Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Hoogbouwverbod

Nieuwsberichten uit de stad.
TA
Member
Member
Berichten: 760
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Re: Hoogbouwverbod

Bericht door TA »

Waarom niet een mailtje naar de gemeente? Weet je het gelijk. :okay:
Gebruikersavatar
Dimitri
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: ma mei 23, 2011 1:11 pm
Locatie: Enschede

Re: Hoogbouwverbod

Bericht door Dimitri »

Dat is iets waar ik serieus aan heb gedacht! Maar dat soort informatie krijgen wij toch nooit te weten.
De oh zo mooie plannen die er waren, moeten toch nog wel ergens aanwezig zijn?
Gebruikersavatar
Rikarchitecten
Member
Member
Berichten: 284
Lid geworden op: vr mar 19, 2004 8:17 pm
Locatie: Enschede

Re: Hoogbouwverbod

Bericht door Rikarchitecten »

Ik heb meervoudig dit vraagstuk via Twitter neergelegd bij verschillende wethouders, waaronder Jeroen Hatenboer. Gek genoeg nooit een reactie op gekregen.
ENSCHEDE
TA
Member
Member
Berichten: 760
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Re: Hoogbouwverbod

Bericht door TA »

Dimitri schreef:Dat is iets waar ik serieus aan heb gedacht! Maar dat soort informatie krijgen wij toch nooit te weten.
De oh zo mooie plannen die er waren, moeten toch nog wel ergens aanwezig zijn?
Niet geschoten is altijd mis!
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Hoogbouwverbod

Bericht door Rene »

Wellicht dat we over een tijdje geen hoogbouw meer nodig hebben. Deze regio is door leegloop flink aan het vergrijzen. Wat al jaren in de dorpen aan de hand is verplaatst zich nu ook naar de grotere steden. Met name hoger opgeleiden vertoeven liever in Randstad en buitenland.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Hoogbouwverbod

Bericht door enschedeinansichten »

Dat ben ik niet met je eens. Cijfers ? :?
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Hoogbouwverbod

Bericht door Rene »

http://www.overijssel.nl/over-overijsse ... en-hardst/

Misschien ben je het nu iets meer eens?

Zo is het ook al jaren bekend dat UT-studenten weer terug gaan naar waar ze vandaan komen of de Randstad. Ook de grootste regionale werkgevers houden ze uiteindelijk niet hier.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Hoogbouwverbod

Bericht door enschedeinansichten »

Ik baseer mij liever op wetenschappelijke cijfers. :) Tot 2030 geen krimp in Enschede.

http://www.databanktwente.nl/demografie ... mvang.html
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Hoogbouwverbod

Bericht door Rene »

Dan weet ik niet wat jij leest. Zonder de grafieken te bekijken zegt de tekst bovenin al het volgende:
Verwacht wordt dat de groei van de bevolking van Twente nog doorzet tot ongeveer 2020, daarna krimpt de bevolking van Twente....................Gegevens over de bevolkingsomvang zijn samen met andere gegevens zoals vergrijzing en maatschappelijke trends van belang voor de woningbouwplanning, de arbeidsmarkt en het voorzieningenniveau.
En da's volgens mij het zelfde wat ik zeg.

Daarnaast zou ik liever een groei zien. Net als een bankrekening, die moet wat vet op de botten hebben, niet continu kantje boord rond kunnen komen. Daarvoor heb je instroom van jonge mensen nodig. Daarnaast voorspel ik nog wat anders, Als de industrie blijft krimpen zullen er nog meer mensen vertrekken, en dat zijn dan niet alleen hoger opgeleiden.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Hoogbouwverbod

Bericht door enschedeinansichten »

Dan moet je wel even verder kijken.
Groei tot 2030 in Enschede maar ook in Borne. :okay:
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Hoogbouwverbod

Bericht door Rene »

Ok, jij je zin, als dat inderdaad het geval is. Maar wat heeft de regio of Enschede daar na 2030 aan? Wil je nieuwe gebouwen dan alweer gaan afbreken? Waar is de instroom van jonge mensen dan. Denk toch niet dat jij de gedachte hanteert van: "Wie dan leeft die dan zorgt?" Er zullen dan ook mensen moeten zijn die de bejaarden verzorgen, of is dat dan ook geautomatiseerd door robots?
Spruwel
Member
Member
Berichten: 221
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Hoogbouwverbod

Bericht door Spruwel »

Ik heb heel even die Databank Twente bekeken. Ik klikte op Over Datavank Twente en daarna op Contact en zag een lorem ipsum achtige dummy tekst. Toen hield de betrouwbaarheid wel zo'n beetje op. Op enkele andere pagina's ook een dummy tekst en het laatste nieuwsbericht dateert van 2 februari 2012.

Dat gezegd hebbende denk ik ook dat teveel bouwen weinig zin heeft omdat de babyboomers langzaamaan de horizon tegemoet gaan.
Gebruikersavatar
Dimitri
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: ma mei 23, 2011 1:11 pm
Locatie: Enschede

Re: Hoogbouwverbod

Bericht door Dimitri »

Cijfers zoals deze worden gebaseerd, hoe het in de afgelopen jaren is gegaan met geboorte en sterfte. Een bepaalde groep bereikt nu de 65+.
Er zijn verschillende scenario's mogelijk. De economie trekt nog meer aan, dit zal ongetwijfeld voor meer inwoners zorgen. Mensen willen nou eenmaal in aantrekkelijke regio's leven waar volop werk is en de omgeving fijn is. Het tegenovergestelde zou kunnen zijn dat de economie, maar langzaam groeit of nauwelijks. geen aantrekkelijk milieu en zoals eerder al is opgesomd, zullen jonge mensen die hier hebben gestudeerd, naar plaatsen gaan waar het vestigingsklimaat beter is.

Alles is afhankelijk van een goed beleid. Een grafiek kan pak hem beet, over vijf jaar er al helemaal anders uit zien. dat is mijn gedachten.
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Hoogbouwverbod

Bericht door Highlander »

Dimitri schreef: ma feb 06, 2017 9:31 am Cijfers zoals deze worden gebaseerd, hoe het in de afgelopen jaren is gegaan met geboorte en sterfte. Een bepaalde groep bereikt nu de 65+.
Er zijn verschillende scenario's mogelijk. De economie trekt nog meer aan, dit zal ongetwijfeld voor meer inwoners zorgen. Mensen willen nou eenmaal in aantrekkelijke regio's leven waar volop werk is en de omgeving fijn is. Het tegenovergestelde zou kunnen zijn dat de economie, maar langzaam groeit of nauwelijks. geen aantrekkelijk milieu en zoals eerder al is opgesomd, zullen jonge mensen die hier hebben gestudeerd, naar plaatsen gaan waar het vestigingsklimaat beter is.

Alles is afhankelijk van een goed beleid. Een grafiek kan pak hem beet, over vijf jaar er al helemaal anders uit zien. dat is mijn gedachten.
Denk dat je het onnodig somber in ziet. Op internationaal niveau zal de verstedelijking steeds meer toenemen. Ook in Nederland zie je dat. Onderzoekers verwachten dat de focus steeds meer komt te liggen op de top 15 grootste steden in Nederland - daar hoort Enschede dik bij. Dat zie je ook aan het kaliber van de winkels die zich hier vestigen tegenwoordig. Kleinere steden als Hengelo moeten zich daarop instellen, natuurlijk, maar ik denk dat over het algemeen de hele regio baat heeft bij een welvarend Enschede.

Ik vind dat de gemeente Enschede wel degelijk een lange termijn visie heeft (anders dan onze regering). Er wordt ook door de UT steeds nadrukkelijker naar Duitsland gekeken, bijvoorbeeld, en steeds minder naar de Randstad. En dat werpt nu al zijn vruchten af.
Gebruikersavatar
Dimitri
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: ma mei 23, 2011 1:11 pm
Locatie: Enschede

Re: Hoogbouwverbod

Bericht door Dimitri »

Highlander schreef: ma feb 06, 2017 11:32 am
Dimitri schreef: ma feb 06, 2017 9:31 am Cijfers zoals deze worden gebaseerd, hoe het in de afgelopen jaren is gegaan met geboorte en sterfte. Een bepaalde groep bereikt nu de 65+.
Er zijn verschillende scenario's mogelijk. De economie trekt nog meer aan, dit zal ongetwijfeld voor meer inwoners zorgen. Mensen willen nou eenmaal in aantrekkelijke regio's leven waar volop werk is en de omgeving fijn is. Het tegenovergestelde zou kunnen zijn dat de economie, maar langzaam groeit of nauwelijks. geen aantrekkelijk milieu en zoals eerder al is opgesomd, zullen jonge mensen die hier hebben gestudeerd, naar plaatsen gaan waar het vestigingsklimaat beter is.

Alles is afhankelijk van een goed beleid. Een grafiek kan pak hem beet, over vijf jaar er al helemaal anders uit zien. dat is mijn gedachten.
Denk dat je het onnodig somber in ziet. Op internationaal niveau zal de verstedelijking steeds meer toenemen. Ook in Nederland zie je dat. Onderzoekers verwachten dat de focus steeds meer komt te liggen op de top 15 grootste steden in Nederland - daar hoort Enschede dik bij. Dat zie je ook aan het kaliber van de winkels die zich hier vestigen tegenwoordig. Kleinere steden als Hengelo moeten zich daarop instellen, natuurlijk, maar ik denk dat over het algemeen de hele regio baat heeft bij een welvarend Enschede.

Ik vind dat de gemeente Enschede wel degelijk een lange termijn visie heeft (anders dan onze regering). Er wordt ook door de UT steeds nadrukkelijker naar Duitsland gekeken, bijvoorbeeld, en steeds minder naar de Randstad. En dat werpt nu al zijn vruchten af.

Ik bekeek het op zo'n neutraal mogelijke manier. Maar ook ik geloof wel in een welvarend Enschede. Vaak zijn er tegenstrijdige berichten. Maar gezien de ontwikkelingen de laatste jaren, verwacht ik ook wel een moment dat dit ook echt duidelijk is.
MacS
Member
Member
Berichten: 1
Lid geworden op: ma apr 29, 2019 8:08 am

Re: Hoogbouwverbod

Bericht door MacS »

De reden dat Enschede een hoogbouwverbod krijgt opgelegd en bijv Eindhoven niet heeft te maken met de positie van de radar tov de grens. Vijandelijke vliegtuigen zouden een aanvliegroute kunnen kiezen die in de schaduw van de hoogbouw ligt en derhalve niet voor de radar waarneembaar. Anno nu een tamelijk onwaarschijnlijke zaak, maar voor je defensie om hebt ben je decennia verder zou ik denken. Maar toen er een paar jaar geleden sprake was van grote windmolens in de omgeving Aamsveen en ik vroeg naar dit hoogbouwverbod aan de voorlichter van de gemeente, meende die dat het wel geen punt zou zijn. Nu was die voorlichter een fluim van jewelste, die mij heeft duidelijk gemaakt dat je zijn woorden niet serieus kan nemen. Verstand van praten ipv zaken.
Dimitri91
Member
Member
Berichten: 118
Lid geworden op: ma feb 26, 2018 8:13 pm

Re: Hoogbouwverbod

Bericht door Dimitri91 »

Bijzonder dat dit forum deel opnieuw wordt aangewakkerd. Begrijp ik uit jou woorden, dat jij toen der tijd, foutieve informatie hebt gekregen?
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Hoogbouwverbod

Bericht door Hendrik »

En alle Duitse hoge windmolens dan? als je door het grensgebied fietst kun je ze van verre al zien.
Wat sas as dós was kaans.
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Hoogbouwverbod

Bericht door hans »

ja , mooi he ?
Dimitri91
Member
Member
Berichten: 118
Lid geworden op: ma feb 26, 2018 8:13 pm

Re: Hoogbouwverbod

Bericht door Dimitri91 »

Hendrik schreef: ma apr 29, 2019 12:45 pm En alle Duitse hoge windmolens dan? als je door het grensgebied fietst kun je ze van verre al zien.
Dat is een hele goede vraag :?

En het staat er vol mee, dat zou op de radar echt een vlek moeten zijn. Sterke nog, voordat je een gevechtsvliegtuig ziet op de radar, dan is het al in het Nederlandse luchtruim.
Plaats reactie