Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Infrastructuur in Enschede

Wegen, spoorwegen, kanalen etc.
Plaats reactie
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door Highlander »

Rene schreef: Vind je dat echt zo'n drukke kruising? Sinds de Brinkstraat bij de Mooienhof is afgesloten, na aanleg van de busbaan, is het er een stuk rustiger geworden. Daarnaast was destijds de Kuipersdijk ook nog eens veel drukker omdat het een doorgaande weg naar het centrum was. Wat dat betreft ben ik van mening dat aanwonende mensen dat nu maar gewoon moeten accepteren. Als je dicht bij het centrum wilt wonen zijn dit de gevolgen. Ook begrijp ik de voordelen van de knip niet. In plaats vasn via Brinkstraat gaat het verkeer straks via Perikwerg naar de Hogelandsingel.
Ik vind die plek potentieel gevaarlijk door de onoverzichtelijkheid van de verkeerssituatie (wirwar van fietspaden, verkeer komt van alle kanten op je af), niet eens zozeer door de drukte. Of die knip gaat helpen vraag ik me ook af. Ze hebben al van alles geprobeerd om doorstroom te verbeteren en sluipverkeer te ontmoedigen, vooral op het Hogeland binnen de singels, maar denk dat je gelijk hebt - wie in of aan de rand van het centrum woont moet leven met drukte.

Zag overigens op die laatste Duitse vakantiedag (Wiedervereinigung geloof ik) dat ze verkeersagenten hadden ingezet aan de Kuipersdijk kant. Op zo'n megadrukke dag (want ook zaterdag) is een totaal verkeersinfarct in het centrum op geen enkele manier te voorkomen. Denk dat als het nieuwe ziekenhuis opengaat we daar wel vaker mee te maken gaan krijgen.
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door Rene »

Als de Duitsers hier zijn staan zelfs straten op het Wooldrik vol met duitse kentekens. Ik denk dus gewoon dat ons centrum te klein is. :)
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door Hendrik »

Rene schreef:Als de Duitsers hier zijn staan zelfs straten op het Wooldrik vol met duitse kentekens. Ik denk dus gewoon dat ons centrum te klein is. :)
Dat is omdat veel duitsers ontdekt hebben dat parkeren buiten de singels gratis is. En ik kan mij ook voorstellen dat onze oosterburen het parkeren onmeunig duur vinden in Enjsede. Wij vinden dat ze best een beetje gelijk hebben, maar kom eens in de grote steden in het westen. Daar betaal je je scheel. In duitse steden is het weer onwaarschijnlijk goedkoop.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Peter.h
Member
Member
Berichten: 328
Lid geworden op: di dec 15, 2009 12:55 pm
Locatie: Enschede

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door Peter.h »

Komen ze toch met de trein.
As dös wa-s kaans wat sa-s dan meer.
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door Rene »

Dat zou dus mijn volgende vraag zijn geweest Hendrik: "Is de parkeergarage vol op het moment dat er Duitse kentekenplaten in de Lorentzlaan staan geparkeerd?" In beide gevallen ja/nee is dan het antwoord: "Tijd voor een transferium ergens bij de Miro."
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door Arie »

Opknapbeurt en busbaan voor de Hengelosestraat
21 februari 2015

In de loop van het jaar zal begonnen worden met werkzaamheden aan de Hengelosestraat, vanaf de Goolkatenweg tot Uranusstraat. Dit is het laatste deel van de Hoogwaardig Openbaar Vervoer-baan (HOV) tussen Enschede en Hengelo dat nog voorzien moet worden van een busbaan in het midden. Voor deze opknapbeurt wil het College van B & W een bedrag van 2,1 miljoen euro beschikbaar stellen.

Naast de busbaan is het de bedoeling is het slechtste deel tussen de kruispunten met de Toekomststraat en de Uranusstraat helemaal opgeknapt wordt, inclusief de naastgelegen fietspaden die er niet al te best bijliggen. Op de overige stukken krijgt de weg volgens de plannen een nieuw wegprofiel. Medio maart zal er een informatiebijeenkomst georganiseerd worden waar omwonenden meer over de herinrichting te weten kunnen komen.
bron: http://twekkelerveld.org/2015/02/21/opk ... osestraat/
zie ook: http://www.tww.nl/5-projecten/151-tww-| ... ase-5.html
Bijlagen
hengelosestraat-bus.jpg
hengelosestraat-bus.jpg (91.6 KiB) 10387 keer bekeken
Wauwthur
Member
Member
Berichten: 288
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door Wauwthur »

Dat werd ook wel tijd. Ik heb de tekeningen bekeken en het wordt echt wel mooi. Waar ik nog wel vraagtekens bij heb is de lengte van die busbaan. Van mij had die wel wat langer gemogen. Maar de tijd zal het leren. Er is wel ruimte om hem in de toekomst langer te maken als het nodig blijkt.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door Veteraan »

De foto die ze gebruikten is fraaier dan de huidige situatie. Dat opknappen is inderdaad hard nodig.
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door hans »

2,1 miljoen voor onrendabelenvervoer ,wat een verspilling.
ik ben benieuwd wanneer de eerste oversteker sneuvelt op de hengelosestraat...
Spruwel
Member
Member
Berichten: 221
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door Spruwel »

hans schreef:2,1 miljoen voor onrendabelenvervoer ,wat een verspilling.
ik ben benieuwd wanneer de eerste oversteker sneuvelt op de hengelosestraat...
2.1 miljoen voor het opknappen van een straat waar jij als anti-ov automobilist (zoals ik uit je reactie meen te proeven) ook profijt van hebt.
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door hans »

nul profijt , als ze niet zo vehement trachten de automobilist " uit de auto te lokken " door de doorstroming af te knijpen , waren er ook geen busstroken nodig om commercielle bedrijven te faciliteren die een schijntje aan wegenbelasting betalen , maar wel de straten kapotrijden met bijna lege stinkende bussen.
oversteken naar het ledeboerpark wordt ook al spitsroedenlopen.
er zijn meer dan genoeg projecten in enschede waar het geld veel dringender benodigd wordt.
Gebruikersavatar
Gerard
Member
Member
Berichten: 131
Lid geworden op: ma okt 22, 2012 5:18 pm
Locatie: Enschede

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door Gerard »

Buslijn 9 die over deze busbaan rijdt zit anders iedere ochtend propvol. Studenten en andere forenzen die niet voor ieder ritje direct de auto pakken moeten ook op hun locatie kunnen komen.
Daarnaast is er geen sprake van het afknijpen van de doorstroming.
Er blijven evenveel rijstroken, maar door een logischere indeling heeft de bus veel meer ruimte en heeft de automobilist minder last van de bus. Komt dus ook de doorstroming gewoon ten goede.
Bovendien zal er toch geïnvesteerd moeten worden in dit stuk weg, want dit ziet er inmiddels toch echt niet meer uit.
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door hans »

er is al jaren spraak van afknijpen ,en wel bewust , bijna de helft van het wegvak tussen enschede en hengelo is aan het normale verkeer onttrokken en "gereserveerd" voor het onrendabelentransport...
2 van de 4 rijstroken , niet opgevallen zeker ?
Rooy
Member
Member
Berichten: 162
Lid geworden op: ma nov 19, 2007 4:50 pm
Locatie: Enschede

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door Rooy »

Hans, echt balen dat jij als edele automobilist moet wachten voor al die paupers in de bus. :D
Gebruikersavatar
Daniela
Member
Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo apr 05, 2015 12:00 am

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door Daniela »

Ik ben ook geen liefhebber van die busbanen in Enschede. Het verkeer bijvoorbeeld op de Gronausestraat staat hierdoor vaak helemaal vast :(
Wauwthur
Member
Member
Berichten: 288
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door Wauwthur »

Of was het zonder de busbanen nog veel erger geweest? 50 man in een bus is 30-50 auto's minder op diezelfde weg?
Gebruikersavatar
Daniela
Member
Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo apr 05, 2015 12:00 am

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door Daniela »

Wauwthur schreef:Of was het zonder de busbanen nog veel erger geweest? 50 man in een bus is 30-50 auto's minder op diezelfde weg?
Mensen die de bus nemen zullen dit vaak doen omdat ze of student zijn of geen auto kunnen betalen, of geen rijbewijs hebben of een ov kaart hebben bijv. Dus nee, deze mensen zullen dan niet ineens een auto gaan besturen......
Wauwthur
Member
Member
Berichten: 288
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door Wauwthur »

Ik denk dat je een verkeerd beeld hebt van de busreiziger Daniela. Natuurlijk zitten er veel studenten, minima zonder auto en ouderen in de bus. Maar daarnaast ook veel mensen die bewust de auto laten staan. Die mensen krijg je er allemaal bij op de weg.

En wat levert het nou op als je van de busbanen een normale rijstrook maakt? Je staat dan in plaats van een rij dik voor een verkeerslicht, met twee rijen dik voor een verkeerslicht. De totale stroom zal groter zijn doordat minder mensen de bus nemen. De totale reistijd voor automobilisten neemt niet ineens met de helft af.

Wat wel zou helpen is nog meer mensen de bus of de fiets laten nemen. Zodat de rij auto's voor het verkeerslicht echt afneemt. Prijs voor de bus verlagen zou helpen. Ook de infrastructuur voor fietsers verbeteren is een idee.

Waar het om gaat is dat steden, waaronder Enschede, geen ruimte hebben om enorm veel auto's aan te kunnen en het dan ook nog leefbaar te kunnen houden. Minder mensen in de auto en meer in het OV en op de fiets zou de stad beter bereikbaar maken en beter leefbaar.
Gebruikersavatar
Daniela
Member
Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo apr 05, 2015 12:00 am

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door Daniela »

Wauwthur schreef:Ik denk dat je een verkeerd beeld hebt van de busreiziger Daniela. Natuurlijk zitten er veel studenten, minima zonder auto en ouderen in de bus. Maar daarnaast ook veel mensen die bewust de auto laten staan. Die mensen krijg je er allemaal bij op de weg.

En wat levert het nou op als je van de busbanen een normale rijstrook maakt? Je staat dan in plaats van een rij dik voor een verkeerslicht, met twee rijen dik voor een verkeerslicht. De totale stroom zal groter zijn doordat minder mensen de bus nemen. De totale reistijd voor automobilisten neemt niet ineens met de helft af.

Wat wel zou helpen is nog meer mensen de bus of de fiets laten nemen. Zodat de rij auto's voor het verkeerslicht echt afneemt. Prijs voor de bus verlagen zou helpen. Ook de infrastructuur voor fietsers verbeteren is een idee.

Waar het om gaat is dat steden, waaronder Enschede, geen ruimte hebben om enorm veel auto's aan te kunnen en het dan ook nog leefbaar te kunnen houden. Minder mensen in de auto en meer in het OV en op de fiets zou de stad beter bereikbaar maken en beter leefbaar.
Ikzelf heb een aantal jaren ook met bus gereisd toen ik student was met ov-kaart, en voornamelijk zaten er toch echt studenten in maar ook vaak mensen/ gezinnen van allochtone afkomst. Misschien lag dat aan de tijd dat ik zelf de bus nam. Ouderen zullen uiteraard ook wel de bus nemen. Maar de mensen die ik ken en gebruik maken van de bus, hebben of geen auto, of willen geen auto rijden, of ze kunnen geen auto besturen, of wat ik al eerder zei, zijn student met ov-kaart.

En de bus kan mij niet tot de voordeur brengen van punt A tot B, dus voor mij werkt de bus niet. In mijn studententijd had ik ook een vouwfiets, die gebruikte ik dan ook liever dan de bus (die vaak niet of te vroeg of te laat kwam). :)

En natuurlijk met die busbaan zul je sneller van Hengelo naar Enschede komen met bus, omdat de bus altijd voorrang lijkt te hebben op stoplichten en loeihard lijkt te rijden (60/70 waar je 50 mag) :D. Maar ik neem lekker mijn eigen auto :lol:

Maar ik ben het wel eens dat het ov echt te duur is...
Wauwthur
Member
Member
Berichten: 288
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door Wauwthur »

Verschil van inzicht zal je met dit onderwerp houden als er geen harde cijfers gegeven worden. Ik kan dus niet boos worden op mensen die bussen en busbanen niks vinden. Ook mijn standpunt is gebaseerd op ervaringen.

Het zou leuk zijn als de gemeente eens onderzoekt wat de voor en nadelen nu precies zijn van het huidige systeem.
Plaats reactie