Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Enschede op suikerzakjes

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Enschede op suikerzakjes

Bericht door Arie »

Vandaag geen afbeeldingen van suikerzakje, lucifersdoosje of speldje, maar van een tinnen potje met opschrift Coöperatie Enschede 1903-1905.

Ik denk dat dit potje destijds werd uitgegeven t.g.v. het 50 jaar jubileum van de Coöperatieve Vereniging Tot Steun in den Strijd die in 1903 in Enschede werd opgericht. Het kantoorgebouw stond aan de Oldenzaalsetraat naast Ons Huis. Het pand staat er nog en is onderkomen geweest van meerdere winkels, o.m. Xenos. zie ook: http://cultuurtijdschriften.nl/download ... cid=478295
Ook was er nog een broodfabriek aan de Zuiderspoorstraat 31 en verder nog een aantal Cooperatie winkels (slagerij en kruidenierswinkels) op diverse adressen in Enschede, o.m. de Oliemolensingel. Zie ook onderstaande advertentie in Tubantia van 4-11-1932.

Dit potje heb ik nog in mijn bezit en stond vroeger op het dienblad op de keukentafel van mijn ouderlijk huis aan de Dennenweg. In dit potje werd toen destijds de theelepeltjes bewaard.
Bijlagen
Cooperatie Enschede 1903-1905 tinnen potje.jpg
Cooperatie Enschede 1903-1905 tinnen potje.jpg (18.2 KiB) 9940 keer bekeken
Oldenzaalsestraat schouwburg Ons Huis en kantoorgebouw Coop. Tot steun in de strijd. paard met wagen in ruststand.jpg
Zuiderspoorstraat 31 Broodfabriek Twentse Coöperatie Tot Steun in den Strijd.jpg
Zuiderspoorstraat 31 Broodfabriek Twentse Coöperatie Tot Steun in den Strijd.jpg (69.42 KiB) 9986 keer bekeken
Oliemolensingel vanaf de Pluimstraat richting Lipperkerkstraat met links de Cooperatie. juli 1943.jpg
Pathmossingel Oliemolensingel Twentsche Coöperatie Tot Steun in den Strijd advertentie Tubantia 4-11-1932.jpg
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4796
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Enschede op suikerzakjes

Bericht door Veteraan »

Op de hoek Janninksweg en Johannes ter Horststraat was de coöperatie kruidenierszaak van Workel.
Zaterdag kwamen de dames (klanten) er met de krulspelden in het haar, soms onder een hoofddoekje 'verstopt', soms met een jasschort aan. Zaterdags moest er van alles gedaan worden zodat voor de zondag alles gedaan was.
Bij de coöperatie kruidenier kon je bloempjes-zegels sparen. Voor een volle kaart kon je o.a. een houten stoel met rieten zitting krijgen, of een ouderwetse bezem.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Enschede op suikerzakjes

Bericht door Hendrik »

In 1965 ben ik na de middelbare school met werken begonnen bij CO-OP Oost zoals de Cooperatie toen heette. Solliciteren bij het kantoor aan de Oldenzaalzestraat boven Ons Huis. Het was toen al bioscoop Metropole. Onze buurvrouw Mien Schulz was er koffiedame voor het kantoorpersoneel. Ik solliciteerde voor een baan als verkoper aan de overkant bij de herenmodezaak annex schoenenzaak. Het werd de supermarkt aan de Maanstraat hoek G.J. van Heekstraat. Heb er 2 jaar gewerkt. Het loon was er 11 gulden in de week. 5 dagen van 8 uur tot zes uur 's avonds. 2 uur pauze in het middag uur. 4 x fietsen tussen Maanstraat /Hogeland. Een oudtante van mij reageerde op het wekelijks loon: "n' goed loon". Ja, zij was van omstreeks 1880.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4796
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Enschede op suikerzakjes

Bericht door Veteraan »

Mooi hè? Arie maakt allerlei herinneringen wakker door zijn foto's van suikerzakjes, advertenties, speldjes of lepelvaasjes.
Arie, vooral doorgaan!
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Enschede op suikerzakjes

Bericht door Arie »

Veteraan schreef:Op de hoek Janninksweg en Johannes ter Horststraat was de coöperatie kruidenierszaak van Workel.
Zaterdag kwamen de dames (klanten) er met de krulspelden in het haar, soms onder een hoofddoekje 'verstopt', soms met een jasschort aan. Zaterdags moest er van alles gedaan worden zodat voor de zondag alles gedaan was.
Bij de coöperatie kruidenier kon je bloempjes-zegels sparen. Voor een volle kaart kon je o.a. een houten stoel met rieten zitting krijgen, of een ouderwetse bezem.
Was dat hier op de hoek Veteraan? Daar zit toch een fietsenzaak of is het aan de overkant?
Bijlagen
Janninksweg sept. 1979 Hoek Johan ter Horststraat.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Enschede op suikerzakjes

Bericht door Arie »

Hendrik schreef:In 1965 ben ik na de middelbare school met werken begonnen bij CO-OP Oost zoals de Cooperatie toen heette. Solliciteren bij het kantoor aan de Oldenzaalzestraat boven Ons Huis. Het was toen al bioscoop Metropole. Onze buurvrouw Mien Schulz was er koffiedame voor het kantoorpersoneel. Ik solliciteerde voor een baan als verkoper aan de overkant bij de herenmodezaak annex schoenenzaak. Het werd de supermarkt aan de Maanstraat hoek G.J. van Heekstraat. Heb er 2 jaar gewerkt. Het loon was er 11 gulden in de week. 5 dagen van 8 uur tot zes uur 's avonds. 2 uur pauze in het middag uur. 4 x fietsen tussen Maanstraat /Hogeland. Een oudtante van mij reageerde op het wekelijks loon: "n' goed loon". Ja, zij was van omstreeks 1880.
Dan was dat dan bij deze Centra winkel op de hoek G.J. van Heekstraat en Maanstraat.
Bijlagen
G,J, van Heekstraat hoek Maanstraat winkelcentrum Twekkelerveld. winkel Centra.jpg
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4796
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Enschede op suikerzakjes

Bericht door Veteraan »

Arie schreef:
Veteraan schreef:Op de hoek Janninksweg en Johannes ter Horststraat was de coöperatie kruidenierszaak van Workel.
Zaterdag kwamen de dames (klanten) er met de krulspelden in het haar, soms onder een hoofddoekje 'verstopt', soms met een jasschort aan. Zaterdags moest er van alles gedaan worden zodat voor de zondag alles gedaan was.
Bij de coöperatie kruidenier kon je bloempjes-zegels sparen. Voor een volle kaart kon je o.a. een houten stoel met rieten zitting krijgen, of een ouderwetse bezem.
Was dat hier op de hoek Veteraan? Daar zit toch een fietsenzaak of is het aan de overkant?
Ja, deze kruising was het. Je ziet de fietsenzaak van Jan Nijhof (nu Mario die mij vorige week een heerlijke fiets heeft verkocht!). Rechts van waar de fotograaf staat, zat de kruidenierswinkel van de familie Workel. Dan kwam het woonhuis en daarnaast was schoenwinkel- en makerij Sauer.
Eigenlijk zaten alle winkeltjes aan de rechterzijde van de straat.
Vroeger zat kapper Achterberg naast de fietsenwinkel van Nijhof, dan een rijtje woonhuizen (op 50 woonden wij) en dan was er weer een kruidenier (Groothuis), dan Meinema (Antiek), de Jan Harm Boschstraat oversteken, daar was Huisman (groenteboer) en in het eerste vooruitstekende pand zat Hogevonder (sigarettenwinkel waar je ook 1 vel briefpapier met envelop kon kopen), iets verder bakker Heersink.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Enschede op suikerzakjes

Bericht door Hendrik »

Ja Arie, in dat winkelcentrum. Wat je op jouw foto ziet is de CENTRA van Broen. Daarnaast Albert Heijn, C.Jamin (met c) en Co-op. 3 supermarkten op een rij. Nou ja, supermarkt. de winkels hadden een oppervlakte waar de groenteafdeling van AH Miro niet in past. Kneuterig allemaal. 2 kassa's met soms rijen tot achter in de winkel.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Enschede op suikerzakjes

Bericht door Arie »

speldje van de Spar en van de Enschedese Boys.
Bijlagen
Spar Enschedese Boys speldje.JPG
Spar Enschedese Boys speldje.JPG (66.55 KiB) 9918 keer bekeken
Pathmossingel 26-8-1972 Kruising Sterkerstraat, Sparwinkel.jpg
Ribbelt Spar winkel 1982.jpg
Gronausestraat Levensmiddelenbedrijf De Spar.jpg
Enschedese Boys met Abe Lenstra.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Enschede op suikerzakjes

Bericht door Arie »

Deze keer een gedenkplaat als verzamelobject en wel van de Fa. Gebr. Koelink N.V. Dit bedrijf zat vroeger aan de Veenstraat 72.
Bijlagen
Gebr. Koelink N.V. gedenkplaat feb. 1947.jpg
Veenstraat 72 Gebr. Koelink N.V. advertentie Algemeen Handelsblad 4-2-1953.jpg
Veenstraat 72 Gebr. Koelink N.V. Ijzerwaren advertentie Leeuwarder Courant 17-11-1955.jpg
Veenstraat 72 Gebr. Koelink N.V. Ijzerwaren advertentie Leeuwarder Courant 17-11-1955.jpg (36 KiB) 9909 keer bekeken
Boulevard 1945 in richting Gronau met Koelink aan de linkerkant en rechts de Enniaflat dec.1976.jpg
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Enschede op suikerzakjes

Bericht door enschedeinansichten »

Leuk, die plaat is mij al eens aangeboden maar ik had daar niets mee.

Die zaten in het oude pand van het ziekenhuis.

Later hadden ze een winkel aan de Haaksbergerstraat.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Enschede op suikerzakjes

Bericht door Arie »

Enschedese Wandel Bond speldje kleurenmars. Zo te zien met afbeelding van een midwinterhoorn. Wel toepasselijk in deze tijd.
Bijlagen
Enschedese Wandel Bond speldje kleurenmars.jpg
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Enschede op suikerzakjes

Bericht door enschedeinansichten »

Heb ik ook gehad en een paar keer gelopen. Eind vijftiger jaren / begin zestiger jaren.
Elk jaar kreeg je een plaatje wat je er onderaan kon hangen.

https://www.wandel.nl/wandelagenda/even ... enmars.htm
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Enschede op suikerzakjes

Bericht door Arie »

Ik wil deze topic verder uitbreiden met reclamevoorwerpen uit Enschede. Ditmaal een kolenkit van De Vulcaan Brandstoffenhandel aan de Emmastraat 257A.
Bijlagen
Emmastraat 257A De Vulcaan Brandstoffenhandel kolenkit reclamevoorwerp.jpg
Emmastraat 257A Brandstoffenhandel De Vulcaan advertentie Tubantia 4-2-1928.jpg
Emmastraat 257A Brandstoffenhandel De Vulcaan advertentie Tubantia 4-2-1928.jpg (50.18 KiB) 9121 keer bekeken
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Enschede op suikerzakjes

Bericht door hans »

hoeveel is een H L ?
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Enschede op suikerzakjes

Bericht door Arie »

hans schreef:hoeveel is een H L ?
Hectoliter is 100 liter ofwel een mud kolen. zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/Hectoliter
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Enschede op suikerzakjes

Bericht door hans »

mud kende ik , H L als afkorting voo 100 liter deed geen lampje branden ...
merci !
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Enschede op suikerzakjes

Bericht door Arie »

hans schreef:mud kende ik , H L als afkorting voo 100 liter deed geen lampje branden ...
merci !
graag gedaan
Bijlagen
lampje branden.gif
lampje branden.gif (2.53 KiB) 9147 keer bekeken
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Enschede op suikerzakjes

Bericht door enschedeinansichten »

Machine gemaakt door Ramie Union om geluid op te nemen. Was een zeer gewild apparaat bij orkesten en de radio.
Cutting machine 1938 for recording for shellac records Ramie Union.jpg
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Enschede op suikerzakjes

Bericht door Arie »

Vreemd ik mis in deze topic de eerste pagina's met het bericht waarmee ik deze topic heb gestart.
Plaats reactie