Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

verdwenen straatnamen Enschede

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Veteraan »

De foto met onderschrift: Parkweg luchtfoto links spinnerij Oosterveld rechts spinnerij Tubantia op de voorgrond textielfabriek Holland langs de spoorlijn nu Zuiderval.

Volgens mij klopt alles aan de bovenzijde van de spoorlijn. Spinnerij Oosterveld en de fabriek van Goolkate zijn nog herkenbaar omdat die er nog staan.
De Zuiderval ligt wel een eindje uit de buurt. Maar ook de plek waar nu de Westerval is, is niet op de foto zichtbaar.
Inderdaad wel het pand bij de Tango.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Arie »

Dat lijkt mij ook Willem. Het voetbalveld blijft inderdaad een raadsel. Ik heb nog even gedacht aan het voetbalveld van UDI, maar die zat vroeger aan de andere kant van de spoorlijn, dus tussen de Poolmansweg en de spoorlijn (nu Westerval). Het huisje bij het benzinestatation lijkt inderdaad op het huisje op de luchtfoto.
Ook onderstaande foto van de Parkweg met de gebouwen van Kooy en fabriek Holland brengt nog geen duidelijkheid,
Bijlagen
Parkweg juli 1943 Fabriek Gebr. Kooy (links), textielfabriek Holland (rechts).jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Arie »

Veteraan je hebt gelijk, het onderschrift bij de luchtfoto moet Westerval zijn in plaats van Zuiderval. Op onderstaande luchtfoto van de Westerval zijn wel weer de gebouwen (van Kooy?) naast fabriek Holland weer mooi te zien. Het voetbalveld en de 2 ovalen blijft een raadsel.
Bijlagen
Westerval luchtfoto met bouwhuistunneltje.jpg
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Veteraan »

Maar hier dan Westerval als in - spoorlijn-Westerval. Heette die toen al zo?
Onderaan de Poolmansweg, daarboven de spoorlijn, daarboven de Parkweg die uitloopt in de Hendrik ter Kuilestraat (ga je verder dan fiets je de Haven in).
Daarboven de verhoogde spoordijk - een groene zoom.
rataplan
Member
Member
Berichten: 25
Lid geworden op: do nov 29, 2012 3:04 pm

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door rataplan »

FF de luchtfoto parkweg 'verduidelijkt'

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4167
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

Nu nog het mysterie van de ovalen en het voetbalveld.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
rataplan
Member
Member
Berichten: 25
Lid geworden op: do nov 29, 2012 3:04 pm

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door rataplan »

De eerste ovonde voor een verplichte rijrichting?? :lol:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Arie »

Op de 2e foto van Rataplan is rechts de Borstelweg en nog een stukje van de Volksparksingel te zien. De gebouwen behoorden dus tot de Textielfabriek Holland. zie ook luchtfoto op: http://www.enschedeinansichten.nl/colle ... d=nfqbjkue
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Arie »

enschedeinansichten schreef:Nu nog het mysterie van de ovalen en het voetbalveld.
Voor wat betreft het voetbalveld denk ik toch dat het van de voetbalclub UDI is geweest, zie de historie van UDI op: http://www.udi-enschede.nl/index.php/hi ... nsweg.html
met de volgende zinsnede: De diverse besprekingen met de directie van de textielfabriek Holland enerzijds en de eigenaresse van genoemde grond de Wed. Mevr. Wooldrik, van wie Holland de grond in huur had, anderzijds, hadden een gunstig verloop mede dankzij de toenmalige Wethouder van Sportzaken de heer S. de Jong aan wie onze vereniging veel dank verschuldigd is.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4167
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

Ja Arie dat had ik ook bekeken maar ze geven aan dat het aan de B.W. ter Kuilestraat was.

Volgens mij zijn we er nog niet.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Veteraan »

Motorcross rondom die ovalen!
rataplan
Member
Member
Berichten: 25
Lid geworden op: do nov 29, 2012 3:04 pm

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door rataplan »

Volgens het verhaal op de site van UDI verhuisden ze van de BW te Kuile straat naar de Poolmansweg en was de Heuwkampweg de ingang naar het speelveld.
Het veld op de foto's ligt nog achter het spoor aan de noord zijde. Bereikbaar via de Heuwkampweg via een tunneltje?
Heb nog geen luchtfoto gevonden tussen 1951 en 1970 die het allemaal verduidelijkt.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4167
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

rataplan schreef:Volgens het verhaal op de site van UDI verhuisden ze van de BW te Kuile straat naar de Poolmansweg en was de Heuwkampweg de ingang naar het speelveld.
Het veld op de foto's ligt nog achter het spoor aan de noord zijde. Bereikbaar via de Heuwkampweg via een tunneltje?
Heb nog geen luchtfoto gevonden tussen 1951 en 1970 die het allemaal verduidelijkt.
Nee er was geen tunneltje, ik ben er wel eens geweest.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door bartg »

Ik kan me ook nog vaag herinneren dat in die buurt vroeger ook een ijsbaan is geweest .Zou dat een of allebei ovalen kunnen zijn?
Ik kan hier niets over vinden op het wereld wijde web.
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Arie »

bartg schreef:Ik kan me ook nog vaag herinneren dat in die buurt vroeger ook een ijsbaan is geweest .Zou dat een of allebei ovalen kunnen zijn?
Ik kan hier niets over vinden op het wereld wijde web.
Lijkt mij dan eerder in de buurt van de IJsbaanweg. Maar die zag er anders uit.
Bijlagen
Bouwhuistunneltje links met IJsbaan van IJsclub Vooruit met op achtergrond tent (dus geen gebouw)  nu locatie Ijsbaanweg.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Arie »

Het mkysterie rond het voetbalveld en de 2 ovalen bij het voormalig textielfabriek Holland aan de Parkweg zal voorlopig nog niet worden opgehelderd. Daarom wil ik eerst weer verder gaan met de lijst verdwenen straatnamen uit het boekje van J. van Ooyik. Dit boekje gaat over de periode 1809-1984 en sedert die tijd zijn er dus meer straatnamen in Enschede en ook Lonneker, Glanerbrug, Usselo en Boekelo verdwenen. Deze zijn nog niet te vinden in het archief verwijderde straatnamen van de Gemeente Enschede op de site: http://straatnamen.enschede.nl/archief/
Deze is dus verre van compleet, dus ik hoop dat forumleden hieraan willen meewerken om ook die andere verdwenen straatnamen op te sporen,

Vandaag aandacht voor de verdwenen straatnamen Weg door Zwiksbos en Zwiksteeg (nu Zwikslaan).
De Weg door Zwiksbos liep Van de Hengeloseweg (thans -straat) w.-waarts tot de Goolkatenweg.
Geschiedenis
Naar het buitengoed "Het Zwik"; na de bebouwing in 1918 wordt deze buurt met die naam aangeduid (niet officieel vastgesteld). Bij besluit van 14 augustus 1889 vastgesteld als "Zwikssteeg" en bij besluit van 27 april 1899 als "Zwikslaan". Sedert 13 februari 1919 luidt de omschrijving: "van de Hengelosestraat z.w.-waarts tot de Cort van der Lindenlaan".

De Zwiksteeg Beschrijving
Van de Hengeloseweg (thans -straat) tot de Goolkatenweg.
Geschiedenis
Naar het vroeger hier gelegen buitengoed "Het Zwik" (14 augustus 1889 oud-Enschede). Bij besluit van 27 april 1899 vastgesteld als "Zwikslaan" (zie aldaar). De oude benaming was "Weg door Zwiksbos".

Het is dus nu de Zwikslaan en deze loopt van Van de Hengelosestraat z.w.-waarts tot de Cort van der Lindenlaan.
Geschiedenis
Naar het hier vroeger gelegen buitengoed "Het Zwik". Na de bebouwing in 1918 wordt deze buurt met die naam aangeduid, ofschoon zij volgens de per 1 januari 1981 tot stand gekomen nieuwe wijk- en buurtindeling eigenlijk deel uitmaakt van de buurt Tubantia Toekomst (27 april 1899 voormalig Enschede, omschrijving is gewijzigd bij besluit van 13 februari 1919). De bij besluit van 27 april 1899 vastgestelde omschrijving luidde: "Van de Hengelosestraat w.-waarts tot de Goolkatenweg". Bij besluit van 14 augustus 1889 werd hiervoor de naam "Zwiksteeg" vastgesteld, een nog oudere benaming was "Weg door Zwiksbos".

Verder is er nog een Zwiksplein dit is het plein tussen de Cort van der Lindenlaan en de Dr. Schaepmanlaan.
Geschiedenis
Naar het vroeger hier gelegen buitengoed "Het Zwik". Na de bebouwing om 1918 wordt deze buurt met de naam aangeduid, ofschoon zij volgens de per 1 januari 1981 tot stand gekomen nieuwe wijk- en buurtindeling eigenlijk deel uitmaakt van de buurt Tubantia-toekomst (13 februari 1919 voormalig Enschede). bron: http://straatnamen.enschede.nl/straten/01206/?char=Z
Bijlagen
Zwiksbosch advertentie Tubantia 28-9-1918.jpg
Zwiksbosch advertentie Tubantia 28-9-1918.jpg (35.03 KiB) 8872 keer bekeken
Zwiksbosch aan de Hengeloschen straatweg tegenover de Langehuizen advertentie Tubantia 21-2-1918.jpg
Zwiksbosch aan de Hengeloschen straatweg tegenover de Langehuizen advertentie Tubantia 21-2-1918.jpg (43.97 KiB) 8872 keer bekeken
Zwiksbos januari 1911 wandel- en fietspad.jpg
zwiksplein vanaf de Cort van de Lindelaan en rechts de Dr. Schaepmanlaan. (2).jpg
Zwik.jpg
Laatst gewijzigd door Arie op wo nov 30, 2016 8:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4167
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

:banaan: Toch wel Arie.

Op 16 juli 1936 is de voetbalclub Holland opgericht, later veranderd in W.W.S. en ontbonden in 1945.

Die ovale veldjes zijn cricket velden.

En de eigenaar van Holland lijkt een goede textiel fabrikant :roll:
http://www.iisg.nl/ondernemers/pdf/pers-1429-03.pdf
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Arie »

enschedeinansichten schreef::banaan: Toch wel Arie.

Op 16 juli 1936 is de voetbalclub Holland opgericht, later veranderd in W.W.S. en ontbonden in 1945.

Die ovale veldjes zijn cricket velden.

En de eigenaar van Holland lijkt een goede textiel fabrikant :roll:
http://www.iisg.nl/ondernemers/pdf/pers-1429-03.pdf
Mooi gevonden Willem :okay: Naar de familie Stroink zijn ook een aantal straten genoemd, o.m. de verdwenen straatnaam Stroinksbleekweg, waarover later meer.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Veteraan »

Naast verdwenen straatnamen, zijn er ook verdwenen straten.
Onlangs reed ik over de Kuipersdijk en moest stoppen ter hoogte van een afslag naar links (rijdend richting stad). Maar die afslag leidt nergens heen.
Wat heeft daar gestaan dat een eigen afslag verdiende?
Bijlagen
Kuipersdijk met afslag naar links  ........JPG
Kuipersdijk met afslag naar links  ..........JPG
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door bartg »

Veteraan schreef:Naast verdwenen straatnamen, zijn er ook verdwenen straten.
Onlangs reed ik over de Kuipersdijk en moest stoppen ter hoogte van een afslag naar links (rijdend richting stad). Maar die afslag leidt nergens heen.
Wat heeft daar gestaan dat een eigen afslag verdiende?
Dit was een afslag naar de toenmalige DCW
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Plaats reactie