Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

De stadsbrand van 1862

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: De stadsbrand van 1862

Bericht door Arie »

Stadsbrand Enschede krantenbericht De Noord-Brabanter staat- en letterkundig dagblad. 's Bosch, 17-05-1862.
Bijlagen
Stadsbrand Enschede krantenbericht De Noord-Brabanter  staat- en letterkundig dagblad. 's Bosch, 17-05-1862..jpg
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: De stadsbrand van 1862

Bericht door Neckar »

Mooi gevonden Arie !!
Groet Neckar.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: De stadsbrand van 1862

Bericht door Veteraan »

Ja, Arie, mooie vondst.
Zie hoe belangrijk het is wanneer informatie zorgvuldig wordt opgeschreven en bewaard. Dit is zulke uitvoerige informatie, die je waarschijnlijk nergens meer zult tegenkomen.
Frappant dat het gazfabriek gespaard is gebleven (gaz). Maar ook het huis van bewaring. Dat zal vast leeg hebben gestaan, want boeven en bandieten waren er in die tijd niet.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: De stadsbrand van 1862

Bericht door Veteraan »

Ik probeer de overgetikte tekst hier te plaatsen, maar dan verdwijnt de lay-out helemaal. Juist doordat het TEKST wordt kun je het doorzoekbaar maken.
Bijlagen
Stadsbrand Enschede – krantenbericht De Noord-Brabander staat- en letterkundig dagblad. ‘s Bosch 17-05-1862.JPG
Stadsbrand Enschede – krantenbericht De Noord-Brabander staat- en letterkundig dagblad. ‘s Bosch 17-05-1862.JPG (139.65 KiB) 12177 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: De stadsbrand van 1862

Bericht door Arie »

Veteraan schreef:Ja, Arie, mooie vondst.
Zie hoe belangrijk het is wanneer informatie zorgvuldig wordt opgeschreven en bewaard. Dit is zulke uitvoerige informatie, die je waarschijnlijk nergens meer zult tegenkomen.
Frappant dat het gazfabriek gespaard is gebleven (gaz). Maar ook het huis van bewaring. Dat zal vast leeg hebben gestaan, want boeven en bandieten waren er in die tijd niet.
Dan moet dat dan de stadsgevangenis zijn geweest die vroeger aan de Zuiderhagen hoek van Loenshof stond.
Bijlagen
van Loenshof hoek Zuiderhagen het huis van bewaring of stadsgevangenis. Hier werden dronkenlappen, raddraaiers en vechtersbazen opgesloten..jpg
Zuiderhagen het eerste pand links  was de gevangenis.jpg
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: De stadsbrand van 1862

Bericht door Veteraan »

Onder de foto staat: van Loenshof hoek Zuiderhagen het huis van bewaring of stadsgevangenis. Hier werden dronkenlappen raddraaiers en vechtersbazen opgesloten.

Conclusie: Al die gasten die op de fiets géén stopteken gaven werden dus niet in het gevang gegooid??? Slechts dronkenlappen, raddraaiers en vechtersbazen. 't Is me toch wat! Die verkeersovertreders liepen toen ook al vrij rond!! :o
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: De stadsbrand van 1862

Bericht door hans »

enschede heeft ook nu geen gevangenis , voor opsluiting wordt men naar het cellencomplex in borne vervoerd...
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: De stadsbrand van 1862

Bericht door Veteraan »

Ja, daar ga ik niet helemaal naartoe hoor, met mijn zelfgebakken cake (met scherpe inhoud) :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: De stadsbrand van 1862

Bericht door Arie »

De bewaarschool is ook bij de stadsbrand in 1862 bespaard gebleven, alsmede het Elderinkshuis en enkele huizen aan de Gronausestraat.
Bijlagen
H.J. van Heekplein, driesprong met o.a. Bewaarschool en de 1e school met de Bijbel met rechts poelier W. Lasonder en daarachter de textielfabriek van fa. N.J. Menko NV april 1943.jpg
Gronausestraat richting centrum met rechts Elderinkshuis, links nr. 30 W.F.A. Meijer ..jpg
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: De stadsbrand van 1862

Bericht door Neckar »

Het pand aan de Hofstraat van mijn Betovergrootvader Bakkers Anteunke Mulstege fikte ook tot de grond toe af. Hij had geluk omdat hij goed verzekert was kon hij de grond kopen en samen met een lening bouwde hij een nieuw pand waarin hij weer een bakkerij en een logement opende. Hij had ook schade opgelopen waar hij niet voor verzekert was. Dit heeft hij aangegeven bij de gemeenteraad en kreeg, net als andere gedupeerden, een bedrag uitgekeerd voor allerlei bakkerij gereedschappen en voorraad. De lijsten van de brandgedupeerden zijn bewaard gebleven en in te zien in het gemeentearchief.. Zo ook de onze compleet met handtekeningen.. Steeds weer kom ik nieuw dingen tegen die mijn familiehistorie completer maken..
Groet allemaal Neckar.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: De stadsbrand van 1862

Bericht door Arie »

Neckar schreef:Het pand aan de Hofstraat van mijn Betovergrootvader Bakkers Anteunke Mulstege fikte ook tot de grond toe af. Hij had geluk omdat hij goed verzekert was kon hij de grond kopen en samen met een lening bouwde hij een nieuw pand waarin hij weer een bakkerij en een logement opende. Hij had ook schade opgelopen waar hij niet voor verzekert was. Dit heeft hij aangegeven bij de gemeenteraad en kreeg, net als andere gedupeerden, een bedrag uitgekeerd voor allerlei bakkerij gereedschappen en voorraad. De lijsten van de brandgedupeerden zijn bewaard gebleven en in te zien in het gemeentearchief.. Zo ook de onze compleet met handtekeningen.. Steeds weer kom ik nieuw dingen tegen die mijn familiehistorie completer maken..
Groet allemaal Neckar.
Heel interessant Neckar. Ga je die familiehistorie ook nog vastleggen in een boekvorm of een artikel in N Sliepsteen van de Stichting Historische Societeit Enschede Lonneker?
TA
Member
Member
Berichten: 760
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Re: De stadsbrand van 1862

Bericht door TA »

Leuke informatie mannen! Wat is er toch veel moois verwoest in Enschede. Eeuwig zonde.
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: De stadsbrand van 1862

Bericht door Neckar »

De historie over BakkersAnteunke van de Hofstraat ga ik zeker publiceren. het probleem is dat ik tijdens mijn onderzoek steeds nieuwe dingen tegen kon (ook met medewerking van de leden vaan deze site !!) en dan ga ik weer verder zoeken wat eigenlijk de publicatie tegenhoud.. Deze winter ga ik er maar eens tegen aan. Ik moet veelvoudig keuzes maken in mijn hobby,s de restauratie van motoren en brommers van het merk NSU en de Stamboom en niet te vergeten het Poparchief. Dus nog dingen genoeg te doen.. De werkzaamheden rondom huis schiet er wel eens bij in..
Groet Neckar.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: De stadsbrand van 1862

Bericht door Arie »

Neckar schreef:De historie over BakkersAnteunke van de Hofstraat ga ik zeker publiceren. het probleem is dat ik tijdens mijn onderzoek steeds nieuwe dingen tegen kon (ook met medewerking van de leden vaan deze site !!) en dan ga ik weer verder zoeken wat eigenlijk de publicatie tegenhoud.. Deze winter ga ik er maar eens tegen aan. Ik moet veelvoudig keuzes maken in mijn hobby,s de restauratie van motoren en brommers van het merk NSU en de Stamboom en niet te vergeten het Poparchief. Dus nog dingen genoeg te doen.. De werkzaamheden rondom huis schiet er wel eens bij in..
Groet Neckar.
Mooi Neckar :okay: Ik wens je daarbij verder veel succes en hou ons op de hoogte s.v.p.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: De stadsbrand van 1862

Bericht door Arie »

Goud in de Walstraat

Het verhaal gaat dat tijdens de stadsbrand in 1862 de inwoners van Enschede in paniek hun kostbaarheden in de gracht gooiden. Toen de stad weer opgebouwd werd, dachten de mensen hier niet meer aan. De grachten werden volgegooid met puin en onder de Walstraat zouden nu nog veel kostbaarheden liggen. Of dat echt zo is? Dat is nog een mysterie.
zie verder: https://indebuurt.nl/enschede/mysteries ... even~8809/
zie ook: https://www.tubantia.nl/enschede-e-o/ve ... ~a89ae17d/
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: De stadsbrand van 1862

Bericht door Arie »

Aquarel Gezicht op een gedeelte van Enschede na de brand van 1862. vervaardiger Lambertus Johannes Bruna 1822-1906.
Bijlagen
Aquarel Gezicht op een gedeelte van Enschede na de brand van 1862. vervaardiger Lambertus Johannes Bruna 1822-1906.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: De stadsbrand van 1862

Bericht door Arie »

Schilderij brand van Enschede vervaardiger H. Valkenburg 1826-1896.
Bijlagen
Schilderij brand van Enschede vervaardiger H. Valkenburg 1826-1896.jpg
Schilderij brand van Enschede vervaardiger H. Valkenburg 1826-1896.jpg (78.92 KiB) 10433 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: De stadsbrand van 1862

Bericht door Arie »

Deze steendruk tekening van de brand van Enschede in mei 1862 bevind zich in het museum Twentse Welle. Onderschrift bij deze afbeelding is steendruk Fantasie-afbeelding van een brandende stad . Enschede. 1862. Ik denk inderdaad dat de tekenaar hiermee erg fantasierijk is geweest, want de gebouwen zijn n.m.m. geen Enschedese gebouwen en het vee was ook niet in de binnenstad te vinden.
Bijlagen
steendruk Fantasie-afbeelding van een brandende stad . Enschede. 1862. bron Twentse Welle.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: De stadsbrand van 1862

Bericht door Arie »

Potloodtekening Godsdienstoefening in de afgebrande R.K. Sint Jacobuskerk aan de Markt te Enschede. vervaardiger Lambertus Johannes Bruna 1822-1906.
Bijlagen
Potloodtekening Godsdienstoefening in de afgebrande R.K. Sint Jacobuskerk aan de Markt te Enschede. vervaardiger Lambertus Johannes Bruna 1822-1906.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: De stadsbrand van 1862

Bericht door Arie »

Ik kreeg van Neckar (Herman) deze foto toegezonden met de mededeling: Van de Krantenpagina uit de Illustration 1862. Ik heb deze ooit een gekocht in Trier op de kerstmarkt voor 20.00 euro. Dat was echt een gelukstreffer.
Bijlagen
Herman  (neckar) met ingelijste krantenfoto brand van Enschede 1862.jpg
Herman (neckar) met ingelijste krantenfoto brand van Enschede 1862.jpg (130.71 KiB) 10462 keer bekeken
Plaats reactie