Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Infrastructuur in Enschede

Wegen, spoorwegen, kanalen etc.
Plaats reactie
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door hans »

als de singels de levensader zijn , is de stad al dood...
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door Twekkelerveld »

Ja, precies. Daar komt bij dat je de Singels wel 2x2 rijstroken mag gaan uitvoeren zo langzamerhand.
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door hans »

o nee , dat kan niet. de automobilist moet eerst uit zijn burgerkooi gepest worden....
Boriq
Member
Member
Berichten: 110
Lid geworden op: vr nov 18, 2016 7:02 pm

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door Boriq »

Vanaf volgende week maandag gaat het gebeuren in het centrum. Vanaf 3 juni (t/m eind juli) gaat de kruising Hengelosestraat/Raffeisenstraat op de schop ten bate van de fietsstraat/snelweg.

Daarnaast gaat vanaf diezelfde datum (voor de termijn van 1 jaar) ook de rotonde bij het Dishhotel (Ripperdastraat/Haaksbergerstraat/Boulevard) op de schop ten behoeve van de Kop.
Over die laatste is hier meer te vinden: https://www.enschede.nl/centrum/plannen ... ontwikkelt
Opvallend is dat verkeer vanaf de parkweg richting de zuidmolen/centrum via de M.H. Tromplaan moet, daarvoor moet eerst t.h.v. Saxion de middenberm nog open worden gebroken als ik mij niet vergis. Wordt dan een hele drukke straat met alle leveranciers voor het centrum, bussen, fietsers en studenten van Saxion/ROC
Gebruikersavatar
Gerard
Member
Member
Berichten: 131
Lid geworden op: ma okt 22, 2012 5:18 pm
Locatie: Enschede

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door Gerard »

Dat gaat leuk worden rond het centrum met de Oldenzaalsestraat afgesloten tegelijk met de Haaksbergerstraat en de Deurningerstraat/Hengelosestraat/Raffeisenstraat.
De rest van het jaar een haast onbereikbaar centrum
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door Arie »

Op drie plaatsen de schop in de grond: pak wat vaker de fiets!

29 mei 2019
Enschede timmert volop aan de weg. De schop gaat volgende week op verschillende plekken in de grond.

In overleg met alle betrokkenen starten vanaf 3 juni twee gemeentelijke projecten: De Kop (van de Boulevard 1945) en de Raiffeisenstraat en vanaf 11 juni start de Provincie met de Weerseloseweg.

Via de singels blijft het centrum vlot bereikbaar
Uiteraard zijn er goede omleidingsroutes en blijven het centrum en de parkeergarages vlot bereikbaar via de singels. Binnen Enschede wordt mensen aangeraden om de fiets te pakken, het snelste vervoermiddel binnen de stadsgrenzen.

Voordelen in dit seizoen
Waarom kiest Enschede ervoor om die projecten tegelijk te doen? Wethouder Jurgen van Houdt: “Uitvoering rondom de zomermaanden heeft een aantal voordelen. Door de betere weersomstandigheden kunnen we makkelijker doorwerken en indien nodig kunnen er langere dagen bij daglicht worden gemaakt. Daarnaast maken verkeersdeelnemers rond de zomerperiode nog meer gebruik van de fiets, dit alles verkleint de overlast. Als Rome in één dag was gebouwd, hadden we zeker die aannemer ingehuurd, maar we doen het uiteindelijk voor de gebruikers: we maken de wegen mooier en veiliger.”

De belangrijkste wegwerkzaamheden de komende maanden
Raiffeisenstraat/F35 – vanaf 3 juni tot eind oktober, gefaseerd vanaf de kruising Hengelosestraat en kruising Deurningerstraat.
Start aanleg De Kop: de Ripperdastraat, rotonde Dish-Hotel, gedeelte Haaksbergerstraat en gedeelte Nijverheidsstraat – vanaf 3 juni tot eind 2019. De ingang van de Van Heekgarage blijft vanaf de Zuidervalzijde wel toegankelijk.
Oldenzaalsestraat – tussen de spoorlijn en Boulevard 1945 tot eind 2019.
N737 Weerseloseweg-Vliegveldweg 11 juni – tot eind september, door de Provincie Overijssel
bron: https://www.enschede.nl/nieuws/op-drie- ... de-fiets-0
Boriq
Member
Member
Berichten: 110
Lid geworden op: vr nov 18, 2016 7:02 pm

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door Boriq »

Dit is de situatie aan de Ruyterlaan/M.H. Tromplaan. In principe zou er natuurlijk weinig kruisend verkeer moeten zijn omdat de Ripperdastraat af is gesloten, maar ik ben benieuwd naar de drukte die het op zal leveren. Rondom het politiebureau en de Zuidmolen is er ook al flink gegraven en gekapt, alles in voorbereiding op de werkzaamheden vanaf maandag.

Afbeelding
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door hans »

lang leve de chaos !
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door Arie »

Enschede onderzoekt mogelijke bezuiniging op straatverlichting
Gepubliceerd: Donderdag 11 juli 2019

Enschede onderzoekt mogelijke bezuiniging op straatverlichting
Openbare verlichting wordt te duur. Door stijgende energiekosten dreigt een tekort van jaarlijks 50 mille om de 33.000 lantaarnpalen in Enschede te laten branden. Dat geld moet uit andere potjes komen en dat is voor een gemeente die al fors moet bezuinigen geen sinecure.

De gemeenteraad laat het college onderzoeken of het tekort kan worden teruggedrongen als de stad niet langer het product (armaturen en ledlampen) afneemt, maar straatverlichting als dienst inkoopt. De methode wordt Light As A Service genoemd. Het idee komt uit de koker van de VVD.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Reinier van Willigen
bron: http://enschede.1twente.nl/enschede-ond ... em?1137812
Bijlagen
Enschede onderzoekt mogelijke bezuiniging op straatverlichting.jpg
Enschede onderzoekt mogelijke bezuiniging op straatverlichting.jpg (25.37 KiB) 12303 keer bekeken
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door hans »

veel minder stroom verbruiken vanwege led verlichting , dalende stroomprijzen , en dan nog bezuinigen moeten?
soll einer die welt verstehen...
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door Arie »

Lonnekerbrug in Enschede volledig afgesloten voor verkeer
Gepubliceerd: Donderdag 18 juli 2019 14:28

Lonnekerbrug in Enschede volledig afgesloten voor verkeer
Met de auto via de Auke Vleerstraat het Twentekanaal over is de komende twee weken niet mogelijk. De Lonnekerbrug is tot en met vrijdag 2 augustus volledig afgesloten voor gemotoriseerd verkeer.

Fietsers houden via een zijde doorgang over de brug, maar motorvoertuigen worden via de Kanaalstraat en Hendrik ter Kuilestraat omgeleid. De werkzaamheden duren tot en met 30 augustus. Vanaf 2 augustus is de Lonnekerbrug alleen geopend voor verkeer dat in de richting van de Universiteit Twente rijdt. Het verkeer dat in zuidelijke richting rijdt, wordt dan nog altijd omgeleid.
bron: http://enschede.1twente.nl/lonnekerbrug ... em?1138419
Bijlagen
Lonnekerbrug in Enschede volledig afgesloten voor verkeer.jpg
Lonnekerbrug in Enschede volledig afgesloten voor verkeer.jpg (44.73 KiB) 12210 keer bekeken
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door Twekkelerveld »

Tuurlijk. Nog meer wegafsluitingen. :cry:
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door Arie »

Enschede wil een maximumsnelheid van 30 km/u in het hele binnensingelgebied
Gepubliceerd: Woensdag 07 augustus 2019 10:12

Enschede wil een maximumsnelheid van 30 km/u in het hele binnensingelgebied
Autorijden in het centrum van Enschede wordt zo onaantrekkelijk mogelijk gemaakt. Op wat invalswegen na gaat de maximumsnelheid naar 30 kilometer per uur.

Het verkeersbeleid van Enschede focust zich de komende jaren vooral op de fietser. En dat betekent vanzelfsprekend dat de automobilist een wat minder hoge prioriteit krijgt. De gemeente wil zich wat gemotoriseerd verkeer betreft vooral op de doorstroming op de singels en de invalswegen richten. Door bij maatregelen in het verkeer vooral voor het gemak van de fietser te kiezen, hoopt de gemeente inwoners vaker te verleiden om de tweewieler te pakken voor ritten in en rondom de stad. Dat moet leiden tot 10 procent minder autoritten in heel Enschede en zelfs 15 procent minder autoritten in het binnensingelgebied.

Zichtbaar
De plannen van de gemeente worden geschetst in de zogeheten mobiliteitsvisie. Hoewel die visie pas na het zomerreces door de gemeenteraad wordt besproken, zijn de eerste uitvloeiselen al zichtbaar aan de Molenstraat. Deze weg wordt nu nog veel gebruikt door automobilisten die van oost naar west of andersom de stad willen doorkruisen, maar is tegelijkertijd een veelgebruikte fiets- en voetgangersroute richting de binnenstad. Gemotoriseerd kan volgens de gemeente ook gebruikmaken van de Boddenkampsingel, Lasondersingel en Laaressingel, dus moet het gebruik van de Raiffeisenstraat voor automobilisten onaantrekkelijker worden gemaakt.

Het kruispunt tussen de Hengelosestraat en Raiffeisenstraat is daarom al zodanig ingericht dat gemotoriseerd verkeer vanuit de richting van de Prinsessetunnel straks optisch wordt ‘gedwongen’ om de doorgaande route over een geasfalteerde Raiffeisenstraat te kiezen, in plaats van de route langs het stadskantoor.

Barricades
Ook de Molenstraat ontkomt niet aan maatregelen. Uit het niets stonden er twee weken geleden meerdere kunststof barricades op de straat. Deze tijdelijke wegversmallingen moeten de snelheid uit het verkeer halen, omdat verkeer uit beide richtingen elkaar niet gelijktijdig kan passeren. Ter hoogte van de kruispunten met de Benninkburg en de (Korte) Hengelosestraat mocht al niet harder dan 30 kilometer per uur worden gereden. Die maximumsnelheid geldt nu ook voor de rest van de Molenstraat. Nog aan te brengen nieuwe belijning moet de Molenstraat bovendien optisch versmallen.

De gemeente denkt dat het niet voldoende zal zijn om de maximumsnelheid alleen met borden aan te geven. In het verlengde van de Molenstraat is de Hengelosestraat tot aan het vernieuwde kruispunt met de Raiffeisenstraat aangewezen als 30 kilometerzone, en ook hier is gekozen voor een tijdelijke wegversmalling met barricades.

De verkeersadviseur van de politie Oost-Nederland heeft ingestemd met de verkeersmaatregelen, onder de voorwaarde dat de gemeente haast maakt met een reconstructie van de Molenstraat en de Hengelosestraat. Dat zou dan binnen anderhalf jaar tijd moeten gebeuren. De Molenstraat staat bij de gemeente overigens op de nominatie om als zogeheten fietsstraat te worden ingericht.

Voorbode
Het aanpassen van de maximumsnelheid aan de Molenstraat is een voorbode voor nieuwe maatregelen. In de mobiliteitsvisie uit de gemeente de wens dat in het hele binnensingelgebied een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur gaat gelden, met bijbehorend wegprofiel. Uitzonderingen zijn de doorgaande routes naar de ingangen van de parkeergarages: de Boulevard 1945, Oldenzaalsestaat, Kuipersdijk en Mooienhof aan de oostelijke kant van het centrum en de Haaksbergerstraat, Ripperdastraat, Hengelosestraat en Raiffeisenstraat/Deurningerstraat aan de westelijke kant. Deze doorgaande routes worden ingericht als een 40 kilometerzone.

Aantrekkelijk
Met de maatregelen wil de gemeente het centrum van Enschede slechts aantrekkelijk houden voor bestemmingsverkeer en voor fietsers en voetgangers. De singels, die overal worden voorzien van groene en brede middenbermen, worden nog meer dan nu aangewezen als doorgaande routes. Dit betekent wel iets voor de verkeersdruk op met name de noordelijke singels. Een onderzoek naar maatregelen om de doorstroming op de singels te verbeteren staat daarom hoog op de mobiliteitsagenda. Het probleem is, net als met de aanleg van de ontbrekende trajecten van de fietssnelweg F35, dat de gemeente de komende jaren weinig tot geen geld heeft voor grote verkeersprojecten.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Carlo ter Ellen
bron: http://enschede.1twente.nl/enschede-wil ... em?1140009
Bijlagen
Enschede wil een maximumsnelheid van 30 km per uur in het hele binnensingelgebied.jpg
Enschede wil een maximumsnelheid van 30 km per uur in het hele binnensingelgebied.jpg (67.35 KiB) 12081 keer bekeken
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door Twekkelerveld »

Ik vind het prima, als ze de singels dan maar in 2x2 rijstroken uitvoeren.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door Hendrik »

Zucht, en de singels aub zo laten. het .geen racebaan te worden
Wat sas as dós was kaans.
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door hans »

het automobilistje pesten wordt op een hoger plan getild. eerst maar eens de parkeerkelder onder het gemeentekantoor afsluiten en de amtenaren er zo toe verleiden de fiets te nemen , goed voorbeeld en zo...
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door Arie »

Sluiproute door noordelijke wijken in Enschede moet veiliger worden
Gepubliceerd: Woensdag 14 augustus 2019 15:14

Sluiproute door noordelijke wijken in Enschede moet veiliger worden
De Roessinghbleekweg gaat als het aan de gemeente Enschede ligt op termijn op de schop. De veelgebruikte sluiproute tussen de invalswegen Deurningerstraat en Hengelosestraat is wijkbewoners en de gemeente zelf al jaren een doorn in het oog.

Veel automobilisten die van het Kennispark naar Enschede-Noord of vice versa rijden, gebruiken de Roessinghbleekweg om de drukke Boddenkampsingel te vermijden. Met als gevolg dat het op de route langs revalidatiecentrum Roessingh en in de woonwijk Bolhaar een drukte van belang is en er niet zelden harder wordt gereden dan de maximaal toegestane 30 kilometer per uur.

Ongewenste sluipverkeer
Al jaren dubt de gemeente over een oplossing voor het ongewenste sluipverkeer. Lang is gedacht dat de Noordelijke Onsluitingsweg Enschede Kennispark (NOEK) tussen UT en de luchthaven zou worden aangelegd. Dat zou de verkeersdruk in Enschede-Noord moeten doen afnemen, maar bij de totstandkoming van het coalitieakkoord is ook het plan voor de ‘Noorderval’ vorig jaar geschrapt.

Maatregelen
In de nieuwe verkeersplannen wordt dilemma ook benoemd. De gemeente denkt aan een aantal maatregelen, waaronder het stimuleren en aantrekkelijker maken van fietsverkeer tussen het Kennispark en de noordwijken. Ook wordt gedacht aan een nieuwe verkeersveilige en fietsvriendelijke inrichting van de Roessinghbleekweg (zie impressieschets), Mozartlaan en Beethovenlaan.

De gemeente hoopt, net als bij de herinrichting van de Molenstraat, dat automobilisten de singels verkiezen. De kruispunten aan de Boddenkampsingel en Deurningerstraat moeten daarvoor worden verbeterd. En ook de Horstlindelaan krijgt in de toekomst bij voldoende budget mogelijk een opwaardering.
bron: http://enschede.1twente.nl/sluiproute-d ... em?1140542
Bijlagen
Sluiproute door noordelijke wijken in Enschede moet veiliger worden.jpg
Sluiproute door noordelijke wijken in Enschede moet veiliger worden.jpg (34.57 KiB) 12021 keer bekeken
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door hans »

Wat een lulverhaal weer , als je daar 30 kmh haalt kun je je aan verstappen gaan meten.
Er bestaat geen sluipverkeer.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door Arie »

N35: volwaardige afslag Glanerbrug krijgt tweede kans
Gepubliceerd: Vrijdag 16 augustus 2019 15:29

N35: volwaardige afslag Glanerbrug krijgt tweede kans
Een ontsluitingsweg tussen Zuid- en Oost-Enschede komt weer in de verkeersplannen voor. Al heeft de komst van zo’n weg, noem het de Oosterval, nog een lange weg te gaan.

Een ongelijkvloerse kruising N35/Oostweg vraagt om een gigantische investering. De gemeente wil daarom in het kader van betere verbindingen met Duitsland via de N35, gaan lobbyen voor subsidies.

Omrijden
Wie in Glanerbrug moet zijn, doet er soms verstandig aan op de N35 door te rijden tot de Amtsvennweg, de eerste afslag in Gronau. Of, in het geval van lokaal verkeer, binnendoor te rijden via de bekende sluiproute over de Schukkinkweg en de Kersdijk.

Dat heeft alles te maken met de huidige verbindingen met het grensdorp. Automobilisten op de N35 worden via de Oostweg (afslag Enschede-Oost) naar Glanerbrug geleid en staan onderweg regelmatig in de file voor de rode verkeerslichten.

Doortrekken tot Broekheurne-Ring
De gemeente Enschede heeft in de nieuwe verkeersplannen de wens uitgesproken om de ontsluiting van Enschede-Oost te verbeteren. Er wordt een onderzoek gedaan naar een volwaardige ongelijkvloerse kruising tussen de N35 en de Oostweg. Daarin wordt een betere verbinding met Glanerbrug meegenomen.

Ook een aansluiting (en opwaardering) van de Zuid Esmarkerrondweg op de N35 wordt meegenomen. Vanaf de Broekheurne-Ring tot aan de Euregioweg zou een nieuwe ontsluitingsweg voor Oost- en Zuid-Enschede kunnen ontstaan. Het plan is overigens niet nieuw. Al in 2009 kwam een opwaardering van de Oostweg op de tekentafel. Sindsdien is er niets meer van vernomen.
bron: http://enschede.1twente.nl/n35-volwaard ... em?1140715
Bijlagen
Oostweg kruising N35 volwaardige afslag Glanerbrug krijgt tweede kans 16-8-2019.jpg
Oostweg kruising N35 volwaardige afslag Glanerbrug krijgt tweede kans 16-8-2019.jpg (31.59 KiB) 11991 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door Arie »

Vrachtverkeer over de Singels: hoe lang nog?
Gepubliceerd: Zondag 20 oktober 2019 21:27

Vrachtverkeer over de Singels: hoe lang nog?
Fijnstof, veiligheid en doorstroming. Dat zijn de terugkerende thema’s in de discussie over vrachtverkeer door de stad die al jaren wordt gevoerd. Aankomende zomer komt de gemeente met een plan van aanpak voor “Zero Emissie 2025”, een motie die eerder dit jaar door de raad werd aangenomen om centrum en binnensingelgebied uitstootvrij te maken. In dat plan vormen milieuzones een belangrijk speerpunt.

Zero Emissie 2025. De motie omvat precies wat het zegt: nul uitstoot van fijnstof en CO2 door verkeer in het centrum van Enschede. Maar dat is dan nog maar het begin. Het hele binnensingelgebied moet volgen.

Wie het debat tussen Joost Visser (raadslid voor de VDD) en Dick Buursink (PvdA-prominent en oud-wethouder) in 053 ziet, het nieuwe politieke praatprogramma van 1Twente waarvan deze week een proefaflevering werd gemaakt, krijgt de indruk dat de vraag hoe om te gaan met zwaar verkeer door de stad een mijnenveld vol messcherpe tegenstellingen is. “Bereikbaarheid, ondernemers, economie,” roept de een. “Fietsen, elektrisch, aantrekkelijke stad,” zegt de ander. Natuurlijk ging het ook over dat vrachtverkeer op de singels. Gert Jan Tillema, fractievoorzitter van D66 en woordvoerder op dit thema, opperde tol en milieuzones als mogelijke oplossingen. Aanleiding voor een belronde langs bewoners, de gemeentelijke beleidsafdeling en transporteurs. En dat leverde een genuanceerder beeld op. Bewoners zijn gefrustreerd omdat de stroom vrachtwagencombinaties, ondanks alle klachten, alleen maar toeneemt en de gemeente weinig anders zegt te kunnen dan praten met transporteurs, terwijl er achter de schermen wel degelijk aan oplossingen getimmerd wordt. Transporteurs zijn minder stoïcijns dan veronderstelt en rijden liever niet over de Enschedese singels.

Marc Leeuw woont aan de Lasondersingel en wat hem betreft komen maatregelen niet snel genoeg. “De singel wordt sinds jaar en dag als sluiproute gebruikt. En het wordt steeds drukker. Elke dag komen er tientallen zware vrachtwagencombinaties voorbij, op weg van de Hanzepoort naar het transportcentrum en andersom.” Na de vuurwerkramp was er geld om woningen te voorzien van geluidswerend glas en er is, na aandringen van bewoners, geluidsabsorberend asfalt aangebracht, maar daarmee is lang niet alle overlast verdwenen. “We hebben veel last van roet op gevels en kozijnen, maar er wonen hier ook veel kinderen en het is echt levensgevaarlijk, soms.”

Volgens Christian ter Braak, verkeerskundige bij de gemeente, zal dat plan van aanpak voor nul uitstoot op twee pijlers gaan rusten: beperking van autoverkeer door milieuzones en verleiding. “Het Stadserf is eigenlijk al zo’n zone. In 2025 moet dat een emissievrije zone zijn. Van daar breiden we dat stap voor stap uit tot het hele binnensingelgebied en wie weet daarbuiten. Maar dat is verdere toekomst.” Behalve die milieuzones komen er aanpassingen aan wegen en voorzieningen om vrachtverkeer te bewegen andere routes door en vooral om de stad te nemen. Ter Braak: “Denk aan groene golven, bijvoorbeeld.” Volgens Ter Braak wordt er geschreven aan een heel concreet plan waarin precies staat aangegeven voor welke straat welke maatregel gaat gelden. En wanneer. Tolheffing wordt niet opgenomen in de plannen. Te omslachtig en te duur, met name om voorzieningen en handhaving die daarvoor nodig zijn.

Transporteurs zijn zich heel bewust van het effect van vrachtverkeer door een stad als Enschede. Als het enigszins kan, rijden zij eromheen. Veel transportbedrijven geven dan ook aan amper in de stad zelf te komen. Maar dat kan niet altijd. Het Oldenzaalse bedrijf Kuipers Logistics heeft klanten in en rond de stad. Philip Vollenbroek legt uit waarom de Singel soms de enige optie is. “Wij pakken het meest de snelweg, maar daar is een Eurovignet voor nodig. Die zit niet standaard op onze wagens. De meeste rijden vier, vijf dagen in de week in landen waar dat niet nodig is. Het is geen doen om steeds voor een dag of een transport een Eurovignet aanvragen, maar dan kunnen we dus niet de snelweg op en moeten we binnendoor.” Devlin Scholten, COO van Heisterkamp Transportation Solutions, noemt nog een andere reden. “Wij rijden veel voor klanten die geen eigen trailers hebben. Die berekenen een kilometerprijs. Om de stad heen is weliswaar vaak net zo snel maar ook 30 kilometer om en dat betaalt de klant echt niet.” Scholten noemt dat een conservatieve manier van prijsberekenen, maar een prijs op basis van tijd is complex. “De afstand tussen Oldenzaal en Rome is al 4000 jaar hetzelfde, tijd heb je niet in de hand. Klanten willen weten waar ze aan toe zijn, alleen dan kunnen zij berekenen of het voor hen uit kan.” Hij zag het graag anders. “Met die grote vrachtwagens over de Singel, dat doen we veel liever niet. Vooral uit het oogpunt van veiligheid. Denk aan schoolgaande kinderen. Gelukkig gebeurt er relatief weinig, maar je loopt het risico liever helemaal niet.” Als rijden via de singels niet meer mag, is er geen keus meer en hebben transporteurs een argument om de extra kilometers buitenom door te berekenen in hun prijs. Nu hebben ze die optie niet. Scholten: “‘Je mag daar toch rijden?’ zeggen opdrachtgevers. Ja, dat mag. ‘Nou, dan is dat het goedkoopst. Bedenk daarbij dat de concurrentie moordend is.”

Transport over de Singels mag. Nog wel. Wanneer daar een eind aan komt moet voor de zomer van 2020 duidelijk zijn.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Carlo ter Ellen
bron: http://enschede.1twente.nl/vrachtverkee ... em?1145489
Bijlagen
Vrachtverkeer over de Singels hoe lang nog.jpg
Plaats reactie