Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Boeken over Enschede

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Boeken over Enschede

Bericht door Arie »

Historische naslagwerk Enschede gaat in de herkansing
7 oktober 2013

ENSCHEDE - Het boek over de historie van de stad komt er wellicht toch. Met geld van particulieren, via crowdfunding. De Stichting Historische Sociëteit Enschede Lonneker (SHSEL) gaat een poging wagen.
bron: http://www.tubantia.nl/regio/enschede/h ... -1.4040707
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Boeken over Enschede

Bericht door Arie »

Nieuwe boeken historie enschede
29 november 2013

De Historische Societeit Enschede-Lonneker heeft de plannen voor een eigen wetenschappelijk boek over de historie van Enschede in de ijskast gezet. De reden: twee schrijvers komen in 2014 met een eigen publicatie.
zie verder: http://www.tubantia.nl/regio/enschede/n ... -1.4119432
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Boeken over Enschede

Bericht door Arie »

Fotoboek werpt prachtige blik op restauratie van de St. Josephkerk


23 december 2013


ENSCHEDE - Het is een prachtig boek en dat is het. 'Levend Monument' blikt in woord, maar vooral in beeld terug op de lange restauratieperiode van de St. Josephkerk aan de Oldenzaalsestraat.
zie verder: http://www.tubantia.nl/regio/enschede/f ... -1.4151014
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Boeken over Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Boeken over Enschede

Bericht door hans »

in het reisverhaal van van lennep en van hogendorp wordt ook kort gewag gemaakt van een bezoek aan enschede.
men krijgt echter een niet zo een positieve indruk van de nijvere textielstad in wording.
met name van herberg de klomp alwaar men verbleef.
http://www.dbnl.org/tekst/lenn006mekl01 ... 1_0017.php
Laatst gewijzigd door hans op wo okt 22, 2014 11:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Boeken over Enschede

Bericht door Arie »

De strijd van een verzetsman in en tegen Enschede

30 april 2014

ENSCHEDE - Verzetsman Dirk van der Meer vocht in de oorlog tegen de Duitsers, erna tegen de Enschedese bureaucraten.​ Zijn strijd is te boek gesteld door oud-stadsarchivaris Ties Wiegman. Vrijdag 2 mei ligt 'De strijd van verzetsman Dirk van der Meer' in de boekwinkel.
zie verder: http://www.tubantia.nl/regio/enschede/d ... -1.4339681

Bijlagen
De strijd van verzetsman Dirk van der Meer.jpg
De strijd van verzetsman Dirk van der Meer.jpg (188.26 KiB) 18278 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Boeken over Enschede

Bericht door Arie »

Geschiedenis Enschede in vijftig verhalen

22 oktober 2014

ENSCHEDE - Stadsgeschiedenis is een in toenemende mate populaire tak in de professionele vaderlandse geschiedschrijving. Veel grote steden in Nederland hebben er al een en in Overijssel beschikken Zwolle en Deventer al enkele jaren over een wetenschappelijk verantwoorde geschiedschrijving van de stad.

Volgende week vrijdag treedt Enschede toe tot dit lijstje steden. Dan verschijnt Geschiedenis van Enschede. Stad van stoom en strijd. Het boek is van de hand van dr. Wim H. Nijhof
zie verder: http://www.tubantia.nl/regio/enschede/g ... -1.4590112
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Boeken over Enschede

Bericht door Veteraan »

Beste mensen, er zijn boeken die ik wil verkopen. Heeft iemand belangstelling?

Ach lieve tijd Duizend jaar Twente nr. 5
Ach lieve tijd Duizend jaar Twente nr. 8
Ach lieve tijd Duizend jaar Twente nr. 9
Ach lieve tijd Duizend jaar Twente nr.10
Ach lieve tijd Duizend jaar Twente nr.11
Ach lieve tijd Duizend jaar Twente nr.12
Ach lieve tijd Duizend jaar Twente nr.13
Ach lieve tijd Duizend jaar Twente nr.14
Ach lieve tijd Duizend jaar Twente nr.15
Een glimp van het verleden, Homme Krol 1971
En zo kleait wiej verdan …
Enschede in kleur 1914 - 1958
Enschede in oude ansichten door D. Taat, 2e, verbeterde, druk
Enschede zoals het was, alle delen in verzamelband
Enschede zoals het was, nummer 16
Folkloristische omzwervingen door Twente, Salland en de Gelderse Achterhoek
Het Twekkelerveld en omgeving in de 19e en 20e eeuw deel 1
Hutten Kloas Jhr. F.W. van Coeverden
Jaarboek Twente 1962
Jaarboek Twente 1966
Jaarboek Twente 1972
Jaarboek Twente 1974
Jaarboek Twente 1978
Kuieren, 80 wandelingen in Oost Nederland, Harry Wonink luchtfoto Enschede 1951
Oud Enschede T. Wiegman
Oud Enschede vanuit de lucht, A.M. Roding
Oud-Enschede in 175 foto's
Schering en inslag : Twents-Achterhoekse textiel in 546 foto's
Silhouetten en portretten. Twentse mensen uit recent en ver verleden
Stadserf in een oogopslag, Wim Hesselink
Stadverbranden, Joh. Buursink
Stichting "De Overijsselse Molen" 1953 - 2003
Toen en nu vliegend boven Enschede, Dick Taat
Twente toen en nu. 1 Langs weg en vaart

Verder een flinke partij van 'n Sliepsteen,

......en nog een paar die nog niet op de lijst staan.
Bijlagen
n'Sliepsteen.jpg
n'Sliepsteen.jpg (29.16 KiB) 17496 keer bekeken
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Boeken over Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

Vandaag een mooi boekje gekocht, "Enschede van voorheen en thans'.

Een beschrijving van Enschede en de de inwoners van 1845 tot 1924.

Zeer interessant. De rode stippellijn is de beschreven route.
Enschede kaart 1930 LR klein.jpg
Enschede kaart 1930 LR klein.jpg (276.2 KiB) 15879 keer bekeken
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Boeken over Enschede

Bericht door Arie »

Archivaris Ties Wiegman (85) uit Enschede overleden

Gepubliceerd op: 19/10/2016

VIDEO Archivaris Ties Wiegman (85) uit Enschede overleden, zie op: http://www.tvenschedefm.nl/video-archiv ... tem?833618

Ties Wiegman (85) is overleden. Hij schreef het standaardwerk Enschede 1940-1945. En nog veel meer.

Enschede is schatplichtig aan Ties Wiegman. Hij heeft meer dan twintig (kijk-)boeken op zijn naam staan met in de hoofdrol Enschede of Enschedeërs. Boven aan zijn publicatielijst staat Enschede 1940-1945. Het standaardwerk over Enschede in de oorlog. Zijn bijdragen aan 'n Sliepsteen, het blad van de Historische Sociëteit Enschede-Lonneker, zijn niet te tellen. Wie wat over Enschede wilde weten, kwam bij hem.

Geschiedenis
Aan zijn persoon was een leven tussen boeken en documenten af te zien. Ties Wiegman was een erudiet man met een passie voor geschiedenis. Onvermoed voor de jonge Wiegman die na zijn schooltijd in 1948 als graveur bij Menko begon en via een omweg in het archief terechtkwam om de eerste archivaris van onze stad te worden.

In 1952 nam hij ontslag bij Menko. Hij begon in zijn ouderlijk huis aan de Kneedweg een leesbibliotheek, annex boek- en postzegelhandel. Met de postzegelhandel verhuisde hij in 1956 naar de Lipperkerkstraat.

Ridder in de Orde van Oranje-Nassau
Uit de postzegels haalde hij geen voldoening, zoals hij het formuleerde, en in 1965 begon hij bij de gemeente als beheerder van het tekeningenarchief. In 1969 verhuisde het gezin naar Zeist. In 1972 keerde hij terug naar zijn oude werkgever in Enschede: de gemeente. In 1991 ging Wiegman met vervroegd pensioen. Hij vertrok als Ridder in de Orde van Oranje-Nassau, met achterlating van een stadsarchief om u tegen te zeggen.

Zijn liefde voor geschiedenis komt naar voren in een interview met RTV Oost. Wiegman vertelt over de opkomst en de ondergang van de tram in Enschede. Bekijk de beelden hierboven.

Zijn laatste grote werk is De strijd van verzetsman Dirk van der Meer. Hij schreef het in 2014. Van der Meer is een verzetsheld die nimmer erkenning kreeg in Enschede. Wiegman bood in het boek een bijzondere kijk op een drama dat zich voltrok tijdens de bevrijding van Enschede in april 1945.

Ambachtsschool
Wiegman heeft ook letterlijk een bijdrage geleverd aan een stukje geschiedenis. Hij hielp zijn tekenleraar Bram Middelhoek met de muurschildering van Wie wil, zal slagen in de Ambachtsschool. Wiegman ging er naar school in 1944. "Kennelijk kon ik goed tekenen", reageerde hij nuchter. Middelhoek was de eerste directeur van de AKI.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/video-archiv ... tem?833618
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Boeken over Enschede

Bericht door hans »

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Boeken over Enschede

Bericht door Arie »

Weemoed in nieuw boek met 1.300 foto's over Vliegbasis Twenthe

Gepubliceerd op: 09/05/2017

Weemoed in nieuw boek met 1.300 foto's over Vliegbasis Twenthe
De weemoed druipt af van het boek: 540 pagina's met meer dan 1.300 foto's over de geschiedenis van vliegbasis Twenthe. Een afscheidsgroet aan lang vervlogen tijden.

Eigenlijk, zegt kunstenaar Gijs Dragt, is het boek zelf ook een soort vliegtuig. "Er staat zoveel vliegend metaal in dat je daarvan wel kunt spreken." Samen met Rijssenaar Dick Lohuis, werkzaam bij de luchtmacht, verdiepte hij zich in de historie van een van de belangrijkste militaire vliegvelden van Nederland. "Dichter bij de Koude Oorlog kon je destijds in niet komen."

Militaire politie
Dragt, geboren onder de rook van de vliegbasis Twenthe, praat uit eigen ervaring. De hoogtijdagen van het vliegveld in de jaren 60 en 70 vallen samen met zijn eigen jeugd aan de rand van de Enschedese wijk Deppenbroek. "De wereld was nog overzichtelijk. De Rus was de vijand en op Twenthe stond het materieel waarmee we hem bestreden. Als je wilde fotograferen, was er altijd militaire politie om je in de gaten te houden. De geheimzinnigheid die rond het vliegveld hing, maakte jou als kind alleen nog maar nieuwsgieriger."

Fotoboek
Het boek dat hij samen met Dick Lohuis maakte, is in hoofdzaak een fotoboek. Na een voorwoord van oud-generaal Dick Berlijn, een van de grote namen uit het verleden, brengen de twee samenstellers de rijke historie van de vliegbasis vanaf de Tweede Wereldoorlog tot aan de sluiting in 2007 in beeld. "Wat je er ook verder van zegt: voor vliegtuigliefhebbers waren het in ieder geval mooie jaren. Er was altijd wel wat aan de hand. Als er nieuwe militaire vliegtuigen kwamen, dan kwamen die vaak als eerste naar Twente."

Vogelvlucht
Van de Spitfires van direct na de oorlog tot aan de Starfighter en F-16: ze trekken in vogelvlucht voorbij. "Als je al die foto's bij elkaar brengt, zie je in één keer wat de betekenis was van dat vliegveld. Hele generaties zijn opgegroeid met die vliegtuigen. De open dagen en luchtshows waren hoogtepunten voor heel veel Twentenaren. Ik weet nog dat ik het voor het eerst een Starfighter zag. In mijn ogen was dat een soort vliegende raket. Zo'n indrukwekkende machine kon je alleen maar met trillende vingers fotograferen."

Koude Oorlog
In de naoorlogse geschiedenis van de vliegbasis weerspiegelt zich ook het verhaal van de grote geschiedenis. "Toen de Koude Oorlog voorbij was, was het afgelopen. In de Koude Oorlog leidde elk nieuw vliegtuig onmiddellijk tot een reactie aan de andere kant. Na de val van de Muur viel die druk weg. Toen er ook Russische Migs op Twenthe landden, wist je definitief dat er een tijdperk voorbij was."
bron: http://www.tvenschedefm.nl/weemoed-in-n ... tem?959341
Bijlagen
Weemoed in nieuw boek met 1.300 foto's over Vliegbasis Twenthe.jpg
Weemoed in nieuw boek met 1.300 foto's over Vliegbasis Twenthe.jpg (153.08 KiB) 13549 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Boeken over Enschede

Bericht door Arie »

Enschedese textielhistorie onder het stof vandaan gehaald
Gepubliceerd op: 05/01/2018

Enschedese textielhistorie onder het stof vandaan gehaald
De textielindustrie is onlosmakelijk met Enschede verbonden. Vooral de familie Van Heek heeft veel voor de stad betekent. Daarom brengt de Stichting Textielhistorie Twente nu een boek uit over het 100-jarig bestaan van de ooit grootste textielfabriek van Nederland.

De zonen van Helmich van Heek, Hendrik Jan (1814-1872), Herman (1816-1882) en Gerrit Jan (1837-1915) van Heek richtten in 1859 het textielbedrijf Van Heek & Co. op, dat met 2.800 medewerkers uiteindelijk de grootste textielfabriek van Nederland werd.

Rijke geschiedenis
Deze rijke geschiedenis van Enschede is voor Quirine van Heek en Olaf Visscher reden genoeg om een boek uit te brengen ter nagedachtenis van het 100-jarig bestaan van Van Heek & Co. "Het boek werd in 1958 geschreven, maar is in verband met de crisis van Van Heek & Co. nooit uitgegeven", zegt Visscher, bestuurslid van Stichting Textielhistorie Twente en archivaris bij de Stichting Edwina van Heek.

Middels het boek willen Visscher en Van Heek aandacht schenken aan het textielverleden van Enschede en aan alles wat de familie voor Enschede betekende. "Onder andere zorgde Gerrit Jan ervoor dat in 1867 het eerste ziekenfonds van Nederland werd opgericht. De inrichting van het Volkspark maakten ze ook mogelijk", aldus Van Heek. Ook aan het ondernemerschap, dat volgens Visscher in de genen van de Tukkers zit, wordt in het boek aandacht besteed. "We zijn een klein ondernemend volkje. Booking.com of Thuisbezorgd.nl zijn maar twee voorbeelden uit het recente verleden", aldus Visscher.

Dankwoord
Dat ze het boek nu uitgeven is meer toeval dan een doordachte strategie. "In het archief van de familie Van Heek was ik naar iets anders op zoek", aldus Visscher. "Per toeval heb ik het boek gezien en ik was verbaasd hoe nauwkeurig de historie van Van Heek en zo ook de historie van Enschede was opgeschreven."

Het duurde niet lang tot Stichting Textielhistorie Twente de knoop doorhakte. "Een mooi moment om eindelijk een dankwoord uit te spreken richting oud-medewerkers van Van Heek & Co.", vertelt de kleindochter van Helmich van Heek. "Inmiddels hebben we zelfs tussen de 300 en 400 namen van oud-medewerkers kunnen verzamelen", voegt Visscher toe.

Publicatie
Eind mei willen ze het boek met de naam 100 jaar van Heek & Co. 1859-1959publiceren. "Waarschijnlijk doen we dat in het oude fabrieksonderdeel aan de Lage Bothofstraat", vertelt Van Heek. "Hoe leuk zou het zijn als er ook oud-medewerkers of familieleden van medewerkers aanwezig kunnen zijn, om een exemplaar op te halen."

Wie nog een bijdrage wil leveren, restanten uit de tijd van Van Heek & Co. heeft, namen en functies van oud-medewerkers kent of een boek wil bestellen kan contact opnemen met Stichting Textiel Historie Twente: info@textielhistorietwente.nl.


© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Emiel Muijderman
bron: http://www.tvenschedefm.nl/enschedese-t ... em?1059325
Bijlagen
Enschedese textielhistorie onder het stof vandaan gehaald.jpg
Enschedese textielhistorie onder het stof vandaan gehaald.jpg (73.1 KiB) 13212 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Boeken over Enschede

Bericht door Arie »

Markeboek, papier in perkament, van de Marke Lonneker waarin de notulen van de Marke vergaderingen (holtings) werden opgeschreven. In dit boek staan de verslagen van 1606 tot 1716. Collectie: Twentse Welle.
Bijlagen
Markeboek, papier in perkament, van de Marke Lonneker waarin de notulen van de Marke vergaderingen (holtings) werden opgeschreven. In dit boek staan de verslagen van 1606 tot 1716..jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Boeken over Enschede

Bericht door Arie »

Het laatste boek van Anne van der Meiden: terug naar de Enschedese Borneostraat
Gepubliceerd op: 20/01/2018

Het laatste boek van Anne van der Meiden: terug naar de Enschedese Borneostraat
Nog één keer na zijn herseninfarct laat Anne van der Meiden (88) van zich horen. In zijn nieuwe boek vertelt hij alle verhalen die nog verteld moeten worden: 'Omzien aan de scheiding'.

'Het löp nog', zegt hij, terwijl hij door de kamer schuifelt. Hoewel het ochtend is, is het donker in zijn huis op de flanken van de Nijverdalse berg. Eenmaal op de bank vertelt hij over het infarct dat hem eind september tijdens een preekbeurt in Almelo trof. "Ik wist opeens niet meer waar ik was. Of ik wel Amen had gezegd en of we misschien een lied moesten zingen: ik had geen idee."

Eén week lag hij in het ziekenhuis. En daarna nog twee weken in zorgcentrum Krönnenzommer te Hellendoorn. Klagen wil hij niet, al is het leven soms lastig. "Ik kan nog lopen. En denken. Zelfs schrijven gaat nog goed, zij het met de hand." Een enkele keer slaat de onzekerheid toe. Dan staat hij bij de slager om vleeswaren te kopen en weet hij niet meer wat hij moet hebben. "Maar ik word er gelukkig niet onrustig van zoals mijn moeder. Die ging 's morgens om vijf uur soep maken. Ze is uiteindelijk van de trap gevallen. Net als haar vader."

Schrijven
In het vage licht oogt hij breekbaar, Anne van der Meiden. Voor hem op tafel ligt het boek dat hij per se wilde schrijven voordat de tijd hem inhaalt. Hij schreef het in een paar dagen en gaf het uit in eigen beheer. "Ik wilde geen gedoe met uitgevers. Dit zijn mijn verhalen. Hoe meer ik zelf het einde nader, hoe meer ik me er van bewust wordt dat er heel veel mensen zijn die voor altijd in de anonimiteit zouden verdwijnen, tenzij ik nog één keer over hen schrijf."

Borneostraat
'Omzien aan de scheiding' gaat over de wereld van zijn jeugd in Enschede. Over de Borneostraat waar hij woonde naast de kerk en waar hij alle mensen nog kent bij hun naam. Gewone mensen, rooms, protestant en rood door elkaar. "In de oorlog baden we samen met de roomsen. Mijn moeder, christelijk gereformeerd, ging ook gewoon in de roomse kerk luisteren naar de grote passiepredikanten. Als de ouderlingen daar wat van zeiden, zei ze: "Nou en?" Ik dank de Almachtige dat ik dat nog heb mogen beleven."

Het was ook in de oorlog dat de basis van zijn latere vrijzinnige kerkopvatting werd gelegd. "De nood was hoog, er bestond geen onderscheid tussen de geloven. Ik heb nooit begrepen waarom dat gevoel na de oorlog is verdwenen. Als de kerken nog een toekomst hebben, dan hebben ze die samen. Waarom kijken we elkaar niet aan en zeggen: laten we opnieuw beginnen? Het oude verhaal van het evangelie opnieuw schrijven: dat zou een opdracht kunnen zijn aan allen die nog geloven. De kerken lopen leeg. De jeugd krijg je niet meer voor het geloof. Laten we in een eerlijke discussie vaststellen wat ons geloof inhoudt om het zo te bewaren voor de toekomst."

Heiligen
Heiligen noemt hij ze, de mensen uit zijn boek. Buurvrouw Gerda die altijd waakte bij de stervenden, tante Jaantje die joodse onderduikers in huis had en neef Dolle Dries, ondanks zijn roekeloos overlever uit het verzet. "Die reed met een bakfiets vol dronken Duitsers langs het kantoor van de SD. Soms kwam bij mijn moeder koffiedrinken. Die zei dan: "Dries, Dries, wat haal ie oe wat an." Dat was voor Dries dan meestal het teken om op te stappen."

Op de voorkant van zijn boek staat de schoorsteenpijp van Jannink. Voor Van der Meiden is het een ankerpunt. Hij werd vlakbij aan de Cromhoffbleekweg geboren. Zijn grootvader had er een handel in brandstoffen, plus tien kleine woningen die hij aan familieleden verhuurde. Van der Meiden woonde er de eerste jaren van zijn leven, voordat het gezin naar de Borneostraat verhuisde. "Een paar jaar terug lag ik in het ziekenhuis. Ik heb toen gevraagd om een bed van waaruit ik die pijp kon zien."

De titel van zijn boek is heel bewust gekozen. "Ik sta zelf natuurlijk aan de scheiding, maar het is tegelijk ook een verwijzing naar Enschede. Het woord 'Enschede' betekent letterlijk: aan de scheiding. Hier, op dit punt aan de grens, kwamen alle wegen uit de Duitse gebieden samen. Vanuit de Nederlanden gezien was het het punt waar gezelschappen uit elkaar gingen om hun eigen weg te gaan. Er stond geen kerk, typisch genoeg, maar een herberg. Ik heb dat altijd een prachtig verhaal gevonden."

Bang voor de dood is hij niet. In het ouderlijk huis van zijn jeugd was die alom. Z'n oudste broertje verdronk in 1939, een jeugdvriendinnetje stierf aan roodvonk. "Mijn vader was koster, maar tegelijk ook lijkbezorger. Als er iemand stierf, werd er gewaakt. Tijdens het bombardement op Enschede in februari 1942 zaten we met z'n allen in de verwarmingskelder onder de kerk naast ons huis. De hele kerk werd verwoest, maar wij konden na een paar uur door de brandende straat ontkomen."

Hemel
Als predikant zag hij regelmatig mensen sterven. "De een gaat makkelijk, de ander jammerend. Zelfs als je gelooft, is het moeilijk om dood te gaan." Of er een hemel is? Van der Meiden durft het niet te zeggen.

"De dood zelf is een zekerheid. Meer kan ik er niet van maken. M'n enige houvast zijn de woorden van mijn oude opoe, nog zo'n heilige van toen. Ik zie haar nog zitten, de knipmuts op het hoofd. Als het over de hemel ging, zei ze altijd in dat prachtige Twents: 'Wie zult nog stoan te kiek'n.' Geen dominee, pastoor of theoloog heeft dat ooit nog overtroffen."

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede. Foto: Carlo ter Ellen
bron: http://www.tvenschedefm.nl/het-laatste- ... em?1062156
Bijlagen
Het laatste boek van Anne van der Meiden terug naar de Enschedese Borneostraat.jpg
Het laatste boek van Anne van der Meiden terug naar de Enschedese Borneostraat.jpg (109.88 KiB) 13111 keer bekeken
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Boeken over Enschede

Bericht door hans »

krakende karren rolt het langst !
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Boeken over Enschede

Bericht door Arie »

Zojuist het boek "Respect"van Claus Brockhaus uitgelezen. Dit boek kreeg ik enkele weken geleden kado in de Klanderij bij een stand van F.C. Twente. Het is een literaire thriller wat zich afspeelt in Enschede. Ik vond het een spannend boek. Meer over dit boek is ook te vinden in de Tubantia van 20-11-2015:

Twentse thriller Claus Brockhaus speelt in Enschede
ENSCHEDE - Respect, de jongste thriller van Enschedeër Claus Brockhaus, speelt rond het 50-jarig bestaan van FC Twente. Het verhaal begint wanneer Nico ter Mors zijn oude jeugdvriend ontmoet in het InterCityHotel aan het Wilminkplein. Hammink – ooit derde doelman van FC Twente - overhandigt zijn vroegere vriend een usb-stick en verdwijnt.

Later wordt zijn hoofd gevonden in het Twentekanaal en zijn romp in het Aamsveen. Een donker verhaal met voetbal, mensenhandel en corruptie ontvouwt zich. Het speelt rond The Passion, de stille tocht voor Joey Moes van de Zonstraat naar Grolsch komt voorbij en de val van Joop Munsterman speelt een rol.

Misdaadromans
Brockhaus’ misdaadromans spelen zich altijd in de regio. Dit keer in Enschede. Zo kan de schrijver boeken uitgeven die al bij voorbaat zijn bekostigd. Dit keer kocht bijvoorbeeld het InterCityHotel er tientallen, om uit te delen aan relaties. Ook Enschedese voetbalclubs zijn geïnteresseerd. ,,Het is een marketinginstrument. Mijn boeken maken reclame voor deze regio.”

Joop Munsterman
Het boek is net verschenen, maar zou eigenlijk dit voorjaar al uitkomen. ,,En toen ging het mis met FC Twente. Ik wist niet dat Joop Munsterman zoveel lijken in de kast had”, zegt Brockhaus. Hij heeft het boek aangepast aan de actualiteit. ,,Maar ik wilde het natuurlijk wel voor Sinterklaas gedrukt hebben.” bron: https://www.tubantia.nl/enschede/twents ... ~ada90448/
Bijlagen
Respect boek Claus Brckhaus literaire thriller wat zich afspeelt in Enschede.jpg
Respect boek Claus Brckhaus literaire thriller wat zich afspeelt in Enschede.jpg (72.6 KiB) 12507 keer bekeken
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Boeken over Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

50 jaar Het Groene kruis in Enschede.
Groene kruis 50 j.jpeg
Groene kruis 50 j 1935 2.jpeg
Groene kruis 50 j 1935 2.jpeg (208.13 KiB) 12493 keer bekeken
Groene kruis 50 j 1950.jpeg
Groene kruis 50 j 1962.jpeg
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Boeken over Enschede

Bericht door Arie »

Johanna Reiss Award wordt in Enschede geïntroduceerd
Gepubliceerd: Dinsdag 24 april 2018 12:14

Johanna Reiss Award wordt in Enschede geïntroduceerd
Bij de presentatie van haar oorlogsroman De Schuilplaats wordt donderdag de Johanna Reiss Award geïntroduceerd. De onderscheiding voor moedige jonge mensen wordt in 2019 voor het eerst uitgereikt.

In 1972 verscheen De Schuilplaats, het boek waarin Johanna Reiss het verhaal vertelt van een belangrijk deel van haar leven. Het deel dat plaatsvond in de Tweede Wereldoorlog, in Usselo, op een bovenkamertje van de boerderij van Johan, Dientje en opoe Oosterveld.

Annie de Leeuw
Johanna Reiss (nu 86) was toen nog Annie de Leeuw, Joods en 10 jaar jong toen ze helemaal alleen de bus nam in Winterswijk, verkleed als jongetje. Ze moest onderduiken, voor Annie en haar tien jaar oudere zus Siny was plaats in Usselo.

De jaren bij de Oostervelds hebben haar leven bepaald. Met de woorden die Johan Oosterveld op de dag van de bevrijding sprak in haar hoofd: 'Ga niet met haat de wereld in, want daar heb ik je niet voor gered', draagt Johanna Reiss al een leven lang verdraagzaamheid uit. Meer dan zestig jaar woont ze in New York, maar nog steeds komt ze een paar keer per jaar naar Nederland en Duitsland om op scholen met jonge mensen te spreken.

Heruitgave
Alle reden voor de Enschedese uitgever Paul Abels om haar boek opnieuw uit te geven. Donderdag verschijnt De Schuilplaats, maar dat niet alleen: met de boekpresentatie wordt tegelijk de Johanna Reiss Award geïntroduceerd. Volgend jaar wordt de prijs voor Zivilcourage, speciaal bedoeld voor jonge mensen, voor het eerst uitgereikt.

Het initiatief voor de onderscheiding voor burgermoed komt van Abels en zijn uitgeverij AFdH. De boodschap waarmee Johanna Reiss nog steeds veel jongeren inspireert, heeft diepe indruk op hem gemaakt.

Populisme
,,Het is belangrijk om, juist in deze tijd van populisme en demagogie, mensen te belonen die het morele oordeel bij zichzelf leggen en persoonlijke keuzes maken. Jonge mensen, tot een jaar of 35, die de gedachte van humanisme en tolerantie hoog houden." 35, de leeftijd die Johan Oosterveld had toen hij Annie en Siny de Leeuw liefdevol in zijn huis opnam. In De Schuilplaats noemt Oosterveld zichzelf 'een eenvoudige boer'. ,,Maar hij was nergens bang voor. Om hem heen zaten achttien NSB'ers. Boeren die betrapt werden omdat zij onderduikers hadden werden afgevoerd naar concentratiekampen. Johan deed wat hij vond dat hij moest doen. Hij was een held", zegt Abels.

Net als Oosterveld is ook Johanna Reiss een voorbeeld van Zivilcourage, vindt Abels. ,,Zij is een en al verdraagzaamheid, terwijl de angst haar dezer dagen weer regelmatig in het gezicht slaat. Altijd vindt ze de juiste woorden om haar verhaal van wederzijds begrip te vertellen. Zij is een gouden sleutel naar de harten van kinderen én volwassenen. Daarom is de onderscheiding naar haar vernoemd."

‘Zelfs op zondag werd brood gebakken’
Johan Oosterveld was een held, die zich ontfermde over de Joodse meisjes Annie en Siny de Leeuw. Gerrit ter Horst 'van de bakker' verzorgt nog steeds zijn graf.

In Usselo, op steenworp afstand van de boerderij waar Annie en Siny de Leeuw twee jaar en zeven maanden ondergedoken zaten, staat de voormalige bakkerij van Gerrit ter Horst. 87 is hij nu en hij wist pas van het bestaan van Annie de Leeuw toen hij een dag na de bevrijding zag. ,,1 April 1945 zag ik haar voor het eerst. Ze liep aan de hand van oma - opoe Mina Oosterveld. Ze was klein. Had kromme beentjes. Dat krijg je als je meer dan twee jaar verstopt zit op een bovenkamertje."

Graf
Nog altijd gaat hij een keer per week naar het graf van Johan, waar ook Dientje begraven ligt. 'Onze held', hebben Siny en Annie op de steen laten beitelen. ,,Een makkelijke man", noemt Gerrit ter Horst Johan. ,,Johan en Dientje hebben nooit kinderen gekregen. Ze zeiden altijd: 'Siny en Annie, dat zijn onze kinderen'.

Amerika
Johan, Dientje en opoe Oosterveld zijn inmiddels al jaren overleden. Door het boek dat Johanna Reiss schreef toen ze al jaren in Amerika woonde, worden ze niet vergeten. De schuilplaats is een prachtig geschreven verslag van een onderduik, gezien door de ogen van een 10-jarig meisje. Minutieus beschrijft Johanna Reiss haar verveling, claustrofobie en voortdurende angst voor ontdekking, maar bovenal de onderduikfamilie: de stoere Johan, zijn doodsbange vrouw Dinie en de mopperende opoe.

Oorlog
Gerrit ter Horst heeft het boek vaak gelezen. Wat hij zo mooi vindt: ,,Het is allemaal echt gebeurd." Als kind viel het hem wel op dat zijn ouders in de oorlog veel meer brood bakten dan ooit. ,,Zelfs op zondag werd er gebakken. De mensen kregen meer dan waar ze bonnen voor hadden. Roggebrood, graan was er niet." Iedereen had wel mensen in huis, zegt Ter Horst. ,,Wij hadden mensen uit Enschede, van wie het huis was gebombardeerd. Maar van onderduikers wist je het niet."

Borken
In 1993 stopte er een bus met schoolkinderen achter de bakkerij. ,,Ik was nieuwsgierig en liep er naartoe. Het waren Duitse kinderen, zij werden begeleid door Sixtina Harris uit Borken. 'Stap maar in de bus', zei Sixtina. 'Dan kun je ons vertellen'." Sindsdien heeft Gerrit ter Horst veel Duitse schoolkinderen naar het graf van Johan en Dientje geleid, naar dat van opoe Oosterveld en naar het huis waar zij woonden. Dan nam hij ze altijd even mee naar de achterkant, en wees op het rechterbovenraampje. ,,Daar zaten Annie en Siny als het winter was. De zomerdag hadden ze het kamertje aan de voorkant voor zich alleen, daar was geen verwarming."

Het verhaal van Johanna Reiss vindt Ter Horst belangrijker nog dan het dagboek van Anne Frank. ,,Want Annie - Johanna leeft nog en kan prachtig vertellen. Ieder kind moet De schuilplaats lezen."

Presentatie
De feestelijke presentatie van de herdruk van De Schuilplaats door AFdH Uitgevers vindt donderdag (15.30 uur) plaats in het stadhuis van Enschede. Johanna Reiss spreekt en introduceert de Johanna Reiss Award, een onderscheiding voor Zivilcourage, speciaal bedoeld voor jongeren. Publiek - vooral jonge mensen - is welkom.

Aanmelden: Paulabels@afdh.nl.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Carlo ter Ellen.
bron: http://enschede.1twente.nl/johanna-reis ... em?1078955
Bijlagen
Johanna Reiss Award wordt in Enschede geïntroduceerd.jpg
Johanna Reiss Award wordt in Enschede geïntroduceerd.jpg (170.3 KiB) 12470 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Boeken over Enschede

Bericht door Arie »

Bijzondere collectie ‘historisch Enschede’ bij Broekhuis
Gepubliceerd: Dinsdag 24 juli 2018

Bijzondere collectie ‘historisch Enschede’ bij Broekhuis
Hij gaat op vakantie. Maar eigenlijk popelt Eric Bol van het antiquariaat van boekhandel Broekhuis om verder te gaan met een bijzondere collectie historische boeken over Enschede.

Dozen vol heeft hij opgehaald deze week. „500 boeken over Enschede en nog eens 100 uit de directe omgeving.” Hij koopt al 23 jaar historische boeken in, maar: „Zoiets geweldigs en omvangrijks heb ik nog nooit in handen gehad.”

Hij kocht de boeken uit de nalatenschap van een overleden verzamelaar en is nu al een paar dagen bezig om ieder boek te beoordelen en te prijzen. „Een feest. Er zitten zulke bijzondere uitgaven tussen. Van sommigen wist ik niet eens het bestaan.”

1750
Hij pakt een hardcover met de titel: ‘De brand van Enschede in 1750’. „Die mag weg voor 25 euro. Als het een onbeschadigd exemplaar was geweest hadden we het driedubbele kunnen vragen.” Meer bijzonder nog is het vergeelde boekje dat ernaast ligt, over de brand van Enschede op 7 mei 1862. „Ik kan me niet voorstellen dat dit er over een week nog ligt. Dit is een heel zeldzaam en veelgezocht boek.”

Er zitten boeken tussen die voor de inkoper een soort heilige graal zijn. Zoals ‘Geschiedenis van Enschede en zijne naaste omgeving’ van dr. A Benthem. „Een eerste druk uit 1800. Dit is onze geschiedenis, maar uit het tijdperk dat de textielindustrie nog moest gaan bloeien.” De tweede druk is meer bijzonder overigens, want daar zit een kaart van Enschede bij. „In goede staat is zo’n boek 250 euro waard.”

Waarde
Beoordelen wat de waarde van historische boeken over Enschede is, vergt fingerspitzengefühl, zegt Bol. „Ik heb een enorme lijst met boeken die over Enschede zijn verschenen. Vooral sinds Broekhuis De Slegte heeft overgenomen, nu vier jaar geleden, krijgen we veel aanbod. We hadden net besloten iets minder in te kopen toen deze collectie voorbij kwam. Zoiets is uniek. Ik weet zeker dat hier titels tussen zitten waarvan we het bestaan niet wisten.”
bron: http://enschede.1twente.nl/bijzondere-c ... em?1092547
Bijlagen
Bijzondere collectie ‘historisch Enschede’ bij Broekhuis.jpg
Plaats reactie