Rene schreef:Ik vind veranderingen in een binnenstad niet verkeerd maar hou het aantal grote ketens graag beperkt. als men dan voor Enschede kiest dan ook graag kwaliteit in de hogere segmenten. De laatste jaren zie ik toch net iets teveel discount/outlet/budget-zaken de Enschedese binnenstad vullen. Persoonlijk ga ik voor diversiteit in het winkels, dat zorgt voor variatie van het aanbod en dus ook creativiteit en kwaliteit. Grote ketens met een laagsegmentaanbod maken een locale economie veel te kwetsbaar. Wat snel komt verdwijnt ook weer snel zullen we maar zeggen.
De komst van de Primark heeft geleid tot een aanzienlijke stijging in het aantal passanten. Dat heeft nieuwe ketens aangetrokken, ook in de horeca, maar geen enkele in de discounthoek, voor zover ik weet, dus snap niet zo goed waar je precies op duidt? Volgens mij is het omgekeerde het geval, zoals het vertrek van Bristol bewijst. Die goedkope jongens weten dat ze toch niet kunnen concurreren met Primark. Ondertussen heb je veel onafhankelijke winkels in het hogere segment die zwaar profiteren van het vertrek van de Bijenkorf. Vraag Arkink, Stolker of Ronald Hazenhoff (ook aan de Haverstraat met veel topmerken), bijvoorbeeld, maar eens.En nieuwe ketens zoals Zara, Sissy Boy, Costes, om maar wat te noemen, zijn zeker geen dumpzaken. Jaren geleden ging ik regelmatig speciaal naar Arnhem voor Tiger en Dille & Kamille, onder andere, maar dat hoeft nu niet meer.
Ik vind het zelf ook jammer dat het Enschedese winkelaanbod zich voornamelijk richt op jong publiek, maar laten we niet vergeten dat Enschede een relatief erg jonge bevolking heeft. Ik was vorige week nog in Munster. Prachtige dure winkels hebben ze daar, maar denk dat jonge meiden uit Munster liever in Enschede winkelen...