Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Spreek je dialect

Omdat de wereld niet alleen om Enschede draait.
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4152
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

Wel nich bietn kan, mot gin lip optrekken en taan loatn zeen. Ken je grenzen



’n Lui en lekker leavn gef vrog reempels.



18 mei Johannes I; Felix van Cantalice. Hij is patroon van de kapucijnerbroeders, van kinderen en moeders.
Wereld Plantendag.
Internationale Museumdag
Wereld Hiv-vaccinatie Dag
Europese Kankerverpleging Dag
Mei de bloeimaand de maand van het jonge leven.
Op onnavolgbare wijze is de natuur bezig zich in stand te houden, het leven te laten voortleven.
As de winter is veurbie,
maakt Mei de leu wier blie’j.
’t Is mei in ’t twentse laand.
Now de zoarg’n an de kaant.
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4152
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

Kopzeert mo’j vot-etten, boekzeert vot-drieten. Als je hoofdpijn hebt moet je wat eten, en ga poepen als je buikpijn hebt.
De meeste soorten kopzeert bint 'spanningskopzeerte'.
Ik krieg der kopzeert van. Ik krijg hier hoofdpijn van.


’n Boksenreem anhaaln geet nog, um inleavern wördt slimmer.



19 mei Ivo Hilory. Hij is patroon van Bretagne; van de steden Rennes ,Tréguier Nantes.
Daarnaast is hij beschermheilige van de rechtspraak de juristen (rechtsgeleerden), procureurs, rechters, vrederechters en gerechtsdienaren, advocaten, notarissen en deurwaarders en van alle ministeriële ambten; van pastoors en priesters; van de armen en wezen; bovendien van draaiers en houtbewerkers
Internationale Dag van de Huisarts
Internationale IBD -Dag van de Ziekte van Crohn.
Dag van de Groene Kinderopvang.
De besmoor kik eff’n duur de roet’n
en röp dan, zet mi’j ’n stool noa boet ‘n .
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4152
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

As 't oaverkokt, kokt oe als tegelieke oaver. Een ongeluk komt nooit alleen.


Dit wil ik met oe delen
‘Opa, ik heb van oma ’n stuk sokkela metkreggen, zölt wie dat delen’?
Het wichke keek mie met ear broene oagen heel serieus an en vuurdat ik joa kan zeggen, döt zee het papier der of,
scheurt het zulverpapier los en brek der veer blökjes of en gef het an mie.
‘Lekker he’ zeg ze met nen glimlach. ‘Daanke mien wicht, delen is het mooiste wat der is’.
En doar an raand van ’n spöltuin, op ’n hoalten beanske zunder ruglönning, smult wie met smaak de sokkela op.
Wie hebt het met mekaar deeld.

In disse kraant leas ik altied de vief strips en veural den oaver De Rechter.
Vergangen wek was der een den gung oaver delen. China viert ear zeuventig joarig bestoan met ’n feest en völ machtsvertoon.
Bie een van pleatkes steet schrevven: ‘In de zeaventig joar hef de communistische partiej ziene macht onwies wetten te vermenigvuldigen!’
Bie het volgende pleatke steet: ‘En now nog delen’. En dit is opvallend, veural het woord ‘delen’.

In beare vuurbeelden geet het oaver delen. Het ene moal deelt miene kleandochter ’n stuk sokkela met mie.
Luk tastbaars wördt deeld. In het geval van China geet het oaver heel wat aanders.
Het hef betrekking op het vieren, net doon of het één groot China is, onderwiel Hongkong dwars lig.
Dat is ne geschiedenis op zichzölf, dee ik hier nich oet de deuk wil doon.
Kort koomp het der op daal dat China, dee Hongkong onwies zag greiuen, geern wil zeen dat dit eiland,
ondanks wat ofsproaken, ’n deel is van het grote China.
En de leu in Hongkong, dee veult doar niks vuur. Dus het pleatke ‘En now nog delen’ hef ne aandere betekenis. Kon ie het nog volgen?

In ouns dagelijks leaven heur ik iederbod weer het woord ‘delen’ in ne betekenis dee mie biezunder vuurkoomp.
Het is de leste tied heel gebroekelijk dat der een zegt: ‘Ik wil dit evven met oe delen’.
En dan is dat gen stuk sokkela, um bie het vuurbeeld van miene kleandochter te blieven.
Mer doarmet wördt meant dat de persoon in kwestie mie iets wil loaten weten, mie eargens bod van wil doon.
Iets met mie wil delen.

Ne ontwikkeling in ouns taalgebroek dee toch wal opvallend is. Het valt mie iederbod op en koomp vot oet het gebroek van de sociale media.
As ik het good heb koomp het oet het gebroek van Facebook.
Zee broekt de opvatting: ‘Met Facebook bin ie verbunden en deel ie alles met alman in oe leaven’.
Ie mot het mer willen.
Ik heb het nich en wil het ok nich broeken, mer as ie doar ’n bericht plaatst en wilt dit an aandere leu loaten weten dan neum ie dat in Facebook: ‘sharen‘. As ontvanger kön ie dat bericht dan weer duursturen noar oe eagen kenniskring en dan neum ie het ok weer ‘sharen’.
Op zien Nederlands is dat dat op ’n doer ‘delen’ wörden, ‘n werkwoord dat ne heel aandere betekenis hef kreggen en oaveral wördt broekt.
Dissen column wil ik met oe delen en trouwens dee sokkela smaken good, wie hebt ok nog ne rol drop deeld.

Bert Wolbert Oktober 2019


20 mei Bernardinus van Siena. Hij is patroon van Massa Marittima en van wolwevers.
Zijn voorspraak wordt ingeroepen tegen heesheid, borst- en longaandoeningen, en bloedingen.
Wereld Bijendag.
Wereld Metrologiedag
Dag van het Zorgvastgoed
Verantwoordingsdag
Gehaktdag
Annie M.G. Schmidt dag
Wereld AiArtritis Dag
Europese dag van de Zee
At ’n Olden Mei zich ne kraeje in de rogge kan verbargen , dan wodt ze wel good.
Hef de rogge met mei ooren
Dan gif ’t sunt jaopik koren.
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4152
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

Veur de boer in ‘t gareel wean. Voor de boer aan het werk zijn.
Een gareel of een paardenhaam is een soort juk dat gedragen werd door een lastdier.
Een dier dat in het gareel zit heeft geen bewegingsvrijheid en kan bijna alleen maar doen wat hem opgedragen wordt.
Garelen voor paarden en ossen zijn het meest voorkomend, maar je had ze ook voor ezels en honden.
Garelen verschilden erg in maat, voor ieder dier was de ideale trekhoogte weer anders.
Meestal wordt een gareel uitgevoerd in leer. Een gareel dat ook met hout is gemaakt noemt men ook wel een haam.
Iemand in het gareel houden. An/in ‘n baand hebn/hoaldn netjes doen wat er van je verwacht wordt, volgzaam zijn. Iemand onder de duim houden.
Onder ‘n baand hebn. Iemand eronder houden.
In iemands gareel lopen. Je kunt ook iemand in het gareel brengen/dwingen hem laten gehoorzamen, weer in het gareel krijgen laten doen wat als juist wordt gezien.


A-j nen nummer bint.
Nen nummer in de kaartnbak
Iej stoat op alfabet
Mangs hebt zee oew neet neudig
Iej wödt wear terug ezet.
Nen nummer biej de dokter
En wachen mu-j mar doar
t’Is of oew tied neet mee telt
Al dreigd er ok gevoar.
Nen nummer op oew wark
Det is wat ech neet mag
Mar stiet het oew neet an
Dan nemm iej oew oontslag.
Nen nummer in de liefde
Iej koomt op’t tweede plan
De relatie git dan oaver
Iej zuukt nen aandre man.
Nen nummer op oew shirt
Iej trapt good van oew of
Iej kriegt de rooje kaarte
De scheids is kot van stof.
Nen nummer in de show
Met humor doar ebracht
Det gif nen good geveul
As meansen umme oew lacht
Nen nummer op oew graf
Det is het argste wat er is
As zee oew neet mear kent
Dan is het ech good mis.

Fenny Martens-Berends Nijverdal Oet over de iessel.


21 mei Isberga van Isbergues. Zij is patrones van Artois
Hemelvaartsdag 2020
Dag voor Natura 2000
Dag voor Culturele Diversiteit, Dialoog en Ontwikkeling
Dag van de Thee
Op Hemelvaartsdag wordt binnen het christendom herdacht dat Jezus volgens dit geloof is opgevaren naar God.
Hemelvaartsdag valt altijd op een donderdag, tien dagen vóór Pinksteren.
Hemelvaartsdag is tevens het feest van de Christelijke Arbeidersbeweging.
Vermoedelijk stonden vroeger mensen op Hemelvaartsdag al om drie uur 's nachts op om zingend en blootsvoets op het gras te dansen.
Daar zou de term dauwtrappen vandaan komen.
Hemelvaartsdag 2020
Dag voor Natura 2000
Dag voor Culturele Diversiteit, Dialoog en Ontwikkeling
Dag van de Thee
Is het weer in mei te mooi, dan ziet de schuur maar weinig hooi.
,n Leeven mei kik duur de roeten en röp ie mot nao boeten!
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4152
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

’t Vlees is gewilleg, mar nen geest is ondögnd. Dit spreekwoord wordt wel als vergoelijking voor een misstap gebruikt, je hebt je best gedaan, maar uiteindelijk zijn je driften toch te sterk. De uitdrukking komt onder andere voor in de bijbel waar Jezus zegt, waakt en bidt opdat gij niet in verzoening komt.
De geest is wel gewillig maar het vlees is zwak. Men heeft wel vaak de beste voornemens, maar men wijkt er van af, doordat men verleid wordt door het voordeel dat men iets anders ziet of door zucht naar genot.


ZEVENTIG PLUS
Met mienen helm op en duur de harde weend oet het noordoosten soesden het roond mieneoren en heurden ik den àuto achter mie nich. Hee toeten nog 'n moal, lang en hard, ik bestöarf en.veurden hoast 'n graven in . Duur de achterroet zag ik dat'n chauffeur 'n middelvinger opstak. Ach man vleeg op !
Ik was luk oet de koers raakt en zat now kot an het Buursezaand. Tied um wat te étten. Het informatiecentrum was too en ik zochten ne stie op ear terras, ne toafel apart.
ik was nich alléen, luk wiederop zat ok zonnen sportieven zeuventigplusser. Het männeke, hee·was klean van stuk, zag der tanig en strak oèt. Hee har ziene racefiets teggen de baank zet en ne roade bidon stun op toafel.
Zoa milden in het Buursezaand, 'n tableau vivant van twee kerels op leaftied dee zich joonk en ge'zoond veulden, en de hele wereld nog afkonden, tenminste zoa meanden ze.
'Mojn, möt ie mch in hoes ;zitten, ie bint toch ok de zeuventig vuurbie', was ziene eerste kunnigheed noar mie too. Ik gaf as bescheed, 'Ok goeiendag, joa, da's woar, mer wat zeg leaftied as ie gezoond bint en het nog ankönt um op nen dag zo'n 90 kilometer te fietsen. Wat let oe.'
De kreentenbollen smaken mie good. 'Zoa wördt ,der aanders duur Rutten en het RIVM·nich oaver dacht, wie wördt kort holden. An alle leu boaven dè zeuventig, gezoond of nich good te pas, wördt restricties oplegd.: Wie bint ne groep dee reukeloos allemaal kwetsbaar bint. Ik heb doar meuite met. Ie nich?'
Um disse weur bie te zetten nam hee nen slok oet ziene bidon. 'Och zoa wil ik het nog nich helemoal zeen, vuur 'n deel hës geliek, Wié kreggen veurige moand nen breef van. Ounze burgemeester met het bod um ouns in acht te nemmen. Al¬leen leû boaven de zeuventig kreggen dissen breef, wat discriminatie op leaftied angeet goa ik met die met. Ik veul mie der ok nich good bie.'Het männeke was opstoan en kwam nöager.
Zien kuuten wadden gespierd en hee har kromme been, 'Wét ie wal dat ze van plan bint ouns apart in het voetbalstadion te zetten, nich dat ik doar kom en dat wie vuur dag en dauw 'n uurke kriegt umn ounze bosschoppen te doon.' Ik kon met hem met goan en vulden an. '.Joa da's woar en wes dan ok dat ze ouns op bepaalde tieden nich in het café wilt hebben, zee goat op basis van leaftied ouns oetsloeten, leu teggen mekaar oetspöllen.' Hee kwam nog meer nöager en wie jutten mekaar ongewild op um ounze frustratie te loaten-blièken, 'Wie bint langzamerhaand 'n blok an het been in disse maatschappie, wie bint ofschrevvenl' Vregreld houw hee met de voest op miene toafel en löap road an. Dit gung mie te wied en um het weer luk terecht te kriegen, het mos toch nich zoa wedden dat het männeke hier voort nen hartanval kreeg, höl ik hem vuur dat het verstaandiger was nich alleen te kieken noar leaftied, mer ok noar de gezoandheid. De leu testen, dat was het, 'Leu dee te dik bint, en vuural dee rookt bin toch völ kwetbaarder,.loat ze dat ok in achtnemmen' én ik pakken mienen helm um an te gevven dat het mooi was west, Hee wol mie de. haand doon, ik tikken ziene elleboag an. Wie hadden ouns evven loatengoan en now was het tied um te doon woar as wie good in bint,Fietsen.

Bert Wolbert Tuabantia Doemspiekers.


22 mei Rita van Cascia. Ze is patrones van de Rita-zusters en van de katholieke ziekenzorg; van slagers, slachters en vleeswarenverkopers; van hopeloze en onmogelijke zaken. daarnaast wordt haar voorspraak gevraagd bij moeizame examens.
Dag van de Praktijkondersteuner.
Internationale Dag van de Biodiversiteit.
Dag van de POH
Dag van de Asperges
Paloma Dag
Sherlock Holmes-dag
Gothic Dag
Als de bijen naar huis toe vluchten, zit er regen aan de luchten
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door hans »

verzoening of verzoeking gerrit ?
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4152
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

Je hebt helemaal gelijk het is natuurlijk verzoeking
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4152
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

Dat trök mie koald ouwer de rug./ Doar gung mie de griewelouwer de rug./’t Gaanzevel trök mie ouwer de hoed hen.
Van iets huiveren, door iets aangegrepen worden.
Behalve door kou kan kippenvel veroorzaakt worden door aangename emoties zoals ontroering en door onaangename emoties zoals angst.
Overigens wordt met deze uitdrukking niet altijd bedoeld dat je daadwerkelijk kippenvel krijgt.
Je bedoelt ermee dat de emotie heftig was.
Kippenvel is het verschijnsel dat haren op de huid rechtop gaan staan.
Hierdoor krijgt men koude rillingen, en ziet de huid eruit als die van een geplukte kip of gans.
De groezeln gingen mie oaver de rug. De rillingen liepen mij over de rug.
De koale gudders leupen heer oawer de rug hen. De koude rillingen liepen haar over de rug.


Waor kan ik boetn oe nog hen
Nearns aans kan ‘k kommen of ik denk an oe.
Oaweral waor ‘t vrogger plezeerig en woarm was
Löpt miej noe nen kooln gudder oawer de rugge.



23 mei Guibert van Gembloux.
Internationale Dag tegen Obstetric Fistula.
Internationale Dag van de Schildpad.
Europese Dag tegen Straffeloosheid
Muzikantendag.
In mei nen aovenddauw
Dan geet ’t good met ’n heuibouw.
Op 23 mei mo’j beume pottn.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Spreek je dialect

Bericht door enschedeinansichten »

De griewels loopt mie over de grabbel.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4796
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Spreek je dialect

Bericht door Veteraan »

enschedeinansichten schreef: za mei 23, 2020 9:36 am De griewels loopt mie over de grabbel.
:lol: ik zie het voor me!
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4152
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

Aandermans beuke zeent duuster um te leaz'n. De toestand of bedoelingen van een ander zijn moeilijk in te schatten.
Men weet nooit hoe een ander er voor staat ; de ware beweegredenen van iemand zijn moeilijk te achterhalen.


Oponthoold
Biej 't klootscheeten op ne stroatbaan in Maander,
Smit nen keerl wied as gin aander.
Mear 't kleutje valt dood
In nen smerigen sloot.
Noe wördt et zeuken met mekaander.



24 mei Dagmar; Herman Joseph van Steinfeld. Hij is beschermheiligen van moeders en kinderen, en van klokkenmakers.
Nationale Dag van Aandacht voor Sterven.
Tiaradag
Pansexual Visibility Day
Vrouwendag voor Vrede en Ontwapening
Psychose Awareness Day
Wereldgebedsdag voor de Kerk in China
Wereldcommunicatiedag
Dag van het Nationaal Park
Werelddag Oriëntatielopen
Suikerfeest
Donder in de mei is slecht voor uien en prei.
Met mei is ter wat of dan koomp ter wat.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Spreek je dialect

Bericht door enschedeinansichten »

Aandermans beuke zeent duuster um te leaz'n. Een waarheid als een koe.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4152
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

Dree kotten, dree langen. Zeer lang, uitvoerig, breedvoerig,lange tijd. Geruime tijd. Uit en der na.
Ze bleeven dree kotten, dree langen mar zitten te kwaken..
Onder ’t etten vertöl ze, dree kotten en dree langen, van eer familie. Onder het eten vertelde ze uitvoerig van haar familie.


Niejbouw
De meeste leu hebt mooie tuunties, zo netties en zo schier,
d'r is 'ewarkt, d'r is 'ewösseld, mangs alle dage wier.
Elk tuuntie is wier völle aanders dan van de naaste buur,
mar iederiene dut zien beste, heel netties en secuur.
De niejbouw brach' heel völle rommel, het leek mangs nargens op,
woar eerst de beeste 's zommers weidden, stund alles op zien kop.
Het bouwen gunk toch völle gaauwer, dan iederiene dacht,
in korte tied was 't al terechte, det ha'w toch neet verwacht.
Toch kan het miej wal mangs begroten, dat alles wödt bebouwd,
woar wiej in oonze jonge joaren zovölle hebt 'esjouwd.
As kind heb ik doar gaan te spöllen en pinksterbloom'n 'eplukt,
too, maak d'r wier iets heel arg moois van, ik hoppe, dat 't oe lukt!
Doarumme goa'k ök wal 's kieken, wat ze d'r noe van maakt,
ik heb d'r nae niks meer te maken, toch liekt 't wal, of 't miej raakt.
Doarumme zin'k êk zo op strekke, as doar wier bleumpies greuit,
nemt miej neet kwoaluk dat ik zo mar, d'r miej met heb bemeuit!

Henk Pool april 1993


25 mei Maria Magdalena de Pazzi. Zij is patrones van Florence en Napels; en van de ongeschoeide karmelietessen. Urbanus I Paus hij patroon is van wijnbouwers en kuipers, zijn voorspraak met name ook wordt ingeroepen tegen dronkenschap, vorst, storm, onweer en blikseminslag; tegen jicht.
Dag van de FG.
Dag van de Muziek.
Internationale Dag van Afrika.
Internationale Dag van de Vermiste Kinderen.
Wereld Tapdans Dag
Wereld Schildklierdag
Dag voor Duurzaamheid in het Hoger Onderwijs
Memorial Day
Dag van de Mediastages.
Seizoenen waren in de Middeleeuwen veel onduidelijker gedefinieerd dan tegenwoordig gebruikelijk was dat de zomer op 25 mei begon.
St. Urbanis in de zon,wijn in de ton.
Regent het op St. Urbijn,zo is er weinig wijn.
Schijnt de zon St. Urbaan,dan wordt de wijnstok zwaar belaân.
Zonnig in Urbanustijd, zorgt voor een goede kwaliteit
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4152
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

Kott'ns, kotns ,kottens, kots = Onlangs. Laatst, kort geleden, sinds enige tijd.
Kottens har ze um nich völ hop geavn, mar dat har ze wisse nich zo meend. Onlangs had zij hem niet veel hoop gegeven, maar dat had ze zeker niet zo bedoeld.
Hee is kotns nog hier west. Hij is onlangs, kort geleden nog hier geweest
Kottens op nen dinsdag morn. Onlangs op een dinsdagmorgen.
’t Is ja woar, dat kottens ’n hoop Twenter volk nig zo recht meer kan kuiern in de Twentse sproak.


Weelde
Wát een weelde, wát een riekdom, kiekt 's um oe too,
alles geet wier greuien, alles geet wier bleuien, elk jaar is det zo.
Mar een wonder blif het aaltied, onbegriepeluk,
wat was óf'eschreven kömp vanniejs tut lèven: 't was mar tiedeluk.
't Kleinste bleumpie is een sieraad, onveurstelbaar mooi,
al dee dorre stronken staat temee te pronken in heer lentetooi.
Wát een feest, dit mét te maken, 't is toch daankensweerd,
da'w dit magt beleven, dat 't oons wödt 'egeven al dit moois op eerd!
Het is alle jaar hetzölfde: zo is 't aait 'egoan,
mar a'w 't kunt waarderen, mu'w de Schepper eren, Hi'j zörgt veur 't bestaan!

Henk Pool 1993.


26 mei Filippus Neri. Hij is patroon van Rome, Napels en Mantua; van verenigingen voor kinder- en in het bijzonder meisjesbescherming; ook van humoristen. Zijn voorspraak wordt ingeroepen tegen jicht en kwalen aan de ledematen, voor onvruchtbare vrouwen, en tegen aardbevingen.
Dag van de Stagiair
Wereld Lindy Hop Dag
Wereld Bedplasdag
Wereld Roodharige Dag
Een biejenzwarm in mei, maakt de heujboer blij.
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4152
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

Klit; klis of klitten. Mijn haar zit vol met klitten. Samenklevende massa; Verwarde knoop; Verwarde massa.
Kleefkruid of klis is de vrucht van het kliskruid. heeft veel namen zoals bijv. jan kleef an, katteklauw, kliskruid en klitten.
Kleefkruid wordt beschouwd als zeer hardnekkig onkruid. Het blijft maar doorwoekeren en we weten er vaak geen raad mee.
De plant blijft ook nog eens overal aan vastplakken. De bladeren, steel en zaden zijn zeer kleverig.
De meeste kinderen die in een enigszins natuurrijke omgeving opgroeien kennen kleefkruid.
Ze gooien elkaar de zaadballetjes toe met plaagspelletjes i.v.m de hoge kleefkracht. Allemansgek=kleverige zaadballetjes.
Kleefkruid, is ook een geneeskrachtige groente.
As klissen an mekaar hangn. erg vaak samen zijn. onafscheidelijk zijn (neg.) lastig persoon die men niet kwijt kan raken.
De blaagn bint allemaol trouwd en toch hangt ze nog as ’n klit an meka. De kinderen zijn allemaal getrouwd, maar toch hangen ze aan elkaar als klissen.
Ze laten elkaar niet los, ze zijn steeds bij elkaar, ze komen steeds voor elkaar op.
Foi’j was oe hoar toch is, ‘ t zit ja vol klitten.
Van laster en klissen blif altied wat hangen, mar die ze verspreid bint lastig te vangen.


Ik
Hoo kan 'k mien zelf weazen
A'k neet wet wee 'k bun!
Wat za'k vuur goods oetdreagen
In ne weald zonder benul
Van Christus en d'n oorlog,
Van riekdom, viezigheid,
Armood en d'n honger:
Fantasie of warkelukheid?
Hoo za'k toch miene kindere
Geven bliejschop, dee ze zeukt'
A'k te meu bun vuur 't leaven,

De toekomst en de jeugd.

Gerrit Odink Eibergen


27 mei Augustinus van Canterburry Deze Benedictijner monnik wordt als de apostel van de Angelsaksen en als de stichter van de Kerk van Engeland beschouwd.Dag van de Uitzendondernemer
Internationale Dag van de Otter
Nationale Zonnebrandcrème Dag
Werelddag van het Product
Als de prunus of de meidoorn geurt is er niemand die dat betreurt.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spreek je dialect

Bericht door Arie »

GerritHondelink schreef: wo mei 27, 2020 6:14 am Klit; klis of klitten. Mijn haar zit vol met klitten. Samenklevende massa; Verwarde knoop; Verwarde massa.
Kleefkruid of klis is de vrucht van het kliskruid. heeft veel namen zoals bijv. jan kleef an, katteklauw, kliskruid en klitten.
Kleefkruid wordt beschouwd als zeer hardnekkig onkruid. Het blijft maar doorwoekeren en we weten er vaak geen raad mee.
De plant blijft ook nog eens overal aan vastplakken. De bladeren, steel en zaden zijn zeer kleverig.
De meeste kinderen die in een enigszins natuurrijke omgeving opgroeien kennen kleefkruid.
Ze gooien elkaar de zaadballetjes toe met plaagspelletjes i.v.m de hoge kleefkracht. Allemansgek=kleverige zaadballetjes.
Kleefkruid, is ook een geneeskrachtige groente.
Dat kan ik mij ook nog herinneren uit mijn jeugdtijd. Die zaadballetjes van het kleefkruid werd dan in iemands haren gegooid en werd daar bij geroepen op een zangwijsje: De'r löp er een met een allemansgek.
Bijlagen
kleefkruid.jpg
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4796
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Spreek je dialect

Bericht door Veteraan »

Die zaaddoosjes die je zo heerlijk bij een ander op de rug of in het haar kon gooien komen niet van het kleefkruid.
Want het kleefkruid is als blad en steel "kleverig". https://www.floravannederland.nl/planten/kleefkruid
Waar die gooi-dingen vandaan kwamen weet ik niet.
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4152
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

uit; twents in woord en gebruik van dijkhuis
aqllemesgek = allemansgek, ook stekelige knop van kliskruid.
doar löp ter een met allemansgek . in het nederlands klissen.
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4152
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

ik denk dat deze foto beter is van een allemansgek.
Bijlagen
allemansgek   -Arctium_lappa01[1].jpg
allemansgek -Arctium_lappa01[1].jpg (66.41 KiB) 5750 keer bekeken
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4152
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

Ze nich alle vief op de rie hebben. Niet goed snik zijn. Ze niet allemaal op een rijtje hebben.
Niet goed bij zijn verstand zijn. Gek zijn.
Deze schampere uirdrukking wordt zowel voor iemand die zich raar gedraagt als voor iemand die werkelijk geestesziek is.
Heel zelden wordt de uitdrukking positief gebruikt, dus zonder niet om aan te geven dat iemand juist heel slim is.de uitdrukking komt ook voor in een iets andere vorm ze niet alle vijf bij elkaar hebben.
Vijf slaat hier op de vijf zintuigen gezicht, gevoel, gehoor, reuk, smaak.
Wie die niet alle vijf bij elkaar op een rijtje heeft is niet helemaal in orde.
Dieks begon te twiefeln of Jehan ze wal alle vief op de rie har. Hendrik begon te twijfelen of Johan wel goed snik was.
Ze nog wa op de rieg.e hebn. alle vief heel good bi-j mekaar hebn. Nog goed bij zijn. Ze nog wel allemaal op een rijtje hebben.
Of zee alle vief wa biej mekaar had.



Gist'ren en Noo
Nooit heb ik spiet um wat e'wes is.
Gist'ren is een old begrip.
't Noo heurt al weer biej 't ve'leden,
Umdat 't op sekonden knip.
Leaven do'j dus biej sekonden,
D'n eenen is fot en d'n ander'n kump,
Tussen duur lig daor 't heden,
't Moment waor'j wark'luk bunt.
Gist'ren - net - hef dus gin weerde.
e'had: gin mense dee 't köch.
In de toekomst lig op eerde
Alles wat de mensheid vrög.

G. Odink (de Hölter)


28 mei Germanus van Parijs. Hij is patroon van de gevangenen en van de muziek, zijn voorspraak wordt ingeroepen tegen koorts en koudvuur, en tegen brandgevaar.
Internationale Dag van de Hamburger
Internationale Dag van de Vrouwelijke Hygiëne.
Dag van de Ondernemende Student.
Dag van de Hoop
Masturbatie Dag
Amnesty Internationale Dag
Wereld Dracula Dag
Dag van de Uitzendondernemer
Als de eikels in mei gaan bloeien, zal alles volop gaan groeien
Plaats reactie