Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Kuipersdijk

Foto's van Enschede en andere plaatsen.
Plaats reactie
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Kuipersdijk

Bericht door Hendrik »

Dat wordt niks, denk aan de ooit grootse plannen zo'n 20 jaar geleden voor een grote moskee op de hoek Varviksingel Zuiderval. Staat nu de Rabobank. Ook daarvan waren de tekeningen al klaar en stonden in de TUB.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Kuipersdijk

Bericht door Arie »

Turkse moskee en Cultureel Centrum in Enschede pas na 2022 klaar

3 juli 2015

ENSCHEDE - Het Turks Cultureel Centrum aan de Wethouder Beversstraat wordt pas in 2022 of later in gebruik genomen.
Dat stelt het college van Burgemeester en Wethouders in een brief aan de gemeenteraad. De lang termijn die de bouwcommissie uittrekt voor voltooiing van het centrum heeft te maken met de financiering.
zie verder: http://www.tubantia.nl/regio/enschede/t ... -1.5054014
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Kuipersdijk

Bericht door hans »

van uitstel komt afstel...
Gebruikersavatar
Peter.h
Member
Member
Berichten: 328
Lid geworden op: di dec 15, 2009 12:55 pm
Locatie: Enschede

Re: Kuipersdijk

Bericht door Peter.h »

hans schreef:van uitstel komt afstel...
Denk ook dat het niet door gaat,hoeveel jaar zijn ze er al niet mee bezig?
As dös wa-s kaans wat sa-s dan meer.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Kuipersdijk

Bericht door Arie »

Geluidstest moskee wordt uitgesteld tot volgend jaar

Gepubliceerd op: 03/12/2015

Geluidstest moskee wordt uitgesteld tot volgend jaar
De test met de oproep tot gebed bij de nog te bouwen moskee aan de Kuipersdijk, wordt uitgesteld tot volgend jaar. Volgens de gemeente is er meer tijd nodig om een goede en zorgvuldige proef te organiseren. Na een eerste test vorige week is gebleken dat er een groter gebied bij de geluidsproef moet worden betrokken. Wanneer de test precies wordt gehouden, is nog niet duidelijk.

De test vorige weekleidde tot veel onrust in de straten rondom het braakliggend terrein waar het Turks Cultureel Centrum met moskee komt. Op 2,5 meter hoogte waren twee luidsprekers op een statief gezet. Tijdens de middag werd een paar keer een geluidsopname afgedraaid die bij een andere moskee was gemaakt. Omwonenden vrezen grote overlast als de oproep tot gebed dagelijks wordt gedaan.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/geluidstest- ... tem?795160
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Kuipersdijk

Bericht door hans »

de nut van die gebedsoproep is nihil , of wonen rond die locatie de op te roepen doelgroep?
laat ze maar een appje sturen....
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Kuipersdijk

Bericht door Arie »

Buurt mag meedoen met geluidstest nieuwe moskee

Gepubliceerd op: 13/01/2016

Buurt mag meedoen met geluidstest nieuwe moskee
Rondom het oude DCW-terrein aan de Kuipersdijk wordt volgende week zaterdag een geluidstest gehouden van een oproep tot gebed. Op het terrein staat een Turks Cultureel Centrum gepland, met een moskee. De gemeente nodigt omwonenden in een straal van 650 meter uit om mee te doen aan de geluidstest. Zij kunnen zaterdag 23 januari om 13.00 uur naar een van de tien meetpunten in de wijk komen.

Daar worden antwoordkaarten uitgedeeld, die ter plekke ingevuld moeten worden. Tijdens de proef wordt de gebedsoproep vanaf het moskeeterrein op vijf verschillende sterktes afgespeeld. De oproep duurt vier minuten en is dezelfde als die op 25 november was te horen bij een eerste kleinschalige test. Die leidde tot grote verontwaardiging in de buurt. Bewoners schrokken van de oproep en noemden deze verschrikkelijk en onaanvaardbaar.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/buurt-mag-me ... tem?799550
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Kuipersdijk

Bericht door Arie »

Nieuwe moskee in Enschede mag tweede minaret bouwen

Gepubliceerd op: 05/02/2016
Nieuwe moskee in Enschede mag tweede minaret bouwen

De nieuwe moskee op het Diekman wordt mogelijk voorzien van een tweede minaret. De bouwcommissie van het Turks Cultureel Centrum mag van de gemeente in de ‘bouwwerken’ namelijk niet één, maar twee keer afwijken van de maximale bouwhoogte van 20 meter.

Het woord ‘bouwwerken’ wordt hier bewust gebruikt. Op schetsen van de moskee met verenigingsgebouw, formeel het Turks Cultureel Centrum genoemd, is één toren getekend. Die is 25 meter hoog. De gemeente staat toe dat er op nog een andere plek op het bouwoppervlak een hoogte van 25 meter wordt bereikt. Dit kan, zoals op de schetsen te zien is, met een sculptuur van een halve maan voor de ingang van het gebouw. Maar ook een tweede minaret is toegestaan.

Volgens projectleider Erik Rouwette van de gemeente hoeven omwonenden zich geen zorgen te maken dat de moskee straks compleet anders is dan op de schetsen. Het kan volgens hem niet zo zijn dat het moderne, deels glazen gebouw met het golvende dak straks een strak bakstenen bouwwerk blijkt te zijn. Dat wil de bouwcommissie volgens Rouwette ook niet.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/nieuwe-moske ... tem?802206
Bijlagen
kuipersdijk moskee.JPG
kuipersdijk moskee.JPG (30.56 KiB) 16235 keer bekeken
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Kuipersdijk

Bericht door Twekkelerveld »

Toch wel apart. Eerst konden ze het geld niet bij elkaar krijgen om de grond te kopen en nu kan er zelfs een 2e minaret gebouwd worden. Ik vraag me echt af hoe ze het geld bij elkaar gekregen hebben.
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Kuipersdijk

Bericht door hans »

dat is gewoon uit de grond komen borrelen....
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Kuipersdijk

Bericht door Hendrik »

"Dat wordt niks, denk aan de ooit grootse plannen zo'n 20 jaar geleden voor een grote moskee op de hoek Varviksingel Zuiderval. Staat nu de Rabobank. Ook daarvan waren de tekeningen al klaar en stonden in de TUB."
Dit schreef ik hier een half jaar geleden.

Er is een arabisch gezegde dat luidt: "Wij arabieren zijn één en al woorden, geen daden".
Nou weet ik wel dat Turken geen Arabieren zijn maar dit trekje uit de arabische volksaard is hun niet vreemd.
Veel beloven, weinig doen. Komt in deze zaak toch goed uit?
Niemand heeft aannemelijk gemaakt dat ze zelfs de grond kunnen kopen.
Wat sas as dós was kaans.
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Kuipersdijk

Bericht door hans »

opmerkelijk weer dat een bepaalde wethouder zich het vuur uit de sloffen loopt om een en ander te faciliteren...
Gebruikersavatar
Peter.h
Member
Member
Berichten: 328
Lid geworden op: di dec 15, 2009 12:55 pm
Locatie: Enschede

Re: Kuipersdijk

Bericht door Peter.h »

De moskee op pathmos zou toendertijd ook een turkse moskee worden.
As dös wa-s kaans wat sa-s dan meer.
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Kuipersdijk

Bericht door Highlander »

Waarom maken jullie je druk over hoe die moskee gefinancierd wordt? De moslimgemeenschap in Enschede betaalt dat helemaal zelf, net zoals christelijke kerken zichzelf ook financieel bedruipen (in Nederland in ieder geval).

We hebben daar nu een lelijke lege vlakte, en afgaande op het ontwerp van die moskee gaat dat er een stuk beter uit zien. En dat zonder 1 cent gemeenschapsgeld. Prima toch.
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Kuipersdijk

Bericht door Highlander »

hans schreef:
de nut van die gebedsoproep is nihil , of wonen rond die locatie de op te roepen doelgroep?
laat ze maar een appje sturen....
Kerkklokken ook weg, dus?
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Kuipersdijk

Bericht door Rene »

Highlander schreef:
hans schreef:
de nut van die gebedsoproep is nihil , of wonen rond die locatie de op te roepen doelgroep?
laat ze maar een appje sturen....
Kerkklokken ook weg, dus?
De basis van deze discussie gaat , zoals we allemaal weten, ook niet over de vorm van gebedsoproep maar het hele gebeuren rond IS en de hierdoor versterkte achterdocht naar moslims. Hierbij is ook opvallend dat moslims bepaald niet veel moeite doen deze achterdocht weg te nemen. In het klein zou een moskeebestuur omwonenden tijdens festiviteiten kunnen uitnodigen, wat groter zou vertegenwoordiging van de moslims het geweld veroorzaakt door IS kunnen verwerpen en veroordelen.
TA
Member
Member
Berichten: 760
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Re: Kuipersdijk

Bericht door TA »

Highlander schreef:
hans schreef:
de nut van die gebedsoproep is nihil , of wonen rond die locatie de op te roepen doelgroep?
laat ze maar een appje sturen....
Kerkklokken ook weg, dus?
A. Welke klokken luiden er uberhaupt nog?
B. Wie woonden er eerder? "De kerk" of haar omwonenden"
C. Wat was het achterliggende doel van de kerkklokken? Juist, om blinde mensen te informeren
D. Op welke godsdienst zijn de normen en waarden van onze samenleving gebaseerd?
E. Etc.
Laatst gewijzigd door TA op di feb 09, 2016 10:28 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Kuipersdijk

Bericht door Highlander »

Rene schreef: De basis van deze discussie gaat , zoals we allemaal weten, ook niet over de vorm van gebedsoproep maar het hele gebeuren rond IS en de hierdoor versterkte achterdocht naar moslims. Hierbij is ook opvallend dat moslims bepaald niet veel moeite doen deze achterdocht weg te nemen. In het klein zou een moskeebestuur omwonenden tijdens festiviteiten kunnen uitnodigen, wat groter zou vertegenwoordiging van de moslims het geweld veroorzaakt door IS kunnen verwerpen en veroordelen.


Ik ben katholiek en ben nooit op kindermisbruik aangesproken, laat staan dat er van me verwacht wordt dat ik het publiekelijk verwerp en veroordeel. Het wordt als vanzelfsprekend aangenomen dat ik dat afkeur (wat ik overigens ook doe, voor de duidelijkheid) omdat een katholiek niet wordt afgerekend als katholiek, maar als individu die zelf na kan denken. Er wordt met twee maten gemeten.
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Kuipersdijk

Bericht door Highlander »

TA schreef:
A. Welke klokken luiden er uberhaupt nog?
B. Wie woonden er eerder? "De kerk" of haar omwonenden"
C. Wat was het achterliggende doel van de kerkklokken? Juist, om dove mensen te informeren
D. Op welke godsdienst zijn de normen en waarden van onze samenleving gebaseerd?
E. Etc.
Waar een kerk is luiden de klokken. Voor de mis, begrafenis, bruiloft enz. In en om het centrum luiden de klokken ook om de tijd aan te geven, trouwens.

Nederland heeft vrijheid van godsdienst - de strijd om dat recht te winnen tegen de Spanjaard was een belangrijke factor in de onstaansgeschiedenis van Nederland. Het is een grondrecht en houdt in dat iedereen zijn/haar godsdienst vrij mag uitoefenen, en dat iedere godsdienst in de ogen van de overheid gelijk is. Als je af wilt van die grondwet kun je stemmen op een partij die het met je eens is.
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Kuipersdijk

Bericht door Rene »

Highlander schreef:Ik ben katholiek en ben nooit op kindermisbruik aangesproken, laat staan dat er van me verwacht wordt dat ik het publiekelijk verwerp en veroordeel. Het wordt als vanzelfsprekend aangenomen dat ik dat afkeur (wat ik overigens ook doe, voor de duidelijkheid) omdat een katholiek niet wordt afgerekend als katholiek, maar als individu die zelf na kan denken. Er wordt met twee maten gemeten.
Ben ik dan toch niet met je eens. Als je tegenwoordig religieus bent wordt je al snel gezien als "geloofswaanzinnige" (denk aan de opmerking van Herman Finkers in zijn ouderjaarsconference). Daarnaast als je tegenwoordig zegt katholiek (christen) te zijn wordt er al snel een opmerking gemaakt over kindermisbruik en eigenlijk wordt er dan ook wel van je verwacht daar iets van te vinden.
Met andere woorden: er wordt niet met twee maten gemeten, maar dit is wel een bewijs dat de publieke opinie (de mening van de massa die buitenstaander is) snel geneigd is te generaliseren.
Daarom stelde ik dan ook al voor dat het niet onverstandig zou zijn dat het moskeebestuur omwonenden zou uitnodigen eens binnen te komen, de bekende gastvrijheid die christenen naar buitenstaanders laten zien.
Plaats reactie