Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Zuiderval (gehele project)

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
S.Hilgerink
Member
Member
Berichten: 21
Lid geworden op: di jul 01, 2008 11:14 am
Locatie: Enschede

Re: Zuiderval (gehele project)

Bericht door S.Hilgerink »

Voor project 'Pebem' staat inmiddels een bord aan de Zuiderval. Weer een soort verzamelgebouw, kantoor, opslag etc.
Nem 't leaven nich te zwoar, iej komt der toch nich leavend oet.
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Zuiderval (gehele project)

Bericht door rr1991 »

Klopt het dat de P+R Zuiderval elke zaterdag vol staat? Zijn er plannen voor een uitbreiding van de P+R?
Wauwthur
Member
Member
Berichten: 288
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: Zuiderval (gehele project)

Bericht door Wauwthur »

Het is er in elk geval heel druk, of het helemaal vol is weet ik niet. Uitbreiding lijkt mij, ook gezien de wat aantrekkende economie, een goed plan. Ook jammer dat er geen goede plek aan de kant van Oldenzaal gevonden kan worden. Vanaf deze kant komen ook vreselijk veel mensen Enschede binnen.
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Zuiderval (gehele project)

Bericht door rr1991 »

Is daar naar gezocht dan? Lijkt me toch dat er bij de Hanzepoort wel plek te vinden is? Volgens mij wordt die carpoolplek op zaterdag toch amper gebruikt :)
Wauwthur
Member
Member
Berichten: 288
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: Zuiderval (gehele project)

Bericht door Wauwthur »

Oldenzaal is echt te ver om er eentje aan te leggen. Je moet er een hoog frequente buslijn langs laten rijden. En mensen moeten vervolgens maar een paar haltes mee moeten. Zoiets doe je dus aan de rand van je eigen stad. Er was het idee om bij Huize 't Pot wat aan te leggen, maar dat bleek toch lastig om een of andere reden. Ook Enschede richting Lonneker rechts voor de driesprong is bekeken en afgevallen.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Zuiderval (gehele project)

Bericht door Hendrik »

Vandaag in Huis aan Huis: bouwaanvraag van 57 huizen op het Getfertplein.
Wat sas as dós was kaans.
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Zuiderval (gehele project)

Bericht door Twekkelerveld »

Ik hoop dat ze eens een keer wat aan de overkant gaan bouwen. (T.o. Tubantia.)
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Zuiderval (gehele project)

Bericht door Arie »

Tuincentrum GroenRijk gaat na 40 jaar sluiten

Gepubliceerd op: 27/08/2015

Tuincentrum GroenRijk gaat na 40 jaar sluiten
Tuincentrum GroenRijk in Enschede gaat sluiten. Op Facebook schrijft het bedrijf donderdag na meer dan 40 jaar te stoppen met de winkel.
Het tuincentrum aan de Industriestraat houdt een mega-opruiming in verband met de sluiting. De winkel is op zaterdag 17 oktober voor het laatst open.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/tuincentrum- ... tem?483663
Bijlagen
Tuincentrum GroenRijk gaat na 40 jaar sluiten.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Zuiderval (gehele project)

Bericht door Arie »

Janninkkwartier komen jaren opnieuw ingevuld

Gepubliceerd op: 24/09/2015

Janninkkwartier komen jaren opnieuw ingevuld
Het Janninkkwartier aan de Zuiderval wordt de komende jaren opnieuw ingevuld. In het gebied zitten nu onder meer autodealer Kolenaar en een complex waar kunstenaars samenwerken. In het Janninkkwartier stond ook een filiaal van Praxis dat jaren geleden is gesloopt.

De afgelopen jaren zijn diverse plannen bedacht voor het terrein van zo'n drie hectare, met onder meer wonen, winkelen en werken. Die plannen bleken steeds niet realiseerbaar. Gebiedsontwikkelaar AM wil nu in gesprek gaan met potentiële klanten, om in samenspraak het gebied te ontwikkelen. Waarschijnlijk gaat het grootste deel van de panden in het gebied tegen de vlakte. Of dat ook voor de garage van Kolenaar geldt, is niet bekend. Naast de plannen voor het Janninkkwartier worden ook plannen gemaakt voor kantoren aan Het Eeftink.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/janninkkwart ... tem?784747
Bijlagen
Janninkkwartier komen jaren opnieuw ingevuld.jpg
Janninkkwartier komen jaren opnieuw ingevuld.jpg (253.61 KiB) 12950 keer bekeken
Gebruikersavatar
Acidor
Member
Member
Berichten: 537
Lid geworden op: vr mar 04, 2005 11:05 am

Re: Zuiderval (gehele project)

Bericht door Acidor »

Een hoge toren zou daar niet misstaan :D
Ooh noh
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Zuiderval (gehele project)

Bericht door Hendrik »

Echt hoog zal in Enschede wel niet meer haalbaar zijn i.v.m. de defensierichtlijnen. Ik pleit voor een gebouw aan de Singel doorlopend aan de Zuiderval a la de Eekenhof in Roombeek. In elk geval niet zo als aan de overkant in het Getfert waar het hoek gebouw geen relatie met de rij aan de Zuiderval lijkt te hebben. Dichtbouwen die hoek. Er is vast wel een architect te vinden die dat kan realiseren.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Daniela
Member
Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo apr 05, 2015 12:00 am

Re: Zuiderval (gehele project)

Bericht door Daniela »

Waarom altijd groot en hoogbouw? Wat moet er dan in komen? Ik ben voor meer groen in de stad en niet al te hoge bouw,en een industriële stijl, zoals Jannink bijv. Enschede zal toch nog Manhattan of New York worden, daar staan idd genoeg hoge gebouwen. De oppervlakte is gewoon te klein vind ik voor te veel hoogbouw in Enschede.
Rooy
Member
Member
Berichten: 162
Lid geworden op: ma nov 19, 2007 4:50 pm
Locatie: Enschede

Re: Zuiderval (gehele project)

Bericht door Rooy »

Ik vind hoogbouw in het centrum van een stad ook meestal wel mooi maar een kwalitatief hoogwaardig ontwerp en afwerking van de gevels vind ik veel belangrijker. Een "stad" mag van mij stedelijkheid uitstralen. Het liefst met veel groen en passend bij het sfeertje van de stad.
Een grote toren in een buitenwijk of dorp vind ik erg lelijk. Een voorbeeld van een toren op een verkeerde plek vind ik de Porthos toren in Eindhoven. Maarja Eindhoven is dan ook een lelijke stad.....
Op het Jannink denk ik dat 5 bouwlagen of meer prima zou passen.

Het ziet er nu zo uit: :geek:
Afbeelding
Rooy
Member
Member
Berichten: 162
Lid geworden op: ma nov 19, 2007 4:50 pm
Locatie: Enschede

Re: Zuiderval (gehele project)

Bericht door Rooy »

Een beetje rondkijkend op Streetview zie ik opeens dat ook deze flat aan de rotonde opgeknapt is. Dat had ik even gemist. Het zal ondertussen wel klaar zijn?

oud:
Afbeelding

nieuw:
Afbeelding
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Zuiderval (gehele project)

Bericht door Hendrik »

Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding.
Wat sas as dós was kaans.
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Zuiderval (gehele project)

Bericht door Twekkelerveld »

Ik hoop toch wel een een torentje of 2. Eentje op de hoek met de singel en een ter hoogte van Kolenaar. De rest mooie invulling. En dan niet zo als aan de overkant met die lelijke bogen. :)

Afbeelding
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Zuiderval (gehele project)

Bericht door Hendrik »

Echt superhoog hoeft het van mij niet te worden. Maar waar zijn de architecten gebleven die net als voor de oorlog "om het hoekje" kunnen ontwerpen. In de eerste helft van de vorige eeuw en ook eind 19e eeuw zijn er prachtige panden neergezet in de grote steden in het westen en ook wel in Groningen die de hoeken ook vulden. Het is daar soms een lust voor het oog om de Amsterdamse School stijl te bekijken. Merwedeplein in Amsterdam of van Brakelplein in Groningen bv. In Enschede staat voor zover ik weet het enige pand zoals ik bedoel aan de Varviksingel hoek Kuipersdijk.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Daniela
Member
Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo apr 05, 2015 12:00 am

Re: Zuiderval (gehele project)

Bericht door Daniela »

@Hendrik, bedoel je dat pand (kuipersdijk/ varviksingel) wat al 1000x overgeschilderd is :D ?

En wat betreft de architectuur van nu en vroeger, vroeger was alles beter... vooral de architectuur 18e/19e eeuw vind ik prachtig 8) kwalitatief veel betere bouw en meer tijd werd er ingestoken (tegenwoordig moet alles hup zo meteen uit de fabriek neergeplempt worden). En vroeger keek men naar de omgeving (een stijl) en paste het gebouw daaraan, tegenwoordig zie je zoveel verschillende soorten architectuur, dat maakt (in mijn ogen) het straatbeeld heel onrustig en rommelig.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Zuiderval (gehele project)

Bericht door Hendrik »

Daniela schreef:@Hendrik, bedoel je dat pand (kuipersdijk/ varviksingel) wat al 1000x overgeschilderd is :D ?

En wat betreft de architectuur van nu en vroeger, vroeger was alles beter... vooral de architectuur 18e/19e eeuw vind ik prachtig 8) kwalitatief veel betere bouw en meer tijd werd er ingestoken (tegenwoordig moet alles hup zo meteen uit de fabriek neergeplempt worden). En vroeger keek men naar de omgeving (een stijl) en paste het gebouw daaraan, tegenwoordig zie je zoveel verschillende soorten architectuur, dat maakt (in mijn ogen) het straatbeeld heel onrustig en rommelig.
Nee die flat daartegenover.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Zuiderval (gehele project)

Bericht door Arie »

Hendrik schreef:
Daniela schreef:@Hendrik, bedoel je dat pand (kuipersdijk/ varviksingel) wat al 1000x overgeschilderd is :D ?

En wat betreft de architectuur van nu en vroeger, vroeger was alles beter... vooral de architectuur 18e/19e eeuw vind ik prachtig 8) kwalitatief veel betere bouw en meer tijd werd er ingestoken (tegenwoordig moet alles hup zo meteen uit de fabriek neergeplempt worden). En vroeger keek men naar de omgeving (een stijl) en paste het gebouw daaraan, tegenwoordig zie je zoveel verschillende soorten architectuur, dat maakt (in mijn ogen) het straatbeeld heel onrustig en rommelig.
Nee die flat daartegenover.
Ik denk dit flat. Varviksingel hoek Kuipersdijk-Diekmanstraat Varvikflat
Bijlagen
Varviksingel hoek Kuipersdijk=Diekmanstraat Varvikflat 2015.jpg
Varviksingel hoek Kuipersdijk=Diekmanstraat Varvikflat.jpg
Plaats reactie