ... em?1161044
Bijlagen
Molenstraat 2.0 - meer groen en meer steen.jpg
TA
Member
Member
Berichten: 760
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Re: Molenstraat Noordelijke Spoorzone

Bericht door TA »

De Molenstraat is een sluiproute?! What the Duck haha! Dit is gewoon een oost west verbinding. En een belangrijke ook.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4796
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Molenstraat Noordelijke Spoorzone

Bericht door Veteraan »

Duurt lekker lang voor een ambulance of brandweerwagen om bij je te komen. Dat vind ik altijd een erg onveilig gevoel.
Een bord met "30 km" volstaat niet. Sluizen maken die veel gevaar opleveren zou de oplossing zijn? De brutalen nemen tóch voorrang, dus agressie groeit.
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Molenstraat Noordelijke Spoorzone

Bericht door Twekkelerveld »

Heeft de gemeente wel genoeg geld om al dat groen te onderhouden, want hier in de wijk gebeurd er ook niet veel aan. En de Stationsgarage gaat ook dicht nu het bijna onmogelijk wordt om er te komen? Er komen ook geen parkeerhavens meer bij het stadskantoor?
Gebruikersavatar
Daniela
Member
Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo apr 05, 2015 12:00 am

Re: Molenstraat Noordelijke Spoorzone

Bericht door Daniela »

TA schreef: za jun 13, 2020 12:23 pm De Molenstraat is een sluiproute?! What the Duck haha! Dit is gewoon een oost west verbinding. En een belangrijke ook.
Nou idd, hoe maak je een stad ‘dorps‘ :down:
Gebruikersavatar
Daniela
Member
Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo apr 05, 2015 12:00 am

Re: Molenstraat Noordelijke Spoorzone

Bericht door Daniela »

Veteraan schreef: za jun 13, 2020 12:36 pm Duurt lekker lang voor een ambulance of brandweerwagen om bij je te komen. Dat vind ik altijd een erg onveilig gevoel.
Een bord met "30 km" volstaat niet. Sluizen maken die veel gevaar opleveren zou de oplossing zijn? De brutalen nemen tóch voorrang, dus agressie groeit.
Ja dat ook :?
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Molenstraat Noordelijke Spoorzone

Bericht door Highlander »

Twekkelerveld schreef: za jun 13, 2020 6:44 pm Heeft de gemeente wel genoeg geld om al dat groen te onderhouden, want hier in de wijk gebeurd er ook niet veel aan.
Weet niet waar je precies woont maar dat gebeurt waarschijnlijk bewust niet. Groenstroken worden steeds vaker met wilde (bermbloemen) ingezaaid en vervolgens sporadisch gemaaid om biodiversiteitsredenen (goed voor bijen vooral).

Ik word er zelf altijd erg blij van, van fietsen naast zo'n wilde groenstrook.
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Molenstraat Noordelijke Spoorzone

Bericht door Highlander »

TA schreef: za jun 13, 2020 12:23 pm De Molenstraat is een sluiproute?! What the Duck haha! Dit is gewoon een oost west verbinding. En een belangrijke ook.
En dan heb je het nog niet eens over al die leveranciers aan de binnenstad en verkeer naar het stationsplein. Waar willen ze die langs dirigeren?

Ik fiets voornamelijk en woon aan die kant van de binnenstad dus voor mij persoonlijk is het een goede zaak. Maar ik zie het ook niet werken.
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Molenstraat Noordelijke Spoorzone

Bericht door Twekkelerveld »

@highlander. De gemeente heeft de laatste jaren heel veel bezuinigd op groen en openbare ruimte en dat is te zien ook. Ik woon zelf op Pathmos en een goed voorbeeld is de middenberm van de Pathmossingel. Het gras word gemaaid, maar het gras rond de bomen niet. Dat ziet er slordig uit. In het verleden werd dat direct meegenomen. Nu komt er een paar maand later iemand met een bosmaaier langs. En zo kan ik nog veel meer voorbeelden noemen. Er is alleen geld voor nieuwe projecten door subsidies. De gemeente zelf heeft geen geld meer. Ik vind het zelf wel heel mooi hoor een groene Molenstraat, maar dat kan ook best met doorgaand verkeer vind ik.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4796
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Molenstraat Noordelijke Spoorzone

Bericht door Veteraan »

Highlander schreef: ma jun 15, 2020 12:11 pm
Twekkelerveld schreef: za jun 13, 2020 6:44 pm Heeft de gemeente wel genoeg geld om al dat groen te onderhouden, want hier in de wijk gebeurd er ook niet veel aan.
Weet niet waar je precies woont maar dat gebeurt waarschijnlijk bewust niet. Groenstroken worden steeds vaker met wilde (bermbloemen) ingezaaid en vervolgens sporadisch gemaaid om biodiversiteitsredenen (goed voor bijen vooral).

Ik word er zelf altijd erg blij van, van fietsen naast zo'n wilde groenstrook.
Heel erg mee eens. Vroeger kon je konijnenvoer plukken langs de spoorlijn en graszaden voor kanaries (of zo), nu vind je bijna nergens meer een lekker ruige berm/weilandje. dus ook ik ben blij wanneer je weer gezoem hoort van tevreden bijen.
De plantsoentjes hadden vroeger veel rozenbottels - roosjes - heerlijk geurend - vol met lieveheersbeestjes, bijen, hommels etc. Dat mag wat mij betreft weer overal terugkomen.
Dimitri91
Member
Member
Berichten: 118
Lid geworden op: ma feb 26, 2018 8:13 pm

Re: Molenstraat Noordelijke Spoorzone

Bericht door Dimitri91 »

Al die wilde groenstroken, ik vind het persoonlijk ook erg mooi! Je ziet erg veel verschillende plantsoorten.

En het groene aankleden van straten met wadi's, bleek gisteren wel weer nodig te zijn.

De knip is prima, ik denk zelf dat goederen en hulpdiensten er nog wel doorgang krijgen.
Sunny
Member
Member
Berichten: 589
Lid geworden op: vr jun 01, 2018 1:10 pm

Re: Molenstraat Noordelijke Spoorzone

Bericht door Sunny »

Mega make-over Molenstraat in Enschedese binnenstad: Dit is wat je moet weten

Meer wonen, minder auto’s en veel groen. Maar ook een fietssnelweg en waterberging. De drukke Molenstraat herken je amper terug op de nieuwe tekeningen. Na de zomer begint de grote metamorfose. Het miljoenenproject in vijf vragen.


1. Wat is er mis met de huidige Molenstraat?

De straat telt dagelijks 12.000 verkeersbewegingen. En dat zijn er volgens de gemeente Enschede 8.000 te veel. Er rijdt veel bestemmingsverkeer door de Molenstraat, maar ook enorm veel sluipverkeer. „Kijk, dit willen we dus niet meer”, zegt wethouder Jurgen van Houdt. Hij loopt het stadskantoor uit en wil oversteken, maar stuit voor de deur op een lange file. Het geluid van ronkende motoren overheerst. De Molenstraat moet leefbaarder worden, groener ook, vindt Van Houdt.

Er wordt gewerkt aan betere doorstro­ming op de singels door de inzet van slimme technolo­gie op verkeers­lich­ten

Timo Kemerink op Schiphorst, Projectmanager gemeente Enschede

2. Hoe ziet de straat er straks uit?

„Het gebied rondom de Molenstraat krijgt steeds meer een woonfunctie”, vertelt projectmanager Timo Kemerink op Schiphorst tijdens het oversteken. „Onder andere door de nieuwbouwprojecten ’t Zeggelt en Bruningmeyer.” Waar er nu nog een maximum snelheid van vijftig kilometer per uur geldt, zal dat straks dertig zijn. De bestaande fietssnelweg F35 wordt verder uitgebreid naar het oosten richting Glanerbrug. De Molenstraat wordt versmald naar 5,5 meter, waardoor er meer ruimte ontstaat voor groen en wadi’s die ook als waterberging dienen.

Een knip in de straat - nabij de Raiffeisenstraat - voorkomt dat auto’s vanaf de Oldenzaalsestraat kunnen doorsteken naar de Hengelosestraat en vice versa. Er komt een keerlus voor de kiss & ride van het station aan de noordzijde. De kruising met de Raiffeissenstraat is dan alleen voor voetgangers en fietsers. Verderop maken de stoplichten op de kruising met de Oldenzaalsestraat plaats voor een ovatonde.

De verkeersafwikkeling moet - nog meer dan nu – via de singels lopen. Maar hoe voorkom je dat de boel daar dichtslibt? De gemeente verwacht dat door de uitbreiding van het fietsnetwerk mensen vaker de fiets gaan pakken. Kemerink op Schiphorst: „En nu al wordt gewerkt aan betere doorstroming op de singels door de inzet van slimme technologie op de verkeerslichten. Ook werken we aan plannen om verkeer meer buitenom de stad te laten rijden.”

3. Wat gaat dit allemaal kosten?

De gemeente heeft ongeveer 2 miljoen euro subsidie gekregen voor de uitbreiding van de F35 en de herinrichting van de Molenstraat. Er wordt nog druk gerekend in het gemeentehuis, maar de totale kosten worden nu geschat op 3,5 miljoen euro.

Projectmanager Kemerink op Schiphorst legt uit dat de gemeente nu ook meer aanpakt dan alleen de fietssnelweg en de Molenstraat. „Het Stadskantoor, het nog te bouwen appartementencomplex Bruningmeyer en de Noordmolen sluiten we meteen aan op het warmtenet. Ook de riolering wordt vervangen door een gescheiden stelsel voor schoon en vuil water. Het schoonwaterriool mondt uit op de Roombeek, waardoor bij hevige regenbuien het water snel kan worden afgevoerd.”

4. De metamorfose gaat lang duren. Verwachten jullie weer veel verkeershinder rondom de binnenstad?

„Je kunt de stad niet in één keer ontwikkelen”, zegt wethouder Van Houdt daarover. De werkzaamheden gaan inderdaad even pijn doen. De gemeente verwacht na de zomer een aannemer aan te kunnen wijzen en in oktober beginnen dan de werkzaamheden. Het project is over een tot anderhalf jaar afgerond. Kemerink op Schiphorst: „We beginnen ter hoogte van het stadskantoor richting de Oldenzaalsestraat, vanwege de aanleg van het warmtenet.” De tweede fase (Raiffeissenstraat naar Stadskantoor) begint in het voorjaar van 2021.

In het verleden is de binnenstad te veel versteend. En dat is niet goed

Jurgen van Houdt , Wethouder gemeente Enschede

5. Omwonenden en ondernemers zijn al geïnformeerd. Hoe zijn de eerste reacties?

Die zijn volgens de wethouder positief. Dit project gaat echter niet alleen over een mooie Molenstraat, maar ook over duurzaamheid. Over hittestress (warmte die niet weg kan) en wateroverlast in en rondom het centrum. In het verleden is de binnenstad volgens Van Houdt te veel versteend. „En dat is niet goed.” Hij noemt de Oldenzaalsestraat met haar groene wadi’s als positief voorbeeld. „Met dat voorbeeldproject kunnen we laten zien hoe mooi de Molenstraat wordt. En hopelijk ook veel rustiger.”

Make-over Molenstraat, de grootste veranderingen op een rij:
- De Molenstraat wordt een 30 kilometer zone

- De fietssnelweg F35 wordt via de Molenstraat uitgebreid naar het oosten richting Glanerbrug

- De straat wordt smaller en krijgt groene wadi’s

- Met de auto kun je straks niet meer rechtstreeks doorsteken tussen de Oldenzaalsestraat en Hengelosestraat

- Er komt een keerlus aan de noordzijde met een kiss & ride voor het station

- De verkeerslichten op de kruising met de Oldenzaalsestraat maken plaats voor een ovatonde

‘Zonder tweede knip in de straat is dit project zinloos’
Roy Koops spreekt namens de omwonenden van de Molenstraat en begint positief. „De schetsen zien er mooi groen uit en we zijn enthousiast over het plan.”

Maar hij heeft één zorg: komt er wel of niet een tweede knip in de Molenstraat? „We hadden begrepen dat die er zou komen ter hoogte van het oude kantoor van de belastingdienst. Maar we zien het niet terug op de tekeningen.” Zonder die tweede knip vinden mensen andere sluiproutes, voorspelt Koops. „Zoals de Niermansgang. Daar wordt nu al veel te hard en tegen het verkeer in gereden. Hetzelfde geldt voor de Visserijstraat en Nieuwe Schoolweg. En met die enkele knip kunnen mensen alsnog de Raiffeisenstraat pakken. Zonder tweede knip in de Molenstraat is dit project echt zinloos.” Koops nodigt de gemeente daarom graag uit voor een rondleiding door de buurt.
Sunny
Member
Member
Berichten: 589
Lid geworden op: vr jun 01, 2018 1:10 pm

Re: Molenstraat Noordelijke Spoorzone

Bericht door Sunny »

Highlander schreef: ma jun 15, 2020 12:14 pm
TA schreef: za jun 13, 2020 12:23 pm De Molenstraat is een sluiproute?! What the Duck haha! Dit is gewoon een oost west verbinding. En een belangrijke ook.
En dan heb je het nog niet eens over al die leveranciers aan de binnenstad en verkeer naar het stationsplein. Waar willen ze die langs dirigeren?

Ik fiets voornamelijk en woon aan die kant van de binnenstad dus voor mij persoonlijk is het een goede zaak. Maar ik zie het ook niet werken.
Via de singels. Oldenzaalsestraat.

Ik heb het idee dat ze dit stuk meer bij de binnenstad aan willen trekken. En dit is wellicht een belangrijke verbinding tussen Oost en West maar dat wil de gemeente toch tegengaan. Je kan van de Edo Bergsmabrug via de Oosterstraat en de Molenstraat idd goed van Oost naar West maar het kan ook via de singels... Als je daar tenminste door kan rijden...

Vanaf Tiecke en Mulder naar de binnenstad toe zal het aardig autoluw worden als de plannen van de gemeente het beoogde effect hebben. Ik ben benieuwd.
TA
Member
Member
Berichten: 760
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Re: Molenstraat Noordelijke Spoorzone

Bericht door TA »

Ik verwacht binnenkort ook een knip in de A35. Gewoon omdat het kan!

Overigens is de Molenstraat en Hengelosestraat na oplevering een complete ramp geworden. Omdat doorgaand verkeer van de Raiffeisenstraat nu voorrang heeft is er vanaf de Hengelosestraat geen doorkomen meer aan komende vanaf de Molenstraat. Het staat letterlijk vanaf de kruising Hengelosestraat Raiffeisenstraat tot aan de Oldenzaalsestraat VAST in de spits. En dan moet je nagaan dat er dus ook nog een knip komt in de Molenstraat. Waar moet iedereen in hemeltjesnaam straks langs? De singels zijn ook al zwaar overbelast.
Deze stad is als het op de infrastructuur aankomt zo'n ongelooflijk dorp. Niet te harden.
Sunny
Member
Member
Berichten: 589
Lid geworden op: vr jun 01, 2018 1:10 pm

Re: Molenstraat Noordelijke Spoorzone

Bericht door Sunny »

TA schreef: do jun 18, 2020 9:47 am Ik verwacht binnenkort ook een knip in de A35. Gewoon omdat het kan!

Overigens is de Molenstraat en Hengelosestraat na oplevering een complete ramp geworden. Omdat doorgaand verkeer van de Raiffeisenstraat nu voorrang heeft is er vanaf de Hengelosestraat geen doorkomen meer aan komende vanaf de Molenstraat. Het staat letterlijk vanaf de kruising Hengelosestraat Raiffeisenstraat tot aan de Oldenzaalsestraat VAST in de spits. En dan moet je nagaan dat er dus ook nog een knip komt in de Molenstraat. Waar moet iedereen in hemeltjesnaam straks langs? De singels zijn ook al zwaar overbelast.
Deze stad is als het op de infrastructuur aankomt zo'n ongelooflijk dorp. Niet te harden.
En als ik op de fiets langs de oude brandweerkazerne kom en ik ga richting Raiffeissenstraat dan moet je verdomd goed opletten om niet aangereden te worden.

Idd over de singels. Het liefst helemaal niet met de auto het centrum in, lijkt het wel.
Gebruikersavatar
Acidor
Member
Member
Berichten: 537
Lid geworden op: vr mar 04, 2005 11:05 am

Re: Molenstraat Noordelijke Spoorzone

Bericht door Acidor »

Verkeerstechnisch is het uberhaupt een ramp. De nieuwe situatie bij de molenstraat heeft het er niet beter op gemaakt en zeker niet voor fietsers.
Overigens snap ik nog steeds niet waarom ze geen tunnel hebben gemaakt onder de van heek garage. Als je zo'n groot gat maakt graaf dan even nog een extra gootje voor snel oost-west verkeer. Maar dat terzijde.
Ooh noh
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Molenstraat Noordelijke Spoorzone

Bericht door Vincent1971 »

Wel bijzonder, de gemeente rept over vergroening van dat gebied. Naast Bölke komt een flat zo te zien..weer een gemist kans om er b.v. een grasveld van te maken.
Een goed begin heeft geen einde
Plaats reactie