Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Walstraat en omgeving

Wijken en overige onderwerpen die met de stad te maken hebben.
Plaats reactie
Martin

Walstraat en omgeving

Bericht door Martin »

In Walstraat en omgeving
Gevelfonds voor grote beurt kleine panden

ENSCHEDE - Het gemeentebestuur wil een gevelfonds in het leven roepen om particuliere eigenaren die hun woon- en/of winkelpand in het centrum willen opknappen, een financiële bijdrage te geven. Daarnaast komt er een Ontwikkelingsfonds Binnenstad dat het voor de gemeente mogelijk maakt strategische pandjes te kopen en verkopen.


Het college geeft in de onlangs gepresenteerde contourennota aan dat het in totaal 2,5 miljoen euro wil uittrekken voor gevelverbeteringen en het stimuleren van kleinschalige horeca en winkels met woningen erboven. De stimuleringsmaatregelen gelden in eerste instantie voor het centrumgebied tussen station en Van Heekplein: Zuiderhagen, Walstraat en Pijpenstraat.

Voor dit gebied bestaan onder de noemer Wallstreet shuffle al tal van wilde ideeën, maar nu lijkt de koe toch echt binnen afzienbare tijd bij de horens gevat te worden. ‘Na het Van Heekplein zijn nu de kleine verbindingsstraten aan de beurt. Die zijn ook heel belangrijk, want het zijn de looplijnen tussen station en Van Heekplein. Herinrichting van deze straatjes past helemaal in ons beleid van meer kleinschalige winkeltjes en versterking van de horecafunctie’, aldus wethouder E. Helder.

Hij ontving gisterochtend het Inspiratieboekje Back to the future. Daarin schetst architect André Beumers (tevens binnenstadbewoner) op prikkelende wijze hoe in de nabije toekomst Wal- en Pijpenstraat plus de Zuiderhagen er uit zou kunnen zien. Helder gaf het boekwerkje vlug door naar particuliere eigenaren van panden in dat gebied, verenigd in de werkgroep Walstraat/Zuiderhagen en omgeving. Hierin zitten naast particulieren onder meer ook de Woongroep Twente en de woningcorporaties Domijn en Ons Huis.

Het boekwerkje is bedoeld om de eigenaren van de panden uit te dagen er iets moois van te maken. De gemeente doet er alles aan om alle partijen (totaal een stuk of 25) bijeen te brengen en liefst ook nog op één lijn. Dat moet gebeuren via een Vereniging van eigenaren Binnenstad.

Uitgangspunt in Walstraat en Zuiderhagen is: wonen boven winkels, waar zo’n 7 ton voor beschikbaar is. Het gevelfonds draagt per pand waarschijnlijk tussen de 10.000 en 15.000 euro bij. Voor het ontwikkelingsfonds Binnenstad komt - als de gemeenteraad akkoord gaat - 1 miljoen euro beschikbaar. ‘Op deze manier kunnen we ook als gemeente een beetje opereren in de vastgoedmarkt’, aldus Helder.

Belangrijk voor de uitvoering van de plannen is de invulling van het pand van De Rots (eigendom gemeente) en in een later stadium het gebied van de schouwburg, zodra die is verhuisd naar het Muziekkwartier. Nog voor de zomervakantie moet er een concreet actieplan op tafel liggen.

bron: De Bans

Goeie zaak!  :okay:
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Zeker goed nieuws. Ik hoop dat ze een groot aantal eigenaren over de streep kunnen trekken. En uiteraard: de gaten opvullen. :)
de kloomp'maj anhoalen
Martin

Bericht door Martin »

Onder andere naast Kruimeltje. :)
Ook de Zuiderhagen mag en kan veeeeel meer uitstraling krijgen dan het donker gat wat het nu nog is. :okay:
imzadi
Member
Member
Berichten: 434
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 12:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door imzadi »

Zeer goed initiatief! :okay:
De Walstraat is toch een van de meest verwaarloosde plekken in de binnenstad, en kan zeker wel wat extra aandacht gebruiken.
Robert

Bericht door Robert »

Ik vraag me tot op heden altijd nog af wat de reden voor 'iemand' zou zijn om door de Walstraat te lopen. Er is werkelijk helemaal niets - voorzover ik weet - dat ook maar enigszins aantrekkelijk is. Verbeter me als 'k 't mis heb, maar ik zie voor mezelf nooit 'n reden om er doorheen te lopen.
imzadi
Member
Member
Berichten: 434
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 12:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door imzadi »

Vestzaktheater, Jazzcafe, enkele restaurants. :)



ehm....

Huis met de zwarte ogen? :P :lol:
Robert

Bericht door Robert »

Dat zeg ik, niets voor mij te vinden dus.
imzadi
Member
Member
Berichten: 434
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 12:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door imzadi »

Jaja, degenen die het hardst ontkennen zijn vaak het meest schuldig... :D
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Vergeet de galeries/expositieruimtes niet. :)
de kloomp'maj anhoalen
Robert

Bericht door Robert »

Ik zal per ongeluk wel een keertje afslaan richting de Walstraat.  :)
imzadi
Member
Member
Berichten: 434
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 12:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door imzadi »

Als Enschede-fan moet je toch op z'n minst elke straat in het centrum als je eigen broekzak kennen. 8)
Bjorn

Bericht door Bjorn »

Ik vind de walstraat en de Stadsgravenstraat juist in een bepaald oogpunt wel wat hebben omdat ze een apparte sfeer uitstralen :oops:
maja dat is mijn vreemde smaak ;)
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Het laatste stukje, tussen Pijpenstraat en Van Loenshof is erg leuk. Als de rest daar nou een beetje op gaat lijken...
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Gebruikersavatar
Fir
Member
Member
Berichten: 495
Lid geworden op: do jul 01, 2004 9:52 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Fir »

Wakstraat is nou net zo'n straatje waar potentie in zit, galleries, leuek restaurants(hans en heinz etc.), nu nog opvullen met kunst/design en Enschede gaat de goede kant op.
It's Ok love
Martin

Bericht door Martin »

Deel Walstraat in de maak als voetgangersgebied

ENSCHEDE - Helemaal ongestoord een biefstuk eten op een terras aan de Walstraat is er dit jaar waarschijnlijk nog niet bij. Maar volgende zomer wel. Tenminste die indruk hebben de initiatiefnemers na een gesprek met twee gemeentelijke vertegenwoordigers.


De horeca-ondernemers in de Walstraat streven een Parijse sfeer na. Met onder meer veel eters op straat. Die situatie is echter tot dusver niet geoptimaliseerd vanwege het (onnodige) autoverkeer. Afsluiting van het laatste gedeelte van de straat, tussen De Tor en Het Binnenhof, zou de Walstraat pas aantrekkelijk maken voor buiteneters. Die stelling wordt door de restauranthouders onderstreept na een proef in juni. Op een vrijdagavond werd de straat toen illegaal afgesloten, met bloembakken en een mega-reclamebord. De terrassen zaten toen, zelfs tot middernacht, bomvol. Die actie werd echter door de politie beëindigd. Het hete hangijzer is namelijk dat het smalle straatje ten alle tijden vrij moet blijven voor het noodverkeer, de brandweer en ziekenauto’s.

Oplossing

Nu lijk er echter een oplossing in de maak. Eind vorige week zaten namelijk namens de gemeente stadsdeelmanager Centrum B. ter Horst en verkeersdeskundige W. Salomons om de tafel met een afvaardiging van de Walstraat, bestaand uit de uitbaters van C’est Si Bon, Ramayana, Hans en Heinz, Het Binnenhof en een vertegenwoordiger van Het Grafisch Atelier.

De gemeente heeft in het gesprek geen definitieve toezegging gedaan maar is volgens L. Fehling, mede-eigenaar van C’est Si Bon, bereid mee te werken om uit een gedeelte van de straat de auto’s te weren. ‘Het was oorspronkelijk ook de bedoeling om daar een autovrije zone van te maken’, licht Fehling toe. ‘De heer Salomons heeft ons dat op tekeningen ook laten zien.’

Calamiteiten

Het geopperde idee van de horeca-ondernemers om de brandweer- en ziekenauto’s bij calamiteiten via de route begin Walstraat, Pijpenstraat, Zuiderhagen, Van Loenshof te laten rijden, werd door de gemeentelijke vertegenwoordigers weggewuifd. Reden is dat het Van Loenshof en een deel van de Zuiderhagen ook als voetgangersgebied zijn aangemerkt. De hele Walstraat afsluiten is geen optie. Mede omdat de achterkant van de Jacobuskerk voor auto’s bereikbaar moet blijven.

De bedoeling te zijner tijd is met paaltjes het laatste gedeelte van de Walstraat af te sluiten. Alleen bestuurders van brandweer- en ziekenauto’s kunnen dan met één handeling de paaltjes de grond in laten zakken. En zich daardoor een weg banen langs de terrassen.

W. Salomons bevestigt de plannen maar laat zich niet vast pinnen op een datum. ‘Ik ben ontwerper, geen uitvoerder’, laat de verkeersdeskundige weten. Onder meer bij Kruispunt De Graaff wordt nog druk aan de weg gewerkt.

Overlast

Pas wanneer het stadserf helemaal klaar is, denkt Salomons spijkers met koppen te kunnen slaan. ‘Bij afsluiting van het laatste gedeelte van de Walstraat zullen we wel nog even moeten inventarissen hoe groot de overlast voor anderen zal zijn.’

bron: TC Tubantia

Goed nieuws!  :beer:
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Ik dacht dat de plannen voor de zomer gereed zouden zijn?
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Restaurant Donau in voormalige seksshop

De muren van het pand aan de Walstraat zijn even blauw als de Donau, de naam van het nieuwe restaurant van Victor Paunovis. In de horecagelegenheid was tot voor enkele maanden geleden het Huis met de Zwarte Ogen gevestigd. Daarvoor zat er een naaimachinehandel.


Met zijn restaurant Donau, waar ruim zeventig mensen kunnen zitten, maakt Paunovis sr. zijn comeback in het horecawezen. Eerder runde hij achttien jaar lang een Balkanrestaurant aan het Van Loenshof. En korte tijd een snackbar. In 2000 deed hij dat pand van de hand omdat hij, naar eigen zeggen, een vorstelijk aanbod kreeg. Modezaak Arkink zit er nu in.

Paunovis is in zijn nopjes met een stek in de Walstraat. Vooral ook omdat hij een terras mag opzetten. En dichtbij veel andere restaurants zit. De ondernemer heeft over de formule lang nagedacht. ‘Ik wilde iets wat Enschede nog niet had’, licht hij toe. ‘Dus geen Italiaanse of Griekse keuken. En toen kwam ik uit op een Balkanrestaurant.’ Een soort zaak dus die hij eerder lang runde. ‘Maar wel iets anders. Ik ga bijvoorbeeld met lange spiesen werken van zes soorten vlees. En die worden vers aan tafel gesneden.’

De ondernemer wil uit eten betaalbaar houden. Een hoofdgerecht kost maximaal vijftien á zestien euro.

De interne verbouwing is bijna afgerond. De eerste etage, waar eerder privéclub Baccara was gevestigd, wordt ingericht als een feestzaaltje voor kleine partijen en voor thema-avonden.

Paunovis probeert FC Twente-speler Daniël Majstorovic, die in Joegoslavië dichtbij de familie woonde, te strikken voor de officiële opening. Die zal binnen een week plaatsvinden.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Bron.

Dat Balkanrestaurant kan ik me nog wel herinneren ja. Heb er overigens nooit gegeten. Ik juich natuurlijk toe dat er meer horeca in de Walstraat komt, maar een keer iets écht nieuws zou wel leuk zijn geweest. De inrichting van deze tent is echt vreselijk oubollig. Misschien dat de eigenaar daarmee wel goede zaken doet, mij zal 'ie niet snel binnen zien.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Martin

Bericht door Martin »

Wallstreet shuffle

Panden aan de Walstraat, Zuiderhagen en de Pijpenstraat zullen de komende jaren grondig worden opgeknapt. Op maandag 6 maart heeft het bestuur van de Jacobuskerk besloten de gevel van haar parochiehuis in de Walstraat te verfraaien. Hiervoor ontvingen ze een symbolische cheque van €14.000 van wethouder Erik Helder. De gemeente Enschede heeft voor de komende 4 jaar een bedrag van €2,5 miljoen uitgetrokken om de aantrekkelijkheid van bovengenoemde straten te bevorderen. Startende ondernemers kunnen hier met de nodige ondersteuning aan de slag.


winkelhartenschede
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Is Erik niet met een C .....
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Weer een restaurantje erbij! Op nummer 63 (hoek met Op de Wal, waar vroeger schoenenwinkel La Pump zat) vestigt zich een eetgelegenheid. Verdere bijzonderheden nog niet bekend.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Plaats reactie