Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Lokale kwaliteitsondernemers

Wijken en overige onderwerpen die met de stad te maken hebben.
Plaats reactie
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door Hendrik »

Ja, Jenny en Eise Buitenbos uit Boekelo waar ze gingen wonen toen de winkel werd afgebroken. Ik kende ze via mijn tante die ook van Buitenbos was en ze kerkten in de Zuiderkerk t.o. het huidige ziekenhuis waar onze familie ook kwam. Dat ze gereformeerd waren weerhield hun er niet van om in carnavalstijd de benodigde artikelen daarvoor te verkopen. Ze waren van alles voorzien: toneelstukjes, fopartikelen, verhuur van gelegenheidskleding en trouwjurken. Je kunt het zo gek niet bedenken.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door Pitr de Nerd »

Arie schreef: Ik denk dat je Buitenbos bedoeld
Yep, helemaal gelijk. Alleen verkocht die man blijkbaar op een iets hoger plan dan ik in mijn herinnering had, hij verhuurde feestkleding. De rest zal ie er wel bijgedaan hebben.

Dat ik de boekhandel er naast vergeten ben! Daar heb ik heel wat “vieze boekies” vandaan gehaald, zoals het Amroh Buizenboek, Abramowitz & Stegun Mathematical Formulas, Spiegels mathematics, Statistics for Engineers, enzovoort.

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door Hendrik »

Pitr de Nerd schreef:
Hendrik schreef:
hans schreef:meneer knoop kwam ik een paar maand geleden tegen toen we met de school naar een voorstelling in het muziekcentrum zijn geweest.
zo zit hij nog steeds in de muziek ( als vrijwilliger )
n
In de jaren 50 kocht mijn vader daar zijn eerste 78 toeren platen. Hij had een 2e hands grammofoon gekocht. Er moesten telkens nieuwe naalden in de kop gezet worden. Die kop was zo zwaar dat je na drie keer draaien de achterkant van de plaat hoorde. Nou overdrijf ik :-) Dat was dus wel bij Knoop Sr. Maar ik denk dat de huidige Knoop ook al wel Sr. is.
In dezelfde rij zat ook Radioko radio's en beginnende TV. Later ging die winkel naar het Pleintje achter het toen nieuwe postkantoor. Volgens mijn broer was Radioko de wat serieuzere platenzaak met klassieke muziek. De liefde voor klassieke muziek heb ik en mijn broer niet van ons vader, die hield het bij accordion en draaiorgel. Maar daarvoor was je bij Knoop aan het goede adres.
Hendrik, volgens mij zat er ook een zaak in feest- en schertsartikelen waar je stinkbommen en “schetenkussens” kon kopen. En jaarlijks de carnavalsartikelen.

Ik ben wel klassiekliefhebber, maar mijn ouders ook niet. die draaiden meer de smartlappen. Ik kocht mijn platen bij Demoed, en later bij een zaak in de Klanderij die er al lang niet meer is. Ik zou de naam van die zaak niet meer weten. Die man ging ten onder toen V&D alle LP’s ineens voor ƒ14,90 ging verkopen, terwijl hij rond de twintig gulden zat. Dan houdt het op…

Bij Knoop kochten we de piratenhits, ook nog toen hij ergens aan de haverstraat of burgemeesterstraat zat.

Pitr
Die platenzaak in de Klanderij was van een zoon van de kapper aan de Perikweg waar ik wel eens kwam. Ik ben de naam even kwijt, komt wel weer. :D
Wat sas as dós was kaans.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door Hendrik »

Meubelhuis de Beer ging naar de Van Lochemstraat hoek Stadsgravenstraat. Waar nu het Lampenpaleis zit. Of is die ook al weer weg? ik kom daar nooit.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door Arie »

Hendrik schreef:
hans schreef:meneer knoop kwam ik een paar maand geleden tegen toen we met de school naar een voorstelling in het muziekcentrum zijn geweest.
zo zit hij nog steeds in de muziek ( als vrijwilliger )
n
In de jaren 50 kocht mijn vader daar zijn eerste 78 toeren platen. Hij had een 2e hands grammofoon gekocht. Er moesten telkens nieuwe naalden in de kop gezet worden. Die kop was zo zwaar dat je na drie keer draaien de achterkant van de plaat hoorde. Nou overdrijf ik :-) Dat was dus wel bij Knoop Sr. Maar ik denk dat de huidige Knoop ook al wel Sr. is.
In dezelfde rij zat ook Radioko radio's en beginnende TV. Later ging die winkel naar het Pleintje achter het toen nieuwe postkantoor. Volgens mijn broer was Radioko de wat serieuzere platenzaak met klassieke muziek. De liefde voor klassieke muziek heb ik en mijn broer niet van ons vader, die hield het bij accordion en draaiorgel. Maar daarvoor was je bij Knoop aan het goede adres.
Ook nog even de foto's van de winkel van Radioko
Bijlagen
C.F. Klaarstraat 28 Radioko G. Holtkamp.jpg
C.F. Klaarstraat 1950. Zuidzijde vanaf hoek Beltstraat in westelijke richting..jpg
Bouelevard 1945 vroeger C.F. Klaarstraat Hoek Beltstraat.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door Arie »

Pand boekhandel Broekhuis volgend jaar opgeknapt

Gepubliceerd op: 08/09/2015

Pand boekhandel Broekhuis volgend jaar opgeknapt
De vestiging van Boekhandel Broekhuis aan de Marktstraat in Enschede wordt volgend jaar opgeknapt. Dat meldt Tubantia. Eigenaar en verhuurder Kroonenberg Groep pakt de buitenkant aan, de boekhandel gaat zelf de binnenkant van de winkel moderniseren.

Volgens eigenaar Kees Schafrat is er de afgelopen 25 jaar weinig in het pand geïnvesteerd. De ingang en portiek komen nog uit de jaren 60 van de vorige eeuw. Een verhuizing naar een andere locatie in Enschede is niet meer aan de orde, volgens Schafrat voldoet de huidige plek aan de Marktstraat goed.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/pand-boekhan ... tem?782509
Bijlagen
Pand boekhandel Broekhuis volgend jaar opgeknapt.jpg
Pand boekhandel Broekhuis volgend jaar opgeknapt.jpg (81.4 KiB) 11389 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door Arie »

Bakker Alink begint oud-broodzaak: ‘vers brood van gisteren’

Gepubliceerd op: 23/02/2016
Bakker Alink begint oud-broodzaak: ‘vers brood van gisteren’

De schappen van de bakkerij aan de Lipperkerkstraat liggen vol met broden. Vers, maar gisteren gebakken in de bakkerij van Alink. Jeroen Alink, samen met zijn broer Guus de eigenaren van vier bakkerswinkels in Enschede, Losser en Borne, heeft er een vestiging bij: Vers brood van gisteren.

Edt Gervink bestiert de nieuwe bakkerswinkel. „We hebben vier traditionele winkels en de klant wil ook tegen zes uur nog vers gebakken brood. Dus bakken we de hele dag door. Maar daardoor blijft natuurlijk altijd wat over. Een deel gaat naar de voedselbank, maar we moesten ook veel afvoeren. Regelrecht de ton in. Da’s toch jammer?” In deze tijd, waarin volop nagedacht wordt over duurzaamheid en hergebruik, wilde Jeroen Alink daar niet meer aan meedoen. „En ik ben ondernemer hè. Dan wil je af en toe iets nieuws proberen.”

Jeroen Alink is er trots op dat hij de eerste bakker in Twente is die brood van gisteren voor een euro verkoopt. „In het westen bestaat het al wel. Maar bij mijn weten ben ik zelfs in Overijssel de eerste.” En hij is ervan overtuigd dat zijn brood van gisteren ook vandaag nog vers is. Bakkers zoals hij bakken de hele dag door, namelijk. En brood dat fabrieksmatig wordt gebakken ligt ook pas veel later in de winkels. „Dat is eigenlijk ook bijna een dag oud.”
bron en video zie: http://www.tvenschedefm.nl/video-bakker ... tem?804051
Bijlagen
Lipperkerkstraat Bakker Alink begint oud-broodzaak ‘vers brood van gisteren’.jpg
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door hans »

en weer een gesneuveld door het internet...
van alstede is gesloten , de winkel wordt tot woonruimte verbouwd.


Afbeelding
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door Twekkelerveld »

Dat is erg jammer, maar als ik bij AliExpress 100 glaszekeringen bestel voor 3 dollar is de keuze snel gemaakt. Daar wordt bij een Radio Heutink 0,50 euro per zekering voor gevraagd.
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door hans »

tja , gunnen moet je kunnen.
Verstijnen
Member
Member
Berichten: 103
Lid geworden op: zo nov 25, 2012 9:19 pm

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door Verstijnen »

hans schreef:tja , gunnen moet je kunnen.
Of mee gaan met de tijd! Ondernemingen zoals deze zullen alleen nog maar meer verdwijnen. En ook bij de grote jongens gaat er nog wat gebeuren.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door Arie »

86-jarige stopt met stoffenwinkel in Glanerbrug: ‘Het is mooi geweest’

Gepubliceerd op: 07/03/2017

86-jarige stopt met stoffenwinkel in Glanerbrug: ‘Het is mooi geweest’
De stoffenwinkel van Frouwkje Boertien-De Vos aan de Nieuw Frieslandstraat is een begrip in Glanerbrug. De 86-jarige heeft na decennia tussen de stoffen besloten er definitief mee te stoppen: “Het is nu echt mooi geweest.”

“Ik wil de jaren die ik nog voor me heb, genieten van mijn twee kleinkinderen. En wat vaker naar mijn dochter Edith in Salzburg”, legt Boertien uit. De 86-jarige deed het sinds het overlijden van haar echtgenoot Harm, tien jaar geleden, al wat rustiger aan. Ook is ze vijf jaar geleden een tijd uit de running geweest om te genezen van darmkanker. Maar als het even kon was Boertien in haar stoffenwinkeltje of naaiatelier te vinden. Soms brandde er 's avonds laat nog licht.

Frouwkje had op haar 20ste al alle diploma's van de modevakschool Ensaid op zak. Vier jaar later haalde ze alle diploma's om hoofdlerares te kunnen worden. Ze was op haar 24ste de jongste naailerares van Nederland. Al voor haar opleiding begon ze met naaiklussen in haar ouderlijk huis. "Mijn eerste klant was mevrouw Eekhoorn uit de W.C. Schoutenstraat," herinnert ze zich.

Het staat ook in haar geheugen gegrift hoe ze de jurk voor mevrouw Knuppels uit de Bentstraat voor elkaar kreeg. "Dat was een grote vrouw die door het vele werken op het land een popje met een bult op de rug was geworden. Ze had daardoor hele andere maten dan een normale jurk. Ik maakte de jurk eerst van papier, daarna van mousseline stof. Ik had nog nooit zo'n gelukkige klant. Later heb ik ook nog een mantel van mousseline voor haar gemaakt. Achteraf was dat mijn meesterwerk. Ik ben er nog steeds trots op."
bron: http://www.tvenschedefm.nl/86-jarige-st ... tem?950760
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door Arie »

70 jaar ‘fijne worst’ van slager Lohman in Enschede

Gepubliceerd op: 22/03/2017

70 jaar ‘fijne worst’ van slager Lohman in Enschede
Jos Lohman (62) viert deze maand het 70-jarig bestaan van Slagerij Lohman. In zijn ruime zaak in winkelcentrum Deppenbroek laat hij een oude foto zien met de slogan van zijn vader: 'Is de worst fijn, dan moet ze van Lohman zijn'. "Mooi hè?"

In zeventig jaar tijd zijn we weinig opgeschoten, vindt traiteur en slager Jos Lohman. "Mijn vader bracht vroeger het vlees rond op de bakfiets en tegenwoordig willen de mensen dat eigenlijk weer. Maar logistiek is dat niet te doen."

Bernard Lohman begon de slagerij in 1947 in Lonneker. In 1961 verhuist de slagerij van Lonneker naar winkelcentrum Mekkelholt in Enschede. De transportfiets gaat de schuur in.

Junior begint op zijn vijftiende in de slagerij van pa. Als senior met pensioen gaat, neemt hij de zaak over. "Mijn vader was heel zuinig. Hij had een gehaktmachine in de winkel die zo veel lawaai maakte dat je hem uit moest zetten om met een klant te kunnen praten. Ik wilde de zaak wel overnemen, maar dan moest ik wel een nieuwe gehaktmachine hebben!” Lohman junior was met zijn 19 jaar een van jongste, zelfstandige slagers in Nederland.

Met de tijd mee
In 1982 wordt winkelcentrum Deppenbroek de nieuwe locatie. In de 35 jaar aan de Rijnstraat is de slagerij vijf keer verbouwd. "Een beetje met de tijd meegaan: nieuw kleurtje, nieuwe tegels", zegt Lohman.

Slagersvrouwen
Dochter Monique (33) is ook volledig gediplomeerd slager. Zij runt de afdeling maaltijden. Ook Jos' vrouw Fia werkt in de zaak. Monique neemt later de zaak over. "Je ziet steeds meer vrouwen in het slagersvak. Vrouwen gaan wat beter met de tijd mee, hebben meer oog voor trends en zijn innovatiever'', weet Lohman.

Lohman viert het jubileum van 27 maart tot en met 1 april feestelijk met hapjes en drankjes en 'nostalgische prijzen'.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/70-jaar-%E2% ... tem?952940
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door Arie »

Fazantstraat Winkelcentrum 't Mekkelholt gezien vanuit zuidelijke richting met torenflat. Zichtbaar is o.a. de winkel van Frits Wielink slagerij Lohman.
Bijlagen
Fazantstraat Winkelcentrum 't Mekkelholt gezien vanuit zuidelijke richting met torenflat. Zichtbaar is o.a. de winkel van Frits Wielink slagerij Lohman.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door Arie »

Stolker sluit na bijna een eeuw haar winkel in Enschede

Gepubliceerd op: 01/09/2017

Stolker sluit na bijna een eeuw haar winkel in Enschede
Stolker Porselein & Kristal houdt er na bijna een eeuw mee op. Stolker is een van de oudste familiezaken in Enschede en bestaat 97 jaar.

Eigenaar Paul Stolker heeft de aanstaande sluiting zelf op Facebook aangekondigd. Gebrek aan opvolging, leeftijd en gezondheid spelen een rol. Maar ook marktomstandigheden zijn reden om de winkel aan de Haverstraatpassage te sluiten. De opheffingsuitverkoop is vrijdag begonnen.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en TV Enschede FM - foto: Frans Nikkels
bron: http://www.tvenschedefm.nl/stolker-slui ... tem?988449
Bijlagen
Stolker sluit na bijna een eeuw haar winkel in Enschede.jpg
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door hans »

triest , weer een stukje echt typisch enschede weg.
nu allemaal naar de blokker ?
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door Veteraan »

Blokker sluit ook al diverse panden.
We verkopen gewoon alles aan de chinezen. Dan hebben we ook geen zorgen. Alleen maar leegte....in hart en hoofd en stad.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door Vincent1971 »

Het wordt steeds meer een eenheidsworst vind ik in de (binnen)stad. Denk voor bijzondere spullen ga je tegenwoordig steeds meer op internet zoeken. Stolker heeft dingen die je niet elders kunt krijgen. Ja op internet.
Een goed begin heeft geen einde
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door Hendrik »

Jammer van deze zaak met zo'n chique en deftige uitstraling. Maar in dat chique zit nou net het probleem. Ooit in 1976 kocht ik er samen met mijn vrouw een servies. Maar dat was het dan, nooit weer een stap in deze winkel gezet. Tegenwoordig neemt men genoegen met spullen van Blokker of de ACtion. Wedgwood was één van de luxe serviezen die men verkocht. Mijn dochter werkte bij Blokker en nam wedgwood kopjes mee, werden ook daar verkocht. Wat denk je? Made in indonesia, niks great britain. Nets is meer wat het geweest is.
Ik denk trouwens dat het pand niet lang leeg zal blijven. Die oude Haverstraat wordt enorm opgewaardeerd. Mooie plek voor een grote Starbucks, dat werkt als een magneet.

PS, Alink aan de korte Haaksbergerstraat is een goede 2e winkelkeus na Stolker.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door Arie »

Modehuis Arkink stopt ermee na 70 jaar

Gepubliceerd op: 21/11/2017

Modehuis Arkink stopt ermee na 70 jaar
Modehuis Arkink aan het Van Loenshof stopt. Hiermee verdwijnt de laatste zelfstandige damesmodewinkel in het hogere segment uit Enschede.

Sinds de oprichting van Modehuis Arkink in 1947 groeide de winkel uit tot een begrip in de binnenstad, waar vrouwen veelal hun hele garderobe kochten. Het modehuis sluit de deuren binnen afzienbare tijd, als de kleding is uitverkocht.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/modehuis-ark ... em?1050719
Bijlagen
Modehuis Arkink stopt ermee na 70 jaar.JPG
Plaats reactie