Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Afval

Wijken en overige onderwerpen die met de stad te maken hebben.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Arie »

D66: afvalstoffenheffing omlaag voor beter scheiden

Gepubliceerd op: 17/06/2015

D66: afvalstoffenheffing omlaag voor beter scheiden
Enschedeërs die hun afval beter scheiden hoeven minder afvalstoffenheffing te betalen. Huishoudens die hun afval slecht scheiden zouden meer moeten betalen. Dat staat in een motie waarin D66 gedifferentieerde tarieven voor afval per huishouden bepleit, de zogeheten diftar.

D66 vindt dat huishoudens beloond moeten worden voor afval scheiden. Nu ontbreekt volgens de partij nog de prikkel om goed afval te scheiden. Daardoor loopt Enschede met afvalscheiding achter op andere Twentse gemeenten. In de motie wordt ook het zoveel mogelijk ophalen van afval aan huis genoemd. D66 wil met de motie bereiken dat over vier jaar negentig procent van het afval wordt gerecycled. De gemeenteraad bespreekt de motie maandag.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/d66-afvalsto ... tem?211759
Bijlagen
D66 afvalstoffenheffing omlaag voor beter scheiden.jpg
D66 afvalstoffenheffing omlaag voor beter scheiden.jpg (43.41 KiB) 12179 keer bekeken
Gebruikersavatar
Peter.h
Member
Member
Berichten: 328
Lid geworden op: di dec 15, 2009 12:55 pm
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Peter.h »

Straks hebben we meer afvalcontainers achterthuis dan tuin.
As dös wa-s kaans wat sa-s dan meer.
Gebruikersavatar
Daniela
Member
Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo apr 05, 2015 12:00 am

Re: Afval

Bericht door Daniela »

@ Peter.h . Nou idd! Laat ze dan een container ontwerpen die wat groter is en die vakverdeling heeft waarin het afval gescheiden kan worden.
Wauwthur
Member
Member
Berichten: 288
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Wauwthur »

Ik denk dat we het dan nog steeds met twee bakken af kunnen. Een voor GFT en een voor (gemengd) glas/blik/papier/plastic. Die laatste vier kan je makkelijk scheiden in een fabriek.

Wat er moet gebeuren met hoogbouwbewoners zonder bak ben ik nog wel benieuwd naar.
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Afval

Bericht door hans »

4 stortkokers...
Wauwthur
Member
Member
Berichten: 288
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Wauwthur »

Goed idee Hans, maar prijzig ;)
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Afval

Bericht door hans »

geld moet rollen....
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Afval

Bericht door Rene »

Aangezien ik waardevolle gescheiden grondstoffen aanlever vind ik dat ik er voor betaald moet worden.
Zou wat moois worden als iedereen die een product levert geld moet meebrengen. Ook wil ik zelf kunnen bepalen
wie bij mij het afval ophaalt. Overheid wil burgers via milieu-argumenten opzadelen met een schuldgevoel.
Maar waarom schuldgevoel? De burger levert de grondstoffen aan de bedrijven waar ze vandaan komen en dan is de cirkel
weer rond.

Biosfeer = technosfeer, afval = grondstoffen

Afbeelding
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Arie »

Groenafval naar de stort brengen voortaan gratis

Gepubliceerd op: 10/07/2015

Groenafval naar de stort brengen voortaan gratis
Het wegbrengen van groenafval naar de afvalbrengpunten in Enschede is vanaf maandag gratis. Het aantal ingeleverde kilo's gaat voortaan niet meer af van het jaarlijkse tegoed van 300 kilo dat Enschedeërs op hun Milieupas hebben staan.

De gemeenteraad heeft vorige maand unaniem een motie hierover aangenomen. De raadsleden vinden het niet kunnen dat de gemeente mensen laat betalen voor het inleveren van groenafval, terwijl tegelijkertijd aan de inwoners gevraagd wordt om zelf het openbaar groen te onderhouden, door bijvoorbeeld de groenstroken van de gemeente te maaien.

Bij het gratis in te leveren tuinafval gaat het om onder meer takken, bladeren, struikjes en ander snoeiafval. Groot afval zoals bielzen, schuttingen en tuinmeubilair vallen erbuiten. Dit geldt ook voor graspollen, grond en zand. Tot nu toe was het wegbrengen van tuinafval tweemaal een korte periode per jaar gratis, in het voorjaar en najaar, vanaf maandag is dat dus het hele jaar door gratis.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/groenafval-n ... tem?214060
Bijlagen
Groenafval naar de stort brengen voortaan gratis.jpg
Groenafval naar de stort brengen voortaan gratis.jpg (275.91 KiB) 12001 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Arie »

Nieuw Saxion-bedrijf recyclet het vuilste textielafval

Gepubliceerd op: 13/07/2015

Nieuw Saxion-bedrijf recyclet het vuilste textielafval
Het nieuwe Saxion-bedrijf SaXcell gaat moeilijk te recyclen textielafval verwerken tot katoendraad. Met die katoendraden kan nieuwe kleding worden gemaakt. Het nieuwe bedrijf moet het product in vijf jaar marktrijp maken. Maandag zijn de contracten getekend voor de oprichting van het bedrijf.

Wereldwijd worden er jaarlijks honderden miljoenen kilo's katoen en andere textielsoorten weggegooid. Een deel daarvan wordt ingezameld en krijgt een nieuwe bestemming als tweedehands kleding, poetskatoen of isolatiemateriaal of wordt naar arme landen gestuurd. Een ander deel verdwijnt in de verbrandingsoven omdat het afval te vervuild is. De vinding van Saxion moet nu ook dat textielafval herbruikbaar maken.
zie ook filmpje op: http://www.tvenschedefm.nl/nieuw-saxion ... tem?214248
Bijlagen
Nieuw Saxion-bedrijf recyclet het vuilste textielafval.jpg
Nieuw Saxion-bedrijf recyclet het vuilste textielafval.jpg (10.71 KiB) 11985 keer bekeken
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Afval

Bericht door Rene »

Arie schreef:Groenafval naar de stort brengen voortaan gratis
Da's een begin, maar nog lang niet genoeg. Afvalstoffenheffing moet naar beneden voor mensen die waardevolle grondstoffen scheiden en mensen moet zelf kunnen bepalen wie ze hun afval laten ophalen.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Arie »

Enschede wil in 2017 diftar invoeren

Gepubliceerd op: 15/09/2015

Enschede wil in 2017 diftar invoeren
De gemeente Enschede wil in 2017 de diftar invoeren. Het college van burgemeester en wethouders wil dat inwoners dan gaan betalen per afvalzak of –bak die zij aanbieden.

Met de diftar-regeling wordt er gekeken naar het aantal keren dat de grijze of groene container aan straat wordt gezet of elke keer dat afval in ondergrondse containers wordt weggegooid. De gemeente voert de regeling in om haar afvaldoelstellingen te halen en inwoners te stimuleren afval te scheiden.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/enschede-wil ... tem?783611
Gebruikersavatar
Peter.h
Member
Member
Berichten: 328
Lid geworden op: di dec 15, 2009 12:55 pm
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Peter.h »

Zou dat het zwerfafval niet gaan stimuleren.
As dös wa-s kaans wat sa-s dan meer.
Wauwthur
Member
Member
Berichten: 288
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Wauwthur »

Eventueel in het begin een beetje. Maar je wordt vanzelf moe van elke keer je afval zakken in het buitengebied dumpen. Ook je hele afvalzak controleren op dingen die naar jou kunnen leiden, is op een gegeven moment niet leuk meer.

De meeste mensen gaan zich netjes aan de regels houden. En voor de rest heb je BOA's.
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Afval

Bericht door Highlander »

Wederom, dit is allemaal leuk en aardig als je in een woonwijk woont, in een eengezinswoning met een grote keuken en tuin, met ruimte voor verschillende afvalbakken. Maar hoe moeten flatbewoners met een minischuurtje dit doen? Of binnenstadbewoners? Gaan ze vijf soorten ondergrondse afvalbakken plaatsen bij mij in de buurt? De Milieudienst komt niet eens in het stadserf voor groen afval of restafval. En ook voor papier moet je in het centrum een particuliere dienst inschakelen of zelf wegbrengen.

Ik doe al aan afval scheiden en ben helemaal voor recycling, maar volgens mij is hier niet in detail over nagedacht.
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Afval

Bericht door Highlander »

Peter.h schreef:Zou dat het zwerfafval niet gaan stimuleren.
Denk dat mensen die al goed afval scheiden ervoor gaan kiezen maar eens in de maand of 6 weken hun grijze restafval container te laten legen (want je betaalt per container, als ik het goed begrepen heb). Dat wordt fris dan in een hete zomer...
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Afval

Bericht door enschedeinansichten »

Highlander schreef:Wederom, dit is allemaal leuk en aardig als je in een woonwijk woont, in een eengezinswoning met een grote keuken en tuin, met ruimte voor verschillende afvalbakken. Maar hoe moeten flatbewoners met een minischuurtje dit doen? Of binnenstadbewoners? Gaan ze vijf soorten ondergrondse afvalbakken plaatsen bij mij in de buurt? De Milieudienst komt niet eens in het stadserf voor groen afval of restafval. En ook voor papier moet je in het centrum een particuliere dienst inschakelen of zelf wegbrengen.

Ik doe al aan afval scheiden en ben helemaal voor recycling, maar volgens mij is hier niet in detail over nagedacht.

Daar staan meestal milieu eilanden waar je prima kunt scheiden, het gaat ons in ieder geval prima af.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Wauwthur
Member
Member
Berichten: 288
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Wauwthur »

Groenafval kan ook bij zo'n milieu eiland worden gedropt?
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Afval

Bericht door enschedeinansichten »

Meestal hebben appartementen en flats geen groenafval. :)
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Wauwthur
Member
Member
Berichten: 288
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Wauwthur »

Dat hebben ze wel natuurlijk, het gaat alleen bij het grijze in.
Plaats reactie