Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Enschede na het Amerikaanse bombardement in 1944

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Enschede na het Amerikaanse bombardement in 1944

Bericht door Arie »

Was het bombardement van de Amerikanen op Enschede 75 jaar geleden wel of geen vergissing?

Het is vandaag precies 75 jaar geleden dat een deel van Enschede verwoest werd bij een bombardement van Amerikaanse piloten. Henny Bloemsma was 14 jaar toen het gebeurde en weet het nog als de dag van gisteren.
"Eerst leek het erop dat er zilverpapieren uit de vliegtuigen kwamen, bedoeld om de zenders van de Duitsers te verstoren. Maar ik vertrouwde het niet, rende hard weg en verstopte mij onder een tunneltje", zegt Henny Bloemsma. "Toen ik even uit het tunneltje kroop kreeg ik een dakpan op mijn schouder".

Wel of geen vergissing
Het verhaal gaat dat het Amerikaanse bombardement een vergissing was. Zo zouden de Amerikanen in Duitsland wagonwerkplaatsen en vliegtuigfabrieken hebben willen bombarderen. Door het slechte weer ging dat niet door.

Op de terugweg besloten ze andere Duitse steden te bombarderen. Enschede werd aangezien voor Munster en zo werd de stad slachtoffer van een vergissingsbombardement.

Doelbewust
Volgens historici en onderzoekers lijkt het er juist sterk op dat het doelbewuste acties geweest zijn van de Amerikanen om strategische doelen van de Duitsers te raken. Hierbij vielen onvermijdelijk ook burgerslachtoffers. Ook ooggetuige Henny Bloemsma is ervan overtuigd dat het geen vergissing is geweest.

40 mensen stierven en er raakten ook nog eens 42 mensen zwaargewond. Behalve Enschede werden ook Arnhem en Nijmegen die dag door dit ongeluk getroffen.
zie foto's en film op: https://www.rtvoost.nl/nieuws/307775/Wa ... vergissing
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Enschede na het Amerikaanse bombardement in 1944

Bericht door Arie »

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Enschede na het Amerikaanse bombardement in 1944

Bericht door Arie »

Aanzegging. De algemene gemachtigde voor de wederopbouw Dr. Ir. J.A. Ringers zegt aan de Burgemeester van Enschede aan dat hij over gaat tot onteigening van puin en restanten getroffen door oorlogsgeweld op 22 februari 1944.
bron: Bekendmakingen/publikaties 1939-1945 Stadsarchief Enschede. Documentnummer OB000188
Bijlagen
Aanzegging. De algemene gemachtigde voor de wederopbouw Dr. Ir. J.A. Ringers zegt aan de Burgemeester van Enschede aan dat hij over gaat tot onteigening van puin en restanten getroffen door oorlogsgeweld op 22 februari 1944.jpg
Aanzegging. De algemene gemachtigde voor de wederopbouw Dr. Ir. J.A. Ringers zegt aan de Burgemeester van Enschede aan dat hij over gaat tot onteigening van puin en restanten getroffen door oorlogsgeweld op 22 februari 1944.jpg (128.48 KiB) 2146 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Enschede na het Amerikaanse bombardement in 1944

Bericht door Arie »

80 jaar geleden.
Haverstraat 2 Richting Langestraat met Blijdensteinhuis, na bombardement 22.2.1944
Haverstraat 2 Richting Langestraat met Blijdensteinhuis, na bombardement 22.2.1944.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Enschede na het Amerikaanse bombardement in 1944

Bericht door Arie »

Plaats reactie