Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Raad de plek

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Raad de plek

Bericht door Pitr de Nerd »

Veteraan schreef:Alleen het zoeken naar een elektriciteitshuisje levert pagina's vol informatie op. Maar wat kan ik er mee?
http://www.raad053.nl/stukken/1729/1/pdf.pdf
Tweede hint: er ligt een viaduct naast. Nou moet/mag het toch niet meer moeilijk zijn, toch?

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Veteraan »

IJsbaanweg
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Raad de plek

Bericht door Pitr de Nerd »

Veteraan schreef:IJsbaanweg
Nee, Rene zat al in de goeie buurt. tien jaar geleden zag het er zo uit:
raadplaat 2.jpg
Daarom zei ik dat je het niet kon vinden met Streetview, er staan nu bomen voor.
Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Veteraan »

Tien jaar niet snoeien (?) dat kan...., dus het kan zijn dat het niet meer zichtbaar is. Je zei al dat het met streetview niet te vinden is. Maar waarschijnlijk kunnen we het ook niet zien wanneer we er vlak langs lopen of fietsen?
joepjoris
Member
Member
Berichten: 30
Lid geworden op: za mar 05, 2011 1:48 pm

Re: Raad de plek

Bericht door joepjoris »

dr zamenhovenlaan?
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Raad de plek

Bericht door Pitr de Nerd »

Veteraan schreef:Tien jaar niet snoeien (?) dat kan...., dus het kan zijn dat het niet meer zichtbaar is. Je zei al dat het met streetview niet te vinden is. Maar waarschijnlijk kunnen we het ook niet zien wanneer we er vlak langs lopen of fietsen?
Zeker wel! je kan het zelfs nu nog zien liggen op Streetview als je de plek weet. :D

Foto hierboven is van mijn broer trouwens.

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Raad de plek

Bericht door Pitr de Nerd »

joepjoris schreef:dr zamenhovenlaan?
Nee, ook niet. Daar ligt volgens mij geen viaduct

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Raad de plek

Bericht door Rene »

Is dat het conciergehuis? op het Ichtusterrein, tegenwoordig Bonhoeffer?
Deze dus: https://www.google.nl/maps/@52.218709,6 ... e0!6m1!1e1 ?
Laatst gewijzigd door Rene op di mar 10, 2015 10:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Veteraan »

Rene schreef:Is dat het conciergehuis? op het Ichtusterrein, tegenwoordig Bonhoeffer?
Goed idee, Rene
Bijlagen
Achter het Ichtuscollege, naast de Westerval.JPG
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Raad de plek

Bericht door Pitr de Nerd »

Rene schreef:Is dat het conciergehuis? op het Ichtusterrein, tegenwoordig Bonhoeffer?
De roodkopere fluit van verdienste voor die man! Jawel. ik wilde net deze plaat plaatsen, met op de achtergrond de Sesam:
Image11.jpg
Daarmee was het makkelijk geweest.
Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Raad de plek

Bericht door Rene »

We zijn vandaag wel in topvorm.
Trouwens, is dit een conciergehuis. of woont hier de directeur?
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Raad de plek

Bericht door Pitr de Nerd »

Rene schreef:We zijn vandaag wel in topvorm.
Trouwens, is dit een conciergehuis. of woont hier de directeur?
Nee, de concierge. Van 1961 tot 1985 was dat mijn vader. Vandaar dat ik die foto's heb. Het plein voor de school is naar hem genoemd, er zitten nog ergens een paar straatnaambordjes aan de muur. toen we er net woonden was het één grote woeste vlakte er achter, de nieuwe haven moest nog gegraven worden, de H. ter Kuile straat liep er nog niet maar de Strootsweg, een paradijs. En langzaamaan groeide de stad er om heen. Ach. Nostalgie. Krijg je als je 67 bent... :sleep:

Edit: toen je over de Rembrandtlaan begon dacht ik: in de volgende post wordt het geraden. maar nee. het was ook aardig moeilijk, je moet daar echt geweest zijn om dat huis te herkennen. het is net zo'n dood stukkie waar alleen die bungalow ligt, en verder niks.

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Raad de plek

Bericht door Rene »

:) Ode aan je vader dus. Weer een mooi verhaal.
Moet je toch voorstellen, zijn de katholieken (Jacobus, Cals, Ariënscollege) toch samen gegaan met de protestanten (Ichtus) tot Bonhoeffer. Dat had 50 jaar geleden toch echt niet gekund!
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Raad de plek

Bericht door Pitr de Nerd »

Rene schreef::) Ode aan je vader dus. Weer een mooi verhaal.
Moet je toch voorstellen, zijn de katholieken (Jacobus, Cals, Ariënscollege) toch samen gegaan met de protestanten (Ichtus) tot Bonhoeffer. Dat had 50 jaar geleden toch echt niet gekund!
O jawel hoor! Mijn vrouw was hoofdleidster van kleuterschool "het Lelijke Eendje" in Oldenzaal. samen met de lagere school er naast was dat een samenwerkingsverband van Rooms-Katholiek, Hervormd en de Nuts (confessioneel vrije grondslag). dat was in 1971. De school viel administratief onder de Katholieke Onderwijs Centrale, en mijn vrouw was Vrijzinnig Hervormd.

Dit was hoe mijn vader aan die school terechtkwam (uit mijn boek):

Om een aantal dingen te begrijpen in de hierop volgende hoofdstukken moet u weten dat mijn vader conciërge was aan dezelfde school waarop ik zat, de Christelijke HBS. Daarmee worden hopelijk een aantal dingen duidelijker.

Hoe mijn vader daar terechtgekomen is? Hij werkte bij de gasfabriek van Enschede. Hij was daar te werk gesteld als zandstraler, dat is met grof geweld roest van onderdelen verwijderen met behulp van zand wat door samengeperste lucht over die onderdelen werd geblazen. Ongezond want silicose lag altijd op de loer. Vandaar dat hij een gelaatsmasker droeg om dat te voorkomen. Dat masker en de straalspuit waren hopeloos zwaar, vandaar ook dat ze hem uitgekozen hadden. Hij was sterk, enorm sterk. Een arbeidsinspectie om toe te zien op redelijke arbeidsomstandigheden was er nog niet. Het resultaat was dat er beschadigingen aan zijn nek en hoge ruggegraat optraden. Daardoor kwamen er zenuwen klem te zitten waardoor hij niet meer kon werken. Nadat hij was afgekeurd voor dat werk probeerde de gemeente hem te lozen. Een oom van mijn moeder was de directeur van openbare werken en die heeft dat voorkomen. Maar ja: je hebt een vlekkie, dus ze proberen alsnog een stok te vinden om de hond te slaan. Je leeft voortdurend op de helling van de vulkaan. M’n vader werd tewerk gesteld als meteropnemer en controleur. Niet zijn favoriete baan, maar het bracht geld binnen.

Omdat “men” (de medische stand, wetenschap wil ik het niet noemen) niet precies wist wat hem mankeerde werd de diagnose “hernia” gesteld. En zo kwam hij in een korset terecht. Hij zou nooit meer normaal kunnen functioneren, zei “men”. Ze wilden ook niet verder onderzoeken, het was toch duidelijk wat hem mankeerde? Niettan? Maar mijn vader was niet iemand om zich dat te laten zeggen. En zo kwam hij bij een arts in het Duitse Hamm terecht. Mijn oom heeft hem gebracht met de auto, openbaar vervoer was daar niet. Daar bleek dat er een zenuw bekneld zat in zijn nek. Ugh. Die werd losgemaakt en hey presto! Genezen. Het korset kon uit. En dat normale functioneren was ook terug. Je zal maar een gehoorzaam figuur zijn en luisteren naar de medici. Dan ben je mooi genaaid. Alright. Terug naar zijn werk.

Maar om in zo’n omgeving te werken was niet leuk. Hij solliciteerde op alles, maar hij had bijna geen papieren. Een diploma Technisch Tekenaar van de LOI, een typediploma en later een rijbewijs, dat was het wel zo’n beetje. Nu waren de eisen in die tijd ook lager, niet zoals nu dat je voor kassa medewerker bij de supermarkt zelfs een HAVO diploma nodig hebt, maar toch. Hij solliciteerde onder andere voor een baan als suppoost bij het Rijksmuseum Twente maar werd afgewezen vanwege dat gebrek aan opleiding. Eén van de eisen was kennis van de Engelse taal en dat sprak hij niet. Uiteindelijk kwam het goed. Want:

Ik ben in 1960 naar de HBS gegaan, en daar waren een paar rarigheden gepasseerd. Er was een lerares Frans geweest die pokersessies hield met de jongens van de vijfde klas, inzet: haar lichaam. Betrapt en ontslagen. In 1959 was er een eindexamenklas waarvan vijf van de zes dames in verwachting bleken, die hadden wat wilde feestjes gevierd. Mijn ouders hebben serieus overwogen om me naar het Gemeentelijk Lyceum te doen, maar dat is uiteindelijk getorpedeerd doordat ik dan als enige van mijn klas naar die school zou gaan. Als kers op de pudding werd in oktober 1961 de (jonge) conciërge betrapt met een dame uit de hoogste klas, ook die werd ontslagen. Zoiets moet veroorzaakt zijn door de positieve Gristenlijke Grondhouding waar ik in mijn latere leven ook een aantal malen mee in aanraking ben gekomen, niet? Ik vertelde thuis dat de conciërge ontslagen was, mijn vader heeft de andere dag de directeur van de school gebeld en gesolliciteerd naar die baan. Genoemde directeur hoorde dat m’n vader heibel had met de gemeente, en hij kon gelijk beginnen. De directeur had ook heibel met de gemeente. Zodoende werkte mijn vader aan de zelfde school. En wist dus al voordat ik ‘s ochtends binnenkwam dat ik een vier voor Frans had. Zucht. Maar daar leer je mee leven. Het positieve er van was dat ik nooit smoezen nodig had.

Zijn benoeming ging nog bijna mis ook: mijn broer was net op school en had mijn vaders contract meegekregen. En vergeten. Het is dat mijn vader opbelde waar het contract bleef, anders was het al gelijk misgegaan.

Hij heeft daar vierentwintig jaar gewerkt, en is toen met vervroegd pensioen gestuurd. Want eind maart 1985 kreeg hij een ongeluk met zijn auto. Hij had een aanhanger met puin achter de auto hangen, kwam op een onverwacht glad weggedeelte terecht (bevroren weggedeelte eind maart, daar hou je geen rekening meer mee), de aanhanger slipte en ging scharen, en de combinatie is in een sloot naast de weg terecht gekomen. Door de massa van het geheel werd de auto dubbelgevouwen net onder de middenstijl, mijn vader werd klemgedrukt tussen voorruit en stuur. Die was behoorlijk beschadigd. Zo erg dat ze hem met vervroegd pensioen moesten sturen. Dat was in juni 1985, net na zijn tweeënzestigste verjaardag. Hij heeft zijn vijfentwintigjarig dienstjubileum net niet volgemaakt. Om met pensioen te gaan had hij veertig dienstjaren bij het rijk nodig, en pas toen bleek dat hij bij de BS (binnenlandse strijdkrachten) was geweest in de tweede wereldoorlog. Want drie van die pensioenjaren kwamen daar vandaan. Dat hebben wij als kinderen nooit geweten, en dat is onder andere de reden dat ik dit boek schrijf.

Toen hij met pensioen ging hebben ze het park voor de school naar hem vernoemd. Hij heeft zelf de onthulling van het naambordje gedaan, foto’s en een groot verhaal in de krant, dat was leuk voor hem.
park.jpg
En zo weet je gelijk mijn achternaam :D
Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Raad de plek

Bericht door Rene »

Dat was inderdaad leuk voor hem. Applaus voor je vader.
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Raad de plek

Bericht door Pitr de Nerd »

en een foto van het straatnaambordje:
van de Beekpark.jpg
er zit er ook nog een aan de andere kant van het parkje.

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Raad de plek

Bericht door Pitr de Nerd »

Rene schreef:Dat was inderdaad leuk voor hem. Applaus voor je vader.
Bedankt! Hij is al dertien jaar geleden "zo maar" overleden. Hersenstambloeding vanwege een bloedstollingsafwijking. En het blijkt dat ik dat laatste geërfd heb, vandaar dat ik een tijdje uit roulatie was: ik kreeg een soortgelijk iets in mijn buikholte. Ziekenhuis in en ziekenhuis uit. Ach.

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Veteraan »

Daar werden we allemaal even stil van...
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Raad de plek

Bericht door Pitr de Nerd »

Veteraan schreef:Daar werden we allemaal even stil van...
Ach Veteraan, ik leef nog. En hoop dat nog lang vol te houden. Maar dat was de reden dat ik vorig jaar ineens afhaakte en nooit de trip naar Enschede hed gemaakt die ik me voorgenomen had en zo half-en-half had afgesproken met Neckar. Wanneer ik weer een beetje conditie heb dan ga ik dat ook nog een keer doen. Ik had al een fiets geleend van een vriend van me uit Enschede, de camera is operationeel, nou alleen nog even plannen. Wat in't vat zit verzuurt niet. :D

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Veteraan »

Zo te lezen bijna geheel klaar voor de start. Het weer wordt ook steeds mooier en de dagen langer. Redenen genoeg voor een nieuwe afspraak zodra de conditie een beetje op peil is. Zet 'em op! :okay:
Plaats reactie