Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Spreek je dialect

Omdat de wereld niet alleen om Enschede draait.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spreek je dialect

Bericht door Arie »

GerritHondelink schreef: do dec 26, 2019 7:47 am

26 dec Stephanus.]
Op 26 december Stephanus gingen de boeren in Twente en over de grens in Duitsland bij elkaar op bezoek volgens deze tekst uit de Twentse spreukenkalender. Wordt dit gebruik heden ten dage nog toegepast?
Bijlagen
26 december Stephanus.jpg
26 december Stephanus.jpg (71.74 KiB) 5355 keer bekeken
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4152
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

De tröankes dee’j huult, hoof ie nich te pissen. Ironisch gezegd als een kind veel huilt zonder dat daar een reden voor is.



Alle woarum, hef zien doarum.



28 dec Onnozele kinderen. Het feest wordt genoemd Onnozele Kinderen; 'onnozel' in de betekenis van 'onschuldig', 'nog niet tot de jaren van het verstand gekomen'. Zij worden vereerd als beschermheiligen van kinderen en meer in het bijzonder van kinderen in gevaar, en daarom ook van vondelingen; ook van misdienaars en koorknapen, die zo vaak als toonbeeld van 'onschuld' worden voorgesteld; ook van scholieren; alsmede van kerkbesturen.
Op 'Onnozele Kinderen' waren vroeger de kinderen de baas en trokken zij als volwassenen gekleed langs de deuren om geld of snoep te vragen. In veel gezinnen mag het jongste kind kiezen wat er die dag gegeten wordt.
Het weer dat Kinderdag wil, komt terug ook in april.
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door hans »

Arie schreef: vr dec 27, 2019 3:25 pm
GerritHondelink schreef: do dec 26, 2019 7:47 am

26 dec Stephanus.]
Op 26 december Stephanus gingen de boeren in Twente en over de grens in Duitsland bij elkaar op bezoek volgens deze tekst uit de Twentse spreukenkalender. Wordt dit gebruik heden ten dage nog toegepast?
ik heb vanmiddag 2 boeren in alstätte gevraagd , de jongelui gaan nog wel zuipen maar niet meer met beesten op stap , ze hebben bijna geen paarden meer.
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4152
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

De traonn leepn heur oawer de wangn. De tranen liepen haar over de wangen. Heel erg huilen zonder dat het echt erg is
Meestal wordt dit gezegd van het hevig huilen van kinderen. Ook wordt wel gezegd tranen met tuiten huilen.
Met het woord tuiten worden grote ovale tranen bedoeld die in punten of tuiten uitlopen.

De man dech dat hee 't wett, de vrouw wet better.


29 dec Thomas Becket. Winthir van Neuhausen. Winthir van Neuhausen Hij is patroon van Neuhausen.
Internationale Cello Dag .
Heldere nacht, vorst verwacht.
Breg december kolde en snee in ’t land , dan greuit ‘t koren zelfs op het land.
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4152
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

hans schreef: za dec 28, 2019 4:35 pm
Arie schreef: vr dec 27, 2019 3:25 pm
GerritHondelink schreef: do dec 26, 2019 7:47 am

26 dec Stephanus.]
Op 26 december Stephanus gingen de boeren in Twente en over de grens in Duitsland bij elkaar op bezoek volgens deze tekst uit de Twentse spreukenkalender. Wordt dit gebruik heden ten dage nog toegepast?
ik heb vanmiddag 2 boeren in alstätte gevraagd , de jongelui gaan nog wel zuipen maar niet meer met beesten op stap , ze hebben bijna geen paarden meer.
Ja Hans dat klopt dat is net als o.a met de traditie dat de Enschedese vrouwen op dankdag ( 1ste woensdag in november) gingen zoerkoolsnieen. Wie maakt er nu nog zelf zuurkool?

in voorchristelijke tijden werden rond de kortste dag de paarden gedrenkt in heilige bronnen . de middeleeuwse kerk zegende op sint Stevensdag het water het hooi en de haver voor de paarden en men hield dan ruiterprocessies. 3 x om de kerk zoals soms nog wel bij begrafenissen ( en bij het vlöggelen) gebeurt .
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4152
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

De tweede kerstdag noemde men heel vroeger ook wel ZOEPSTEFFEN en in het duutsplat: SÜPPSTEFFEN.

Sint Steffen: Dan drinke wie oet 't hörnke en maak wi 'j allens effen. (Markelo)
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4152
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

De hete traonn leupn heer oet de oogn. De hete tranen liepen haar uit de ogen. Hevig huilen van verdriet, zeer verdrietig zijn.
De tröankes wisken. de traantjes afvegen.



Al wat 'n noaber hef, lik better dan wat Oonze leevn Heer oons gef.



30 dec Roger(us) van Barletta; Richard van Aduard.
December sluit het jaar en komt met niets dan kwaad op het leste,
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4152
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

Dat grip oe tot traonn too an. daar wordt je erg door ontroerd.
Huulnsgemood . tot tranen toe geroerd.



Stuuver biej stuuver koomp 'n daalder biej meka.




31 dec Silvester
Nemt met oet ’t vergang’n joar wat good was
en verbetterd in ’t kommende wat slecht was.
‘k Wunske oe met mekoar
’n Good en gezeag’n riek jaor.
’n Zalig oet eande en ’n good begin.
Met de decembermaand is het jaar weer uit gelukkig wiens balans goed sluit.
Silvester strompelt deur de straoten, ’t aole jaor geet ons verlaoten.

De discussie over het verdwijnen van de traditionele Paardenmarkt in Goor is nog niet verstomd of ook de volgende Goorse traditie dreigt ten onder te gaan. Het aloude Foekepotten tijdens Oudejaarsdag boet de laatste jaren eveneens in als het gaat om deelnemers
Een rommelpot of foekepot is een oud volksmuziekinstrument. Het instrument bestaat uit een aardewerken pot met een vlies erover gespannen. Een rommelpot wordt geclassificeerd als membranofoon. Door het midden van het vlies wordt een stokje gestoken en vast bevestigd. Dit stokje is bestreken met hars. Het stokje wordt in de hand genomen en met een wrijvende beweging in trilling gebracht. In zekere zin is een rommelpot dus ook een strijkinstrument. De trilling wordt overgedragen op het vlies. De pot dient als klankkast en versterkt het geluid. Het resultaat is niet erg welluidend: een soort frroep geluid, dat als een astmatische hijg beschreven kan worden.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spreek je dialect

Bericht door Arie »

GerritHondelink schreef: di dec 31, 2019 6:39 am Het aloude Foekepotten tijdens Oudejaarsdag boet de laatste jaren eveneens in als het gaat om deelnemers
Onderstaande tekst uit het laatste kalenderblaadje van de Twentse spreukenkalender 2019 gaat over de Germaanse overlevering om op de Oudejaarsavond door allerlei geraas- en lawaaimakende instrumenten of door dolle dansen de duivels van het afgelopen jaar uit te drijven.
Ik wil hiermee Gerrit Hondelink hartelijk danken voor zijn bijdragen van het afgelopen jaar en hoop dat het de komende jaren een vervolg zal blijven krijgen.
Ik wens hierbij Gerrit en ook de andere leden en lezers van dit forum een prettige jaarwisseling toe en een gelukkig maar vooral gezond nieuwjaar 2020.
Bijlagen
jaarwisseling vroeger.jpg
jaarwisseling vroeger.jpg (197.86 KiB) 5250 keer bekeken
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door hans »

henig an met de rotjes jongs !
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4152
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

en et nich te völ oliebollen.
Ik zölf geniet meer van knieperkes met slagroom.
Ik wens natuurlijk ook de lezers van dit forum een prettige jaarwisseling toe en een gelukkig maar vooral gezond nieuwjaar 2020.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Spreek je dialect

Bericht door enschedeinansichten »

Ik wens iedereen veel gezondheid in het nieuwe jaar.
Ook bedank ik iedereen voor de bijdragen aan dit forum in het afgelopen jaar, vooral Gerrit en Arie voor hun dagelijkse bijdragen.
Hoop iedereen weer te zien op onze traditionele vaartocht in het voorjaar.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spreek je dialect

Bericht door Arie »

enschedeinansichten schreef: di dec 31, 2019 10:50 am Ik wens iedereen veel gezondheid in het nieuwe jaar.
Ook bedank ik iedereen voor de bijdragen aan dit forum in het afgelopen jaar, vooral Gerrit en Arie voor hun dagelijkse bijdragen.
Hoop iedereen weer te zien op onze traditionele vaartocht in het voorjaar.
Dank je wel Willem en ook voor jou en je familie ook een prettige jaarwisseling en een gelukkig en gezond nieuwjaar.
De vaartocht wordt dus een (Twentse) traditie. Ik verheug mij er op en zal er dus weer bij zijn.
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4152
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

Heel goed idee Willem van die vaartocht, kan een mooie traditie worden.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4796
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Spreek je dialect

Bericht door Veteraan »

Wat een mooie woorden….. Daar wil ik me bij aansluiten door Gerrit Hondelink te danken voor alle informatie die hij dagelijks met ons deelde.
En ik wil Arie Nieterink danken voor de massa advertenties en foto’s uit het verleden en heden, wat een zoekerij!
En natuurlijk zijn we Willem dankbaar voor het beschikbaar stellen, onderhouden en vernieuwen en bekostigen van deze heerlijke site!
Ik wens iedereen, met of zonder zwelgpartij en luidruchtig vertoon, een goede jaarwisseling en een buitengewoon fijn, gezond en blij 2020!

Leve onze tradities!
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4152
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

Ie könt ’t geleumn of nich mar ik heb ter gin traon um loatn. Je kunt het geloven of niet maar ik heb er geen traan om gelaten.
Ergens geen spijt van krijgen. Er beslist niet verdrietig om zijn, onverschillig zijn voor iets of iemand.
Deze uitdrukking wordt gebruikt als men een verlies lijdt waarover men niet rouwig is.


Januari, de maand die we ook wel louwmaand, ijsmaand, wolfsmaand of hardmaand noemen.
Jannewarie is verneumd noar ’n god Janus.
Hee kon 2 kaanten op kieken noar veurten (in tokem tieden) en noar achtern (van waleer).
Janus was ’n Romeinse god van deurn en poortn.
Hee kon ’n betje terugzeen op ’t oale joar en veuroetzeen op ’t nieje joar.
Jannewarie is de louwmoand. In dizze moand wodden de vellen van de geslachte deers looid um der leer van te maken.



1 jan Maria
Dag van het Nieuwe Jaar.
Wereld Familiedag
Wereldvredesdag
Internationaal Publiek Domeindag.
Krijgt men op Nieuwjaarsmorgen de zon, dan belooft dit veel appelen, en schijnt ze na den middag, dan veel peren.
De dagen lengen op Nieuwjaar een vlooiensprong, op Driekoningen een hertesprong, op St. Sebastiaan een vol uur.
Met nieuwjaar lengt de dag, zoveel een haantje kraaien mag.
‘k Wunske oe, as ieder jaor
Völle zegen in ’t ni’je jaor
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door hans »

de zündapp janus is naar de god vernoemd , omdat hij aan de voor en achterkant een deur heeft
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... anus10.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spreek je dialect

Bericht door Arie »

Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4152
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

Do mie nog mar nen tröanke koffie. Ik lust nog wel een kopje koffie.
Zak oe der nog un träonke in doon. Zal ik je nog een borreltje inschenken.



Ie kunt vuur ene vlo de hele hoed nig kapot krabben.



Macarius van Alexandrië Hij is patroon van banketbakkers.en
Gregorius van Nazianze. zijn voorspraak wordt ingeroepen voor een goede oogst.
Dag van je Ex.
Wereld Introversie Dag
Sciencefiction Dag.
Op de dag van Sint Markaar, staat dikwijls herfstweer klaar.
As et in januari mistig is dan wodt et in meert fris.
's Morgens wit berijpte daken, het zal snel tot nattigheid geraken.
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4152
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

De traonn scheet mie in de oogn ak der nao kiek. De tranen schieten/springen je in de ogen. Het ziet er allemaal verschrikkelijk uit.


Ik nem in elk geval ne borrel
Ik denk nog wa ’n paar meer
Wat ’t dit joar dan zal wodden
Vedaag heb ik plezeer.




3 jan Genovefa van Parijs. Behalve patrones van Parijs is zij ook beschermheilige van de vrouwen, van herderinnen, van wijnbouwers en hoedenmakers.
Haar voorspraak wordt ingeroepen tegen oorlog en droogte; daarnaast tegen oogkwalen, koorts, eczeem, huiduitslag en de pest.
Hen kooken goan, mot blieven bestoan.
Hen kooken goan = Meiden en knechten trokken vroeger rond Nieuwjaar naar hun Volkshoes met een koek en een worst.
Wie op Sint Genoveva snoeit, zijn boomgaard overmachtig bloeit.
Plaats reactie