Het had idd de allure van een 1001 nachten paleis... Bestaat die gevel trouwens nog onder die lelijke gevel van nu?Arie schreef:Zag het vroeger misschien wel een beetje Moors uit.hans schreef:het moorsche paleis ...
Oude advertenties uit Enschede
Re: Oude advertenties uit Enschede
Ik denk dat vooral het interieur werd bedoeld.Daniela schreef:Het had idd de allure van een 1001 nachten paleis... Bestaat die gevel trouwens nog onder die lelijke gevel van nu?Arie schreef:Zag het vroeger misschien wel een beetje Moors uit.hans schreef:het moorsche paleis ...
Wat sas as dós was kaans.
Hengelosestraat 186 sigarenmagazijn L v.h. Reve advertentie Tubantia 17-2-1941.
Pijpenstraat 7 Slijterij De Palmboom advertentie Tubantia 11-6-1920. Later Franzo.
Mijn vader heeft er bijna 40 jaar gewerkt. De distilleerderij zat om de hoek in de Zuiderhagen. Het magazijn 'leunde' tegen het Belthoes. Daar werden de flessen ontdaan van de kurk die er wel eens in werd gedrukt. Daar stond de gloeiende spoelmachine. Er werd gebotteld, geëtiketteerd, etc.
Mooie foto's Veteraan. Leuk dat jouw vader daar heeft gewerkt. Kregen jullie natuurlijk ook korting op de dranken?
Korting???????????
Over de doden niets dan goeds....
Maar als wij, mijn broers en ik, er een woensdagmiddag of zaterdag gewerkt hadden, écht aanpakken!, dan kregen we een glas water met een minidruppeltje limonadesiroop. Meer niet!
Mijn vader kreeg nooit iets mee, integendeel. Geen vrije maandag - de rest van de week moest hij werken en de enige vrije dag moest de winkel bijgevuld worden, er moest gedestilleerd worden, of wat dan ook. Na winkelsluitingstijd moesten de bestellingen rondgebracht worden. De snipperkaart bestond alleen in het hoofd van 'de baas'.
Dus mijn vader zat echt alleen zondags bij ons aan tafel.
Fijne collega's, hoewel ze nooit lang bleven (logisch!) Pa vond het werk fijn en het contact met de mensen, maar achteraf had hij veel beter bij de politie in Kampen kunnen blijven werken. Dan had hij wél een pensioen gehad en normale vakanties en vrije dagen.
Over de doden niets dan goeds....

Maar als wij, mijn broers en ik, er een woensdagmiddag of zaterdag gewerkt hadden, écht aanpakken!, dan kregen we een glas water met een minidruppeltje limonadesiroop. Meer niet!

Mijn vader kreeg nooit iets mee, integendeel. Geen vrije maandag - de rest van de week moest hij werken en de enige vrije dag moest de winkel bijgevuld worden, er moest gedestilleerd worden, of wat dan ook. Na winkelsluitingstijd moesten de bestellingen rondgebracht worden. De snipperkaart bestond alleen in het hoofd van 'de baas'.

Fijne collega's, hoewel ze nooit lang bleven (logisch!) Pa vond het werk fijn en het contact met de mensen, maar achteraf had hij veel beter bij de politie in Kampen kunnen blijven werken. Dan had hij wél een pensioen gehad en normale vakanties en vrije dagen.
Tja Veteraan zo ging dat. Mijn opa werkte 50 jaar bij Wevers (Kolen) als procuratiehouder toen zijn 50 jarig jubileum in aantocht was. Kwam meneer Wevers er achter dat Opa 2 maanden te weinig gewerkt had bij zijn pensioen en kom hem daar door geen jubileumfeest aanbieden. Toen de gezamenlijke Kolenboeren in Enschede hierachter kwamen gaf het grote bonje. Als Wevers het niet zou doen kreeg hij een feest aangeboden van de Enschedese kolenboeren. Wevers kwam schielijk op zijn voornemen terug maar voor mijn Opa hoefde het niet meer. De lol was er af. En wilde de kolenboeren niet op onkosten jagen omdat hun winst toch al niet zo groot was.. Wel heeft mijn Opa een gouden speld gehad van de Nederlandse Kolenunie. Na een werkzaam leven was mijn opa klaar met de firma Wevers.. Later bleek uit de papieren van de Kolenunie dat de Firma Wevers dat er netjes 50 jaar lang !! correspondentie bestond van mijn Opa en de Unie. Zelfs als 15 jarige..
Ik als kleine jongen zat altijd te wachten als hij kwam op 17.30 uur ging zijn sleutel in de voordeur het speelgoed moest dan in de kist en er werd gegeten. Altijd om exact 17.30 uur !!!!!! Mijn vriend mijn Opa.. HM.
Ik als kleine jongen zat altijd te wachten als hij kwam op 17.30 uur ging zijn sleutel in de voordeur het speelgoed moest dan in de kist en er werd gegeten. Altijd om exact 17.30 uur !!!!!! Mijn vriend mijn Opa.. HM.
Dat was dus een Kolenhandelaar aan de Parkweg die al sinds 1866 in Enschede was gevestigd.Neckar schreef:Tja Veteraan zo ging dat. Mijn opa werkte 50 jaar bij Wevers (Kolen) als procuratiehouder toen zijn 50 jarig jubileum in aantocht was. Kwam meneer Wevers er achter dat Opa 2 maanden te weinig gewerkt had bij zijn pensioen en kom hem daar door geen jubileumfeest aanbieden. Toen de gezamenlijke Kolenboeren in Enschede hierachter kwamen gaf het grote bonje. Als Wevers het niet zou doen kreeg hij een feest aangeboden van de Enschedese kolenboeren. Wevers kwam schielijk op zijn voornemen terug maar voor mijn Opa hoefde het niet meer. De lol was er af. En wilde de kolenboeren niet op onkosten jagen omdat hun winst toch al niet zo groot was.. Wel heeft mijn Opa een gouden speld gehad van de Nederlandse Kolenunie. Na een werkzaam leven was mijn opa klaar met de firma Wevers.. Later bleek uit de papieren van de Kolenunie dat de Firma Wevers dat er netjes 50 jaar lang !! correspondentie bestond van mijn Opa en de Unie. Zelfs als 15 jarige..
Later zaten ze aan de Tromplaan. Mijn Opa is er in 1903/04 begonnen.
Daarvan heb ik nog deze advertentie gevonden:Neckar schreef:Later zaten ze aan de Tromplaan. Mijn Opa is er in 1903/04 begonnen.
Veenstraat 91-93 slagerij 't Korteland J.H. Witte advertentie Tubantia 7-4-1942.
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
In die huizen links woonden mij tante en oma , zestiger jaren.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Nog even over de winkel van Franzo, het pand staat er nog, nu zit de modelbouwzaak Pijplines er in.
Gr, Frank
Gr, Frank
Dat klopt Frank.Tunneltje schreef:Nog even over de winkel van Franzo, het pand staat er nog, nu zit de modelbouwzaak Pijplines er in.
Gr, Frank
Oldenzaalsestraat 202 Nijenhuis kaashandel advertentie Twentsch nieuwsblad 28-12-1942.
Haaksbergerstraat 34 J.E. Rokker Juwelier Horlogemaker Goudsmid advertentie Tubantia 19-12-1930.
Bij Rokker heb ik mijn van zilveren rijksdaalders gespaarde horloge gekocht. Ergens rond 1972...gok ik.
Lipperkerkstraat 50 Broodfabriek De Korenschoof G.J.M. Klokgieters advertentie Tubantia 6-9-1906.
- Bijlagen
-
- Lipperkerkstraat 50 Broodfabriek De Korenschoof G.J.M. Klokgieters advertentie Tubantia 6-9-1906.jpg (48.2 KiB) 8357 keer bekeken
-
- Lipperkerkstraat vm koekjesfabriek van Klokgieters.jpg (62.04 KiB) 8357 keer bekeken