Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Willem Wilminkplein.

Informatie en vorderingen.
Gebruikersavatar
Gerard
Member
Member
Berichten: 131
Lid geworden op: ma okt 22, 2012 5:18 pm
Locatie: Enschede

Re: Willem Wilminkplein.

Bericht door Gerard »

Leuk artikel. Ook de video bij het artikel is een aanrader. Mooie beelden van het hotel en ook nog even snel een shot met de voortgang bij de bouw van het Van der Valk hotel.

Het hotel is naar mijn mening een hele positieve toevoeging aan de binnenstad en zal alleen maar bijdragen aan de opleving van de binnenstad van de afgelopen tijd
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Willem Wilminkplein.

Bericht door Arie »

'InterCityHotel is een aanwinst voor Enschede'

http://www.tubantia.nl/regio/enschede/i ... -1.4716642
Gebruikersavatar
Bjorn Keizers
Member
Member
Berichten: 49
Lid geworden op: zo mei 25, 2014 6:20 pm
Locatie: Enschede

Re: Willem Wilminkplein.

Bericht door Bjorn Keizers »

Ik ben er vanmiddag maar even langs gegaan om eindelijk bij wat blauwe lucht eens wat dia's te schieten van het nieuwe hotel. Werd er wel lekker ontspannen van, met die wietwalm op het plein 8) :D

Ben heel benieuwd of het een succes gaat worden. We horen immers al jaren dat er te weinig hotelkamers zijn in deze regio, dus je zou denken dat het in een behoefte gaat voorzien. Of Enschede hiermee aantrekkelijker zal worden voor congressen betwijfel ik echter. Je zit toch wel héél erg aan het einde van de bewoonde wereld qua ligging.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Willem Wilminkplein.

Bericht door Hendrik »

Foto's van vanmorgen, in tegenstelling wat de datumstempel zegt.
Misschien was ik te vroeg voor wietwalm, niks van gemerkt :D
De belichting met tegenlicht was ook niet optimaal. Moet er nog maar eens een keer in de namiddag heen.
Bijlagen
SSCN3371.JPG
SSCN3371.JPG (62.97 KiB) 13447 keer bekeken
SSCN3372.JPG
SSCN3372.JPG (63.81 KiB) 13447 keer bekeken
SSCN3373.JPG
SSCN3373.JPG (63.57 KiB) 13447 keer bekeken
SSCN3375.JPG
SSCN3375.JPG (63.43 KiB) 13517 keer bekeken
SSCN3376.JPG
SSCN3376.JPG (63.58 KiB) 13447 keer bekeken
Wat sas as dós was kaans.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Willem Wilminkplein.

Bericht door Hendrik »

Vervolg.
Bijlagen
SSCN3365.JPG
SSCN3365.JPG (63.83 KiB) 13449 keer bekeken
SSCN3367.JPG
SSCN3367.JPG (64.45 KiB) 13449 keer bekeken
SSCN3370.JPG
SSCN3370.JPG (64.61 KiB) 13449 keer bekeken
Wat sas as dós was kaans.
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Willem Wilminkplein.

Bericht door Twekkelerveld »

Mooie foto's Hendrik. Je hebt al mooi uitzicht vanaf de trap! En wat het toch een mooi plein. En nu maar hopen dat het plein en de trap junk vrij blijven. :roll:
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Willem Wilminkplein.

Bericht door Hendrik »

Ja het is een prachtig plein. En achteraf gezien was het ook de beste oplossing om die vleugel van De Wonne te slopen.
Wat sas as dós was kaans.
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Willem Wilminkplein.

Bericht door bartg »

Hendrik schreef:Ja het is een prachtig plein. En achteraf gezien was het ook de beste oplossing om die vleugel van De Wonne te slopen.
Hendrik ,meen je dat nou of is het als een geintje bedoeld ?
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
Bjorn Keizers
Member
Member
Berichten: 49
Lid geworden op: zo mei 25, 2014 6:20 pm
Locatie: Enschede

Re: Willem Wilminkplein.

Bericht door Bjorn Keizers »

Mooie foto's Hendrik; moet ook maar eens die trap oplopen zie ik.

Er zit wel een duidelijk verschil in wanneer je er komt. Ik ben nu een paar keer op het plein geweest. Kom je er 's ochtends voor 11.00 uur, dan kun je er een kanon afschieten. Maar toen ik er een paar keer rond 14.00 - 16.00 uur was, zaten er diverse groepen wiet te roken. Die pleinbeheerder kan natuurlijk ook niet 24 uur per dag daar zijn, maar op alle tijdstippen dat ik er kom kan ik hem niet ontdekken.

Maar goed, we zullen zien of het problemen op gaat leveren.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Willem Wilminkplein.

Bericht door Hendrik »

bartg schreef:
Hendrik schreef:Ja het is een prachtig plein. En achteraf gezien was het ook de beste oplossing om die vleugel van De Wonne te slopen.
Hendrik ,meen je dat nou of is het als een geintje bedoeld ?
Nee, dat is geen gein. Stedebouwkundig de beste oplossing. Het was een aanbouw van latere tijd.
Niet alles kost wat kost behouden. Ik was ook altijd tegen die onzin die aan de Molenstraat is herbouwd. Restauratie van ouwe troep, nu nieuwe ouwe troep.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Willem Wilminkplein.

Bericht door Vincent1971 »

Hendrik schreef:
bartg schreef:
Hendrik schreef:Ja het is een prachtig plein. En achteraf gezien was het ook de beste oplossing om die vleugel van De Wonne te slopen.
Hendrik ,meen je dat nou of is het als een geintje bedoeld ?
Nee, dat is geen gein. Stedebouwkundig de beste oplossing. Het was een aanbouw van latere tijd.
Niet alles kost wat kost behouden. Ik was ook altijd tegen die onzin die aan de Molenstraat is herbouwd. Restauratie van ouwe troep, nu nieuwe ouwe troep.
Vind het erg jammer dat die vleugel afgebroken is alsmede die mooie kloostertuin. Als ik er zo rondloop in dat gebied bekruipt me het gevoel alsof ik in de D.D.R. ben. Grauwe bunkerbouw. Beetje het 'Lampenpalast' idee. Ben wel benieuwd trouwens hoe het er over een paar jaar uitziet als de stenen verkleurd zijn.
Een goed begin heeft geen einde
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Willem Wilminkplein.

Bericht door Hendrik »

Ik heb zo het idee dat je nooit in de DDR bent geweest. :-)
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Willem Wilminkplein.

Bericht door Vincent1971 »

Hendrik schreef:Ik heb zo het idee dat je nooit in de DDR bent geweest. :-)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Yup, kon meeliften op iemand die er op 'zakenreis' was in een ver verleden. Net nog toen het D.D.R. was.
Een goed begin heeft geen einde
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Willem Wilminkplein.

Bericht door Highlander »

Bjorn Keizers schreef:Ik ben er vanmiddag maar even langs gegaan om eindelijk bij wat blauwe lucht eens wat dia's te schieten van het nieuwe hotel. Werd er wel lekker ontspannen van, met die wietwalm op het plein 8) :D

Ben heel benieuwd of het een succes gaat worden. We horen immers al jaren dat er te weinig hotelkamers zijn in deze regio, dus je zou denken dat het in een behoefte gaat voorzien. Of Enschede hiermee aantrekkelijker zal worden voor congressen betwijfel ik echter. Je zit toch wel héél erg aan het einde van de bewoonde wereld qua ligging.
We hebben hier natuurlijk wel de universiteit, het ITC, het Roessingh, en een loeigroot ziekenhuis, die zullen ook regelmatig behoefte hebben aan congresruimte. Een bekende van me werkt bij het ITC, voor hun was het gebrek aan hotel en congresruimte echt een probleem.

En wat nou einde van de wereld. Onze locatie is Europa-technisch centraler dan de Randstad... :)
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Willem Wilminkplein.

Bericht door Highlander »

Vincent1971 schreef:
Vind het erg jammer dat die vleugel afgebroken is alsmede die mooie kloostertuin. Als ik er zo rondloop in dat gebied bekruipt me het gevoel alsof ik in de D.D.R. ben. Grauwe bunkerbouw. Beetje het 'Lampenpalast' idee. Ben wel benieuwd trouwens hoe het er over een paar jaar uitziet als de stenen verkleurd zijn.
De Wonne heeft nog steeds een kloostertuin. Alleen wat kleiner. En die nieuwe muur eromheen is gemaakt van prachtig natuursteen. Ik vind de Wonne in zijn geheel een prachtig voorbeeld van hoe oud en nieuw goed te combineren zijn. Kwestie van smaak dus..
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Willem Wilminkplein.

Bericht door Arie »

Hierbij nog een foto van de kloostertuin
Bijlagen
Kloosterstraat. Het gebouw rechts is dan de Catharina ULO MAVO.jpg
Kloosterstraat. Het gebouw rechts is dan de Catharina ULO MAVO.jpg (85.37 KiB) 13299 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Willem Wilminkplein.

Bericht door Arie »

Dit staat op de kloostermuur van de Larinkstichting
Bijlagen
Noorderhagen Larinksstichting.JPG
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Willem Wilminkplein.

Bericht door Arie »

Hoe het vroeger was. Een foto van 1890. Kloosterstraat Met zicht vanaf Parallelweg richting centrum. Larink-sticht. Klooster
Bijlagen
Kloosterstraat Met zicht vanaf Parallelweg richting centrum Larink-sticht Klooster 1890.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Willem Wilminkplein.

Bericht door Arie »

Onalledaagse combinaties op de Culturele Zondag

Ma 16-03-2015

ENSCHEDE - Stadsoase, dat is het thema van de allereerste Culturele Zondag van het jaar, die op 29 maart in de Enschedese binnenstad plaatsvindt. Op en rond het Wilminkplein en in de Korte Hengelosestraat worden winkels en horecagelegenheden omgetoverd tot tijdelijke podia en expositieruimtes, waar meer dan 300 professionals en amateurs uit de kunst en cultuur zichzelf aan het publiek tonen. Het programma biedt onalledaagse combinaties; want buikdansen in een fietsenwinkel, live liefdesliedjes zingen in een erotiekzaak en geschiedenisles over Enschede in een hotelkamer, maak je niet alle dagen mee.

Centrale locatie van deze eerste Culturele Zondag van het jaar is het Wilminkplein. Een echte stadoase. Een plek midden in de stad tussen culturele instellingen, horeca, bewoners en straks ook winkels. Een plek waar bewoners en bezoekers uitrusten, praten, langsfietsen, rondhangen. En een plek als een oase: groen en vruchtbaar, met een bijzondere waterpartij. Het plein is op de Culturele Zondag het domein van een musici en kunstenaars. Zij laten hier hun werk zien en het publiek kan meedoen aan een aantal mini- workshops. Bezoekers kunnen er onder andere hennatatoos laten zetten, een tuinkersplantje poten, instrumenten uitproberen in de Instrumententuin van HET Symfonieorkest en vlinders maken bij kunstenares Luz Jimenez. Terwijl de allerjongsten zich vermaken in De Wielenwagen van Filip Jonker; een mobiele speeltuin met piratennest, speelhuisje en zandbak.

Duurzaamheid
Het thema Stadsoase is een prima kapstok om aandacht te geven aan duurzaamheid. In samenwerking met TwenteMilieu en de Gemeente Enschede is er een Afvalatelier op het Wilminkplein georganiseerd. Bezoekers kunnen hier onder leiding van kunstenares Barbara Sendker kunst maken van afval. Op hetzelfde plein is tevens een Afvalrace waarbij het publiek wordt uitgedaagd om binnen een bepaalde tijd het afval op een juiste manier te scheiden. De Culturele Zondag organisatie doet ook een oproep: bezoekers die op 29 maart naar het Wilminkplein komen, worden opgeroepen om goede niet meer gedragen kleding mee te nemen en aan de Ruilwaslijn te hangen. Anderen kunnen hier dan vervolgens een nieuwe outfit scoren. Gratis en voor niks.

Bij poppodium Atak
Poppodium Atak zet op deze dag de deuren wijd open. In de Saxion Zaal treden diverse bands en ensembles op. Onder andere bands van Kaliber Kunstenschool en het jongNBEoost. De middag in de Saxion Zaal start met een optredens van dansstudio Focus. Beneden in de oefenruimtes zijn de studenten van ArtEZ MediaMusic aan het werk, kunnen bezoekers zichzelf vereeuwigen als popster op een Atak-poster en heeft kunstenaar Der Wexel speciaal voor de Culturele Zondag een geluidskunstwerk gemaakt. Misschien een vreemde eend in de bijt, maar zeker zo interessant, is de presentatie van twee Saxion-studentes die de afgelopen maanden de relatie tussen cultuur en jongeren hebben onderzocht. De presentatie start om 14.00 uur en is voor iedereen toegankelijk.

In de foyer van Atak wordt op hetzelfde tijdstip de fotoexpositie ‘Stadsoase in Beeld’ geopend door Rinze van der Wal van Atak en Elma Kats van het Bonhoeffer College. Deze expositie laat foto’s zien die elf jongeren van het Bonhoeffer voorafgaand aan de Culturele Zondag hebben gemaakt, onder leiding van fotografe Tessa Wiegerinck. Met een zelfgemaakte pinholecamera hebben de jongeren het leven, wonen en werken op het Wilminkplein vastgelegd.

Bij de Wonne en Gusto
De Wintertuin van de Wonne is het decor van het spannende poppentheater van De Kiekkast en Afrikaanse liederen van Ikhawaya Yasempuma.
Boven in de kapel heerst er daarentegen serene rust met de gedichten van Danielle Inspireert en de stilteverhalen van De Verhalenkraal, in combinatie met korte meditaties van ex-monnik Jan Berend.
Ook Gusto is op de Culturele Zondag een podium voor live muziek; met onder andere een optreden van ‘onze’ nieuwe stadsdichter Jovan Bilbija, die samen met singer songwriter Arthur Adam het podium betreedt onder de naam Drum Boy Attila.

Verrassend programma bij het InterCityHotel
Het InterCityHotel is nog maar net open en doet volop mee aan de Culturele Zondag met een verrassend programma. In de ontbijtzaal kunnen bezoekers tegen een kleine vergoeding een dromenvanger maken, onder begeleiding van de mensen van wereldwinkel Molletje. En in kamernummer 914, met een schitterend uitzicht over de stad, kunnen telkens maximaal 8 bezoekers luisteren naar korte verhalen van experts over de geschiedenis en ontwikkeling van de stad Enschede. Sprekers zijn o.a. Erik van der Velde van de Twentse Welle, Dick Buursink, voorzitter van de Historische Sociëteit Enschede-Lonnekerkring, antropoloog en historicus Siebe Rossel en Alexander Jansen van der Sligte, betrokken bij het Stadsarchief Enschede. Kunstenares, onderneemster en combinateur Jet Broekstra is gastvrouw.

In de Korte Hengelosestraat
Ook diverse winkels in de Korte Hengelosestraat zullen het decor zijn van theater, muziek en kunst.
Het publiek wordt er verrast met optredens van muzikanten, mini exposities en workshops.
Bij La Cucina zijn er de hele middag optredens en lezingen. Zo geeft o.a. Joost Smeets van HET Symfonieorkest er twee keer over een korte lezing over de relatie tussen ‘lente’ en ‘klassieke muziek’ en komt het duo Rita & Wendy speciaal naar Enschede met een programma met liedjes die zich afspelen in, of een ode zijn aan wereldsteden.
Bij Bagels & Beans en Van der Poel worden gasten getrakteerd op geschreven gedichten van enkele DIE-Dichters.

Live optredens zijn er ook bij erotiekwinkel Christine le Duc. Het duo Paula Krom en Janina Stopperka neemt de bezoeker mee in een wereld van sehnsucht, amour, passion en jaloezie. Singer songwriters Jasper Slaghuis en Wouter Muller bezingen de liefde en seks en dichter Bert de Haan draagt erotische gedichten voor en laat voor het eerst zijn erotische tekeningen zien.
Aan de overkant bij Schuring Naaimachines zijn cursisten de hele middag bezig met art quilten en geeft docente Dini Weterings tekst en uitleg over deze activiteit. De dames van DancePassion zetten de fietsenwinkel van Halfords op hun kop met hun energieke dansoptredens.

Op straat
Speciaal voor deze Culturele Zondag heeft Concordia straattheater van Duda Paiva geprogrammeerd.
Drie levensgrote poppen waren ooit de meest gevreesde godinnen op de berg Olympus. Nu zijn ze afgedaald en wagen de sprong van de Griekse mythologie naar het vermaak en vertier van het moderne Europese leven. De act is een ontregelende mix van dans en poppen. Te midden van het stadsgedruis en winkelend publiek, tonen deze levensgrote poppen een stukje van een andere wereld, van sprookjes, mythen en legenden.
De Culturele Zondag-organisatie vroeg houtkunstenaar Luuk van Binsbergen enkele wegwijsobjecten te maken van boomstammen die eerder bij het Rijksmuseum Twenthe gebruikt zijn. Op 29 maart worden deze wegwijsobjecten voor het eerst op straat geplaatst.
Op Kruispunt de Graaff zijn optredens van Akoma Djembé en draaiorgel De Laplander.

Het volledige programma van de Culturele Zondag op zondag 29 maart van 13.00 tot 17.00 uur is te vinden op www.culturelezondagenschede.nl
bron: http://www.twentejournaal.nl/artikel/32 ... dag_2.html
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Willem Wilminkplein.

Bericht door Veteraan »

Waarom die nadruk op erotiek? Is dan zo'n tekort aan? Thuis...?
Plaats reactie