Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Spreek je dialect

Omdat de wereld niet alleen om Enschede draait.
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4145
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

Het geet hun daor naor de vleeze. Ze hebt daor nen kniennleawen. Het gaat hem goed, voorspoedig met name in materieel, financieel opzicht. Hij is welvarend.
De uitdrukking wordt niet alleen gebruikt voor personen ook bijv. bedrijven kan het naar den vleze gaan.
Naar den vleze betekende oorspronkelijk in lichamelijk opzicht.
Het gaat hem naar den vleesche (vleeze) heeft al lang geleden de betekenis 'het gaat hem goed in stoffelijke zin' gekregen.




Zo lang da’j der nog één ’n betke gelukkig maakt, hef ’t leavn nog zin.



10 augustus Laurentius Hij is patroon van de armen; van diakens en bedienend personeel, dus ook van wasvrouwen, strijksters en daardoor ook weer van textielarbeiders, alsmede van traiteurs, herbergiers en hotelhouders; van bibliothecarissen en archivarissen; van andere beroepen en bezigheden die met boeken te maken hebben, zoals scholieren, studenten en informatici, advocaten, rechtsgeleerden, schrijvers, klerken, administrateurs en boekhouders; van bierbrouwers en kroegbazen van beroepen waar vuur een rol bij speelt, zoals brandweerlieden, glazeniers en glasblazers, kolenbranders, koks en koekenbakkkers.
Internationale Dag van de Leeuw
Internationale Dag van de Biodiesel.
Dee knollen wil etten, mot Laurens niet vergetten.
Vroeger, als het vee rond Allerheiligen (1 november) op stal kwam, moest de boer over veevoeder als knollen kunnen beschikken. Daarom was het zaak deze tijdig te zaaien, zodat ze voldoende groeitijd hadden. Als regel werd als uiterste grens 10 augustus aangehouden, die dag werd in de Roomse kerken de feestdag van deze heilige gevierd
Sint - Laurens helder en klaor, völle appels van ’t jaer.
Sint Laurens wind , maakt de boekweit blind.(=Wind op deze dag is ongunstig.)
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4145
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

Den krig zien gerak wal. Die kerel krijgt zijn natje en droogje wel
Hee hef zien gerak achter de kneup. Hij heeft het eten op.
Dow ze eer gerak hadden, zetten ze eeren stool an de egge en gungen vot. Toen zij het eten op hadden, zetten zij hun stoelen aan de kant en gingen weg.
Zien volle gerak. Het volle pond, [het hele bedrag].
Ene zien gerak geaven. Wat iemand toekomt. rechtvaardig aandeel.
Hee hef ter zien gerak van. Hij heeft er zijn gemak van.
Hee hef ter völ gerak van. Gemak, gerief.
Ze bint hen heuijen en hebt al ’t gerak metnommen. Ze zijn aan het hooien en hebben al het gereedschap (gerei) meegenomen.
Vriejen oonder èèn dak is wa ’n groot gemak, mar ’n slecht gerak. Vrijen onder èèn dak is wel een groot gemak maar een slecht gedoe, niet erg verstandig.
Good zien gerak doon, (nich tekort). ’t volle pond geven. uitvoerig en duidelijk antwoorden



Mangs wa aeit neet.




11 augustus Clara van Assisi. Zij is patrones van de wasvrouwen, naaisters en borduursters, en van de vergulders. In 1958 werd zij door Paus Pius XII uitgeroepen tot patrones van de televisie: in het jaar voor haar dood was zij al zo verzwakt dat zij zelfs met kerstmis haar cel niet kon verlaten om in Assisi. Drie kilometer verderop, de nachtmis bij te wonen. Het verhaal vertelt dat zij vanaf het ziekbed in haar cel voor haar ogen de kerstplechtigheden in de kerk van Assisi zag gebeuren.
Het veldgewas vaart wel bij de mooie dag
als de ochtendstond is klaar
op de dag van Sinte Klaar
Warm en mooi met Sinte-Klaar
Fruit en noten zijn ernaar!
Is het weer met Sinte Klaar overdag zonnig en klaar,
dan ben je zeker wel verrukt van de vruchten die je plukt
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4145
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

Ik wol wal ’s weetn waor ‘k met te doon heb. Willen weetn wat veur vlees a’k in de kuup heb. Ik zou wel eens willen weten wat voor vlees ik in de kuip heb.
Weten met welk soort mensen je te doen hebt. Je weet daarom waar je aan toe bent.
Je kent de eigenschappen en het karakter van degene met wie je te maken hebt.
Vlees werd vroeger in een kuip een vat dat van boven iets wijder was dan van onderen in de pekel gezet en daarin bewaard.
Door te kijken wat voor vlees je in de kuip had, kon je vaststellen of het vlees nog goed of al bedorven was.
Kyrie eleison, de kat zat in de vleiston,
Hij keek der uut, met ’n smerige snuut.

(Spotliedje waarmee protestanten katholieken treiterden).
Daor heb ze vlees in de kuup. Daar heerst welstand.



Eawn un pröatje met de buurvrouwn maakn.
Ze bint nich ni’jsgierig mear wilt wà gearne alles weatn…




12 augustus Radegundis. Cecilia van Remiremont. Zij is patrones van blinden en ooglijders;
Internationale Dag van de Olifant
Internationale Dag van de Jeugd (UNESCO).
Menigeen heeft het al ondervonden,
wervelwinden zijn aan het augustus weer verbonden.
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4145
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

Laot oe nich alns in de maag stoppen, drukken, splitsen. Iemand iets aansmeren. Iets ondeugdelijks verkopen. Iemand ergens mee opschepen.
Iemand krijgt iets te doen wat hij eigenlijk niet wil, maar hij kan er niet onder uit.
De uitdrukking komt uit de zeemanstaal.
Splitsen betekent de strengen van een kabel of touw uit elkaar halen en weer ineenvlechten om er iets tussen te bevestigen.



Hoo meender verstaand de leu hebt,
hoo meer ze ’n claxon van ’n auto broekt umdat ze nich weet waor den veur deent





13 augustus Pontianus Cassianus. Cassianus van Imola hij is patroon van leraren, onderwijzers en stenografen.
Internationale Dag van de Linkshandigen
’t Weer da ‘w met Pontianus hebt, blif meespats wekken zo.
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4145
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

Oarns leelik met in de maag zitten; ‘t lig um zwoar in de maag. Ergens veel moeite mee hebben. Dat ligt me zwaar op de maag.
Dat kon hij moeilijk verteren.
Overdrachtelijk gaat het om problemen waarvoor je niet snel een oplossing weet te bedenken, of waaraan je niet meteen iets kunt doen. Dat bedrukt mie. Daar had hij verdriet van, daar was hij erg verlegen mee, daar zag hij tegen op.



Dingn dee’j ’t best weet, he’j nooit leerd.



14 augustus Maximiliaan Kolbe. ij is patroon van de politieke gevangenen.
Wereld Hagedissendag.
As de vrouwlu samen propt, dan kump er nat weer.
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4145
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

Deankn, prakkezeern. Denken
Der op naoprakkezeern. Er nog eens over denken.
Waor deank ie an, waor prakkezeer ie oawer?. Waar denk je aan.
En dow ik der aower an ’t prakkezeern gung, kwam ik der ok gauw achter. En toen ik er over ging denken kwam ik er snel achter.
Hee prakkezeern zich n kop gek. Hij prakkezeerde zich suf
Hoo hef e ’t zik können oetprakkezeern. Hoe is hij toch op dat idee gekomen.
Iej konn t nich prakkezeern. Je kon het niet bedenken
Daor wi ‘k nog is zwaor oawer prakkezeern, good oawer naodeankn. Daar wil ik nog eens diep over nadenken.
Daor hoo’j heelndal nich oawer te prakkezeern, dat zet oe mar oet de gedachn, dat zet oe mar oet ’n kop; dat kö’j wa vergetten. Daar is geen denken aan.
Prakkezeern is den halven arbeid. Door goed na te denken hoe men iets wil doen, kan men nadien veel sneller opschieten.



Rappe sprekkers, zint vaak troage deankers en doon kent ze nich.



15 augustus MARIA, dood en hemelopneming.
Tarciciusij wordt vereerd als patroon van misdienaars en arbeiders; en van de eucharistie.

Bevrijdingsdag (einde van de Tweede Wereldoorlog) (N.B. met inbegrip van Aziatische deel-herdenkingen / Japanse capitulatie).

Is het weer op Maria Hemelvaart uitgelezen,
zo zal de herfst ook voortreffelijk wezen.

Regen op Maria Hemelvaart, is weinig wijn en slecht van aard.

Na ons Lief Vrouwke Hemelvaart,
draait het weer zijne staart.
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4145
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

Verscheunen. Verschonen. Voorzien van schone kleding of schoon beddengoed.
Nen aander verscheunen en zölf met de luus vot gaon. Zich benadelen door een ander voort te helpen.
Zich verscheunen. Schoon ondergoed aantrekken. (zichzelf) Helemaal wassen, (op zaterdag).
Vrogger ging ie oe eens in de wek verscheunen. Vroeger verschoonde je je 1x in de week.



Hee is nog te lui um rechtoet te kieken.



16 augustus Stephanus van Hongarije. Hij is patroon van Hongarije en van de naar hem genoemde (ridder)orden, genoot- en broederschappen. Rochus. Hij is patroon van de gevangenen, zieken, ziekenhuizen, gasthuizen, hospitalen, artsen, chirurgen, apothekers en doodgravers; ook van de kunsthandelaars; boeren, hoveniers, hopbrouwers en wijnbouwers; bezembinders, stratenmakers, schrijnwerkers en vuurwerkmakers; daarnaast nog van zeevaarders en wagenmakers.
Als St. Roches lelijk kijkt,
de maai niet uit ons groenten wijkt. (Maai zijn maden).
As ’s aovonds de lucht rood steet,
dan is dat nen goeien weer prefeet.
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4145
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

Nen mooien flaater sloan. Iets doms zeggen, een blunder maken, een flater slaan.
Het woord flater komt alleen nog voor in de betekenis: dwaze vergissing, domme fout.
Men maakt of begaat een flater.
Het werkwoord waarbij het behoort is flateren dat gewestelijk nog voorkomt in twee betekenissen: een oorveeg geven en: onnodig praten, kletsen. Flater was dus: oorveeg of: kletspraat. De betekenisovergang van dom gepraat naar dwaze fout is eenvoudig.
Een bok scheetn, de plaank mishouwen/ misslaon, zich vegalopeern, nen mooien flaater sloan.




Wat morgn koomp, is belangrieker dan wat achter oons lig.



17 augustus Amor missionaris. Jeroen van Noordwijk is patroon van Noordwijk en van de verloren voorwerpen.
Bouwt op Amor (17 aug.) de miegeamp hopen.
dan krie’w nen nat en koald noajaor.
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4145
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

Zich vergalopeern. Buiten zijn boekje gaan, een blunder maken. Een misslag begaan, een onvoorzichtigheid begaan door onbezonnenheid of gebrek aan zelfbeheersing, ontsporen.



Vreendschop hoalt op, waor meka nich meer vertrouwn begeent.




18 augustus Helena Keizerin-moeder. Naast genoemde patronaten wordt Helena vereerd als patrones van schatgravers
en mijnwerkers, van spijkerfabrikanten, nagel- en spijkersmeden en naalden- en speldenmakers; en van stoffenververs.
As de zwaluwen laeg scheert oawer ’t water en weegen
Rekken der op; dan koomp der reegn.
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4145
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

Loeren. Loeren, spiedend rondkijken
Wat stao ‘j daor te loern, gloepm. Naar een iemand kijken terwijl hij dat niet beseft.
Loerachtig. Veranderlijk weer.
’t Weer is zo loerachtig het weet nich wat ’t wil. Het weer is erg veranderlijk, je weet niet wat het word.
’t Weer loert zo’n betje. ‘t weet nich wat ’t wil vreezn of dooien, reagn of dreug.
Loerak. Valsaard, gluiperd.
Ie doot nich meer met, ie doot nich eerluk, loerak. Jij mag niet meer meespelen je speelt vals.
Loergedienke. Een vrouw die graag mensen van achter haar gordijnen beloert.
Loerig. Onoprecht, sloerig hangerig, ziekelijk.
Dieks is ook nen fermen kearl, mar nen betje loerig, één dee ze achter de mouwn hef. Hennie is ook een flinke vent, maar een beetje onoprecht, iemand die ze achter de elle bogen heeft.




Aandre leu kokt de earpel ok in ’t water.




19 augustus Johannes Eudes
Internationale Dag van de Fotografie;
Internationale Dag Humanitaire Hulpen
Internationale Dag van de Orang Oetan’.
Is het twee dage dreuge en vief dage nat,
dan he'j de wekke toch a zo wier had.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spreek je dialect

Bericht door Arie »

Ik kan mij nog herinneren dat vroeger de visboer Arie Rillmann op de markt riep: "stao nie te loeren, koop een zoeren". Waarmee hij dan uitnodigde om een zure haring te kopen.
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4145
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

Arie schreef: ma aug 19, 2019 9:21 am Ik kan mij nog herinneren dat vroeger de visboer Arie Rillmann op de markt riep: "stao nie te loeren, koop een zoeren". Waarmee hij dan uitnodigde om een zure haring te kopen.
ja dat klopt, leuk.
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4145
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

Pinken.(1) Oud werp spel met stenen of centen.
’t Pinken dat gung meestal zo, ie namn nen steen dee good plat was en rond, en dee begon,
dee mos um ’n trad of vief tot tien veur zich oet smoeten.

Pinken ging meestal zo: je nam een steen die rond en plat was en de beginner moest die een pas of vijf tot tien voor zich uit gooien.
Vroeger veel gespeeld met centen door grote jongens en mannen.


Veurbie.
Zo as een vootstap in de snee
Bint de geveulns smolten
Elke nie’je laog
Dekt d’n armood too
Van wat eens was.




20 augustus Bernardus. Hij is o.a. patroon van de cisterciënzers; vanwege zijn eretitel 'honingvloeiend van alle beroepen die met bijen te maken hebben, zoals bijenhouders, waskaarsenmakers en wassmelters; van veehoeders; van drinkers (men dronk eerst sint-bernardsminne om zich te beschermen tegen reisgevaren, later werd het een drankje op zondagmorgen bij het ontbijt...); en van stervenden.
Wereld Muggendag
Na de hondsdagen (18 juli tot 18 augustus) wachten,
ras de koude nachten.
Zingt de vink in de morgenstond,
zo hij zeker regen verkond
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spreek je dialect

Bericht door Arie »

GerritHondelink schreef: di aug 20, 2019 7:01 am Wereld Muggendag
zie meer hierover op: https://www.dagenvanhetjaar.nl/20-augus ... gen-dag-2/
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4145
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

Bie de pinken weezn. Bij de pinken zijn betekent 'slim en handig zijn', 'gevat en snel van begrip zijn'. Bijdehand
Vroeg bij de pinken zijn betekent: 'vroeg wakker zijn', 'al vroeg alert zijn'.
Pinken gaat hier waarschijnlijk terug op Pinke, een woord uit het Rotwelsch dat 'geld' betekende.
Het Rotwelsch is een geheimtaal die in de Middeleeuwen door dieven en landlopers in Duitsland werd gesproken,
vergelijkbaar met het Bargoens in Nederland.
Bij de pinken zijn kwam mogelijk via het Bargoens in het Nederlands terecht; pink betekende in het Bargoens 'geldzak'.
Oorspronkelijk betekende bij de pinken zijn 'goed op je geld passen, zuinig zijn'; die betekenis is in sommige dialecten nog steeds gangbaar.
In het Gronings betekent bij de pinken zijn = zuinig zijn.
De betekenis slim zijn is waarschijnlijk ontstaan onder invloed van bij de hand zijn. Wie goed op zijn geld past is een pienter bijdehand persoon.



Pinken (2). Oud jongens spel
Een der jongens gaat in een kring, in het zand getrokken, van plm. 3 m. middellijn staan: de kroone.
Hij heeft 2 stokken, een dikkere van plm. 5 dm lang de pinkstok.en een dunnere van plm. 2dm de pinke.
Op 3 pas van de kring is een rechte streepgetrokken: het drol.
Met de pinkstok slaat deze speler nu de pinke weg.
Komt deze niet over de drol, dan mag hij ’t nog tweemaal overdoen, maar….3 maal drol is of.
Dan komt een ander aan de beurt.
Komt de pinke echter over drol heen, dan wordt hij door een der andere spelers gepakt
Wie hem pakt, tracht hem nu in de kring te gooien van de plaats af waar hij was neergekomen.
Gelukt hem dit, dan komt hij in de kring. Ondertussen mag hij , die de beurt in de kring heeft, de pinke met zijn pinkstok afweren. Enz.



21 augustus Pius X Paus hij is patroon van esperantisten en van pauselijke werken van de Heilige Kindsheid.
Als de ooievaars nu nog blijven, zal een zachte winter binnendrijven.
’t Laand glad dan kö’w ’t weenter temeut zeen.
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4145
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

Loer. Doek; moltonnen doek, luier (flanel); veranderlijk weer, gemene streek.
Zik in de luurn loatn legn. Eéne wat te doon maken; der in laotn lopen. Eén nen loer dreien Iemand een loer draaien. Dat wil zeggen iemand een poets bakken, beetnemen misschien betekent loer hier luur of lor, iets slechts, een lelijke streek.
Waarschijnlijker lijkt de herkomst uit de valkenjacht.
Daar is een loer een lokmiddel (nepprooi ) van wisselende vorm, gewoonlijk bestaand uit 2 vleugels gebonden op een klos en voorzien van een stuk vlees. Door het zwaaien met de loer wordt de jachtvogel op de hand van de valkenier teruggelokt.
(Valken zijn alleen geïnteresseerd in levende prooi of wat ze daar voor aanzien).


Muggen-Jacht

Ik lig in 't ber en kan nich sloapen.
Ne mug jaankt stoarig um mienen kop.
'k Houw van miej of, doch 't is te vergefs
en op het lest stoa 'k dan meer op.
As ik den jaankerd veenden kan
sloa ik hem plat doar tegen de muur.
Misschien da-k dan wat sloapen kan.
Al is't ook meer veur 'n paar uur.

'k Doo 't lech an, doch woar is he noe.
Ik zee hem neargens meer.
Ah ja doar zit he; ik haal oet.........
Verduld, 't mis, vot is he weer.
Ik loer in 't roond, ik zal hem kriegen
en a'k hem heb dan, zo meteen,
kan hee der wal op rekk'n dat
zien volkshoes hee nooit weer zal zeen.

Pas noa lang zeuken zee'k dat kreng.
Now koomp 't d'r opan dat ik hem vang.
Ik pak ne kraant, ik mep, en dan
zit der 'n rood vlekske op 't behang.
Opgelucht stap ik in 't ber.
Eandeluk kan ik sloapen goan.
’k Hop echter dat ik voort nich weer
veur nog zo'n rot mug op mot stoan.



22 augustus MARIA Koningin van de hemel.
Is het warm en voorspoedig weer, brengt augustus de eerste peer.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spreek je dialect

Bericht door Arie »

Nationale Wees een Engeldag 22 augustus
Bijlagen
Nationale Wees een Engeldag 22 augustus.jpg
Nationale Wees een Engeldag 22 augustus.jpg (42.69 KiB) 6829 keer bekeken
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4145
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

Op de rolwage kommn; An de boemel goan. Aan de zwier gaan. Uitgaan om te feesten. Kroegen aflopen. Op het slechte pad komen.
Boemel is een afleiding van boemelen, dit werkwoord is in 1898 ontleend aan het Duits bummeln.
( betekent lanterfanten maar ook kroegen aflopen.)
Hee was op de rolwage kommn. Hij was aan lager wal geraakt.


In vewochting.
Gerrat mos met 'n auto noa Ol’nzaal en net achter Boorn stun doar'n mieters mooi deerntje te liften.
Gerrat op de rem en zeg teeg'n 't deerntje: Woar zal't hen, kan'k wat veur di ‘j beteek'n?
O, zeg het mooie jonge ding, ik mot noa Ol‘nzaal.
Koomp mooi oet, zeg Gerrat, doar mo'k ok hen, goat zitt'n.
Gerrat was 'n ondeugend vel en ha wa zin um 't wat gezelliger te maak'n.
Noa de ofleidingsmanoeuvre oawer het weer zee he onverwocht:
Goh, ie bint 'n tweed'n al vanmo'n in mien auto den in vewochting is.
Het deerntje kreeg nen vuurrooi'n kop en zeg heel veleeg'n :
Ma ik bin helemoal nig in vewochting!
Nee, zea Gerrat, ma wie bint ok nog nig in Ol’nzaal!



23 augustus Rosa van Lima. Ze is patrones van bloemisten, rozenkwekers en tuinlieden.
Dag van de Romantische Muziek
Internationale Dag van de Roodharigen
Internationale Dag voor Slachtoffers van Nazisme en Stalinisme
Internationale Dag tegen Kernproeven.
Internationale Dag ter herinnering aan de slavenhandel en de afschaffing ervan (UNESCO).
Geeft augustus zonneschijn, zeker krijgen we gouden wijn.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spreek je dialect

Bericht door Arie »

GerritHondelink schreef: vr aug 23, 2019 7:08 am
Dag van de Romantische Muziek
Bijlagen
Dag van de romantische muziek 23 augustus.jpg
Dag van de romantische muziek 23 augustus.jpg (63.43 KiB) 6772 keer bekeken
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4145
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

Dat gef kifterie, doonderie, trammalant, met meka oawerhoop liggen Kleine ruzie vooral bij kinderen, onenigheid,
Kifterie. Gekibbel, onenigheid. daar komt ruzie van
Ai ‘j ees kifterie hebt met de vrouw, bedenk dan dit: woo hadder of ’t reagnt, woo eer ’t weer dreug wodt.
Als je eens onenigheid hebt met je vrouw, bedenk dan dit; hoe harder het regent, hoe eerder het weer droog wordt.
Als alle tegenslag gelijk komt dan zal de ellende ook weer snel overgaan.
Doonderie. Gedonder, onenigheid met ruzie, daar komt narigheid van, heel gedoe.
Daor wol Dieks wieders gin doonderie aower maken. Daar wou Hennie verder geen ruzie over maken.
Trammalant. Moeilijkheden, narigheid, drukte, herrie schoppen, last,
Doo dat noe nich, ie kriegt trammalant met oe oalders. Doe dat nu niet je krijgt moeilijkheden met je ouders.
Wat haalt un means zik toch vaak ’n trammalant an zoonder dat ’t neurig is. Wat halen de mensen zich toch vaak een narigheid op de hals zonder dat het nodig is.



Wat vrouwleu könnt better ‘t geld opmak’n dan de bedn.



24 augustus Bartolomeus Apostel hij is patroon van de zondaars en van allerlei beroepen, waarbij met huiden of leer wordt gewerkt of waarbij een mes wordt gebruikt, zoals slagers en huidhandelaren, leerlooiers, leerbewerkers, schoen- en handschoenmakers, kleermakers, snijders, boekbinders, stukadoors en wijnbouwers; bovendien is hij patroon van herders en landbouwers, van mijnwerkers en zoutdragers, en in Florence van de zout- en kaashandelaren. Hij wordt ook vereerd als patroon van braambessen, koolplanten en van moestuinen.
Dag van de Verantwoordelijken.
Nacht van de Vleermuis
Dag tegen Intolerantie, Discriminatie en Geweld op Basis van Muzikale Voorkeur, Leefstijl en Kledingvoorkeur
Vreemde Muziekdag.
Gelijk St. Barthel is gesteld, is het hele najaar gesteld.
St. Barthel warm en schoon, draagt de herfst een gouden kroon.
Gelijk St. Barthel, zo ook het najaar.
Plaats reactie