Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Centrum: Stadsgravenstraat

Informatie en vorderingen.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrum: Stadsgravenstraat

Bericht door Arie »

Veteraan schreef:
Pitr de Nerd schreef:Arie, een prachtige foto van Café de Valk. Bedankt. En zelfs nog uit de tijd dat ik daar ronddartelde. Zoals je weet ben ik tijden op zoek geweest naar de naam van dat café, en nu komt er “out of the blue” zo maar een foto voorbij. ’t Is dat je een vent bent, anders kreeg je een zoen van me :D Misschien wil Veteraan de honneurs waarnemen in mijn plaats? :D :D :D

Pieter
Natuurlijk wil ik dat doen :)
Nou Arie .....
Dank je Veteraan en Pieter. Even een antwoord op jouw vraag. Ik denk dat dit het pand is van bedden- en meubelenzaak J.H. Amelink en Zn op de hoek van de van Lochemstraat, nu Lampenpaleis?
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrum: Stadsgravenstraat

Bericht door Arie »

Nog enkele foto's van het stukje Stadsgravenstraat waar Pieter in het verleden "rondartelde".
Bijlagen
Stadsgravenstraat Verbouwing door aannemersbedrijf van Benthem.jpg
Stadsgravenstraat gezien vanaf de Marktstraat in zuidelijke richting. mei 1943.jpg
Stadsgravenstraat hoek Markt cafe Bolwerk en IJssalon.jpg
Stadsgravenstraat 1995 Tussen de Marktstraat en de Bolwerkstraat(2).jpg
Stadsgravenstraat 1995 Tussen de Marktstraat en de Bolwerkstraat Swingcafe Ein-Stein.jpg
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4796
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Centrum: Stadsgravenstraat

Bericht door Veteraan »

Arie schreef:
Veteraan schreef:
Pitr de Nerd schreef:Arie, een prachtige foto van Café de Valk. Bedankt. En zelfs nog uit de tijd dat ik daar ronddartelde. Zoals je weet ben ik tijden op zoek geweest naar de naam van dat café, en nu komt er “out of the blue” zo maar een foto voorbij. ’t Is dat je een vent bent, anders kreeg je een zoen van me :D Misschien wil Veteraan de honneurs waarnemen in mijn plaats? :D :D :D

Pieter
Natuurlijk wil ik dat doen :)
Nou Arie .....
Dank je Veteraan en Pieter. Even een antwoord op jouw vraag. Ik denk dat dit het pand is van bedden- en meubelenzaak J.H. Amelink en Zn op de hoek van de van Lochemstraat, nu Lampenpaleis?
Toch eens kijken of ik vanaf dezelfde plek een foto kan maken.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Centrum: Stadsgravenstraat

Bericht door Hendrik »

Veteraan schreef:Mooie serie, Arie.
De foto met zicht op de Pelterijen is wel heel bijzonder. Vanuit een als slaapkamer ingericht interieur van een winkel? Welke zaak is dat?
Van Emma de Beer meubelen. Mijn ouders kochten daar ooit stoelen, niet kapot te krijgen.
Wat sas as dós was kaans.
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Centrum: Stadsgravenstraat

Bericht door Highlander »

De pelterijen waren van Donkerwolke, neem ik aan. Die hebben daar lange tijd op die plek een bontwinkel gehad (waar nu Big Belly's zit, op de hoek), nog tot in begin jaren 80 volgens mij - heb nog bij de zoon van de eigenaar op de middelbare school gezeten.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrum: Stadsgravenstraat

Bericht door Arie »

Highlander schreef:De pelterijen waren van Donkerwolke, neem ik aan. Die hebben daar lange tijd op die plek een bontwinkel gehad (waar nu Big Belly's zit, op de hoek), nog tot in begin jaren 80 volgens mij - heb nog bij de zoon van de eigenaar op de middelbare school gezeten.
Ja de winkel van Donkerwolke op de hoek Stadsgravenstraat en van Lochemstraat. In de Menistenkerk is jarenlang een opslagruimte voor Donkerwolke geweest.
Bijlagen
Stadsgravenstraat  Vanaf de Van Lochemstraat richting Marktstraat. Donkerwolke. Menistenkerk.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrum: Stadsgravenstraat

Bericht door Arie »

Eetcafé Atrium krijgt nieuwe eigenaar

Gepubliceerd op: 18/09/2015

Eetcafé Atrium krijgt nieuwe eigenaar
Eetcafé Atrium aan de Stadsgravenstraat krijgt een nieuwe eigenaar. De zaak wordt overgenomen door Karen Agadjanian, die ook al restaurant De Ouwe Compagnie aan de Walstraat runt.

Volgens Agadjanian verandert bij Atrium niet zoveel door de overname. De naam en het interieur blijven hetzelfde. De kaart wordt wel enigszins aangepast. Er komen meer gerechten op het menu te staan die passen bij het eetcafé.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/eetcaf%c3%a9 ... tem?783990
Bijlagen
Stadsgravenstraat Atrium 2015.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrum: Stadsgravenstraat

Bericht door Arie »

Laatste werkdag kroegbaas Willem van San Remo

Gepubliceerd op: 22/07/2016
VIDEO Laatste werkdag kroegbaas Willem van San Remo, zie op: http://www.tvenschedefm.nl/video-laatst ... tem?821296

Willem Gortemulder stopt na 34 jaar als baas van studentenkroeg San Remo. In mei 1982 startte Willem met zijn kroeg in de Stadsgravenstraat. Daarvoor werkte hij bij De Kater en Cockney's en gaf hij rijles.

Vrijdagavond staat Willem voor de laatste keer achter de tap. “Ik weet niet wat ik moet verwachten. Ik heb geen feest georganiseerd. Ik laat me verrassen", zo zei hij vrijdagmiddag. 34 jaar heeft hij met veel plezier zijn kroeg gerund. “Ik ben 68 jaar en mijn lichaam laat me een beetje in de steek”, vertelt Willem. Door de jongelui die bij hem in kroeg kwamen, voelde hij zich nog jong, maar de jaren gingen tellen. Roan Pollmann volgt Willem Gortemulder per 1 augustus op. "Ik heb een waardige opvolger gevonden, die in dezelfde stijl doorgaat met San Remo."
bron: http://www.tvenschedefm.nl/video-laatst ... tem?821296
Bijlagen
Laatste werkdag kroegbaas Willem van San Remo.JPG
Laatste werkdag kroegbaas Willem van San Remo.JPG (24.08 KiB) 10248 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrum: Stadsgravenstraat

Bericht door Arie »

Hierbij nog een foto in het jaar 1986 van de Stadsgravenstraat met San Remo.
Bijlagen
Stadsgravenstraat met uiterst links pub Remember en rechts cafe San Remo 1986.jpg
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Centrum: Stadsgravenstraat

Bericht door Pitr de Nerd »

Mooie plaat, Arie. San Remo kan voor mij niet stuk, want daar heb ik mijn vrouw ontmoet. Bij toeval :D Zij ging nooit uit in Enschede, en ik kwam eigenlijk alleen bij de overbuurman, Cockney’s Pride. Ik was uit met een vriendin van haar, en zij kwam die daar opzoeken. En zo is’t gekoomen :P Ik fladderde in die tijd van het ene bloemetje naar het andere, iedereen zei dat het niks ging worden. Komende november zijn we 43 jaar getrouwd… :cheer:

De witte kroeg er achter heette in mijn tijd de Napoleon bar, maar dat was een jaar of vijftien voor de datum van jouw plaat.

Pieter
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrum: Stadsgravenstraat

Bericht door Arie »

Stadsgravenstraat in Enschede weer vrij voor fietsers

Gepubliceerd op: 02/06/2017

Stadsgravenstraat in Enschede weer vrij voor fietsers
In overleg met de werkgroep Stadsgravenstraat wordt de voetgangerszone in het straatje tussen Bolwerkstraat en Van Lochemstraat opgeheven. De proef met de voetgangerszone is volgens de gemeente geen succes.

De voetgangerszone is in 2015 in het leven geroepen omdat ondernemers overlast ervaarden van geparkeerde voertuigen en langsrijdende (brom)fietsen. Het rijverbod gold tussen 16.00 en 24.00 uur. Vanaf het begin was duidelijk dat er weinig capaciteit was om het verbod te handhaven. bron: http://www.tvenschedefm.nl/stadsgravens ... tem?962710
Bijlagen
Stadsgravenstraat in Enschede weer vrij voor fietsers.jpg
Stadsgravenstraat in Enschede weer vrij voor fietsers.jpg (104.85 KiB) 9098 keer bekeken
Boddenkamp
Member
Member
Berichten: 77
Lid geworden op: di nov 03, 2015 10:11 am

Re: Centrum: Stadsgravenstraat

Bericht door Boddenkamp »

Erg jammer. Ik liep er gisteren doorheen en de hele straat was gevuld met terrasjes. Zag er echt geweldig uit! Ik kan me voorstellen dat dit minder wordt zodra dit weer een doorgaande (fiets)straat wordt.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrum: Stadsgravenstraat

Bericht door Arie »

Stadsgravenstraat straatpoëzie.
Bijlagen
Stadsgravenstraat straatpoezie Margot Veldhuizen.JPG
Stadsgravenstraat straatpoezie Lidwiene Vermeij.JPG
Stadsgravenstraat achterkant Theater Concordia.JPG
Stadsgravenstraat 45.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrum: Stadsgravenstraat

Bericht door Arie »

Eetcafé Atrium in Enschede verkocht: naam verdwijnt
Gepubliceerd: Vrijdag 26 april 2019

Eetcafé Atrium in Enschede verkocht: naam verdwijnt
Eetcafé Atrium aan de Stadsgravenstraat in Enschede is verkocht. Na 41 jaar verdwijnt de naam die een begrip is in Enschede.

Eetcafé Atrium stond al een tijdje in de etalage van horecamakelaars en de laatste jaren zijn er nogal wat wisselingen van eigenaar geweest. De huidige eigenaren zijn ook de uitbaters van restaurant De Ouwe Compagnie.

De ondertekening van het koopcontract is maandag. De nieuwe eigenaar, Els Geefhuizen, wil samen met echtgenoot Jeroen een nieuw concept neerzetten in het karakteristieke pand aan de Stadsgravenstraat dat wijd en zijd bekend was om zijn sateetjes en huisgemaakte knoflooksaus. De naam Atrium wordt na 41 jaar gewijzigd in Oaks Gastrobar.

Nieuwe boeg
„Aan het pand en het interieur zijn de laatste jaren niets meer gedaan. Mede daardoor liep het minder”, aldus Jeroen Geefhuizen. Hij en zijn vrouw hebben goed nagedacht over de vraag of ze de bekende naam Atrium zouden handhaven of niet. „Omdat we het over een nieuwe boeg gooien, hebben we toch gekozen voor een andere naam.”

Een van de pijlers van de in juni te heropenen horecazaak wordt shared dining - het met elkaar delen van kleine gerechten. Het stel introduceert bovendien een ruime keuze aan planken met hapjes bij de borrel. Jeroen Geefhuizen heeft met name in de Hengelose horeca zijn sporen verdiend, onder andere bij De Appel. Echtgenote Els was bedrijfsleider bij restaurant Humphrey’s.

Ze krijgen 1 mei de sleutel. Dan kan Atrium stevig worden opgeknapt. „We gaan het niet strippen omdat we de charme van het pand in ere willen houden. Wel komt er een andere kleurstelling, zowel binnen als buiten.”

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Annina Romita
bron: http://enschede.1twente.nl/eetcaf%C3%A9 ... em?1130083
Bijlagen
Eetcafé Atrium in Enschede verkocht. naam verdwijnt.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrum: Stadsgravenstraat

Bericht door Arie »

Beiaards Bistro is verkocht en dit restaurant komt ervoor in de plaats
Door Rebecca de Graaf 27 september 2019

Het pand aan de Stadsgravenstraat waar voorheen Beiaards Bistro in zat, krijgt een nieuwe invulling. Mats van Munster en zijn vriendin Joyce Teunissen mogen zich nu de trotse eigenaren noemen. Het enthousiaste stel gaan hun dromen waarmaken en openen in november hun eerste eigen restaurant genaamd De Stadsgracht.

De Stadsgracht
De Enschedeërs liepen al langer met het idee rond om een eigen restaurant te beginnen. Dus toen deze unieke kans zich voordeed, besloten ze het prachtige pand over te kopen van de Beiaard Groep. De historische elementen van het pand blijven bewaard, maar worden gecombineerd met een moderne twist. “Bij De Stadsgracht zetten we de beleving van het uit eten gaan centraal. Lekker eten, met producten uit de buurt en aandacht voor de gast,” legt Mats uit.

mats en joyce eigenaren De Stadsgracht
Mats en Joyce zijn de trotse eigenaren van het nieuwe restaurant De Stadsgracht.
Beleving
De benedenverdieping biedt ruimte aan zo’n vijftig gasten en de vide zal gebruikt worden voor groepsreserveringen. “We worden geen eetcafé, maar een restaurant waar kwaliteit en beleving centraal staan. Zo gaan we bijvoorbeeld de steak tartaar aan tafel bereiden. De gast kiest de ingrediënten uit en kan de gehele bereiding volgen.”

Opening
Op dit moment wordt er hard geklust om het interieur een nieuwe uitstraling te geven en een nieuwe bar te plaatsen. Naar verwachting zal De Stadsgracht op 1 november haar deuren openen
bron: https://indebuurt.nl/enschede/nieuws/ni ... cht~81283/
Bijlagen
Stadsgravenstraat Beiaards Bistro.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrum: Stadsgravenstraat

Bericht door Arie »

Het pand van Beiaards Bistro aan de Stadsgravenstraat 57 was vroeger de kosterswoning van de naastgelegen Doopsgezinde Kerk. Later kwam hierin het restaurant Kostershoes.
Bijlagen
Stadsgravenstraat 57 voormalig kosterswoning. Links cafetaria Schippers..jpg
Stadsgravenstraat 57 Kosterhuis.jpg
Stadsgravenstraat 57 Het Kostershoes.jpg
Stadsgravenstraat 57 Het Kostershoes.jpg (89.19 KiB) 7380 keer bekeken
Koos
Member
Member
Berichten: 716
Lid geworden op: vr sep 27, 2019 7:03 pm

Re: Centrum: Stadsgravenstraat

Bericht door Koos »

Dit project van Bakker/ Veldboom kwam ik nog tegen:

Afbeelding
Zelfstandige appartementen in hartje centrum Enschede

In het voormalige pand van het Lampenpaleis worden 21 hoogwaardige twee/driekamer appartementen en een commerciële plint met 2 winkel/horeca ruimten gerealiseerd.

Dit mooie pand gaan wij transformeren tot prachtige commerciële ruimten en woningen. Het pand krijgt een opwaardering naar de 21ste eeuw in isolatie, installatie en architectuur.

Het object is gelegen in het voetgangersgebied en is zowel met openbaar vervoer als met eigen vervoer goed te bereiken. Het trein- en busstation ligt op circa 5 minuten loopafstand van het object. Ook zijn supermarkten, restaurants e.d. op een steenworp afstand.

Wij zullen starten met het opleveren van deze woningen rond Q4 2022.
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrum: Stadsgravenstraat

Bericht door Twekkelerveld »

Die gasten van veldboom zijn ook bezig aan de Brammelerstraat/Hoendermakersplein bezig. Dat is ook een heel mooi pand geworden.
Koos
Member
Member
Berichten: 716
Lid geworden op: vr sep 27, 2019 7:03 pm

Re: Centrum: Stadsgravenstraat

Bericht door Koos »

De aanvraag is inmiddels gedaan:
Stadsgravenstraat 67 (V-2021-6343): het verbouwen van een bestaande winkelruimte naar commerciële ruimten op de begane grond met 21 huurappartementen op de ver-diepingen (ingediend d.d. 22 oktober 2021)
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Centrum: Stadsgravenstraat

Bericht door Arie »

Koos schreef: do nov 04, 2021 9:44 am De aanvraag is inmiddels gedaan:
Stadsgravenstraat 67 (V-2021-6343): het verbouwen van een bestaande winkelruimte naar commerciële ruimten op de begane grond met 21 huurappartementen op de ver-diepingen (ingediend d.d. 22 oktober 2021)
Op deze site: https://cdn.i-pulse.nl/tijdbeeld/offer/ ... -10-31.pdf
is een mooi tijdsbeeld te zien van de te verbouwen panden aan de Stadsgravenstraat, Van Lochemstraat en Noorderhagen
Plaats reactie