Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Resten van de Espoort

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4796
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Resten van de Espoort

Bericht door Veteraan »

Aan de zuidkant de Windbrug, toch?
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Resten van de Espoort

Bericht door enschedeinansichten »

Arie ik snap je vraag niet precies. :o
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Resten van de Espoort

Bericht door Arie »

enschedeinansichten schreef:Arie ik snap je vraag niet precies. :o
Ik vraag mij af over welke gracht die brug bij de Eschpoort liep. Ik weet niet of die grachten vroeger een naam hadden. Die brug heette dus Windbrug?
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Resten van de Espoort

Bericht door Arie »

Arie schreef:
enschedeinansichten schreef:Arie ik snap je vraag niet precies. :o
Ik vraag mij af over welke gracht die brug bij de Eschpoort liep. Ik weet niet of die grachten vroeger een naam hadden. Die brug heette dus Windbrug?
Ik heb per abuis Noorderhagen vermeld, ik bedoel natuurlijk de Zuiderhagen. De gedempte buitengracht werd later Zuiderhagen. zie: http://straatnamen.enschede.nl/straten/01188/?char=Z
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Resten van de Espoort

Bericht door enschedeinansichten »

Nu snap ik het. De zuiderhagen is nog te zien op het van Heekplein. De ronding van de panden aan de noordkant is de loop van de gracht.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Resten van de Espoort

Bericht door Arie »

Restauratie toegangspoort Stadsbegraafplaats De Espoort

20 december 2018
In samenwerking met de Stichting Historische Sociëteit Enschede-Lonneker is besloten om de toegangspoorten van de Stadsbegraafplaats Espoort in de Bothoven te restaureren.

De Poort had zeer te lijden onder oude roestende ankers en stalen pinnen die het zandsteen kapot drukte.

De restauratie vindt tijdens de wintermaanden plaats bij een professioneel bedrijf. In het vroege voorjaar van 2019 worden de beide pijlers weer in oorspronkelijke stijl opgebouwd.
bron: https://www.enschede.nl/centrum/nieuws/ ... de-espoort
Bijlagen
Espoortstraat Restauratie toegangspoort Stadsbegraafplaats De Espoort 20-12-2018.jpg
Espoortstraat Restauratie toegangspoort Stadsbegraafplaats De Espoort 20-12-2018.jpg (156.62 KiB) 3460 keer bekeken
Espoortstraat poort stadsbegraafplaats.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Resten van de Espoort

Bericht door Arie »

waar is de historische toegangspoort van stadsbegraafplaats De Espoort gebleven?
Door Rebecca de Graaf 9 februari 2019

Wie regelmatig langs stadsbegraafplaats De Espoort loopt, was het misschien al opgevallen: de historische toegangspoort ontbreekt. Wat is er precies met die twee iconische torentjes gebeurd? Wij zochten het voor je uit!

Toegangspoort stadsbegraafplaats De Espoort
De poortkolommen zijn gebouwd uit restanten van een van de voormalige stadspoorten van Enschede: de Eschpoort. Vanaf 1829 is deze begraafplaats in gebruik genomen en sinds 1924 vinden er geen begravingen meer plaats. De poort bleef open om bezoekers in de gelegenheid te stellen de graven te blijven bezoeken.

Restauratie
In de loop der jaren is de toegangspoort dermate aangetast, dat de Stichting Historische Sociëteit Enschede-Lonneker heeft besloten om de toegangspoorten te laten restaureren. Deze restauratie wordt nu uitgevoerd en in het voorjaar van 2019 worden de beide pijlers weer in oorspronkelijke stijl opgebouwd.
bron:
https://indebuurt.nl/enschede/genieten- ... ven~64239/
Bijlagen
toegangspoort-stadsbegraafplaats-de-espoort.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Resten van de Espoort

Bericht door Arie »

Evenals bij de Veldpoort aan de Marktstraat zijn bij opgravingen in 1979 ivm herinrichting stadserf de fundamenten gevonden van de Espoort aan de Langestraat. Deze poort stond naast het Blijdensteinhuis die ook bij de stadsbrand in mei 1862 is vernield. Het Blijdensteinhuisl van is na de stadsbrand weer herbouwd In 1914 weer afgebroken en met dezelfde gevel, een kwartslag gedraaid, en weer herbouwd. Op 22-2-1944 is bij een bombardenent het Blijdensteinhuis opnieuw vernield en later weer herbouwd.
Veel informatie over de Eschpoort is te vinden op: http://www.platvoet.info/index_bestanden/Page974.htm
Langestraat 9 Fundamenten van de vroegere Espoort komen in beeld bij de herinrichting van het stadserf 1979..jpg
Langestraat 9 Fundamenten van de vroegere Espoort komen in beeld bij de herinrichting van het stadserf 1979..jpg (60.37 KiB) 493 keer bekeken
Langestraat 9 Blootlegging Espoort. De zuidmuur van de poort. 19-3-1979.jpg
Langestraat 9 Blootlegging Espoort. De zuidmuur van de poort. 19-3-1979.jpg (67.74 KiB) 493 keer bekeken
Espoort met ruïne Blijdensteinhuis Enschede, vanuit de stad gezien 1862-1863.jpg
Langestraat 9 Blijdensteinhuis na stadsbrand 1862 Links hiernaast de ESCHPOORT toegangspoort. 2 zuilen van deze poort zijn later gebruikt voor het stadskerkhof..jpg
Langestraat 9 Blijdensteinhuis na stadsbrand 1862 Links hiernaast de ESCHPOORT toegangspoort. 2 zuilen van deze poort zijn later gebruikt voor het stadskerkhof..jpg (39.8 KiB) 493 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Resten van de Espoort

Bericht door Arie »

De 2 zuilen van de Espoort staan nu bij de ingang van het stadsbegraafplaats aan de Espoortstraat en is nu met de begraafplaats een gemeentelijk monument. zie ook: https://cultureelerfgoedenschede.nl/wor ... ortstraat/
Espoortstraat 12 stadsbegraafplaats monumentenbord nr. 48.jpg
Espoortstraat 12 poort Algemene begraafplaats.jpg
Plaats reactie