Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Gezocht / Wat is dit?

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Arie »

Onderstaande foto van het jaar 1954 is de Hengelosedwarsstraat ook wel 'n Tuk genoemd.De foto is gemaakt richting de Deurningerstraat. Ik kan echter het hoge linkergebouw niet thuisbrengen. Was dit een onderdeel van het melkfabriek?
Bijlagen
Hengelosedwarsstraat Tuk 1954.jpg
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4152
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door GerritHondelink »

dat is de toren van melkion.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Hendrik »

Een graansilo van de Landbouwbank
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Arie »

Hendrik schreef: do nov 22, 2018 4:32 pm Een graansilo van de Landbouwbank
Die graansilo is er dus niet meer. Hierbij nog een luchtfoto van de omgeving Deurningerstraat met landbouwbank en graansilo.
Bijlagen
Deurningerstraat luchtfoto landbouwbank met graansilo.jpg
Deurningerstraat luchtfoto landbouwbank met graansilo.jpg (107.52 KiB) 8006 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Arie »

Ik zag onlangs op internet deze plattegrond van Enschede omstreeks 1570 gemaakt door cartograaf Jacob van Deventer. Ik vraag mij hierbij af wat de omliggende aanduidingen op deze kaart betekenen, zoals Septentris, Oriens, Meridis en Occidens (zo ver ik het kan lezen). Het lijkt mij uitdrukkingen (misschien Latijns?) voor Noorden, Oosten, Zuiden en Westen, maar weet het niet zeker.
Bijlagen
plattegrond Enschede 1570. Eén van de oudste plattegronden van Enschede, gemaakt door cartograaf Jacob van Deventer (1505-1575). De cirkels rond de stad zijn de grachten.jpg
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Veteraan »

Het is inderdaad Noord, Oost, Zuid en West:
SEPTENTRIO
ORIENS
MERIDIES
OCCIDENS
http://www.geog.port.ac.uk/webmap/hants ... tr_cmp.htm
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Arie »

Veteraan schreef: zo dec 16, 2018 11:30 am Het is inderdaad Noord, Oost, Zuid en West:
SEPTENTRIO
ORIENS
MERIDIES
OCCIDENS
http://www.geog.port.ac.uk/webmap/hants ... tr_cmp.htm
Mooi, dan weten we dat dan weer. Bedankt voor deze informatie Veteraan :okay:
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door enschedeinansichten »

Zou dit Enschede zijn ? Vrijzinnig weeshuis 1910.
vrijzinnig weeshuis 1910.JPG
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Arie »

enschedeinansichten schreef: ma dec 17, 2018 10:43 am Zou dit Enschede zijn ? Vrijzinnig weeshuis 1910.vrijzinnig weeshuis 1910.JPG
Ja die foto had ik ook in mijn archief. Het is de Oldenzaalsestraat achterzijde van het Ned. Hervormd weeshuis (bij de Hondekolk).
Bijlagen
Oldenzaalsestraat achterzijde van het Ned. Hervormd weeshuis (bij de Hondekolk).jpg
Oldenzaalsestraat Hervormd Diaconaal Weeshuis, later werd hier de sportzaak Melching van Ulzen gebouwd.jpg
Oldenzaalsestraat Ned. Hervormd Weeshuis..jpg
Oldenzaalsestraat 1905 Ter hoogte van het weeshuis, gezien richting Noorderhagen. De Vlinder.jpg
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Hendrik »

Op de plek van het weeshuis werd "Melching en van Ulzen" gebouwd, nu Pico damesmode.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Arie »

Hendrik schreef: ma dec 17, 2018 3:14 pm Op de plek van het weeshuis werd "Melching en van Ulzen" gebouwd, nu Pico damesmode.
Dat klopt Hendrik.
Bijlagen
Ded Heurne 51 Pico Woman.jpg
Oldenzaalsestraat 51 winkels, met o.a. Melching en Van Ulzen, fotospeciaalzaak Heupers 1967.jpg
Oldenzaalsestraat jaren 70 Winkels Melching en Van Ulzen en 't Oosters Paradijs (vml. pand Platvoet).jpg
Oldenzaalsestraat (nu de Heurne). Melching van Ulzen.jpg
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4152
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door GerritHondelink »

Arie schreef: ma dec 17, 2018 11:15 am
enschedeinansichten schreef: ma dec 17, 2018 10:43 am Zou dit Enschede zijn ? Vrijzinnig weeshuis 1910.vrijzinnig weeshuis 1910.JPG
Ja die foto had ik ook in mijn archief. Het is de Oldenzaalsestraat achterzijde van het Ned. Hervormd weeshuis (bij de Hondekolk).
Onderstaande is afkomstig van FB

Hervormd diaconaal WEESHUIS de Heurne
Dit Pinksterweekeinde willen we diegene die dit verhaal eens gemist heeft, deze als herhaling onder de aandacht brengen. We hebben van dit pand op meerdere kiekjes eens een stukje kunnen aanschouwen. Een pand die bij meerdere onder ons een soort van nieuwsgierigheid wekte. Met een aantal kinderen boven uit het raam en beneden bij de ingang van het pand, staan we hier voor het oude weeshuis van Enschede aan de toenmalige Oldenzaalschestraat, nu De Heurne, op de plek waar sportzaak InterSport eens was gevestigd.
Op deze plek kunnen we ver terug in de tijd. Het toenmalige pand van rond de eindjaren 1700 heeft een lange geschiedenis te vertellen, heeft bij de grote stadbrand van 1862 het onderspit moeten delven, maar is nadien weer herbouwd. Maar ik wil het gaarne 'kort' houden, wat moeilijk is, en datgene belichten, wat er in en om dit pand zich een beetje heeft afgespeeld. Dit om jou een beeld te kunnen geven over het wel en wee van het pand en de bewoners cq bewonertjes, die hier als wees dit pand hebben bewoond om er een nieuwe toekomst op te bouwen.
De eerste keer dat dit pand een tijdelijke dienst deed om weeskinderen op te vangen moeten we terug naar begin 1800. Jacob Hendrik Floh was predikant van Enschede in de periode 1782-1829, en kocht dit pand met het geld van de Verenigde doopsgezinde gemeente te Amsterdam. Dat geld zal niet voor niets zijn geweest, want niet veel later werden vanuit de overvolle weeshuizen uit Amsterdam de eerste 'gastjes' verwelkomt in Enschede en waar mogelijk in de textiel te werk gesteld. In het begin werden ze opgevangen in dit pand aan de Oldenzaalschestraat, maar deze opvang duurde maar een paar jaren. Het pand als weeshuis hield het in die periode niet lang stand, de nog aanwezige kinderen werden ondergebracht bij particulieren. Floh kocht het huis later voor zichzelf op, woonde er met zijn gezin, en overleed er op 72 jarige leeftijd in 1830. Het huis werd later, na het overlijden van zijn vrouw en een zoon, die jong overleden is, geveild door een andere zoon, die zich als fabrikant in Veere had gevestigd.
Met een tussentijdse verkoop in 1839 aan particulieren kwam het pand nadien in 1846 nogmaals onder de veilinghamer. Door mislukte aardappel en roggeoogsten rond deze periode liep de werkloosheid op in de textiel, en dat leidde tot lage huizenprijzen binnen Enschede en omgeving. Zo was het mogelijk dat een aantal diacenen van de Hervormde Gemeente dit pand voor de helft van de waarde van 1839 konden kopen. Zij werden voor een luttele prijs van 2250 gulden de nieuwe eigenaars van dit pand. De namen van de diakenen waren o.a. de Jan Frederik Scholten, Wijnandus Roessingh, Marten Schophaus en Peter Jennes. Zij hebben het huis gekocht om te voldoen aan de wens die op hun vergadering zo dikwijls geuit werd, namelijk:
"Het daarstellen van een Inrichting door de Kerkeraad, om daarin wezen onze gemeente, die meestal in de buitengemeentes besteed worden, op te nemen, teneinde niet alleen voor de christelijke opleiding van deze ongelukkigen, die bij voorkeur voorwerp moeten zijn van christelijke weldadidigheid, beter te kunnen zorgen."
En zo klonk hier aan de Oldenzaalschestraat op 1 oktober 1846 het startsein met de oprichting van een Hervormd Diaconaal Weeshuis binnen Enschede, dat zich staande hield tot 1923. Begin jaren 1960 werd dit pand in opdracht van toenmalige eigenaar Melching van Ulzen afgebroken, om plaats te maken voor de bouw van een nieuwe sportzaak.
Dit was ongeveer het verhaal van het ontstaan van het weeshuis binnen Enschede. Ik zie al dat ik hier buiten proporties aan het typen ben, als je het goed vindt, gaan we morgenvroeg verder met een vervolgverhaal, over het wel en wee van de weeskinderen in de genoemde periode binnen het weeshuis, ik hoop dat je dit interessant vond, dan zien we elkaar morgen weer, bedankt voor je tijd en een fijne pinksterdag ....
Het pand bood (vanaf ?) tot 1940 ook nog onderdak aan de Belastingdienst voordat die het kantoor aan de Hengelosestraat in gebruik nam waar men tegenwoordig nog zit
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door enschedeinansichten »

Hendrik, kun je iets zeggen over "vrijzinnig " achter op het kaartje staat "vrijzinnig weeshuis Enschede 1910"
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door enschedeinansichten »

Arie, heb je die digitaal of als foto ?
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door enschedeinansichten »

Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Arie »

enschedeinansichten schreef: ma dec 17, 2018 5:21 pm Arie, heb je die digitaal of als foto ?
Die afbeelding heb ik alleen maar digitaal. zie ook: http://stefenfen.nl/vrogger.htm
JohanH
Member
Member
Berichten: 6
Lid geworden op: di jan 30, 2018 6:35 pm

Enschede de Ruiterstraat (de Ruyterlaan)

Bericht door JohanH »

Goedemiddag,
Mijn laatste aanwinst vanuit Frankrijk.
Ik heb toch even moeten kijken waar deze foto is genomen.
Volgens mij vanaf de plaats waar nu de Prinsesse tunnel ligt richting de stad.
Rechts van het midden staat de villa van B.W. Blijdenstein jr. (de Groote Schuur) en links de villa van?? voormalig kantoor van Vastgoed Zadelhoff.
Het eerste pand uiterst rechts is mij onbekend, staat op de plaats waar later Ziekenzorg is gebouwd.
Mocht ik het fout hebben dan hoor ik het gaarne.
Aanvullingen zijn van harte welkom.
groet, Joop
CCI24122018_2.jpg
CCI24122018_4.jpg
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Enschede de Ruiterstraat (de Ruyterlaan)

Bericht door enschedeinansichten »

Villa links Bankier Roelvink later dokter Du Pont en nog later Slavenburgsebank. De Ruyterlaan 2.
24 1 1938 .jpg
24 1 1938 .jpg (30.39 KiB) 7777 keer bekeken
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
LeonB
Member
Member
Berichten: 190
Lid geworden op: do dec 27, 2018 5:27 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door LeonB »

De fraaie villa in de bovenste foto aan de Parkweg 28 werd bewoond door Aleida Engelberta Ter Kuile-Jannink, weduwe van Engbert ter Kuile Pietersz. (1856-1902).
Hij was fabrikant bij de firma Ter Kuile Cromhoff, waarvan de fabriek op het huidige busstation stond.
De woning stond op een stuk grond van zo'n 2 hectare (zie kaartje), dus toen men dit opkocht had men voldoende ruimte voor een ziekenhuis.
Het gebouwtje dat op de ansichtkaart helemaal rechts vooraan verscholen achter de bomen staat was waarschijnlijk het koetshuis dat bij de villa hoorde.
Op een kadastrale kaart in het stadarchief heeft het namelijk geen huisnummer.

Overige villa's op de ansichtkaart: linksachter van J.M. Menko uit 1907 en rechtsachter van H. Weijl uit 1909.
LeonB
Member
Member
Berichten: 190
Lid geworden op: do dec 27, 2018 5:27 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door LeonB »

Nu met kaartje...
Plaats reactie