Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Zuidmolen

Wijken en overige onderwerpen die met de stad te maken hebben.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniela
Member
Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo apr 05, 2015 12:00 am

Re: Zuidmolen

Bericht door Daniela »

toen zag het er van binnen nog wel stedelijk uit, nu is het een verlaten toestand
enschede053
Member
Member
Berichten: 87
Lid geworden op: za apr 30, 2011 11:18 pm

Re: Zuidmolen

Bericht door enschede053 »

Ik vond hier nog wat over de Zuidmolen: http://installvision.nl/portfolio/konin ... elcentrum/
Lijkt me toch dat ze er serieus mee bezig zijn om het te renoveren, bericht is van eind december jl.
TA
Member
Member
Berichten: 760
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Re: Zuidmolen

Bericht door TA »

Zo te zien gaat het dus ook winkelcentrum koningsplein heten in plaats van zuidmolen. Met die appartementen erboven gaat het er nooit echt fris uitzien, maar vooruit, ten opzichte van nu een enorme vooruitgang.
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Zuidmolen

Bericht door Highlander »

TA schreef:Zo te zien gaat het dus ook winkelcentrum koningsplein heten in plaats van zuidmolen. Met die appartementen erboven gaat het er nooit echt fris uitzien, maar vooruit, ten opzichte van nu een enorme vooruitgang.
Kunnen ze dat parkeerdak er niet bij trekken? Echt druk is het daar volgens mij nooit, en voor de bewoners moet wel een plekje in het Van Heek te vinden zijn. Zijn we gelijk van die lelijke oprijbrug af. En kunnen ze wat meer hoogte creeren in die winkels. Die lage plafonds geven het zo'n jaren zeventig uitstraling, aan de binnenkant.

Daarnaast zou ik in een ideale wereld dat hele winkelcentrum naar voren trekken zodat het geen plein meer is maar een voortzetting van het Van Loenshof.
Vulkanie
Member
Member
Berichten: 46
Lid geworden op: zo nov 09, 2014 8:50 pm

Re: Zuidmolen

Bericht door Vulkanie »

Highlander schreef:
TA schreef:Zo te zien gaat het dus ook winkelcentrum koningsplein heten in plaats van zuidmolen. Met die appartementen erboven gaat het er nooit echt fris uitzien, maar vooruit, ten opzichte van nu een enorme vooruitgang.
Kunnen ze dat parkeerdak er niet bij trekken? Echt druk is het daar volgens mij nooit, en voor de bewoners moet wel een plekje in het Van Heek te vinden zijn. Zijn we gelijk van die lelijke oprijbrug af. En kunnen ze wat meer hoogte creeren in die winkels. Die lage plafonds geven het zo'n jaren zeventig uitstraling, aan de binnenkant.

Daarnaast zou ik in een ideale wereld dat hele winkelcentrum naar voren trekken zodat het geen plein meer is maar een voortzetting van het Van Loenshof.
Wat sla je hier de plank flink mis. Ik werkte bij QPark Twente en weet dat Enschede tot Juli 2015 een bezettingsgraad van 70% doordeweekshad en weekends zelf 96%.
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Zuidmolen

Bericht door Highlander »

Vulkanie schreef: Daarnaast zou ik in een ideale wereld dat hele winkelcentrum naar voren trekken zodat het geen plein meer is maar een voortzetting van het Van Loenshof.
Wat sla je hier de plank flink mis. Ik werkte bij QPark Twente en weet dat Enschede tot Juli 2015 een bezettingsgraad van 70% doordeweekshad en weekends zelf 96%.[/quote]

Echt waar? Geen idee eigenlijk waarom ik dat dacht ook! Dan blijft dat parkeerdak op zeker, da's duidelijk dan...
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Zuidmolen

Bericht door Arie »

Highlander schreef:
Vulkanie schreef: Daarnaast zou ik in een ideale wereld dat hele winkelcentrum naar voren trekken zodat het geen plein meer is maar een voortzetting van het Van Loenshof.
Wat sla je hier de plank flink mis. Ik werkte bij QPark Twente en weet dat Enschede tot Juli 2015 een bezettingsgraad van 70% doordeweekshad en weekends zelf 96%.
Echt waar? Geen idee eigenlijk waarom ik dat dacht ook! Dan blijft dat parkeerdak op zeker, da's duidelijk dan...[/quote]
Ja, parkeergarage Zuidmolen moet blijven.
Bijlagen
Beltstraat Kruising met Boulevard 1945, met zicht op bushalte en winkelcentrum De Zuidmolen. Belthoes.jpg
Beltstraat Oprit paarkeergarage de Zuidmolen.jpg
Beltstraat Oprit paarkeergarage de Zuidmolen.jpg (39.98 KiB) 13293 keer bekeken
Beltstraat met oprit parkeergarage Zuidmolen.jpg
Gebruikersavatar
Rikarchitecten
Member
Member
Berichten: 284
Lid geworden op: vr mar 19, 2004 8:17 pm
Locatie: Enschede

Re: Zuidmolen

Bericht door Rikarchitecten »

Op die parkeerplaats links op de laatste foto (Piet Heinstraat) stond in de jaren '90 een wolkenkrabber van rond de 90 meter gepland. Een van de eerste echte hoogbouwplannen in de stad.
ENSCHEDE
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Zuidmolen

Bericht door Rene »

Kiek'n wat't wodt met die Zuidmolen. Is al lang aan het kwakkelen. Heeft als voordeel dat er koopappartementen boven zitten, anders was het waarschijnlijk al lang gesloopt of herbestemd voor de zoveelste gesubsidieerde functie.
Wat mij betreft ben ik nog steeds voorstander van een multiculturele bazaar, oftewel overdekte internationale markt, waar je dan ook de fijnste kruiden en specerijen kunt krijgen en meeste verse groente, vlees en vis direct in je aanwezigheid schoongemaakt. Ik zou het typisch geschikt vinden voor Enschede met zijn vele subculturen. Tevens zou hiermee een kwaliteitsproduct/dienst worden gecreëerd. Vele mensen zouden hier blij mee zijn. Dusss eigenaar....doe nu maar gewoon wat ik je voorstel, wordt het zeker een succes.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Zuidmolen

Bericht door Arie »

Van de glijbaan afroetsjen en winkelen tussen tropische vissen in de nieuwe Zuidmolen

25 februari 2016

ENSCHEDE - Sea Life-achtige taferelen in het hart van het nieuwe winkelcentrum Koningsplein, nu nog De Zuidmolen, waar bezoekers zich kunnen vergapen aan tropische vissen in een enorm aquarium. Kinderen die straks vanaf de parkeerdekken van QPark vrolijk omlaag kunnen suizen via een moderne glijbaan. Beneden het nieuwe winkelcentrum met een interactieve muur met ledverlichting.
zie verder: http://www.tubantia.nl/regio/enschede-e ... -1.5761256
Spruwel
Member
Member
Berichten: 221
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Zuidmolen

Bericht door Spruwel »

Ben benieuwd wat het gaat worden. Ik hoop enorm dat er eens wat totaal anders komt dan de geijkte kleding/drogist/telecom winkels.
Gebruikersavatar
Bjorn Keizers
Member
Member
Berichten: 49
Lid geworden op: zo mei 25, 2014 6:20 pm
Locatie: Enschede

Re: Zuidmolen

Bericht door Bjorn Keizers »

Het is in ieder geval een positief signaal dat er iemand vertrouwen genoeg lijkt te hebben in de toekomst om zo'n investering te doen. En gezien de grote stoelendans die al gaande is in het centrum, haalt het misschien andere bedrijven over om het te proberen in de Zuidmolen als dat weer in respectabele staat is.

Als het er een stuk moderner, lichter en minder... deprimerend uit gaat zien, dan zullen er vast weer wat ondernemers interesse tonen. Zeker als ze in de beginfase de huren gewoon heel laag houden.
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Zuidmolen

Bericht door Rene »

Bjorn Keizers schreef:Het is in ieder geval een positief signaal dat er iemand vertrouwen genoeg lijkt te hebben in de toekomst om zo'n investering te doen. En gezien de grote stoelendans die al gaande is in het centrum, haalt het misschien andere bedrijven over om het te proberen in de Zuidmolen als dat weer in respectabele staat is.

Als het er een stuk moderner, lichter en minder... deprimerend uit gaat zien, dan zullen er vast weer wat ondernemers interesse tonen. Zeker als ze in de beginfase de huren gewoon heel laag houden.
Ik blijf er een hard hoofd in houden dat die bunker ooit een succes zal worden. Maar ik laat me verrassen. Hopelijk nemen ze een creatieve architect in de arm die met de beperkt mogelijkheden iets aantrekkelijks weet te creëren.
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Zuidmolen

Bericht door Rene »

Spruwel schreef:Ben benieuwd wat het gaat worden. Ik hoop enorm dat er eens wat totaal anders komt dan de geijkte kleding/drogist/telecom winkels.
Waar gaat jouw voorkeur naar uit dan?
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Zuidmolen

Bericht door Highlander »

Het probleem van dat winkelcentrum is dat het te introvert is. Zou al een grote vooruitgang zijn als ze de entree van alle winkels aan de buitenkant zouden plaatsen, zodat je niet eerst het centrum in moet. Daarnaast zou ik de in/uitgang aan de andere kant (Brammelerstraat is dat geloof ik?) weer openen, zoals dat in het begin was, met een doorsteek vanaf het Van Loenshof zodat je meer passantenverkeer krijgt. Ik vond het destijds een goed idee om de kelder van de Zuidmolen te betrekken bij de bieb (waar ze ruimtegebrek hebben). De poelier, slager en delicatessenwinkel kunnen dan naar de begane grond - gezien het feit dat ze het op die desolate plek altijd volgehouden hebben, zullen ze op de begane grond makkelijk klanten blijven trekken.

Qua winkels vind ik dat Mediamarkt wel wat concurrentie kan gebruiken in de binnenstad. Een Leap (tweedehands Apple apparaten) en een Coolblue, bijvoorbeeld. Daarnaast zou het wel aardig zijn als dat Starbucks verhaal (aan de Ziekenhuiskant) zou blijken te kloppen. Niet dat ik die koffie zelf lust, maar daar wordt de Enschedese jeugd heel blij van..
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Zuidmolen

Bericht door Rene »

Je uiteenzetting is logisch en lijkt me tamelijk realistisch. Toch denk ik dat winkelcentra van plafondhoogte al verschillende jaren niet meer popuilair zijn. Ik ben van mening dat die gevel opener moet, ik noemhet niet zomaar een bunker. Daarnaast zal het binnen wat ruimtelijker moeten worden door meerdere verdiepingen binnen elkaar te betrekken. Op een andere manier geef ik dit projeсt geen kans. De trend is nu ruimtelijk en licht. Een belangrijke reden waarom de een na de ander jaren '70/80 winkelcentrum wordt afgebroken. Zo In den Vijfhoek in Oldenzaal ook op de nominatie.
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Zuidmolen

Bericht door hans »

voor mij telt enkel het aanbod en niet of het een tastbaar geworden natte droom van een architekt is...
al die ongevraagde allure en uitstraling wordt duur betaald en vertaald zich in huren waar de honden geen brood van lusten , uiteindelijk betaald de consument weer de rekening.
het is natuurlijk maar net aan welke kant je van het verhaal staat....
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Zuidmolen

Bericht door Rene »

hans schreef:voor mij telt enkel het aanbod en niet of het een tastbaar geworden natte droom van een architekt is...
al die ongevraagde allure en uitstraling wordt duur betaald en vertaald zich in huren waar de honden geen brood van lusten , uiteindelijk betaald de consument weer de rekening.
het is natuurlijk maar net aan welke kant je van het verhaal staat....
Dat weet ik nog zo net niet. Het is al lang aangetoond dat wanneer een winkel een goed-gevoel-omgeving voor jou weet te creeren dat je uiteindelijk langer blijft en meer koopt.
En ja, ook dit is toegevoegde waarde, dus ergens betaal je daar voor. Net als dat een biertje in een café nu eenmaal duurder is dan wanneer je het thuis drinkt.
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Zuidmolen

Bericht door rr1991 »

Wat zul jij de jaren '70 met haar eentonig modernisme, en de auto als het boegbeeld van individuele vrijheid missen Hans. Misschien toch Lelystad, Hoogeveen of Delfzijl eens overwegen, daar doen ze niet zo gek met 'architectuur' en kent men het concept 'schoonheid' niet.
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Zuidmolen

Bericht door hans »

ik zit hier prima.
Plaats reactie