Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Raad de plek

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Veteraan »

Oh.... dit ook maar wijzigen.
In de link naar Glanerbrug (heeft er inderdaad niets mee te maken) is sprake van Meester B. Nieterink. Hij was natuurlijk wél familie. (?)
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Arie »

Veteraan schreef:Oh.... dit ook maar wijzigen.
In de link naar Glanerbrug (heeft er inderdaad niets mee te maken) is sprake van Meester B. Nieterink. Hij was natuurlijk wél familie. (?)
Ja, dat klopt hij was de eerste Nieterink die uit Drente naar Enschede is verhuisd.
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Raad de plek

Bericht door Rene »

Wat een links en teksten plaatsen jullie, teveel om alles te onthouden! Ik ben dan ook bang dat ik delen weer zal kwijtraken. Maar de foto's heb ik gezien en stuk in de Sliepsteen gelezen. Mooi stukje geschiedenis van Enschede. En weer eens een bewijs dat wanneer een gebied in ontwikkeling is er veel mogelijk is, ook al is het van tijdelijke aard.
In ieder geval een heel mooi stukje geschiedenis van Enschede.
Kan iemand mij misschien beschrijven hoe de algehele welvaart van Enschede destijds was? Kwam bitter armoede destijds voor, en wat was hier dan een reden van? Hoe was de verdeling tussen arm en rijk. Konden arbeiders redelijk goed rondkomen? Wat waren de grootste kostenposten destijds?
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Veteraan »

Ja, Rene, zoveel informatie is teveel om te onthouden. Gelukkig kun je veel opslaan op dat andere geheugen. Dan kun je alles nog eens rustig nakijken en nalezen. Tenminste als je mappen hebt gemaakt waarin je alles terug kunt vinden. :)
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Arie »

Rene schreef:Wat een links en teksten plaatsen jullie, teveel om alles te onthouden! Ik ben dan ook bang dat ik delen weer zal kwijtraken. Maar de foto's heb ik gezien en stuk in de Sliepsteen gelezen. Mooi stukje geschiedenis van Enschede. En weer eens een bewijs dat wanneer een gebied in ontwikkeling is er veel mogelijk is, ook al is het van tijdelijke aard.
In ieder geval een heel mooi stukje geschiedenis van Enschede.
Kan iemand mij misschien beschrijven hoe de algehele welvaart van Enschede destijds was? Kwam bitter armoede destijds voor, en wat was hier dan een reden van? Hoe was de verdeling tussen arm en rijk. Konden arbeiders redelijk goed rondkomen? Wat waren de grootste kostenposten destijds?
Rene, misschien is dit artikel in n Sliepsteen over tewerkstelling weeskinderen in Enschedese textielfabrieken voor jou interessant, te vinden op: http://cultuurtijdschriften.nl/download ... cid=479352
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Raad de plek

Bericht door Rene »

Natuurlijk Arie is dit ook een waardevole aanvulling op de kennis van Enschede begin 19e eeuw. Alhoewel deze niet veel afwijkt van andere zichzelf ontwikkelende economieen. Economische factoren zoals bedrijfswinst lopen nu eenmaal altijd voorop bij gelijkwaardige mensenrechten. Dat er nu kinderarbeid plaatsvindt in India, China en andere BRIC-landen is niet nieuw maar hebben we zelf in het verleden ook grootschalig toegepast. Een belangrijke reden dat we dit niet moeten willen is niet alleen omdat kinderen niet voor zichzelf moeten kiezen maar ook omdat het de ontwikkeling van de economie vertraagd doordat opleidingen onde volwassenen langer laag blijven en werkloosheid en slechte gezondheid hoog. Dat biedt dus geen stabielen basis voor consumenten die de economie in beweging kunnen houden door voldoende inkomen, kennis en gezondheid.

Waar ik me naar aanleiding van jouw foto's ook voor interesseer is eigenlijk de tijd tussen 1945 en 1980. Hoe stond Enschede er toen voor, qua werkgelegenheid, inkomen, kon de gewone Ensschedeer zich fatsoenlijk redden in zijn normale dagelijkse dingen. Uiteraard hadden de meesten mensen destijds geen TV, telefoon en gingen niet meerdere keren per jaar op vakantie. Maar wat deden ze dan wel? Het verenigingsleven bloeide volgens mij flink. Wie niet elke avond thuis wilde zitten ging naar de buurtkroeg. De economie was flink aan het groeien, de eerste immigranten kwamen, inkomens stegen...en wat deed de gemiddelde Enschedeer met dit alles?
Gebruikersavatar
Peter.h
Member
Member
Berichten: 328
Lid geworden op: di dec 15, 2009 12:55 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Peter.h »

Even een nieuwe foto.

Afbeelding
As dös wa-s kaans wat sa-s dan meer.
Gebruikersavatar
Daniela
Member
Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo apr 05, 2015 12:00 am

Re: Raad de plek

Bericht door Daniela »

Het huis komt mij heel bekend voor, maar ik kan er niet opkomen..

Misschien een tip?

Gr Daniela
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Vincent1971 »

Welke wijk?
Een goed begin heeft geen einde
Gebruikersavatar
Daniela
Member
Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo apr 05, 2015 12:00 am

Re: Raad de plek

Bericht door Daniela »

Mekkelholtsweg!
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
Daniela
Member
Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo apr 05, 2015 12:00 am

Re: Raad de plek

Bericht door Daniela »

Ik fietste daar vroeger wel eens langs, als ik op weg was naar de Sanders supermarkt, vanuit Kottenpark waar ik op school zat.
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Raad de plek

Bericht door bartg »

Dit is er niet meer. Maar waar was dit ?
Bijlagen
raadplaat.jpg
raadplaat.jpg (75.74 KiB) 6669 keer bekeken
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Veteraan »

Peter, welk huisnummer is dat pand op de Mekkelholtsweg?
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Raad de plek

Bericht door hans »

bartg schreef:Dit is er niet meer. Maar waar was dit ?

pathmos ?
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Twekkelerveld »

Ik weet niet waar het is, maar ik vind het een geweldig mooie foto. Als ik zou gokken, dan gokte ik op Roombeek.
Gebruikersavatar
Daniela
Member
Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo apr 05, 2015 12:00 am

Re: Raad de plek

Bericht door Daniela »

Ja dat moet Roombeek zijn, dat pand wat dichtgetimmerd is, moet dan ook die tweedehands kinderkledingwinkel zijn geweest, waar ik vroeger ooit eens ben geweest..
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Raad de plek

Bericht door bartg »

Jullie zitten allemaal aan de verkeerde kant van de stad !!
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
Daniela
Member
Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo apr 05, 2015 12:00 am

Re: Raad de plek

Bericht door Daniela »

Bij wooldriksweg?
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Raad de plek

Bericht door Hendrik »

Hoek Faberstraat De Boutersestraat?
Wat sas as dós was kaans.
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Raad de plek

Bericht door hans »

liep de spireastraat vroeger niet door tot aan dat punt ?
Plaats reactie