Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Toekomst Vliegveld Twenthe

Wegen, spoorwegen, kanalen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door Arie »

Airbus A330 landt eind juli op Vliegveld Twente
Gepubliceerd: Vrijdag 12 juli 2019

Airbus A330 landt eind juli op Vliegveld Twente
Vliegtuigspotters opgelet: eind juli landt er een Airbus A330 op Vliegveld Twente, waar het ontmanteld wordt door AELS. Het gaat om een Airbus A330-200-versie van TAP Air, de nationale luchtvaartmaatschappij van Portugal.

De betreffende Airbus is het tweede prototype van de A330-200-versie en maakte de eerste vlucht in december 1997. Het vliegtuig vloog eerst anderhalf jaar voor Airbus zelf en werd in 1999 aan de Oostenrijkse vliegmaatschappij Austrian Airlines geleverd. Sinds 2007 vliegt TAP Air Portugal met de Airbus A330.

Langere afstanden
Het vliegtuig is bedoeld voor de langere afstanden; de Airbus kan afstanden tot 13.400 kilometer afleggen en biedt plek aan 268 passagiers. De komende dagen is het vliegtuig nog gewoon operationeel: zo is er vrijdag een retourvlucht van Lissabon naar het Braziliaanse Recife.
bron: http://enschede.1twente.nl/airbus-a330- ... em?1137870
Bijlagen
Airbus A330 landt eind juli op Vliegveld Twente.jpg
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door Veteraan »

Wat heeft Swisss Air daarmee van doen?
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door hans »

voorbeeldfoto...
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door Veteraan »

Dan neem je toch een foto met de naam van de organisatie. :idee:
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door hans »

ik vind het een mooi plaatje !
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door Arie »

Veteraan schreef: za jul 13, 2019 4:49 pm Dan neem je toch een foto met de naam van de organisatie. :idee:
Kan ik het hiermee goedmaken? Foto Airbus A330-200 TAP Portugal
Bijlagen
Airbus A330-200 TAP Portugal.jpg
Airbus A330-200 TAP Portugal.jpg (50.87 KiB) 15573 keer bekeken
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door Veteraan »

Helemaal top! :lol: :okay:
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door Arie »

Streep door herontwikkeling vliegbasis Twente
Gepubliceerd: Woensdag 17 juli 2019 11:41

Streep door herontwikkeling vliegbasis Twente
De voorgenomen herontwikkeling van de voormalige vliegbasis Twente kan niet doorgaan, heeft de Raad van State woensdag bepaald. De plannen zouden leiden tot een te hoge uitstoot van stikstof, die niet in lijn is met Europese regels.

Volgens het bestemmingsplan ‘Voormalige vliegbasis Twenthe-Midden’ zouden er op het terrein onder meer bedrijven en agrarische activiteiten komen en evenementen worden georganiseerd. Maar die plannen zijn door de hoogste bestuursrechter vernietigd. Het bezwaar tegen de plannen kwam van de Stichting Lonnekerberg en de Natuur en Milieuraad Enschede.

De uitspraak vloeit voort uit een eerdere beslissing van de Raad van State, waarin een streep werd gezet door Programma Aanpak Stikstof (PAS). Dat maakte het mogelijk om in de buurt van natuurgebieden te bouwen, mits er in de toekomst herstel van de natuur zou zijn. Maar die aanpak is in strijd met Europese regels, oordeelde de RvS.

Later meer.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Emiel Muijderman
bron: http://enschede.1twente.nl/streep-door- ... em?1138279
Bijlagen
Streep door herontwikkeling vliegbasis Twente.jpg
Streep door herontwikkeling vliegbasis Twente.jpg (38.54 KiB) 15312 keer bekeken
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door hans »

waar komt die stikstof vandaan dan ?
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door Twekkelerveld »

We zijn tegenwoordig helemaal doorgeslagen met die milieuregels. De verbreding van de A1 komt ook in gevaar door teveel uitstoot van stikstof, maar over een paar jaar moeten we allemaal elektrisch of op waterstof rijden. Dan kan die verbreding toch ook wel doorgaan, of ben ik nu gek?
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door Veteraan »

... maar stel dat je 10 vliegende mieren doodrijdt, die eigenlijk als voeding moesten dienen voor de korhoen, die het toch al zo moeilijk heeft......Ja, daar wordt zelfs de hele Holterberg voor afgesloten!
Inderdaad dat heeft niet meer met liefde voor de natuur te maken, dat is machthebbertje spelen.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door Arie »

Minder spotters bij landing Airbus A330 op Twente Airport
Gepubliceerd: Dinsdag 30 juli 2019 11:46

Minder spotters bij landing Airbus A330 op Twente Airport
De Airbus A330 van TAP Air heeft dinsdagochtend voet aan de grond gezet op Twente Airport. Het vliegtuig wordt ontmanteld door AELS. De twee motoren zijn al verkocht.

De landing trok beduidend minder bekijks van vliegtuigspotters dan normaal. Eerdere vliegtuigen die op ‘Twente’ landden werden aangekondigd door AELS, maar het bedrijf is daar nu mee gestopt. „Sommige vliegtuigspotters houden zich niet aan de regels. En we willen geen ruzie met de buren.”

Airbus A330-200
Het vliegtuig dat dinsdagochtend landde, is een Airbus A330-200-versie van TAP Air, de nationale luchtvaartmaatschappij van Portugal. De betreffende Airbus is het tweede prototype van de A330-200-versie en maakte de eerste vlucht in december 1997. Het vliegtuig vloog eerst anderhalf jaar voor Airbus zelf en werd in 1999 aan de Oostenrijkse vliegmaatschappij Austrian Airlines geleverd. Sinds 2007 vliegt TAP Air Portugal met de Airbus A330.

AELS ontmantelt de Airbus 330-200 op het luchthaventerrein in Enschede. Het bedrijf heeft een speciale website in het leven geroepen waar geïnteresseerden andere onderdelen van de Airbus kunnen kopen.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto's: Patrick Moes
bron: http://enschede.1twente.nl/minder-spott ... em?1139378
Bijlagen
Minder spotters bij landing Airbus A330 op Twente Airport.jpeg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door Arie »

Overlast voor buren: AELS houdt landingen sloopvliegtuigen geheim
Gepubliceerd: Maandag 29 juli 2019 21:30

Overlast voor buren: AELS houdt landingen sloopvliegtuigen geheim
Demontagebedrijf AELS maakt niet langer bekend wanneer te slopen vliegtuigen landen op Twente Airport. „Sommige vliegtuigspotters houden zich niet aan de regels. En we willen geen ruzie met de buren.”

Het is al sinds de eerste landing van een te slopen luchtreus in april 2017 een goed gebruik. Demontagebedrijf AELS, dat de vliegtuigen op Twente Airport ontmantelt, kondigt via de eigen website de aankomst van te slopen vliegtuigen aan. Maar daar stapt AELS met directe ingang van af. De reden: de landingen trekken veel bekijks, en niet alle liefhebbers gedragen zich netjes. „Er kwamen verzoeken van omwonenden, die zagen dat bezoekers op plekken kwamen waar ze niet mochten komen”, zegt AELS-directeur Derk-Jan van Heerden. „Zo kwamen er in mei klachten omdat een landing toen midden in het broedseizoen viel en mensen buiten de aangewezen plekken stonden te kijken.”

Vliegtuigspotters
De reden dat het demontagebedrijf de landingen in het verleden wel aankondigde was niet alleen om vliegtuigspotters een plezier te doen. Het was ook bedoeld om aanwonenden op de hoogte te stellen. „Op een luchthaven landen vliegtuigen en daar hoort geluid bij. Maar omdat er in Twente zo weinig landingen waren, besloten we ze aan te kondigen zodat de omwonenden in ieder geval niet zouden schrikken. Op die manier hoopten we de overlast te beperken. Het is dan ook jammer dat we dit besluit moeten nemen, maar we hebben met meer factoren rekening te houden. We willen geen ruzie met de buren omdat er schade is door vliegtuigspotters die de regels negeren.”

AELS ontmantelt de vliegtuigen in Enschede, om vervolgens de onderdelen voor hergebruik te verkopen. Niet kunnen melden wanneer een toestel landt is daarom ook vanuit zakelijk oogpunt vervelend voor het bedrijf zelf, zegt Van Heerden. „Als onze klanten weten wanneer een vliegtuig komt, begint direct ook de verkoop. Bijvoorbeeld omdat een specifiek onderdeel wordt gezocht. Daarom blijven we de aankoop van een vliegtuig wél melden, net zoals het tijdstip waarop het ongeveer in Enschede landt.” Zo arriveert volgens de AELS-directeur ‘rond eind juli’ een Airbus A330 van de Portugese maatschappij TAP op Airport Twente, maar wanneer de ‘kist’ precies aankomt wordt dus niet bekendgemaakt.

Wisselende reacties
Op internet reageren vliegtuigspotters begripvol én teleurgesteld op het besluit van AELS. ‘Als je ziet hoeveel bezoekers over particuliere grond struinen of door natuurgebieden die niet voor wandelaars bedoeld zijn, dan begrijp ik het direct.’ Wel zeggen ze dat een kleine groep het voor de meerderheid verpest. ‘Dit alles wordt veroorzaakt door een aantal randfiguren die zelf niet of nauwelijks iets met het spel hebben. Ze verzieken het voor de echte fans.’

Van Heerden is het eens met die lezing: „We vinden het natuurlijk heel leuk dat er zoveel enthousiasme is voor een landing. Het is natuurlijk ook heel mooi om te zien, zeker als de vliegtuigen uit de richting van Duitsland komen heb je vanaf de spottersheuvel prachtig zicht. Maar als we van omwonenden horen dat er overlast is, dan moeten we daar iets mee. En we hebben niet de behoefte om politieagent te spelen, dat is niet onze business.”

Liefhebbers die toch geen landingen op Twente Airport willen missen, hebben nog een kans: alle vluchten richting Enschede zijn te zien op websites met zogenaamde flight trackers.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Robin Hilberink
bron: http://enschede.1twente.nl/overlast-voo ... em?1139348
Bijlagen
Overlast voor buren AELS houdt landingen sloopvliegtuigen geheim.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door Arie »

Nooit meer verkeerde afslag op landingsbaan door dit Twentse bedrijf
Gepubliceerd: Zondag 18 augustus 2019 09:08

Nooit meer verkeerde afslag op landingsbaan door dit Twentse bedrijf
Vliegtuigen die bij het taxiën een verkeerde afslag nemen. Of piloten die bij slecht zicht het platform bij de gate niet kunnen vinden. Met de innovatieve vliegveldverlichting van TKH Airport Solutions behoort dat tot het verleden.

Het Twentse bedrijf THK Airport Solutions heeft oplossingen gevonden voor dit soort situaties, die zich op elke luchthaven voortdoen. Die oplossingen bestaan uit het toevoegen van technische slimmigheidjes aan de vliegveldverlichting, waardoor de kans op ongelukken na de landing of voor het opstijgen sterk afneemt.

34 kilo rubber
Het is de gepatenteerde CEDD-technologie die het verschil maakt. CEDD staat voor contactloze energie- en datadistributie. Hierdoor kunnen de in de start- en landingsbanen gemonteerde lampen veel meer dan licht geven alleen. Zo geeft de in Haaksbergen ontwikkelde baanverlichting een seintje naar de verkeerstoren als er teveel rubber op de lampen terecht is gekomen, waardoor ze minder helder schijnen. „Want elke Airbus 380 laat bij de landing door het remmen 34 kilo aan rubber achter op de baan en dus ook op de baanverlichting”, zegt directielid Hans van der Kuil (56) van TKH Airport Solutions.

Innovatie
‘Follow the Greens’ is een andere innovatie. De piloot hoeft slechts de in de landingsbaan aangebrachte guidance lichten te volgen om op de plek te komen waar de verkeersleiding het toestel wil hebben. Vanuit de verkeerstoren de lichten in de landingsbaan besturen als bewegwijzering, het lijkt simpel maar het bestond nog niet. „Tot op heden moeten piloten op de bordjes naast de baan kijken waar ze naartoe moeten”, zo weet Van der Kuil.

De guidance lichten geven ook aan wanneer de start- of landingsbaan ‘bezet’ is. Dat kunnen naderende piloten volgens Van der Kuil bij mist vanuit de lucht met het blote oog niet zien. Een ander belangrijk verkoopargument is, dat de lampen door een handig kliksysteem snel kunnen worden vervangen. „Elke minuut dat een start- en landingsbaan op een groot vliegveld niet kan worden gebruikt, kost veel geld”, zegt Van der Kuil.

Overname
De TKH Group uit Haaksbergen heeft in TKH Airport Solutions sinds kort zijn drie bedrijven die actief zijn in vliegveldverlichtingssystemen samengevoegd. Doel: binnen drie tot vijf jaar de omzet vertienvoudigen tot 100 miljoen euro en in de jaren daarna wedijveren met wereldmarktleiders. Die drie bedrijven zijn het door Van der Kuil opgerichte USE System Engineering in Haaksbergen (45 werknemers), de lampenfabrikanten Induperm (20 werknemers) en Hella (12 werknemers). Deze twee laatste bedrijven, gevestigd in Denemarken en Duitsland, werden drie jaar geleden tegelijkertijd overgenomen door TKH.
Het bedrijf wil marktaandeel afnemen van wereldmarktleider ADB Safegate, dat 70 procent van de markt voor vliegveldverlichting in handen heeft. Deze grootmacht proberen in te halen, lijkt wel erg ambitieus. „Maar onmogelijk is het niet”, zegt Erik Velderman (54). De Hengeloër, tot vorig jaar directeur van FC Twente, is directievoorzitter bij TKH Airport Solutions. „Op dezelfde manier is TKH wereldmarktleider geworden in bandenbouwmachines. TKH voegde unieke cameratechnologie toe aan zijn bandenbouwmachines en is van een relatief kleine speler uitgegroeid tot wereldspeler met een marktaandeel van 70 procent.”

Op Technologybase Twente beschikt TKH Airport Solutions sinds vorig jaar over AWE (Airport World Experience) - een showroom annex test-, presentatie- en instructieruimte, die is gevestigd in een omgebouwde hangar. In de voormalige taxibaan voor de hangar heeft het bedrijf zijn verlichting aangebracht om te kunnen demonstreren.

Vliegvelden Genève en Vancouver eerste schapen over de dam
De vliegvelden van Vancouver en Genève zijn de eerste grote buitenlandse klanten waar TKH Airport Solutions zijn innovatieve verlichting heeft mogen monteren. In eigen land bij de vliegvelden Schiphol, Eelde en Lelystad. De markt is groot genoeg, er gaat jaarlijks 700 miljoen euro in om. Wereldwijd zijn er maar liefst 44.000 vliegvelden. TKH Airport Solutions richt zich op de 5000 grootste, vooral internationale vliegvelden. Wereldwijd hebben 4800 vliegvelden baanverlichting en die start- en landingsbanen hebben een totale lengte van 11.000 kilometer.

Erik Velderman: „Bij vervanging van de baanverlichting gaat het per vliegveld gemiddeld om een omvang van 3,5 tot 5 miljoen euro. En om drie tot acht ton voor vervanging van verlichting op de aprons, de parkeerplaatsen bij de gates. We hebben nu een aantal grote offertes uitstaan. Ik heb vertrouwen in de groeipotentie.”

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Annina Romita
bron: http://enschede.1twente.nl/nooit-meer-v ... em?1140770
Bijlagen
Nooit meer verkeerde afslag op landingsbaan door dit Twentse bedrijf.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door Arie »

Airbus A330 landt op Twente Airport: teller staat op elf
Gepubliceerd: Maandag 19 augustus 2019 10:42

Airbus A330 landt op Twente Airport: teller staat op elf
Een Airbus A330 van Brussels Airlines heeft maandagochtend voet aan de grond gezet op Twente Airport. Het 21 jaar oude vliegtuig wordt op het luchthaventerrein ontmanteld door ontmantelingsbedrijf Aircraft End-of-Life Solutions (AELS).

Het gaat om het type Airbus A330-223, dat sinds 2011 in het bezit was van Brussels Airlines. Daarvoor vloog Swiss Airlines jarenlang met het zogenoemde widebody vliegtuig, dat plaats biedt aan ruim 440 passagiers.

Twaalf kisten per jaar
AELS heeft sinds april 2017 elf vliegtuigen op de kop getikt, die vervolgens op de luchthaven zijn ontmanteld. Het ontmantelingsbedrijf sprak eerder de ambitie uit om twaalf vliegtuigen per jaar naar het luchthaventerrein in Enschede te halen. De teller voor 2019 staat op vier kisten.

De landing van de vliegtuigen op Twente Airport wordt niet meer bekendgemaakt door AELS. De reden: de landingen trekken veel bekijks, en niet alle liefhebbers gedragen zich netjes.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: AELS
bron: http://enschede.1twente.nl/airbus-a330- ... em?1140841
Bijlagen
Airbus A330 landt op Twente Airport teller staat op elf.jpg
Airbus A330 landt op Twente Airport teller staat op elf.jpg (19.77 KiB) 15064 keer bekeken
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door Twekkelerveld »

Ik vind het echt wel jammer dat het niet meer aangekondigd wordt. Het is toch altijd wel leuk om even te gaan kijken.
Gebruikersavatar
Acidor
Member
Member
Berichten: 537
Lid geworden op: vr mar 04, 2005 11:05 am

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door Acidor »

Ben ik met je eens. De verkeerde mensen verpesten het helaas weer
Ooh noh
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door Arie »

Technology Base bij Enschede stelt ambities bij na debacle met Lithium Werks
Gepubliceerd: Woensdag 09 oktober 2019 08:41

Technology Base bij Enschede stelt ambities bij na debacle met Lithium Werks
Een groei van 25 banen per jaar: dat is het fors naar beneden gestelde streven voor de Technology Base. „We moeten realistisch zijn.”

Het voorlopige toekomstperspectief voor de Technology Base qua werkgelegenheid is flink aangepast door de gang van zaken met Lithium Werks. Door het debacle met de batterijenfabrikant wordt een jaarlijkse groei van driehonderd banen per jaar niet langer reëel geacht door de gemeente Enschede. Die spreekt nu van een ontwikkeling op de Technogy Base, een van de economische hotspots van Enschede en de regio, van 25 banen op en rond het voormalige luchthaventerrein.

‘Zag er heel anders uit’
Enschede spreekt dat streven uit in de vorige week gepresenteerde begroting 2020-2023. Wethouder Eelco Eerenberg (economie) noemt de de bijgestelde verwachtingen ‘realistisch’. „Vorig jaar om deze tijd zag het er met de komst van Lithium Werks naar de Technology Base allemaal heel anders uit. Nu die plannen niet doorgaan, heeft zich niet een andere, grote partij gemeld waarmee met het aantal banen een flinke sprong kan worden gemaakt. Zo eerlijk moeten we zijn.”

In de gemeentebegroting wordt het aantal banen dat op dit moment is gerealiseerd op de voormalige luchthaven becijferd tussen de 100 en 150. Het bijgestelde streven is dat het totale gebied medio 2023 goed is voor 250 banen. Het betreft de werkgelegenheid op alle locaties van het vroegere vliegveld: het innovatieve bedrijventerrein Technology Base, de zogeheten Deventerpoort en de werkparken van ondernemer Jan van Eck.

Onderwerp van gesprek
De gemeente meldt in de begroting wel dat er na het mislukken van het megaproject Lithium Werks een actievere acquisitie nodig is voor de Technology Base. Het is op dit moment nog niet duidelijk of er daarvoor financiële middelen beschikbaar komen. De bekostiging van de werving van bedrijven en werkgelegenheid voor de Technology Base en economische toplocaties in Twente is momenteel onderwerp van gesprek binnen de Regio Twente.

„Voor het einde moet duidelijk worden of er geld komt voor die acquisitie en of de Technology Base bij de financiering daarvan wordt opgenomen in een soort basisinfrastructuur”, zegt Eerenberg. Mocht het samenwerkingsverband van de veertien gemeenten in Twente geen geld beschikbaar stellen, dan is de actieve(re) acquisitie niet aan de orde.

Profiel
Hoewel de grote partij voor de Technology Base zich dus nog niet aangediend, wil Eerenberg wel onverkort vasthouden aan het profiel dat eerder al is vastgesteld voor het bedrijventerrein. Dat betekent dat de Technology Base plaats biedt aan innovatieve en/of luchtvaartgerelateerde bedrijvigheid. „Wat we al eerder hebben gezegd, is dat we een ontwikkelingen waarbij we een plek geven aan grote logistieke dozenschuivers niet wenselijk vinden. Ook niet onder de huidige omstandigheden. Maar als anderen daar anders over denken, dan moeten ze dat aangeven”, zegt Eerenberg, die daarmee doelt op de gemeenteraad van Enschede en Provinciale Staten van Overijssel.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Carlo ter Ellen DTCT
bron: http://enschede.1twente.nl/technology-b ... em?1144627
Bijlagen
Technology Base bij Enschede stelt ambities bij na debacle met Lithium Werks.jpg
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door Twekkelerveld »

Omdat het mooi weer was:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door Arie »

Vliegschool NAV op Twente Airport vleugellam
Gepubliceerd: Vrijdag 20 december 2019 08:12
Marjan Buring | Tubantia

Vliegschool NAV op Twente Airport vleugellam
Voor de Nederlandse Academie voor Verkeers- en beroepsvliegers (NAV) is geen plek meer op Twente Airport. De vliegeniersopleiding moet weg. De hangar waarin de drie lesvliegtuigen van NAV staan wordt omgebouwd tot bedrijfsruimte.

De rechter in Assen heeft afgelopen week geoordeeld, dat de NAV voor 10 januari volgend jaar moet vertrekken. Oprichter en eigenaar Lex Brouwer (64) uit Almelo heeft gisteren gevolg gegeven aan de uitspraak van de rechter en zijn vier vliegtuigen weggehaald. Maar de zaak krijgt volgens hem nog wel een staartje. ,,Hier is een bedrijf dat al 28 jaar bestaat kapot gemaakt. Ik begin een procedure voor schadevergoeding.”

Verdwijnen
Technology Base Twente, de organisatie die zorgt voor de invulling van het terrein, had Mulder laten weten dat hij met zijn vliegschool moest verdwijnen. Omdat Brouwer daartoe tot begin deze week geen aanstalten maakte, stapte Technology Base Twente naar de rechter in Assen en eiste ontruiming. De particuliere vliegschool NAV is sinds 1992 gevestigd op Twente Airport. De militaire luchtmachtbasis Twenthe sloot weliswaar in 1 januari 2008, de lokale gebruikers NAV, Vliegclub Twente en de Twentsche Zweefvlieg Club, mochten blijven. Brouwer: „Provinciale Staten heeft de directie van Technology Base opdracht gegeven vervangende ruimte te zoeken voor deze drie partijen. Voor de vliegclub en zweefvliegclub is dat gelukt, maar voor de vliegschool niet. Men is dus in gebreke gebleven.”

NAV had bij één van de landingsbanen een eigen hangar die werd gebruikt als lesruimte, kantoorruimte. In totaal 1000 vierkante meter. Van daaruit vertrokken de lesvliegtuigen naar de landingsbaan. De vliegschool kwam in problemen toen de landingsbaan dicht ging in het kader van de herontwikkeling. Een andere baan moest worden gebruikt, maar die was vanuit de NAV-hangar niet toegankelijk. „We moesten dan vliegtuigen demonteren en op de baan weer opbouwen. Dat was niet te doen”, zei Lex Brouwer, de eigenaar van NAV tegen de rechter.

Landingsbaan
De vliegacademie mocht als alternatief de drie lesvliegtuigen in een shelter stallen, vlakbij de landingsbaan die wel in gebruik is. De shelter is ongeschikt als les- en kantoorruimte. ,,Er is bijvoorbeeld geen riolering en water”, zei Brouwer. De shelter kreeg Brouwer in bruikleen, hij hoefde geen huur te betalen. De Hengeloër kreeg vervolgens de optie op een stuk grond, vlak aan de grens van het natuurgebied. Dat terrein heeft een oppervlakte van 350 vierkante meter. „Veel te klein, we gebruiken duizend vierkante meter en dat is echt nodig voor zo’n opleiding”, zei de eigenaar en hij sloeg dat aanbod af.

Alle shelters op Twente Airport worden nu omgeturnd tot luxere bedrijfsruimtes. De shelter met de lesvliegtuigen van NAV is binnenkort aan de beurt. De bruikleenovereenkomst is begin dit jaar opgezegd. De rechter besloot daarop, dat Mulder voor 10 januari diende te vertrekken. Dat heeft hij dus gisteren gedaan. „Maar ze zijn nog niet van me af”, zegt Lex Mulder strijdvaardig.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, archieffoto: Emiel Muijderman
bron: http://enschede.1twente.nl/vliegschool- ... em?1149859
Bijlagen
Vliegschool NAV op Twente Airport vleugellam.jpg
Plaats reactie