Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Gemeentelijke monumentenlijst

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Gemeentelijke monumentenlijst

Bericht door Veteraan »

Het was een plagerij, geen commentaar. Maar het viel op doordat ik het gevoel kreeg dubbel te zien. :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gemeentelijke monumentenlijst

Bericht door Arie »

Veteraan schreef: do nov 08, 2018 8:34 pm Het was een plagerij, geen commentaar. Maar het viel op doordat ik het gevoel kreeg dubbel te zien. :lol: :lol:
Ik begrijp het en heb nog even getwijfeld of ik het wel zou plaatsen. Ik heb ook maar een eenvoudige pocketcamera met geringe inzoommogelijkheid. Ik kon ook niet over het hek klimmen want er zit een soort gracht tussen. Misschien kan iemand met een betere camera het bordje nog eens een keer fotograferen?
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gemeentelijke monumentenlijst

Bericht door Arie »

Op nr. 13 van de lijst mounumentenbordjes van de SHSEL staat de weverijmuur Jannink aan de Haaksbergerstraat. Ik ben daar geweest en ik heb op die muur geen monumentenbordje kunnen vinden.
Zoals ik al eerder in deze topic in mijn bericht van 8-11-2017 heb vermeld is het restant van de muur van de voormalige weverij van de firma Gerhard Jannink & Zonen aan de Haaksbergerstraat 149 een gemeentelijk monument. zie: viewtopic.php?f=9&t=223&p=168805&hilit= ... nt#p168805
Bijlagen
Haaksbergerstraat Jannink muur gemeentelijk monument (2).JPG
Haaksbergerstraat muur Jannink nu auto Fischer 2005.JPG
Haaksbergerstraat muur Jannink bij avond.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gemeentelijke monumentenlijst

Bericht door Arie »

Monumentenbord nr. 6 van de lijst. Het pand van de voormalige Twentsche Bank waarvan bankier B.W. Blijdenstein de oprichter was.
Het gebouw is nu een rijksmonument. Zie meer informatie hierover mijn bericht van 29-5-2018 op: viewtopic.php?f=9&t=223&p=172018&hilit= ... nt#p172018
Bijlagen
Hoedemakerplein 1 gebouw Twentsche Bank  monumentenbord nr. 6.JPG
Hoedemakerplein 1 gebouw Twentsche Bank nu kantoor Snelder Zijlstra.JPG
Hoedemakerplein gemeentewapen en familiewapen Blijdenstein voormalig kantoor Twentsche Bank.JPG
Hoedemakerplein gebouw Twentsche Bank.jpg
Hoedemakerplein gebouw Twentsche Bank.jpg (134.25 KiB) 7615 keer bekeken
Hoedemakerplein Twentsche Bank.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gemeentelijke monumentenlijst

Bericht door Arie »

Monumentenbord nr. 6 van de lijst. De stadsvilla Ter Kuile aan de Piet Heinstraat 1 hoek M.H. Tromplaan waarin vroeger ook de ESV (Enschedese School Vereniging) heeft gezeten.
Dit pand is nu een rijksmonument Zie meer hierover mijn bericht van 23-2-2018 op: viewtopic.php?f=9&t=223&p=170627&hilit= ... nt#p170627
Bijlagen
Piet Heinstraat 1 hoek M.H. Tromplaan Stadsvilla Ter Kuile later gebouw ESV monumentenbord nr. 8.JPG
Piet Heinstraat 1 hoek M.H. Tromplaan Stadsvilla Ter Kuile later gebouw ESV.JPG
M.H. Tromplaan hoek Piet Heinstraat vroeger gebouw ESV.JPG
Hoedemakerplein hoek Piet Heinstraat rechts stadsvilla Ter Kuile later gebouw ESV (2).jpg
Hoedemakerplein hoek Piet Heinstraat rechts stadsvilla Ter Kuile later gebouw ESV.JPG
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Gemeentelijke monumentenlijst

Bericht door Hendrik »

Huizen,..... zo groot dat er een school in gevestigd kon worden. Wel mooi dat het bewaard is gebleven.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gemeentelijke monumentenlijst

Bericht door Arie »

Hendrik schreef: zo nov 11, 2018 9:55 pm Huizen,..... zo groot dat er een school in gevestigd kon worden. Wel mooi dat het bewaard is gebleven.
En dan nog te bedenken dat men in 1976 een tunnel wilde graven vanuit dit ESV schoolgebouw naar het het andere monument aan de Piet Heinstraat de AMRO bank.
Bijlagen
Piet Heinstraat tunnel van ESV gebouw naar AMRO bank krantenbericht Volkskrant 9-12-1976.jpg
Piet Heinstraat tunnel van ESV gebouw naar AMRO bank krantenbericht Volkskrant 9-12-1976.jpg (130.35 KiB) 7573 keer bekeken
Piet Heinstraat tunnel van ESV gebouw naar AMRO bank.jpg
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Gemeentelijke monumentenlijst

Bericht door Veteraan »

Ze zitten ook overal...
Bijlagen
Zware jongens.JPG
Zware jongens.JPG (67.58 KiB) 7570 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gemeentelijke monumentenlijst

Bericht door Arie »

Monumentenbord nr. 9 van de lijst. Het herenhuis aan de M.H. Tromplaan 9 ook wel villa Rozendaal genoemd en is nu vestiging van de Staalbankiers. Dit pand is een rijksmonument. Zie meer hierover mijn bericht van 22-3-2018 in deze topic op: viewtopic.php?f=9&t=223&p=171209&hilit= ... nt#p171209
Bijlagen
M.H. Tromplaan 9 Staalbankers monumentenbord nr. 9.JPG
M.H. Tromplaan 9 Staalbankers (3).JPG
M.H. Tromplaan 9 Staalbankers (2).JPG
M.H. Tromplaan 9 Staalbankers.JPG
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gemeentelijke monumentenlijst

Bericht door Arie »

Monumentenbord nr. 12 van de lijst. Ripperdastraat 8 villa Ledeboer ook wel villa Stadsweide genoemd.
Dit pand is een rijksmonument en is nu een onderkomen voor de geestelijke zorginstelling Tactus Verslavingszorg.
zie meer hierover mijn bericht van 11-7-2018 in deze topic op: viewtopic.php?f=9&t=223&p=172590&hilit= ... nt#p172590
De tekst op het monumentenbordje is moeilijk leesbaar, maar ligt dit keer niet aan mijn camera :)
Bijlagen
Ripperdastraat 8 Villa Ledeboer monumentenbord nr. 12.JPG
Ripperdastraat 8 Villa Ledeboer.JPG
Ripperdastraat 8 Dagcentrum voor Alcohol en Drugs.JPG
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gemeentelijke monumentenlijst

Bericht door Arie »

Monumentenbord nr. 15 van de lijst. Huis Sonnevanvk aan het Ariensplein 2 vroeger De Ruyterplein. Vroeger wast dit pand de ambtswoning van de burgemeester en ontving daar in de maand november toen nog Sinterklaas met zijn Pieten.
In dit pand zit nu het advocatenkantoor Van der Hel en het pand is een rijksmonument. Zie meer foto's en een beschrijving van Sonnevanck mijn bericht van 18-11-2017 in deze topic op: viewtopic.php?f=9&t=223&p=168987&hilit= ... nt#p168987
zie ook foto op: http://www.enschedeinansichten.nl/colle ... ts_id=1770
Bijlagen
Ariensplein 2 Huize Sonnevanck vroeger ambtswoning burgemeester monumentenbord nr. 15.JPG
Ariensplein 2 Huis Sonnevanck vroeger burgemeestershuis.JPG
De Ruyterplein ambtswoning burgemeester Ariens monument.jpg
De Ruyterplein Ambtswoning burgemeester met Sinterklaas krantenfoto Provinciale Overijselsche en Zwolsche Courant 29-11-1932.jpg
De Ruyterplein Ambtswoning burgemeester met Sinterklaas krantenfoto Provinciale Overijselsche en Zwolsche Courant 29-11-1932.jpg (71.05 KiB) 7522 keer bekeken
De Ruyterplein later Ariensplein Sint en Piet bij de ambtswoning van de burgemeester, huize Sonnevanck 1932.jpg
De Ruyterplein later Ariensplein Sint en Piet bij de ambtswoning van de burgemeester, huize Sonnevanck 1932.jpg (95.31 KiB) 7522 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gemeentelijke monumentenlijst

Bericht door Arie »

Monumentenbord nr. 16 van de lijst. De Synagoge aan de Prinsestraat 14-18.
Dit gebouw is een rijksmonument en zeer de moeite waard om er eens een rondleiding te maken.
Zie voor een beschrijving mijn bericht van 15-7-2018 in deze topic op: viewtopic.php?f=9&t=223&p=172622&hilit= ... nt#p172622
Ik ben er 2x voor een rondleiding geweest. De eerste keer was in 2012, zie hiervoor de foto's in mijn bericht van 22-11-2012 in topic Kerken enz. op: viewtopic.php?f=9&t=1622&p=119018&hilit ... at#p119018
De 2e keer was dit jaar tijdens de open monumentendag, zie foto's hiervan bij mijn bericht van 9-9-2018 in deze topic op: viewtopic.php?f=9&t=223&p=173435&hilit= ... ag#p173435
Bijlagen
Prinsestraat 14-18 Synagoge Monumentenbord nr. 16.JPG
Prinsestraat 14-18 Synagoge.JPG
Prinsestraat 14-16 rondleiding Synagoge 18-11-2012 7.tempelwachters in de hal.JPG
Prinsestraat synagoge interieur koepel.jpg
Prinsestraat synagoge klok.jpg
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Gemeentelijke monumentenlijst

Bericht door hans »

mogen daar alleen terreinwagens parkeren ?
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gemeentelijke monumentenlijst

Bericht door Arie »

hans schreef: do nov 15, 2018 1:31 pm mogen daar alleen terreinwagens parkeren ?
Ik denk dat die betonnen obstakels voor de beveiliging van de synagoge is geweest. Er heeft ook een tijdlang een poliktiepost voor de synagoge gestaan. zie ook: https://www.tubantia.nl/enschede/politi ... ~aaf41103/
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gemeentelijke monumentenlijst

Bericht door Arie »

Monumentenbord nr. 17 van de lijst. School De Stadsweide, ook wel Prinseschool genoemd, aan de Prinsestraat 10. Deze school is een rijksmonument. Zie voor een beschrijving van dit monument alsmede foto's mijn bericht van 14-7-2018 in deze topic op: viewtopic.php?f=9&t=223&p=172615&hilit= ... nt#p172615
Bijlagen
Prinsestraat 10 Prinseschool monumentenbord nr. 17.JPG
Prinsestraat Prinseschool (2).JPG
Prinsestraat Prinseschool schoolplein.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gemeentelijke monumentenlijst

Bericht door Arie »

Monumentenbord nr. 18 van de lijst. De dokterswoning aan de Kortenaerstraat 3.
Dit pand is een rijksmonument. Zie voor een beschrijving hiervan en meer foto's mijn bericht van 1-6-2018 in deze topic op: viewtopic.php?f=9&t=223&p=172058&hilit= ... +3#p172058
Bijlagen
Kortenaerstraat 3 Dokterswoning monumentenbord nr. 18.JPG
Kortenaerstraat 3 Dokterswoning.JPG
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gemeentelijke monumentenlijst

Bericht door Arie »

Monumentenbord nr. 19 van de lijst. De Villa Ledeboer aan de Kortenaerstraat 71.

Aan de Kortenaerstraat staat een imposant vrijstaand herenhuis, dat in 1921 werd gebouwd in opdracht van Karel Willem Ledeboer naar een ontwerp van de bekende Enschedese architect Arend Beltman. Het huis is gebouwd in de historiserende “Um-1800” stijl.

De Um-1800 beweging ontstond aan het begin van de 20e eeuw, als een tegenreactie op de rationele bouwkunst van de Amsterdamse School. De beweging inspireerde zijn vormentaal op klassieke stijlen, zoals de Lodewijk XVI-stijl en het neoclassicisme. Vanwege het opnieuw toepassen van deze vroegere stijlen wordt de Um-1800 stijl ook wel “nieuw historiserende stijl” genoemd. De villa aan de Kortenaerstraat is een eigentijdse variant van een 18e-eeuws Engels "Georgian" landhuis. Deze invloed is te verklaren door de sterke band die de Twentse fabrikanten voelden met Engeland, een direct gevolg van de vele zakenreizen die werden ondernomen naar de Engelse textielsteden.

De monumentale villa van twee bouwlagen is opgetrokken in bruine baksteen onder een afgeknot schilddak dat is belegd met rode Hollandse pannen. De symmetrische voorgevel heeft twee brede zijrisalieten, dit zijn geveldelen die naar voren zijn geplaatst. De fraaie entreepartij is voorzien van een rondboog luifel met daaronder een halve koepel, die wordt gesteund door consoles op halfzuilen. De ritmisch geplaatste kruisvensters hebben een roedenverdeling. De dakrand is voorzien van een gootlijst gesteund door kolossen. Centraal in de linkergevel bevindt zich een dubbele deur, links daarvan is een driezijdige erker over twee bouwlagen geplaatst. Tegen de rechtergevel is een verdiepingloze uitbouw geplaatst, met daarin een entree met dubbele deur. Dit was van oorsprong het koetshuis of de garage met dienstingang. Centraal in de achtergevel bevindt zich een achteringang. Op het dak staan drie grote karakteristieke Engelse schoorstenen en aan de achterzijde bevinden zich drie dakkapellen met frontons.

Van het interieur zijn grote delen bewaard gebleven. Zo zijn de oorspronkelijk hal en het trappenhuis intact, evenals de kroonlijsten en versierde wanden van de erker. In de keuken is een deel van de oorspronkelijke vitrinekasten en de tegelvloeren nog aanwezig. Ook zijn in verschillende kamers nog de originele schouwen te bewonderen. Tegen de achtergevel is een nieuw bouwvolume geplaatst door een architectenbureau dat er gehuisvest was. Tegenwoordig is het pand onderdeel van Saxion. bron: http://www.architectuurgidsenschede.nl/ ... 39/?char=V

Nu zit in dit pand het notariskantoor Huiskes en het pand is een rijksmonument. Zie meer hierover mijn bericht van 21-11-2016 in deze topic op: viewtopic.php?f=9&t=223&p=164272&hilit= ... er#p164272
Bijlagen
Kortenaerstraat 71 Villa Ledeboer monumentenbord nr. 19.JPG
Kortenaerstraat 71 villa Ledeboer schelp boven deur.JPG
Kortenaerstraat 71 Villa Ledeboer ingang.JPG
Kortenaerstraat 71 Villa Ledeboer.JPG
Kortenaerstraat villa Ledeboer.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gemeentelijke monumentenlijst

Bericht door Arie »

Monumentenbord nr. 21 van de lijst. Het pand Boddenkampsingel 40 de villa De Wigwam van fabrikant G.J. van Heek jr. waarin jarenlang een muziekschool en nu Luzac college.

Beschrijving van De Wigwam
Inleiding het herenhuis de Wigwam in Um 1800-stijl is in 1928 gebouwd naar een ontwerp van de architect Karel Muller voor H. van Heek. Het pand dat thans in gebruik is als muziekschool staat aan de Boddenkampsingel tegenover het G.J. van Heekpark. Omschrijving Herenhuis vanuit rechthoekige grondslag opgetrokken in bruine baksteen over twee bouwlagen onder afgeknot schilddak met zwarte Hollandse pannen gedekt. Het pand staat op een natuurstenen plint en heeft rondom een kroonlijst. De voorgevel (N), met blokpilasters op de hoeken, telt 7 vensterassen. De centrale as risaleert enigszins en is geheel uitgevoerd in natuursteen. Op de begane grond bevindt zich hier de entree met stoep. Op de verdieping een balkon, gedragen door rijkbewerkte consoles, met smeedijzeren balkonhek, voor een dubbele achtruits glasdeur met rondboog bovenlicht met radiale roedenverdeling. De balkondeuren zijn extra omlijst door een rijkere bewerking van de natuursteen. In de overige vensterassen op de begane grond vertienruits schuifvensters en op de verdieping twaalfruits schuifvensters. Boven de even vensterassen een dakkapel met zesruits draaivensters onder een segmentboog fronton. In de linkerzijgevel (O) een centrale risaliet over één derde van de breedte en hoekpilasters. Centraal in het risaliet de dienstingang (thans hoofdingang van de muziekschool) onder een getuide luifel. Erboven drie zesruits schuifvensters. De ingang en het middelste venster zijn gevat in een natuurstenen lijst. Op de verdieping drie achtruits vensters. Aan weerszijden van het risaliet op de begane grond een vijftienruits schuifvenster en op de verdieping een twaalfruits venster. Centraal boven het risaliet een dakkapel. In de achtergevel ligt de middenas vanaf de verdieping terug waardoor het effect van twee hoekrisalieten ontstaat, mede door de samengestelde kapvorm. Geheel rechts een aanbouw. Links een bordes met twee dubbele tuindeuren. Op de verdieping vierruits vensters. In de steekkappen van de "risalieten" dakkapellen. Van het interieur zijn indeling en architectonische detaillering op de begane grond oorspronkelijk, waaronder een tochtportaal, hal met marmeren vloer en kast met kluis, een trap met rijkbewerkte balustrade en glas-in-lood vensters. Vanwege de huidige functie zijn op de verdieping reversibele geluidsisolerende voorzieningen getroffen. Waardering Herenhuis de Wigwam van cultuur-, architectuurhistorisch en stedebouwkundig belang - als voorbeeld van een rijk uitgevoerde stadshuis van de textielfamilie Van Heek - vanwege de kwaliteit van het architectonisch ontwerp en de bouwstijl - vanwege de sterk beeldbepalende ligging aan de singel tegenover het G.J. van Heekpark - vanwege de gaafheid van zowel in- als exterieur (bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed).
Rijksmonument nummer: 510635. bron: http://rijksmonumenten.nl/monument/5106 ... /enschede/

zie ook foto's bij mijn bericht van 1-1-2018 op: viewtopic.php?f=9&t=223&p=169676&hilit= ... el#p169676
Bijlagen
Boddenkamsingel 40  Fabrikantenvilla G.J van Heek monumentenbord nr. 21.jpg
Boddenkampsingel 40 Luzac college (4).JPG
Boddenkampsingel Luzac College (voormalig Muziekschool).JPG
Boddenkampsingel vroeger woonhuis fabrikant G.J. van Heek Jr, later muziekschool, nu Luzac college 2015.jpg
Boddenkampsingel 1965 vroeger woonhuis fabrikant G.J. van Heek Jr, later muziekschool, nu Luzac college.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gemeentelijke monumentenlijst

Bericht door Arie »

Monumentenbord nr. 22 van de lijst. De villa Schuttersveld aan de Hengelosestraat 113. Deze villa Schuttersveld met de omliggende tuinen zijn een rijksmonument. Zie voor een beschrijving en foto's van de villa Schuttersveld mijn bericht van 30-7-2018 in deze topic op: viewtopic.php?f=9&t=223&p=172802&hilit= ... nt#p172802
Bijlagen
Hengelosestraat 113 villa Schuttersveld monumentenbord nr. 22.JPG
Hengelosestraat 113 informatiebord Schuttersveld.JPG
hengelosestraat 113 gevelsteen villa schuttersveld gelegd door Adolf de Maere.jpg
Charles de Maere met fabriek Schuttersveld.jpg
Hengelosestraat huize Schuttersveld tekening.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gemeentelijke monumentenlijst

Bericht door Arie »

Monumentenbord nr. 23 van de lijst. Het voormalig Gemeentehuis van Lonneker aan de Hengelosestraat 52-54. Dit pand is een gemeentelijk monument. Zie voor een beschrijving hiervan mijn bericht van 20-7-2018 op: viewtopic.php?f=9&t=223&p=172686&hilit= ... er#p172686
Bijlagen
Hengelosestraat 52-54 vm Gemeentehuis Lonneker monumentenbord nr. 23.JPG
Hengelosestraat 52-54 gemeentewapen Lonneker in voormalig gemeentehuis Lonneker.jpg
Hengelosestraat 52-54 vm Gemeentehuis Lonneker.JPG
Hengelosestraat 52-54 vm Gemeentehuis Lonneker (2).JPG
Hengelosestraat 52-54 gemeentehuis Lonneker 1910.jpg
Plaats reactie