Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Molenstraat Noordelijke Spoorzone

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DBM
Member
Member
Berichten: 448
Lid geworden op: di mar 23, 2004 10:16 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Molenstraat Noordelijke Spoorzone

Bericht door DBM »

Zou mooi zijn Rik :rock:

Ben bang dat er geen investeerders zijn voor een dergelijk grootschalig project. Jammer dat ie er toen niet is gekomen! Was een metertje of 85 dacht ik.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Molenstraat Noordelijke Spoorzone

Bericht door enschedeinansichten »

15 luxe appartementen in Detakerk in Enschede

23 januari, 16:04
Foto's 1 REAGEER

Marieke Bakker
ENSCHEDE - De Protestantse Kerk Nederland heeft de Detakerk aan de Blijdensteinlijn in Enschede verkocht aan de Groningse projectontwikkelaars Veldboom & Bakker. Die willen er 15 luxe appartementen in het hogere segment bouwen met een huurprijs van rond de 1000 euro.
Het streven is om eind dit jaar met de bouwwerkzaamheden te beginnen. De Protestantse Kerk had het gebouw willen slopen voor nieuwbouw, maar de gemeente heeft dat tegengehouden.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Molenstraat Noordelijke Spoorzone

Bericht door Arie »

enschedeinansichten schreef:15 luxe appartementen in Detakerk in Enschede

23 januari, 16:04
Foto's 1 REAGEER

Marieke Bakker
ENSCHEDE - De Protestantse Kerk Nederland heeft de Detakerk aan de Blijdensteinlijn in Enschede verkocht aan de Groningse projectontwikkelaars Veldboom & Bakker. Die willen er 15 luxe appartementen in het hogere segment bouwen met een huurprijs van rond de 1000 euro.
Het streven is om eind dit jaar met de bouwwerkzaamheden te beginnen. De Protestantse Kerk had het gebouw willen slopen voor nieuwbouw, maar de gemeente heeft dat tegengehouden.
Het zou jammer zijn om dit mooie kerkgebouw te gaan slopen.
Bijlagen
H.B. Blijdensteinlaan 30 Gereformeerd Detakerk 1947.jpg
H.B. Blijdensteinlaan 30 Gereformeerd Detakerk 1947.jpg (205.81 KiB) 10544 keer bekeken
Gebruikersavatar
Dimitri
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: ma mei 23, 2011 1:11 pm
Locatie: Enschede

Re: Molenstraat Noordelijke Spoorzone

Bericht door Dimitri »

http://www.tubantia.nl/regio/enschede-e ... -1.6893852

Mooi om te volgens straks. En een hele verbetering. Volgens de verwachting, zouden ze over 3 maand al beginnen.

Bron: Tubantia
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Molenstraat Noordelijke Spoorzone

Bericht door Twekkelerveld »

Wordt een mooi buurtje lijkt mij. Alleen zou ik het wel mooi hebben gevonden dat die grachtenpanden dicht aan de Molenstraat zouden worden gebouwd voor het stedelijk effect.
Hoge grachtenpanden zouden ook niet misstaan op de plek waar nu die ruïne van de oude bloemmist staat.
Gebruikersavatar
Dimitri
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: ma mei 23, 2011 1:11 pm
Locatie: Enschede

Re: Molenstraat Noordelijke Spoorzone

Bericht door Dimitri »

Ik hoop toch stiekem dat bij de oude bloemist nog hoogbouw komt. En een plint dicht bij de straat. Geeft veel meer stedelijke uitraling.
Het idee van de grachtenpanden langs de Molenstraat zou ik ook wel toejuichen.
TA
Member
Member
Berichten: 760
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Re: Molenstraat Noordelijke Spoorzone

Bericht door TA »

Erg mooi project. Het is dat ik net verhuisd ben anders was ik zeker geïnteresseerd geweest. Ben benieuwd wat het gaat worden,
Boddenkamp
Member
Member
Berichten: 77
Lid geworden op: di nov 03, 2015 10:11 am

Re: Molenstraat Noordelijke Spoorzone

Bericht door Boddenkamp »

image-6893855.jpg
image-6893855.jpg (285.46 KiB) 10407 keer bekeken
ENSCHEDE - De graafmachines zijn al even verdwenen, wat rest is een braakliggend terrein achter het kantongerecht tussen de Niermansgang, Visserijstraat en het Boerenkerkhof. Maar niet voor lang meer. Binnen drie maanden gaat in dit deel van de zogenaamde spoorzone de eerste schop de grond in en begint aannemer Trebbe/Dura Vermeer met de bouw van 33 woningen. Dat is iets later dan gepland. "Want het duurde langer voordat al het bouwpuin uit de grond verdwenen was", aldus Rien Wilderink, senior projectmanager bij de gemeente Enschede.
De spoorzone ligt ten noorden van de binnenstad en moet een aantrekkelijke verbinding vormen tussen de wijk Roombeek en het centrum van Enschede. Met nieuwbouwwoningen in verschillende stijlen, op loopafstand van het centrum. Het middengebied is eerst aan de beurt: het deel tussen de Molenstraat, Nieuwe Schoolweg, Niermansgang, het Boerenkerkhof en de Visserijstraat. Vorig jaar gingen de 33 woningen die komen in het gebied achter het kantongerecht in de verkoop. Het kostte de aannemer weinig moeite om de huizen aan de man te brengen. In twee maanden tijd waren ze allemaal verkocht, zegt Maarten Hanekamp, stedenbouwkundige bij de gemeente.

In de spoorzone wordt ingespeeld op de veranderende woonwensen. "De voorkeur voor een twee-onder-een-kapwoning is niet meer zo sterk als een paar jaar geleden", zegt Wilderink. "Steeds meer mensen willen binnenstedelijk wonen."

En dan het liefst in een woonwijk in het groen met allerlei belangrijke voorzieningen op loopafstand. De spoorzone voldoet aan die wens. Hanekamp pakt de tekeningen erbij waarop de verschillende typen woningen te zien zien: zowel grachtenpanden als moderne woningen. Ze variëren in bouwstijl, kleur, type steen en hoogte. Kenmerkend voor de woningen in de spoorzone is dat ze geen voortuin hebben en dat de verdiepingsvloer hoger ligt dan in de gemiddelde woning. "Op 3,5 meter in plaats van op 2,66 meter", zegt Hanekamp. De reden hiervoor is dat de huizen in de toekomst een andere bestemming kunnen krijgen, zoals een winkelpand. In de woningen die direct aan de Cultuurmijl (tussen Roombeek en de binnenstad) liggen, is de verdiepingsvloer zelfs nog iets hoger. Om een stedelijk gevoel te creëren kenmerkt het middengebied zich straks door smalle straatjes waar de auto te gast is en door gesloten bouwblokken met huizen tot 14 meter hoog. Die structuur wordt dus het eerst zichtbaar achter het kantongerecht, waar de komende maanden de 33 woningen verrijzen. Ze zijn naar verwachting in december klaar.

Aan de overkant van het gebied is school De Globe bijna met de grond gelijk gemaakt. De flat aan de Molenstraat, waar het Leger des Heils tot voor kort was gevestigd, wordt binnen nu en drie maanden afgebroken. Tussen de Molenstraat en de Nieuwe Schoolweg bouwt aannemer Nijhuis Bouw 14 woningen. De inschrijving is nog steeds geopend. Woningcorporatie De Woonplaats laat er 11 appartementen bouwen. Tussen de Nieuwe Schoolweg en de Cultuurmijl komen 40 zelfbouwwoningen.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en TV Enschede FM. Foto: Gemeente Enschede
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Molenstraat Noordelijke Spoorzone

Bericht door Twekkelerveld »

Eeuwige Lente krijgt nieuw leven ingeblazen

Afbeeldingimage-6899259

ENSCHEDE - Voormalige bloemenzaak De Eeuwige Lente aan de Molenstraat is verkocht aan een Oldenzaalse projectontwikkelaar. De plannen bevinden zich nog in een pril stadium, maar vaststaat dat het gebouw gesloopt gaat worden en er appartementen voor terug komen.
Ook het achterliggende pand van de voormalige machinefabrikant Bruningmeijer aan de Niermansgang is onderdeel van de koop. Wat de ontwikkelaar, die nog niet met naam genoemd wil worden, met dit pand voor ogen heeft is nog niet bekend. De gemeente Enschede heeft wel laten weten voorstander te zijn van behoud van het gebouw. De planvorming rondom de Eeuwige Lente heeft de laatste jaren heel wat voeten in aarde gehad. Er is zelfs een actiegroep opgericht; 'Eeuwige Ellende'. De laatste plannen voor het vervallen gebouw aan de Molenstraat dateren uit 2014. Projectontwikkelaar JTM Vastgoed uit Lonneker wilde er twee hoge torens met 104 appartementen bouwen, maar hij kreeg dit plan niet rond.

Bron: TCT
Boddenkamp
Member
Member
Berichten: 77
Lid geworden op: di nov 03, 2015 10:11 am

Re: Molenstraat Noordelijke Spoorzone

Bericht door Boddenkamp »

Fantastisch nieuws! Al jarenlang een van de lelijkste plekken in Enschede. De Noordelijke spoorzone begint met deze plannen flink op te leven. Nu die lelijke flats achter de eeuwige lente nog slopen/opknappen!
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Molenstraat Noordelijke Spoorzone

Bericht door Twekkelerveld »

Het zal helaas wel geen hoogbouw worden, want dan laat de actiegroep zich wel weer horen.
Boddenkamp
Member
Member
Berichten: 77
Lid geworden op: di nov 03, 2015 10:11 am

Re: Molenstraat Noordelijke Spoorzone

Bericht door Boddenkamp »

Hoewel ik jouw passie voor hoogbouw deel, denk ik dat een gebouw van 6-8 verdiepingen hier prima zal staan. Eerst de stad maar eens verdichten met dit soort panden, daarna de hoogte in! Voor wat betreft die actiegroep: misschien moeten wij een actiegroep beginnen tegen hun lelijke flat..
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Molenstraat Noordelijke Spoorzone

Bericht door Twekkelerveld »

Ik vind 6 tot 8 verdiepingen prima op die plek hoor. Aan de Boulevard ben ik voor 100meter+ :rock:
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Molenstraat Noordelijke Spoorzone

Bericht door hans »

waarom worden zoveel mensen toch zo blij als ze weer iets mogen slopen als hetgeen dat er voor terug komt zo onnoemelijk saai en lelijk is...
Boddenkamp
Member
Member
Berichten: 77
Lid geworden op: di nov 03, 2015 10:11 am

Re: Molenstraat Noordelijke Spoorzone

Bericht door Boddenkamp »

hans schreef: zo feb 12, 2017 8:46 pm waarom worden zoveel mensen toch zo blij als ze weer iets mogen slopen als hetgeen dat er voor terug komt zo onnoemelijk saai en lelijk is...
Ik ben ook absoluut tegen saaiheid Hans. En, mooie oude gebouwen moeten absoluut behouden blijven. Hier onder valt de eeuwige lente niet. Deze plek geeft de stad een verpauperd beeld. Daarnaast mist dit deel van de stad dichtheid de 'hoogte' in. De nieuwe plannen ken ik niet, dus ik kan niet beoordelen of het saai wordt of niet. Wel kan ik zeggen dat alles beter is dan de huidige situatie.
Gebruikersavatar
Dimitri
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: ma mei 23, 2011 1:11 pm
Locatie: Enschede

Re: Molenstraat Noordelijke Spoorzone

Bericht door Dimitri »

Nou laten we hopen inderdaad dat hier iets van hoogbouw terug komt. Ben benieuwd waar de projectontwikkelaar mee aan komt zetten. Deze prominente plaats in de stad verdient een degelijk gebouw met volume. Het is in ieder geval mooi, dat er de komende periodes weer genoeg te beleven valt qua bouwontwikkelingen
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Molenstraat Noordelijke Spoorzone

Bericht door Twekkelerveld »



https://www.youtube.com/watch?v=Sln0vT9dzeQ

Volgens mij werkt het niet lekker met youtube hier.
Rooy
Member
Member
Berichten: 162
Lid geworden op: ma nov 19, 2007 4:50 pm
Locatie: Enschede

Re: Molenstraat Noordelijke Spoorzone

Bericht door Rooy »

Mooie dronebeelden!
Boddenkamp
Member
Member
Berichten: 77
Lid geworden op: di nov 03, 2015 10:11 am

Re: Molenstraat Noordelijke Spoorzone

Bericht door Boddenkamp »

In de Noordelijke spoorzone komen inmiddels de eerste woningen boven het maaiveld uit.
20170625_202756_resized.jpg
20170625_203017_resized.jpg
20170625_202940_resized.jpg
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Molenstraat Noordelijke Spoorzone

Bericht door Twekkelerveld »

Bedankt voor de update Boddenkamp. Enschede doet het toch wel goed met die binnenstedelijke nieuwbouwwijkjes, maar ik blijf vinden dat het langs de doorgaande wegen zoals de Molenstraat wel wat hoger mag. 8)
Plaats reactie