Oude stadskaarten
Re: Oude stadskaarten
Precies de situatie die ik bedoel, Enschedeinansichten. Die driehoek: Haaksbergerstraat, Beltstraat en .... Zuidmolenstraat! Dat raadsel is opgelost.
Zijn er nog foto's van die situatie? Het magazijn van Franzo op de hoek van de Pijpenstraat en Beltstraat, het Belthoes en .... natuurlijk van die meubelzaak. Ik wil die lage ramen met die malle vensterbanken graag nog eens zien.
Zijn er nog foto's van die situatie? Het magazijn van Franzo op de hoek van de Pijpenstraat en Beltstraat, het Belthoes en .... natuurlijk van die meubelzaak. Ik wil die lage ramen met die malle vensterbanken graag nog eens zien.
Helemaal waar Ostar. dit is een interessante site. Ik had diverse keren een link naar de site gevonden én gebruikt. Hoe vaker je er op zoekt en ermee speelt, hoe beter het gaat.
Maar ook zo'n wandeling met smartphone lijkt me pakkend.
Het tempo van vernieuwingen is niet bij te houden, maar dat wil niet zeggen dat je elke vernieuwing buiten de deur moet houden.
Maar ook zo'n wandeling met smartphone lijkt me pakkend.
Het tempo van vernieuwingen is niet bij te houden, maar dat wil niet zeggen dat je elke vernieuwing buiten de deur moet houden.
- enschedeinansichten
- Member

- Contacteer:
Zoek maar in het fotoarchief van de gemeente, Pijpenstraat en Zuidmolenstraat.Veteraan schreef:Precies de situatie die ik bedoel, Enschedeinansichten. Die driehoek: Haaksbergerstraat, Beltstraat en .... Zuidmolenstraat! Dat raadsel is opgelost.
http://217.114.107.60/atlantispubliek/d ... eldbanken#
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Die etalage's van de meubelzaak De Zuidmolen waren tegenover het Belthoes. Het waren de ramen van de sterk verbouwde Mölnhuuskes. Die huuskes waren zeer oude afdakswoningen. Een kleurenfoto van de restanten van de Zuidmolenstraat heb ik op dit forum eerder als raadplaat gepost. Even zoeken dus dan vind je hem wel.Veteraan schreef:Precies de situatie die ik bedoel, Enschedeinansichten. Die driehoek: Haaksbergerstraat, Beltstraat en .... Zuidmolenstraat! Dat raadsel is opgelost.
Wat sas as dós was kaans.

Uploaded with ImageShack.us
Hier de situatie van die hoek in 1912
De C.F. Klaarstraat was toen Getfertstraat.
En op de driehoek waar later de meubelzaak de zuidmolen zat stonden in 1912 kleine woningtjes
Ja van die hele hoek is niets van overgebleven.
Ik heb deze plattegronden van 1912-1913 van hele de stad
Het zijn allemaal vellen van A0 formaat dus moeilijk te copieren.
Dit is een klein gedeelte van het vel
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Dit is een eye-opener... ik zie het nu helemaal voor me zoals het was. Precies met de kaart, de foto's ... een slaapkamerspeciaalzaak. Tja, als kind dringt dat waarschijnlijk niet door. Meubels zijn meubels, of dat nou bedden zijn of stoelen ; )
Maar de foto's geven me de indruk dat het vorige week was dat ik er liep. Bijna een shock. De steentjes in de straat, veel kapotte tegels in de stoep. Zo helder!
Dank jullie wel!
Maar de foto's geven me de indruk dat het vorige week was dat ik er liep. Bijna een shock. De steentjes in de straat, veel kapotte tegels in de stoep. Zo helder!
Dank jullie wel!
- enschedeinansichten
- Member

- Contacteer:
Mooie kaart. 
-
Robert
Ostar, daarover meer in de komende Sliepsteen!Ostar schreef:Dezelfde prent in heel veel detail:Arie schreef:Deze nog gevonden. Kan denk ik wel in topic oude stadskaarten.
http://www.overijsselinkaart.nl/?sid=sa ... oomin=true
Je zou hier zo een 3d model van kunnen maken en door de straten van Enschede in 1826 wandelen.
Ik vraag me af in hoeverre de details op deze kaart uit de geest van de tekenaar zijn ontsproten en wat echt is?
Ik kan bijna niet wachten!!! Tipje, sluier?Robert schreef:Ostar, daarover meer in de komende Sliepsteen!
- Bijlagen
-
- stadskaart enschede 1890.jpg (64.2 KiB) 16172 keer bekeken
- enschedeinansichten
- Member

- Contacteer:
Volgens mij klopt het jaartal niet, o.a. was toen de spoorlijn naar Ahaus er nog niet.
De Jozefkerk, begin bouw in mei 1893 tot de ingebruikneming op 25 september 1894
Mooi klusje voor Arie om dit eens te controleren.
De Jozefkerk, begin bouw in mei 1893 tot de ingebruikneming op 25 september 1894
Mooi klusje voor Arie om dit eens te controleren.
Laatst gewijzigd door enschedeinansichten op vr apr 06, 2012 12:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Het lijkt meer overeen te komen met deze kaart uit 1907.
- enschedeinansichten
- Member

- Contacteer:
Ja dat lijkt er meer op.
Zoiets verwacht je toch niet van het stadsarchief.
Zoiets verwacht je toch niet van het stadsarchief.
Hierbij een kaart van 1670 waarop Enschede staat afgebeeld. zie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... e_1670.jpg
Interessant zijn de hierop vermelde namen in de omgeving van Enschede, zoals Dryne, Geerdinck zijt, Helminck zijt, Rutbeeke, Broeckheurne, 't Hof Boekholt, Tweckelo, Eppensolder, Holthuisen, Boeckelo enz.
Interessant zijn de hierop vermelde namen in de omgeving van Enschede, zoals Dryne, Geerdinck zijt, Helminck zijt, Rutbeeke, Broeckheurne, 't Hof Boekholt, Tweckelo, Eppensolder, Holthuisen, Boeckelo enz.
Enschede lag vroeger in Transisalanie volgens deze plattegrond uit 1660.
Transisalania was dus vroeger Overijssel. zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Overijssel
Transisalania was dus vroeger Overijssel. zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Overijssel
vreemd om de kaart een kwartslag gedraaid af te beelden...
- enschedeinansichten
- Member

- Contacteer:
Niet oud maar toch.
Bij een dijkdoorbraak in 1825 hield Enschede toch droge voeten volgens deze kaart Overijssel van Maaskamp van 1825.
Da's 'n pak van m'n hart.