Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Infrastructuur in Enschede

Wegen, spoorwegen, kanalen etc.
Plaats reactie
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door hans »

Rooy schreef:Hans, echt balen dat jij als edele automobilist moet wachten voor al die paupers in de bus. :D
zoveel zitten er niet in de bus , en ik zit liever droog in mijn brikkie in de file dan staand in de regen in een bushokje.....
mijn auto rijdt altijd als ik hem nodig heb waarheen ik wil op het tijdstip dat mij uitkomt.
naar mijn loods heen en terug rijd ik in 45 minuten , met openbaar vervoer niet onder de 3 uur.
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door rr1991 »

Er is naar mijn weten geen onderzoek dat glashard aantoont dat meer rijstroken congestie vermindert. Dat zie je nu ook op de nationale snelwegen, waar de filedruk na de oplevering van vele extra rijstroken tijdelijk omlaag ging, maar nu net zo hard weer stijgt. Meer rijstroken -> meer auto's. Minder rijstroken -> meer gebruik van alternatieve modaliteiten (fiets, bus, lopen) -> hogere mate van leefbaarheid in de straten. En met de komst van de elektrische fiets is de fiets nu ook een echt alternatief voor de middellange afstanden.
Gebruikersavatar
Daniela
Member
Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo apr 05, 2015 12:00 am

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door Daniela »

hans schreef:
Rooy schreef:Hans, echt balen dat jij als edele automobilist moet wachten voor al die paupers in de bus. :D
zoveel zitten er niet in de bus , en ik zit liever droog in mijn brikkie in de file dan staand in de regen in een bushokje.....
mijn auto rijdt altijd als ik hem nodig heb waarheen ik wil op het tijdstip dat mij uitkomt.
naar mijn loods heen en terug rijd ik in 45 minuten , met openbaar vervoer niet onder de 3 uur.
:D
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door Arie »

Betere doorstroming na herinrichting Hengelosestraat

Gepubliceerd op: 03/03/2016

VIDEO Betere doorstroming na herinrichting Hengelosestraat. zie: http://www.tvenschedefm.nl/video-betere ... tem?805027
Een zo goed mogelijke verkeersdoorstroming stadinwaarts. Dat is het doel van de herinrichting van de Hengelosestraat. Tussen de Uranusstraat en de Goolkatenweg wordt het wegprofiel aangepast. Bovendien komt er vanaf de Alleeweg richting de Goolkatenweg een verhoogde busbaan.

Volgens Hans Koier, programmamanager bereikbaarheid van de gemeente Enschede, loopt de wachtrij voor de verkeerslichten bij de Goolkatenweg in de ochtendspits al snel op tot zo'n 200 meter. "We hebben geprobeerd de inrichting zo te maken dat de bus daar om de wachtrij heen kan." Vanaf de Goolkatenweg stadinwaarts is al eerder een verhoogde busbaan aangelegd. Met de aanleg van nog eens 250 verhoogde meters wordt het laatste deel van het Hoogwaardig Openbaar Vervoertracé (HOV) tussen Enschede en Hengelo gerealiseerd.

De werkzaamheden, waarmee Twentse Weg- en Waterbouw deze week is begonnen, zorgen voor een flinke verkeershinder. Volgens de planning gaat dat nog tot begin juli duren. Eenmaal afgerond zal de automobilist volgens Koier weinig van de herinrichting merken. "Al hopen we dat met de aanleg van een groenstrook automobilisten meer gestimuleerd worden daadwerkelijk niet harder dan 50 kilometer per uur te rijden."
bron:
http://www.tvenschedefm.nl/video-betere ... tem?805027
Bijlagen
Betere doorstroming na herinrichting Hengelosestraat.jpg
Gebruikersavatar
Daniela
Member
Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo apr 05, 2015 12:00 am

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door Daniela »

Arie schreef:Betere doorstroming na herinrichting Hengelosestraat

Gepubliceerd op: 03/03/2016

VIDEO Betere doorstroming na herinrichting Hengelosestraat. zie: http://www.tvenschedefm.nl/video-betere ... tem?805027
Een zo goed mogelijke verkeersdoorstroming stadinwaarts. Dat is het doel van de herinrichting van de Hengelosestraat. Tussen de Uranusstraat en de Goolkatenweg wordt het wegprofiel aangepast. Bovendien komt er vanaf de Alleeweg richting de Goolkatenweg een verhoogde busbaan.

Volgens Hans Koier, programmamanager bereikbaarheid van de gemeente Enschede, loopt de wachtrij voor de verkeerslichten bij de Goolkatenweg in de ochtendspits al snel op tot zo'n 200 meter. "We hebben geprobeerd de inrichting zo te maken dat de bus daar om de wachtrij heen kan." Vanaf de Goolkatenweg stadinwaarts is al eerder een verhoogde busbaan aangelegd. Met de aanleg van nog eens 250 verhoogde meters wordt het laatste deel van het Hoogwaardig Openbaar Vervoertracé (HOV) tussen Enschede en Hengelo gerealiseerd.

De werkzaamheden, waarmee Twentse Weg- en Waterbouw deze week is begonnen, zorgen voor een flinke verkeershinder. Volgens de planning gaat dat nog tot begin juli duren. Eenmaal afgerond zal de automobilist volgens Koier weinig van de herinrichting merken. "Al hopen we dat met de aanleg van een groenstrook automobilisten meer gestimuleerd worden daadwerkelijk niet harder dan 50 kilometer per uur te rijden."
bron:
http://www.tvenschedefm.nl/video-betere ... tem?805027
Ja een goede doorstroming voor de bus ja :lol: :(

http://www.tubantia.nl/regio/enschede-e ... 0#comments

En ik ben niet de enige die daar niet zo positief over is....
Wauwthur
Member
Member
Berichten: 288
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door Wauwthur »

Voor het overige verkeer kan een andere opstelling en programma in de VRI ook positief zijn toch?
Gebruikersavatar
Daniela
Member
Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo apr 05, 2015 12:00 am

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door Daniela »

Wauwthur schreef:Voor het overige verkeer kan een andere opstelling en programma in de VRI ook positief zijn toch?
Dat viaduct weghalen was ook niet zo´n succes voor de automobilist. :(
Wauwthur
Member
Member
Berichten: 288
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door Wauwthur »

Bij het verwijderen van het viaduct heb ik ook altijd vraagtekens gehad. Het ziet er naar mijn mening nu wel een stuk frisser uit. En uitstraling is ook belangrijk. De universiteit is nu voor rolstoelers die de bus pakken ook beter bereikbaar. De halte bovenop het viaduct was voor hen niet bereikbaar. Is dat een goede reden het viaduct weg te halen? Nee, maar het is wel een positief punt.

De reistijd tussen Enschede en Hengelo is er absoluut door toegenomen.

Als ik dat hele project bekijk, kom ik ook op een negatief oordeel uit. Teveel kosten en teveel nadelen.
Gebruikersavatar
Daniela
Member
Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo apr 05, 2015 12:00 am

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door Daniela »

Wauwthur schreef:Bij het verwijderen van het viaduct heb ik ook altijd vraagtekens gehad. Het ziet er naar mijn mening nu wel een stuk frisser uit. En uitstraling is ook belangrijk. De universiteit is nu voor rolstoelers die de bus pakken ook beter bereikbaar. De halte bovenop het viaduct was voor hen niet bereikbaar. Is dat een goede reden het viaduct weg te halen? Nee, maar het is wel een positief punt.

De reistijd tussen Enschede en Hengelo is er absoluut door toegenomen.

Als ik dat hele project bekijk, kom ik ook op een negatief oordeel uit. Teveel kosten en teveel nadelen.
Ja, zeker nu je er nog maar 50 mag rijden...
Wauwthur
Member
Member
Berichten: 288
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door Wauwthur »

Die 50 zal weinig verschil maken op zo'n korte afstand. Het zijn meer de verkeerslichten.
Gebruikersavatar
Daniela
Member
Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo apr 05, 2015 12:00 am

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door Daniela »

Wauwthur schreef:Die 50 zal weinig verschil maken op zo'n korte afstand. Het zijn meer de verkeerslichten.
Ik denk de combi van verkeerslichten en 50
Gebruikersavatar
Dimitri
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: ma mei 23, 2011 1:11 pm
Locatie: Enschede

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door Dimitri »

Ze hadden toch beter in mijn ogen een 2x2 baansweg aan kunnen leggen.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door Arie »

Daniela schreef:
Wauwthur schreef:Voor het overige verkeer kan een andere opstelling en programma in de VRI ook positief zijn toch?
Dat viaduct weghalen was ook niet zo´n succes voor de automobilist. :(
Gelukkig hebben we de foto's nog :)
Bijlagen
Hengelosestraat bouw viaduct bij T.H. 1964.jpg
Wauwthur
Member
Member
Berichten: 288
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door Wauwthur »

Daniela schreef:
Wauwthur schreef:Die 50 zal weinig verschil maken op zo'n korte afstand. Het zijn meer de verkeerslichten.
Ik denk de combi van verkeerslichten en 50
Over 1400 meter wat het ongeveer is, is het verschil tussen 50km/u en 80km/u, 37 seconden. Toch jammer laten we maar zeggen.
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door Rene »

Daniela schreef:
Wauwthur schreef:Voor het overige verkeer kan een andere opstelling en programma in de VRI ook positief zijn toch?
Dat viaduct weghalen was ook niet zo´n succes voor de automobilist. :(
Als je regelmatig naar Hengelo moet kan ik me voorstellen dat je wat oponthoud ondervindt, voor de rest zou ik niet weten wie daar hinder van heeft. En ook het verkeer naar Hengelo zou zomaar kunnen dat wat minder is geworden afgelopen jaren. Uitgaansstad Hengelo dat was eens, grote industrieën bestaan ook in Hengelo nagenoeg niet meer, winkelstad Hengelo is ook niet meer wat het geweest is en een hoop mensen die naar Hengelo moeten kunnen dat ook via de snelweg. Dus tja, het nut van die Hengelosestraat...?
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door hans »

gewoon knippen dan maar bij de kettingbrug ?

erg populair dat knippen tegenwoordig , benoem verkeer sluipverkeer , en de schaar gaat er in....
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door Rene »

Hans, wat ik bedoelde was dat in de tijd dat het viaduct is aangelegd en de Hengelosestraat de enige doorgaande weg was zal de behoefte het verkeer van en naar Hengelo onbelemmerd te laten doorrrijden groter zijn geweest. Nu dat belang blijkbaar kleiner is geworden kan dus de vraag worden gesteld:
vinden we qua overzichtelijkheid en kosten van onderhoud een gelijkwaardige kruising belangrijker of geven we de voorkeur naar een maximaal doorgaande weg naar Hengelo. Schijnbaar is er voor het eerste gekozen.

Hengelo wilde geen dubbelstad met Enschede zijn, misschien is dit de prijs die ze daarvoor moeten betalen? 8)
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door hans »

ik betwijfel of de onderhoudskosten nu lager zijn , en dat wangedrocht dat er nu ligt heeft een kapitaal gekost , en in de komende 10 jaar moet de helft van de geplante eiken gekapt worden omdat ze te dicht op elkaar staan.
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door rr1991 »

Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door rr1991 »

Wat een grondverzet daar bij de Grolsch:

https://www.youtube.com/watch?v=gbRQwXBodvM
Plaats reactie