Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Kalanderstraat

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Kalanderstraat

Bericht door Arie »

Bakker Bart vertrekt uit Enschede

Gepubliceerd op: 23/04/2016
Bakker Bart vertrekt uit Enschede

Bakker Bart aan de Kalanderstraat sluit aanstaande zaterdag na twintig jaar zijn deuren. Reden voor de sluiting is de hoge huur, die franchisenemer Hermien Dannenberg naar eigen zeggen betaalt.

De franchisevereniging van Bakker Bart is al lange tijd verwikkeld in een geschil met het hoofdkantoor. De bijdragen die het hoofdkantoor verlangt, zouden in geen verhouding staan tot de rendementen. Zo klagen veel franchisenemers onder meer over een te hoge huurprijs.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/bakker-bart- ... tem?811293
Gebruikersavatar
Bjorn Keizers
Member
Member
Berichten: 49
Lid geworden op: zo mei 25, 2014 6:20 pm
Locatie: Enschede

Re: Kalanderstraat

Bericht door Bjorn Keizers »

Bovenstaande blijkt dus overigens weer typisch de helft van het verhaal te zijn.

Als vaste klant ben ik vanmiddag even naar BB geweest. Lekker, zo'n knabbelstengel.

Ik vroeg de eigenaresse dus: "jullie gaan weg?" waarop ik te horen kreeg "Ja... en nee..."

Ze stoppen begin komende week inderdaad met de Bakker Bart franchise. Maar: ze komen na naar schatting acht weken weer terug met een nieuw bedrijf onder eigen naam aan het Van Loenshof. Een en ander is nog in ontwikkeling waardoor ze nog geen details kon geven over de naam en dergelijke. Het zou ook nog nader gecommuniceerd worden. Aangezien ook Bakker Bart gewoon een afbakformule is, komen ze straks met een gelijkwaardig assortiment. Dus ik kan straks nog steeds genieten van de Duitse bolletjes en roombotercroissants.

EDIT: Volgens Funda Business staan Van Loenshof 12 en 36 te huur voor ca. 27-30.000 per jaar en 110 & 130 vierkante meter. Ter vergelijking, de unit aan de Kalanderstraat 6B staat er op met 50 vierkante meter en 55.000 huur per jaar.

Dat scheelt toch aardig in de hoeveelheid knabbelstengels die je aan de man moet brengen om rond te komen...
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Kalanderstraat

Bericht door Highlander »

Bjorn Keizers schreef:Bovenstaande blijkt dus overigens weer typisch de helft van het verhaal te zijn.

Als vaste klant ben ik vanmiddag even naar BB geweest. Lekker, zo'n knabbelstengel.

Ik vroeg de eigenaresse dus: "jullie gaan weg?" waarop ik te horen kreeg "Ja... en nee..."

Ze stoppen begin komende week inderdaad met de Bakker Bart franchise. Maar: ze komen na naar schatting acht weken weer terug met een nieuw bedrijf onder eigen naam aan het Van Loenshof. Een en ander is nog in ontwikkeling waardoor ze nog geen details kon geven over de naam en dergelijke. Het zou ook nog nader gecommuniceerd worden. Aangezien ook Bakker Bart gewoon een afbakformule is, komen ze straks met een gelijkwaardig assortiment. Dus ik kan straks nog steeds genieten van de Duitse bolletjes en roombotercroissants.

EDIT: Volgens Funda Business staan Van Loenshof 12 en 36 te huur voor ca. 27-30.000 per jaar en 110 & 130 vierkante meter. Ter vergelijking, de unit aan de Kalanderstraat 6B staat er op met 50 vierkante meter en 55.000 huur per jaar.

Dat scheelt toch aardig in de hoeveelheid knabbelstengels die je aan de man moet brengen om rond te komen...
Inderdaad. Heb me altijd al afgevraagd hoe Bakker Bart in godsnaam die hoge huur op kan brengen! Zelfs al maken ze 50 cent winst per broodje dan is het nog bijna niet te doen.
Gebruikersavatar
Bjorn Keizers
Member
Member
Berichten: 49
Lid geworden op: zo mei 25, 2014 6:20 pm
Locatie: Enschede

Re: Kalanderstraat

Bericht door Bjorn Keizers »

Het was naar mijn beleving best een goed lopende vestiging. Telkens als ik er langs kwam waren er mensen binnen. En op de momenten dat ik zelf vaak ging (dinsdag- of woensdagmiddag, zaterdag) was het er ronduit druk. Daarnaast vertelde het personeel eerder al dat de komst van Primark ook concreet zorgt voor meer klanten in hun zaak.

Dus hoewel de zaak goed en zelfs béter liep... is het waarschijnlijk echt de hoge huur geweest. Dat zal ongetwijfeld fiks lager geweest zijn toen ze zich daar vestigden. Om nog maar te zwijgen over alle andere lasten en kosten waar je als ondernemer mee te maken krijgt.

Ik ga straks in ieder geval gewoon over naar hun nieuwe zaak. De naam op de gevel maakt me niet veel uit en als het voor hun gunstiger is... mooi meegenomen.
Vulkanie
Member
Member
Berichten: 46
Lid geworden op: zo nov 09, 2014 8:50 pm

Re: Kalanderstraat

Bericht door Vulkanie »

Bjorn Keizers schreef:Het was naar mijn beleving best een goed lopende vestiging. Telkens als ik er langs kwam waren er mensen binnen. En op de momenten dat ik zelf vaak ging (dinsdag- of woensdagmiddag, zaterdag) was het er ronduit druk. Daarnaast vertelde het personeel eerder al dat de komst van Primark ook concreet zorgt voor meer klanten in hun zaak.

Dus hoewel de zaak goed en zelfs béter liep... is het waarschijnlijk echt de hoge huur geweest. Dat zal ongetwijfeld fiks lager geweest zijn toen ze zich daar vestigden. Om nog maar te zwijgen over alle andere lasten en kosten waar je als ondernemer mee te maken krijgt.

Ik ga straks in ieder geval gewoon over naar hun nieuwe zaak. De naam op de gevel maakt me niet veel uit en als het voor hun gunstiger is... mooi meegenomen.
Ze komen in het pand naast de Scapino en het wordt geen franchise zaak meer maar gewoon een eigen bakkerij. :)
Gebruikersavatar
Bjorn Keizers
Member
Member
Berichten: 49
Lid geworden op: zo mei 25, 2014 6:20 pm
Locatie: Enschede

Re: Kalanderstraat

Bericht door Bjorn Keizers »

Hmm, interessant. Meer richting het gemeentehuis zou mijn persoonlijke ingeving zijn, maar misschien kan het daar best interessant zijn als er eens 'iets' gaat gebeuren met de Zuidmolen. Dat hele verhaal van looproutes naar het MST ben ik sceptisch over. Maar daarentegen hebben ze vast ook aardig wat vaste klanten die best mee willen verhuizen zoals ik. Hey, voordeel is dat het toch op mijn fietsroute ligt :D
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Kalanderstraat

Bericht door Arie »

Luxe patatzaak komt met echte Enschedese kroke

30 januari 2017

ENSCHEDE – Binnenkort is er in Enschede een echte Enschedese kroket te koop. Alle ingrediënten komen uit de stad. De Zwolse horeca-ondernemer Wesley Stevens gaat de snack verkopen in zijn ambachtelijke afhaal-frietzaak La Bamba 2.0 aan de Kalanderstraat.
Bekijk ook...

Nieuwe ambachtelijke frietzaak in binnenstad Enschede

De hippe, luxe concurrent van de traditionele patatzaak rukt op in Nederland, met sjieke namen als frites atelier en frites boutique. Enschede doet mee aan de trend met La Bamba 2.0. Volgens de eigenaar geen snackbar, maar een ‘ambachtelijke frietzaak’. "Verse friet staat centraal. Deze krijgen we rechtstreeks van de boer geleverd als pure aardappel. Deze wordt door ons gewassen en voor het oog van de klant gesneden tot friet."
zie verder: http://www.tubantia.nl/regio/enschede-e ... -1.6867080
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Kalanderstraat

Bericht door Arie »

Grootste sneakerketen van Europa opent in Enschede

Gepubliceerd op: 28/04/2017

Grootste sneakerketen van Europa opent in Enschede
Snipes, de grootste sneaker- en streetwareketen van Europa, opent eind mei een vestiging in Enschede. De Enschedese store is de elfde vestiging van Snipes in Nederland. De dichtstbijzijnde is in Zwolle.

De winkel komt aan de Kalanderstraat in het nieuwe winkelcomplex dat is gebouwd op de plek van de vroegere Hema. Daar opent 6 mei al parfumeriezaak Douglas. De luxe parfumeriezaak verhuist vanuit het pand aan de overkant. Naaste buur wordt G-Star Raw. Ook deze store is nieuw in Enschede. De invulling van de overige twee panden is nog niet bekend. Modeketen Bershka wordt al langer als een van de gegadigden genoemd, evenals de Amerikaanse outlet TK Maxx.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/grootste-sne ... tem?957956
Bijlagen
Foto: Reinier van Willigen
Foto: Reinier van Willigen
Grootste sneakerketen van Europa opent in Enschede.jpg (123.7 KiB) 11722 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Kalanderstraat

Bericht door Arie »

De nieuwe winkel van Douglas aan de Kalanderstraat hoek De Klomp.
Bijlagen
Kalanderstraat hoek De Klomp Douglas.JPG
Kalanderstraat hoek De Klomp Douglas (2).JPG
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Kalanderstraat

Bericht door Hendrik »

Claudia Strater en Expresso komen in het oude pand van Douglas. Het lijkt wel of er gevochten wordt om panden op A1 locaties.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
DBM
Member
Member
Berichten: 448
Lid geworden op: di mar 23, 2004 10:16 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Kalanderstraat

Bericht door DBM »

Hoi Hendrik mag ik vragen vanuit welke bron dat komt dat die 2 komen?

Mooie ontwikkeling, de stad krijgt steeds meer uitstraling en het lijkt erop dat er veel vertrouwen is voor de toekomst in de Enschedese binnenstad. :okay:
Gebruikersavatar
Gerard
Member
Member
Berichten: 131
Lid geworden op: ma okt 22, 2012 5:18 pm
Locatie: Enschede

Re: Kalanderstraat

Bericht door Gerard »

Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Kalanderstraat

Bericht door Hendrik »

DBM schreef: wo mei 10, 2017 9:00 am Hoi Hendrik mag ik vragen vanuit welke bron dat komt dat die 2 komen?

Mooie ontwikkeling, de stad krijgt steeds meer uitstraling en het lijkt erop dat er veel vertrouwen is voor de toekomst in de Enschedese binnenstad. :okay:
Ik heb de aankondiging op FB gelezen, maar waar? ik weet het even niet. Waarschijnlijk van iemand die bij de bijeenkomst van de gemeente is geweest gisteravond waarbij ondernemers en vastgoedmensen zijn bijgepraat over de binnenstad. Het schijnt dat er aan de Langestraat in de nieuwbouw van de Hofpassage ook interessante winkel(s) komen. Ik las het voor dat Tubantia het publiceerde.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
DBM
Member
Member
Berichten: 448
Lid geworden op: di mar 23, 2004 10:16 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Kalanderstraat

Bericht door DBM »

Ok bedankt! Deze ontwikkelingen zullen samen met Hudson Bay volgend jaar de stad weer een boost geven. Mooi zo met een aantal landelijken ketens en de winkels in oa Haverstraatpassage. Dat trekt gemêleerd bezoek en is men niet snel uitgekeken. :beer:
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Kalanderstraat

Bericht door Arie »

Het oude CoolCat-pand staat niet langer leeg
Door Romy Wesselink 23 september 2019

Deze zomer sloot CoolCat haar deuren, maar lang heeft het pand niet leeggestaan. Vandaag spotten wij een nieuwe winkel in het pand aan het Van Heekplein. The Sting opent een nieuwe vestiging in Enschede. Maar geen gewone vestiging, nee, een pop-up store!

Pop-up
Een pop-up store? Eigenlijk is de winkel een outlet. Wat dat betekent? Kleding uit oude collecties voor een lekker klein prijsje. Je moet nog heel even geduld hebben, de winkel opent vrijdag 4 oktober haar deuren. Helaas is de pop-up store niet blijvend, maar niet getreurd. Begin 2020 wordt de winkel omgetoverd tot een DISTRIKT, een nieuw concept van The Sting.
bron:
Bijlagen
Kalanderstraat 27 CoolCat.jpg
Kalanderstraat 27 CoolCat.jpg (102.09 KiB) 9597 keer bekeken
Van Heekplein Pop-Up Srore The Sting.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Kalanderstraat

Bericht door Arie »

Promiss en mogelijk Steps sluiten in Enschede: ‘Ik ben nu helemaal klaar met detailhandel’
Gepubliceerd: Dinsdag 07 januari 2020 09:23
Bert Hellegers | Tubantia

Promiss en mogelijk Steps sluiten in Enschede: ‘Ik ben nu helemaal klaar met detailhandel’
In de Kalanderstraat in hartje binnenstad worden gaten geslagen. Kledingwinkel Promiss gaat sowieso dicht en twee deuren verderop sluit wellicht ook Steps.

Voor de medewerksters van Promiss en Steps in Enschede is het jaar slecht begonnen. Het Belgische moederbedrijf FNG maakte gistermorgen bekend dat alle 14 winkels van Promiss in Nederland en 38 van de 50 winkels van Steps dit voorjaar dichtgaan. Het personeel van Promiss en Steps in Enschede waren voor de onheilsboodschap niet afgereisd naar het hoofdkantoor in Diemen. „Als je tegenwoordig zo’n uitnodiging krijgt, weet je wel dat er geen dikke bonus op je wacht”, merkt een van de medewerksters van Steps op.

Met collega’s opende ze de winkel aan de Kalanderstraat alsof het een normale maandag was. „We zijn er voor de klanten en proberen niks te laten merken, maar we voelden wel dat er een mededeling over sluitingen aan zat te komen.” Tegen het einde van de ochtend kwam de bevestiging vanuit Diemen. Hoewel er in de loop van de middag bij de zes personeelsleden nog veel onzekerheid heerste over de naaste toekomst. „We hebben nog niet gehoord of onze zaak behoort tot de Steps-winkels die dichtgaan. Ik kijk steeds of er een mail binnen is.”

Op slot
Twee deuren verderop in de winkelstraat in hartje binnenstad weten de medewerksters van Promiss al wel dat hun kledingzaak sowieso op slot gaat. Net als de collega’s van Steps willen ze niet met naam in de krant. Een 51-jarige medewerkster merkt op al een andere baan te hebben. „Ik ben helemaal klaar met detailhandel. Ik maak de overstap naar de zorg.”

Een opmerkelijke carrièreswitch na een loopbaan van ruim dertig jaar bij meerdere kledingzaken. „Ik heb al verschillende sluitingen meegemaakt. Het mooie van dit vak vind ik het contact met mensen. Dat kan straks in de zorg. In februari begin ik met mijn opleiding. Ik heb al een dagje meegedraaid in een verpleeghuis voor dementerende mensen. Ik kwam met vlinders in de buik terug. Heel erg fijn om daar te kunnen werken. Ik denk wel dat ik mijn draai in de zorg kan vinden. Dat Promiss hier dichtgaat, vind ik dan ook vooral erg jammer voor de andere meiden. Vraag is waar ze nog aan de bak kunnen komen.”

Concurrentie
Net als haar collega’s van Steps wijst ze op concurrentie van webwinkels. Het moederbedrijf van Steps en Promiss kondigde gisteren aan ook praktisch volledig over te schakelen op onlineshoppen. „We zijn niet de eerste en zeker ook niet de laatste. Heel veel winkels zullen nog verdwijnen. Ook hier in Enschede”, zegt een medewerkster die al bijna 20 jaar werkzaam is voor Steps.

Ze merkt in de winkel de onstuitbare opmars van onlineshoppen. Klanten kunnen digitale bestellingen bij Steps gratis ophalen. „Dan zie je mensen die anders nooit in de winkel komen. Die kopen via de webshop. Soms gaan ze de kleding die ze online besteld hebben hier ook nog even passen. Dat is wel een beetje zuur. We hebben er alleen wat aan als het niet past en ze een ander passende kledingstuk uit de winkel halen.”

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Bert Hellegers
bron: http://enschede.1twente.nl/promiss-en-m ... em?1150722

Zucht, door het onlineshoppen verdwijnen er vele winkels. Straks hebben we alleen nog maar de foto's. :down:
Bijlagen
Promiss en mogelijk Steps sluiten in Enschede ‘Ik ben nu helemaal klaar met detailhandel’.jpg
Promiss en mogelijk Steps sluiten in Enschede ‘Ik ben nu helemaal klaar met detailhandel’.jpg (139.31 KiB) 9055 keer bekeken
Gebruikersavatar
Acidor
Member
Member
Berichten: 537
Lid geworden op: vr mar 04, 2005 11:05 am

Re: Kalanderstraat

Bericht door Acidor »

op den duur gaan winkels verdwijnen uit het straatbeeld.
Ooh noh
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Kalanderstraat

Bericht door Veteraan »

Soylent Green ...
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Kalanderstraat

Bericht door Arie »

Steps sluit veel winkels: dit is het lot van de vestiging in Enschede
Door Carin Van der Meij 14 februari 2020

Bij kledingwinkel Steps gaat de bezem er doorheen: 38 vestigingen zullen op korte termijn verdwijnen. Behoort de winkel aan de Kalanderstraat in Enschede ook tot deze lijst? Het antwoord is: ja.

FNG – het Belgische moederbedrijf van Steps – wil zich gaan richten op de online kanalen. Een paar weken geleden werd bekend dat daarom veel winkels gaan sluiten.

Steps in Enschede sluit
Om welke vestigingen dit ging, was nog niet bekend. Tot nu. FNG-woordvoerder Patrick van der Borden vertelt ons: “De Steps in Enschede gaat dicht.” In totaal blijven er negen vestigingen open: in Breda, Haarlem, Hoofddorp, Leiden, Leidschendam, Maastricht, Rotterdam, Utrecht en Zoetermeer.

Patrick: “De overige winkels van Steps zullen de komende twee à drie maanden op individuele momenten hun deuren sluiten.”
bron: https://indebuurt.nl/enschede/nieuws/st ... ede~93302/
Bijlagen
Kalanderstraat 10 Steps.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Kalanderstraat

Bericht door Arie »

Goed nieuws: kledingzaken Claudia Sträter en Expresso tóch open in Enschede
Door Charmain Zwijnenberg 18 november 2020

In september meldden we nog dat modezaken Claudia Sträter en Expresso uit het straatbeeld van Enschede zouden verdwijnen. En dat was ook even zo. Gelukkig kunnen we nu vertellen dat de winkels weer als vanouds geopend zijn.

Het moederbedrijf van Claudia Sträter en Expresso ging in augustus failliet maar kon uiteindelijk toch een doorstart maken. Wel ging er een bezem door het bedrijf en de vestigingen in Enschede moesten daarom sluiten. De winkels zijn toen een aantal weken als outlet verdergegaan.

Nieuwe collectie
Sinds begin november kunnen we weer naar hartenlust shoppen bij de twee kledingzaken, want Van Uffelen heeft de Enschedese filialen overgenomen. “We zijn weer als vanouds geopend”, zegt Josine Lijftogt van Expresso Enschede enthousiast. “De nieuwe collectie is net binnengekomen en naar schatting gaat eind november onze webshop weer live.”

Je vindt de kledingzaken op hun oude, vertrouwde plek in de Kalanderstraat.
bron: https://indebuurt.nl/enschede/nieuws/go ... en~112958/
Bijlagen
Kalanderstraat.jpg
Kalanderstraat.jpg (116.8 KiB) 6677 keer bekeken
Plaats reactie