Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Enschede

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Ensched

Bericht door Veteraan »

N.S.V. voetbalt tegen R.B.T., 1948
https://www.youtube.com/watch?v=ogrSmR6 ... ubs_digest
In het begin van het filmpje zie je de aankomst bij het witte strakke gebouw aan de Hoge Bothofstraat.

Welk sportveld is dit?
Waar staan/stonden die huizen die we zien?
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Ensched

Bericht door Arie »

Veteraan schreef:N.S.V. voetbalt tegen R.B.T., 1948
https://www.youtube.com/watch?v=ogrSmR6 ... ubs_digest
In het begin van het filmpje zie je de aankomst bij het witte strakke gebouw aan de Hoge Bothofstraat.

Welk sportveld is dit?
Waar staan/stonden die huizen die we zien?
Hoge Bothofstraat 1950 Gebouw Nico Sportvereniging
Bijlagen
Hoge Bothofstraat 1950 Gebouw Nico Sportvereniging.jpg
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Ensched

Bericht door bartg »

Veteraan schreef:N.S.V. voetbalt tegen R.B.T., 1948
https://www.youtube.com/watch?v=ogrSmR6 ... ubs_digest
In het begin van het filmpje zie je de aankomst bij het witte strakke gebouw aan de Hoge Bothofstraat.

Welk sportveld is dit?
Waar staan/stonden die huizen die we zien?
Het lijkt mij het oude Phenix veld op de Velve .Volgens mij was dat ergens aan de Lipperkerkstraat.
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Ensched

Bericht door Pitr de Nerd »

bartg schreef:
Veteraan schreef:N.S.V. voetbalt tegen R.B.T., 1948
https://www.youtube.com/watch?v=ogrSmR6 ... ubs_digest
In het begin van het filmpje zie je de aankomst bij het witte strakke gebouw aan de Hoge Bothofstraat.

Welk sportveld is dit?
Waar staan/stonden die huizen die we zien?
Het lijkt mij het oude Phenix veld op de Velve .Volgens mij was dat ergens aan de Lipperkerkstraat.
Bart, weet je dat zeker? Ik weet niet anders dan dat het Phenixveld langs de Esmarkerrondweg lag, hoek Gronausestraat, ongeveer ter hoogte van het DAF (later Volvo)flat. Ik kan me geen voetbalveld voor de geest halen langs de Lipperkerkstraat, hooguit de ijsbaan, en zelfs dat weet ik niet zeker meer :(

Mijn vader voetbalde niet onverdienstelijk (zaterdagvoetbal want nette Christen), en dus moest zijn zoon (ik dus) dat ook maar mooi vinden. Probleem was dat ik rekensommetjes stond op te lossen op het veld en geen bal zag, letterlijk noch figuurlijk. Die voetbalvereniging voetbalde daar op dat voetbalveld langs de Esmarkerrondweg.

Ik heb maar heel kort gevoetbald, want de trainer zag me niet zo zitten. Eigenlijk. En zo ben ik andere sporten gaan beoefenen. :D


Pieter
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Ensched

Bericht door bartg »

Pitr de Nerd schreef:
bartg schreef:
Veteraan schreef:N.S.V. voetbalt tegen R.B.T., 1948
https://www.youtube.com/watch?v=ogrSmR6 ... ubs_digest
In het begin van het filmpje zie je de aankomst bij het witte strakke gebouw aan de Hoge Bothofstraat.

Welk sportveld is dit?
Waar staan/stonden die huizen die we zien?
Het lijkt mij het oude Phenix veld op de Velve .Volgens mij was dat ergens aan de Lipperkerkstraat.
Bart, weet je dat zeker? Ik weet niet anders dan dat het Phenixveld langs de Esmarkerrondweg lag, hoek Gronausestraat, ongeveer ter hoogte van het DAF (later Volvo)flat. Ik kan me geen voetbalveld voor de geest halen langs de Lipperkerkstraat, hooguit de ijsbaan, en zelfs dat weet ik niet zeker meer :(

Mijn vader voetbalde niet onverdienstelijk (zaterdagvoetbal want nette Christen), en dus moest zijn zoon (ik dus) dat ook maar mooi vinden. Probleem was dat ik rekensommetjes stond op te lossen op het veld en geen bal zag, letterlijk noch figuurlijk. Die voetbalvereniging voetbalde daar op dat voetbalveld langs de Esmarkerrondweg.

Ik heb maar heel kort gevoetbald, want de trainer zag me niet zo zitten. Eigenlijk. En zo ben ik andere sporten gaan beoefenen. :D


Pieter
Op de site van Phenix staat ook vermeld aan de Lipperkerkstraat een veld hadden Waar dat precies is geweest weet ik niet .Ok denk op de plek waar nu de naoorlogse huizen staan.

http://www.phenix.nl/club-history/
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Ensched

Bericht door Arie »

Phenix zat inderdaad aan de Lipperkerkstraat volgens dit krantenbericht van 1936, ook de naam van Nico's Sportvereniging wordt hierin genoemd.
Bijlagen
HET 35-JARIG BESTAAN VAN PHENIX. Op waardige wijze herdacht.. Provinciale Overijsselsche en Zwolsche courant. Zwolle, 18-05-1936..jpg
HET 35-JARIG BESTAAN VAN PHENIX. Op waardige wijze herdacht.. Provinciale Overijsselsche en Zwolsche courant. Zwolle, 18-05-1936..jpg (39.13 KiB) 7894 keer bekeken
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Ensched

Bericht door Pitr de Nerd »

Dat was van voor mijn tijd, ik ben van jan 1948 :D Ik heb even op de oude kaarten gekeken (topo tijdreis), het enige wat op een foebelveld lijkt ligt ongeveer waar nu de Leeuwenhoekstraat en zijstraten ligt:
kaart 1945.jpg
kaart 1945.jpg (130.01 KiB) 7888 keer bekeken
De rest van het groen zijn plekken met heel rustige buren :P Kortom: ik heb er bovenop gewoond (Leeuwenhoekstr 49) geen wonder dat ik het me niet kan herinneren. Bart en Arie zijn ouder, hun herinnering gaat verder terug. Niettan?

Pieter
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Ensched

Bericht door bartg »

Pitr de Nerd schreef:Dat was van voor mijn tijd, ik ben van jan 1948 :D Ik heb even op de oude kaarten gekeken (topo tijdreis), het enige wat op een foebelveld lijkt ligt ongeveer waar nu de Leeuwenhoekstraat en zijstraten ligt:
kaart 1945.jpg
De rest van het groen zijn plekken met heel rustige buren :P Kortom: ik heb er bovenop gewoond (Leeuwenhoekstr 49) geen wonder dat ik het me niet kan herinneren. Bart en Arie zijn ouder, hun herinnering gaat verder terug. Niettan?

Pieter
Ik ben inderdaad een paar jaar ouder .Ik ben van voor de oorlog .Ik heb als vroeger bij Vosta bij de jeugd gevoetbald en dan heb ik wel eens op dat voetbalveld van Phenix gespeeld maar ik kan echt niet meer zeggen waar het precies was. Ik weet alleen dat het aan de Lipperkerkstraat was.
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Ensched

Bericht door enschedeinansichten »

Phenix.

Opgericht in 1901.
Toen waren er twee clubs, Koningin Wilhelmina en Voorwaards.
Wilhelmina voetbalde aan de Kuipersdijk.
Na de fusie werd er gespeeld op het Meerriet tegenover de Spaanseschool. Dit werd verboden en men ging naar De Kroepboer aan de Oldenzaalscheweg (Lonneker).
Later ging de club (Voorwaards) naar Het Volkspark 1903.
in 1906 is de naam gewijzigd in E.V.V.
In 1919 de naam veranderd in Fiks of Niks.
In 1920 is een clubje Balkan aan de Lipperkerkstraat opgeslokt. Daar ging men ook spelen.
1925 werd de naam veranderd in Phenix.
In 1949 is het nieuwe complex aan de Zuidesmarkerondweg geopend.
Het speelveld aan de Lipperkerkstraat moet toen in Lonneker hebben gelegen.
Dus in het stuk vanaf de Oostveenweg tot de Noordesmarkerondweg en waarschijnlijk in het laatste stuk.
Probeer het nog iets nauwkeurige te bepalen.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Ensched

Bericht door Pitr de Nerd »

Willem, op mijn kaartje staat de Oostveenweg onder de ‘S’ van Enschede. Er zijn twee opties voor dat veld:
  • Het grote groene vierkant wat nu ongeveer onder de Leeuwenhoekstraat/Leeghwaterstraat/Huygensstraat ligt
    Of het zigzagvormige groene stuk wat aan het parkje vastzit, onder de ‘E’ van HED
Maar zoals gezegd: voor mijn tijd. Dus precies weet ik het niet. Ik zoek ook nog…

Pieter.
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Ensched

Bericht door enschedeinansichten »

Cafe De Schop van de familie Geerdink, op de hoek Lipperkerkstraat en Oostveenweg.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Ensched

Bericht door Arie »

Tussen de Galvanistraat en de Franklinstraat is ook nog een braakliggend terreintje geweest, waar kon worden gevoetbald. zie hiervoor op: http://cultuurtijdschriften.nl/download ... cid=515000
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Ensched

Bericht door bartg »

lipperkerkstraat.jpg
Zoals ik al eerder heb gezegd ga ik er van uit dat het is geweest tussen de Marconistraat en de Ohmstraat. Hier staan naoorlogse woningen Dit zijn woningen van rond 1950 .De rest zijn allemaal vooroorlogse woningen.
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Ensched

Bericht door enschedeinansichten »

Arie schreef:Tussen de Galvanistraat en de Franklinstraat is ook nog een braakliggend terreintje geweest, waar kon worden gevoetbald. zie hiervoor op: http://cultuurtijdschriften.nl/download ... cid=515000
Dat moet van latere tijd zijn. Het gaat om 1920.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Ensched

Bericht door Pitr de Nerd »

Arie, dat klopt. Jij hebt een tijdje geleden een foto geplaatst van de Julianaschool, gedateerd 1943. Daarop zie je dat veldje, volgens mij staat het vol aardappels, aan het loof te zien.

Maar dat terreintje kwam, zoals Willem ook al zegt, veel later. Dat was van ruim na de oorlog. Ik heb daar op school gezeten en weet nog hoe dat er uit zag. Zoals in het door jou geplaatste document staat brandde daar met Pasen het paasvuur, 70% oude banden en afgewerkte olie, de rest sloophout :D

Wanneer de hele buurt dan zwart stond van de rubberrook kwam de brandweer, maar wel vergezeld van oom agent. Want die Galvanistraters moesten wel van hun rotzooi af, toch? En dus werden de brandslangen doorgesneden. Laat branden die handel!

Over die Galvanistraat kan ik nog wel een aantal verhalen doen :D

Bart, de hele buurt zuidelijk van de Lipperkerkstraat is naoorlogs. De van Leeuwenhoekstraat met alle zijstraten is gebouwd tussen 1950 en 1954, het voorste deel met rode bakstenen huizen, het deel “achter” de Sanelliusstraat van gasbeton (grijze huizen zonder zolder).
Velve-Lindenhof ca 1955.jpg
Dit is een overzichtsfoto van die buurt uit 1955. Op het kaartje wat ik eerder plaatste staat een parkje ingetekent op de plek waar nu ongeveer het Musschenbroekflat staat. Dat staat op deze foto linksonder. Ik denk dat het veld midden in die foto hjeeft gelegen, jij denkt dat het verder oostelijk lag, net buiten de foto aan de rechterkant.

Toen wij op #49 woonden heeft mijn vader in de achtertuin een fundament opgegraven van een soort schuurachtig gebouwtje. Dat zou best een kleedkamer geweest kunnen zijn. Ik weet het niet meer, ik was te jong. Ik heb het alleen van horen zeggen.

Pieter
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Ensched

Bericht door Arie »

Pieter, ik ben wel benieuwd naar jou verhalen over de Galvanistraat. Misschien te plaatsen in de topic: http://enschede-stad.nl/forum/viewtopic ... n&start=60
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Ensched

Bericht door Veteraan »

Pitr de Nerd schreef: Over die Galvanistraat kan ik nog wel een aantal verhalen doen :D
Pieter
Vertel maar !!
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Ensched

Bericht door Pitr de Nerd »

Arie schreef:Pieter, ik ben wel benieuwd naar jou verhalen over de Galvanistraat. Misschien te plaatsen in de topic: http://enschede-stad.nl/forum/viewtopic ... n&start=60
Ze staan er...

Pieter
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Ensched

Bericht door hans »

en toch is het nog goedgekomen met ons pieter :-)
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Internet verwijzingen m.b.t. de geschiedenis van Ensched

Bericht door Veteraan »

Plaats reactie