Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Centrum: De Haeghen - Pijpenstraat

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
TA
Member
Member
Berichten: 760
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrum: De Haeghen - Pijpenstraat

Bericht door TA »

Erg mooi inderdaad! Prima toevoeging.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrum: De Haeghen - Pijpenstraat

Bericht door Arie »

Verhuizen hoeft helemaal niet: ‘Renovatie bibliotheek kost 14 miljoen? Welnee, dat kan voor minder dan 5’
Verhuizen is helemaal niet nodig voor de bibliotheek, zegt directeur Jan Hoogenberg. En die torenhoge kosten voor renovatie van 14 miljoen? Onzin. „Ik kom op minder dan 5 miljoen.”
Pijpenstraat 15 Bibliotheek.jpg
De bieb meer dan tien jaar geleden, toen er ook al gesproken werd over een verhuizing. Toen ging het om De Maere, de vroegere textielschool aan het Ariënsplein, dat een ‘Kennishuis’ moest worden. © Lars Smook

Lilian ten Donkelaar 30-09-23, 12:58
Een duivels dilemma voor de gemeente: moet de bibliotheek verhuizen voor 26 miljoen? Of lappen we het huidige pand aan de Pijpenstraat op voor 14 miljoen? Dat is ook wel erg veel geld. Maar volgens biebdirecteur Jan Hoogenberg kloppen die cijfers helemaal niet. De gemeente schat het allemaal veel te hoog in. „Wij hebben het zelf laten uitrekenen en offertes aangevraagd, en dat komt op minder dan 5 miljoen.”

Andere prijzen
Dat is een enorm verschil, hoe kan dat? „De gemeente baseert zich op een rapport dat is gemaakt door een bureau dat dezelfde uitgangspunten hanteerde als voor het muziekkwartier”, zegt hij. Maar zo hoog hoeft de lat helemaal niet te liggen. „Kijk bijvoorbeeld naar de inrichting. Als het er zo moet uitzien als het nieuwe Muziekkwartier, kom je op heel andere bedragen. Wij komen op andere prijzen als we het opnieuw laten inrichten.”

Ik pleit ervoor dat we gewoon hier blijven, inderdaad

Jan Hoogenberg, directeur bibliotheek
Kozijnen en ramen?
De gemeente rekent ook allerlei zaken mee die helemaal niet nodig zijn, zegt Hoogenberg. Verduurzaming bijvoorbeeld. „Dit pand heeft al energieklasse A-plus. We hebben het laten uitzoeken en het wordt ons ontraden om verder te verduurzamen want het wordt er niet beter van. En dan gaan we dus ook niet alles kozijnen en ramen vervangen, zoals de gemeente meerekent, want dat is een enorme kostenpost.” Hetzelfde geldt voor zonnepanelen op het dak. „Ik zou dat niet nu doen, maar wachten tot er een goede subsidie is van het rijk. We hebben een ketel die net een paar jaar oud is, die doet het prima.”

Zolder hoeft niet
Ook verder kloppen er allerlei aannames niet. „Er wordt gesproken over 6000 vierkante meter, maar 4000 is genoeg. Dat scheelt wel een derde. De zolder wordt ook meegerekend, maar dat is een onbruikbare ruimte, daar doen wij niks mee.” Het dak moet wel vervangen worden, zegt hij. Maar daar houdt het zo’n beetje op. Nieuwe inrichting, nieuw dak, nieuwe vloer. De elektriciteit vernieuwen. Dat kan allemaal voor minder dan 5 miljoen, zegt Hoogenberg.

Verhuizen is geen must
Hij vindt het belangrijk om deze andere cijfers ook uit te leggen, want anders gaat het idee dat de bibliotheek ‘moet’ verhuizen misschien een eigen leven leiden. „Als het echt 14 miljoen zou kosten, zou ik ook niet gaan verbouwen.” Maar dat is volgens de directeur dus niet zo. „Wij maken een andere berekening, en dan stel ik vast dat we hier helemaal niet weg hoeven. Verhuizen is geen must. Ik pleit ervoor dat we gewoon hier blijven, inderdaad.”
bron: https://www.ad.nl/enschede/verhuizen-ho ... ~ae16d777/
Plaats reactie