Welkom op het forum van Enschede-Stad / Enschedeinansichten.

Busvervoer Twente

Wegen, spoorwegen, kanalen etc.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 10633
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Busvervoer Twente

Bericht door Arie » vr okt 12, 2012 5:09 pm

Gratis openbaar vervoer

vrijdag 12 oktober 2012

ENSCHEDE Alle stads- en streekbussen in Twente zijn op donderdag 25 oktober gratis toegankelijk.

De gratis ov-dag in de regio is een initiatief van de Regio Twente, Connexxion en Syntus. Behalve het gratis busvervoer kan in Twente ook zonder de portemonnee te trekken worden gereisd met de treinen tussen tussen Zutphen - Hengelo - Oldenzaal, Hengelo - Oldenzaal (GrenslandExpress) en Almelo - Mariënberg.

Regio Twente en vervoerders willen inwoners en bezoekers van Twente kennis laten maken met bus of trein. De treinen van NS vallen niet onder deze actie.
bron: http://www.tctubantia.nl/regio/11853670 ... ervoer.ece
Bijlagen
bussen_1733119a.jpg
bussen_1733119a.jpg (21.6 KiB) 81921 keer bekeken
De stadsfotograaf zonder grenzen

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 10633
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Busvervoer Twente

Bericht door Arie » vr nov 22, 2013 7:30 pm

Syntus ‘Gewoon toegankelijk’

22 nov 2013

TWENTE - Woensdag 20 november presenteerde Syntus tijdens een goed bezochte ontbijtsessie in Enschede het nieuwe, toegankelijke busmaterieel, waarmee de vervoerder gaat rijden. Vanaf 8 december verzorgt Syntus Twente het openbaar vervoer in heel Twente onder de naam ‘Twents’.
Toegankelijkheid is een belangrijk thema voor Syntus en Regio Twente: er is fors geïnvesteerd in aanpassingen in bussen, treinen en aan haltes, waardoor veel drempels zijn weggenomen voor reizigers met een beperking.

“Wij vinden dat iedereen gewoon zelfstandig moet kunnen reizen met de bus en de trein. Ook als je wat minder gemakkelijk ter been bent, in een rolstoel zit of je weg moet vinden met een blindengeleidehond,” zei Jan Bron (portefeuillehouder Regio Twente) tijdens de ontbijtsessie. “Om dit doel te bereiken is door Regio Twente hard gewerkt aan het ophogen van bushaltes, zodat een eenvoudige instap met de bus ontstaat. Ook zijn er blindegeleidelijnen aangelegd.” Ruim 45% van de haltes in Twente is met ingang van 2014 aangepast: meer dan 80% van de reizigers reist via deze haltes.

Gratis met OV

Op zaterdag 23 november 2013 kan iedereen gratis met de bus in Twente tijdens de ‘Gratis OV-dag’ om te ervaren hoe toegankelijk het openbaar vervoer is. Op de kruising van Heekplein / Van Loenshof in Enschede, op de Koornmarkt in Almelo en op De Markt in Haaksbergen wordt vanaf 11.00u het nieuwe materieel van Syntus gepresenteerd. Ook delen medewerkers van Syntus de nieuwe lijnfolders en lijnennetkaarten met actuele reisinformatie uit. http://www.gewooneenanderevervoerder.nl
bron: http://www.deweekkrant.nl/artikel/2013/ ... gankelijka_
De stadsfotograaf zonder grenzen

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 10633
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Busvervoer Twente

Bericht door Arie » ma mar 31, 2014 1:23 pm

'Nachtbussen voor een aantrekkelijker Enschede'

28 maart 2014, 09:37 uur
Door: Mart Rozema

Hoe krijgen we Enschede als studentenstad op de kaart? Die vraag stond donderdagmiddag centraal in het Student Union Forum in de Pakkerij. Twee van de aangedragen ideeën: nachtbussen inzetten en goedkope kaartjes voor cultuurvoorstellingen.

Aan de discussiemiddag in de kroeg van studentenvereniging AEGEE deden naast verschillende belangenorganisaties van studenten ook een aantal vertegenwoordigers van de gemeente mee.

Het forum werd afgetrapt door Ton van Snellenberg, programmamanager cultuur, evenementen en citymarketing van de gemeente Enschede en tevens oud-student en -medewerker van de UT. Nog voor hij was begonnen stapte hij van het podium af, omdat ‘de gemeente niet meer boven de maatschappij mag staan, maar het steeds meer andersom verlangd wordt’.

Nachtbussen
Vier thema’s kwamen aan bod: studentenvoorzieningen, de campus versus de stad, integratie en imago. De opkomst viel met een kleine dertig man een beetje tegen, maar de discussie was levendig.

Met name wanneer het uitgaansleven aan bod kwam ging het over en weer. Dat Enschede geen studentenstad is als Groningen of Utrecht, daar was men het over eens, maar over hoe dit op te lossen liepen de menigen uiteen. ‘Er zijn gewoon te veel paupers in Enschede’, werd er geroepen, maar volgens een andere deelnemer had je die net zo goed in andere steden.

Er werden verschillende oplossingen aangedragen, bijvoorbeeld voor de aantrekkelijkheid van Enschede als uitgaansstad. Er zouden opnieuw nachtelijke busverbindingen moeten komen, kroegen zouden langer open moeten blijven en het bouwen van meer studentenkroegen zou gestimuleerd moeten worden.

Om studenten cultureel gezien meer bij de stad te betrekken kwam het voorstel studenten lastminute-toegangskaarten aan te bieden die anders onverkocht blijven.

Huisvesting
Ook de huisvesting van studenten kwam aan de orde, waarbij het vooral ging over regulatie door de gemeente door middel van bestemmingsplannen en omzettingsvergunningen. De aanwezigen deelden de mening dat studenten uitstekend in het centrum passen. De binnenstad is een ideale plek voor een student, en bovendien, wie wil er anders boven een kroeg wonen?

Het forum vond plaats in de kroeg van studentenvereniging AEGEE in de pakkerij. ‘Geen toeval’, aldus Student Union-bestuurslid Sietske van der Leest. De Union organiseert de debatten op echte studentenlocaties. ‘Eerdere edities vonden bijvoorbeeld plaats op het watersportcomplex van Euros en bij de banen van tennisvereniging Ludica.’
bron: http://www.utnieuws.nl/nieuws/59884/Nac ... r_Enschede
De stadsfotograaf zonder grenzen

Highlander
Member
Member
Berichten: 608
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Busvervoer Twente

Bericht door Highlander » wo okt 22, 2014 9:07 am

Dit persbericht leek me wel interessant voor dit forum:

PERSBERICHTEN – Amsterdam/München, 22 oktober 2014, 09:00 a.m.
"De langeafstandsbus komt eraan": FlixBus zet koers richting Nederland

++ Explosieve stijging aantal langeafstandsbussen: FlixBus breidt zich uit over Europa en zet koers richting Nederland ++ Vanaf 30 oktober in Amsterdam, Enschede en Groningen ++ Dagelijkse rechtstreekse verbindingen naar Berlijn, Hamburg, Hannover, Bremen, etc. meer bestemmingen volgen ++ Samenwerking met het Nederlands MKB: "Doel: Europees mobiliteitsconcept" ++
Amsterdam/München, 22 oktober 2014 – Explosieve stijging aantal langeafstandsbussen: FlixBus zet koers richting Nederland. Op 30 oktober start de Duitse aanbieder van langeafstandsbussen op meerdere lijnen vanaf Amsterdam, Groningen en Enschede en wordt Nederland tot twee keer per dag verbonden met de Duitse wereldsteden Berlijn, Hamburg, Hannover en Bremen. Bettina Engert (perswoordvoerder FlixBus): "Reizigers in beide landen kunnen nu profiteren van grensoverschrijdend lijnverkeer."
Sinds de val van het spoorwegmonopolie stijgt de markt in Duitsland explosief. Alleen al sinds 2013 is het aantal gebruikers van langeafstandsbussen verdrievoudigd volgens het Duitse bureau voor de statistiek.[1] Met dagelijks meer dan 5000 rechtstreekse verbindingen is FlixBus een van de toonaangevende aanbieders van busreizen over lange afstanden. André Schwämmlein (bedrijfsleider FlixBus): "FlixBus staat voor hedendaagse mobiliteit voor de beste prijs. Het succes van ons concept heeft zich in Duitsland al bewezen. De FlixBussen rijden al naar Oostenrijk, Tsjechië, Zwitserland en nu ook naar Nederland. Ons doel is een netwerk van busreizen over lange afstanden door heel Europa."
Op 30 oktober 2014 viert FlixBus de opening in Nederland. Op meerdere lijnen wordt dan meerdere malen per dag naar Duitsland gereden. Tickets zijn op www.FlixBus.nl al vanaf 7 euro verkrijgbaar, inclusief draadloos internet op LTE-netkwaliteit en zitplaatsgarantie. André Schwämmlein: "Dagelijkse FlixBussen naar Hamburg en Berlin zijn slechts het begin. Meer verbindingen en routes naar Duitsland volgen later."
FlixBus maakt gebruik van Nederlandse buspartners. André Schwämmlein: "De nieuwe lijnen worden samen met drie gerenommeerde busbedrijven uit Zuid-Holland en Drenthe geëxploiteerd. Deze samenwerking vergemakkelijkt onze lokale markttoegang. We zijn blij dat we nu ook competente partners uit Nederland achter ons hebben staan. Samen brengen we Europa nog iets dichter bij elkaar."
Tickets voor de nieuwe FlixBussen vanaf Amsterdam richting Duitsland zijn op www.FlixBus.nl, per smartphone-app en binnenkort ook bij Nederlandse reisbureaus te boeken. De gratis FlixBus-app biedt extra informatie over vertragingen en de locatie van de haltes. Voor de start zijn in de webshop van FlixBus tickets te boeken vanaf Amsterdam voor een kennismakingstarief van slechts 1 euro. Bettina Engert: "Zo wordt het heel eenvoudig om de nieuwe FlixBus eens uit te proberen."
Reisvoorbeeld FlixBus Amsterdam – Hamburg (vanaf 22 euro): Vanaf het station Sloterdijk rijdt de FlixBus twee keer per dag en komt u na 6:40 u aan op het centraal station van Hamburg. Bettina Engert: "Net als bij luchtvaartmaatschappijen zijn de prijzen van de tickets bij FlixBus gecontingenteerd. Des te vroeger u boekt, des te lager het tarief. Over het algemeen betalen de gebruikers van FlixBus ongeveer een vijfde van een treinkaartje." Een bijkomend voordeel is het reiscomfort. Altijd inclusief bij FlixBus is de zitplaatsgarantie, het meenemen van twee stuks bagage en het gebruik van internet via ons gratis WLAN-netwerk van LTE-kwaliteit. Ook de milieuvriendelijkheid van de FlixBussen spreekt voor zich: "Een goed uitgeruste langeafstandsbus is volgens de statistieken het milieuvriendelijkste vervoersmiddel voor lange afstanden. Bovendien kunnen de passagiers van FlixBus tijdens het boeken via internet vrijwillig de CO²-uitstoot compenseren zodat ze klimaatneutraal reizen," aldus Bettina Engert. (Routes, info op www.FlixBus.nl)

Wauwthur
Member
Member
Berichten: 416
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: Busvervoer Twente

Bericht door Wauwthur » wo okt 22, 2014 1:19 pm

Ergens in november voor 38 euro heen en terug van Enschede naar Belijn. Dat is echt wel heel goedkoop! Dat maakt een weekendje nog aantrekkelijk.

Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 5236
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Busvervoer Twente

Bericht door Vincent1971 » wo okt 22, 2014 3:53 pm

Afbeelding

Bizar
Een goed begin heeft geen einde

Wauwthur
Member
Member
Berichten: 416
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: Busvervoer Twente

Bericht door Wauwthur » wo feb 25, 2015 2:37 pm

De Hengelosestraat wordt afgemaakt met busbaan.

http://www.tubantia.nl/regio/enschede/b ... -1.4775002

Ik ben blij dat er wat gedaan wordt, zo was het echt een bende.

Gebruikersavatar
Acidor
Member
Member
Berichten: 1164
Lid geworden op: vr mar 04, 2005 11:05 am
Locatie: Oldnzel

Re: Busvervoer Twente

Bericht door Acidor » wo feb 25, 2015 3:07 pm

Waarom geen tram op dit stuk naar het station? Evt. vanuit Hengelo.
goad goan

Hendrik
Member
Member
Berichten: 2093
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Busvervoer Twente

Bericht door Hendrik » wo feb 25, 2015 4:08 pm

Acidor schreef:Waarom geen tram op dit stuk naar het station? Evt. vanuit Hengelo.
Ja waarom?, zal wel veel te duur zijn. Maar die tram had er al jaren kunnen liggen als zo'n 15 jaar geleden het plan van de HTM de Haagsche Tramweg Maatschappij niet was weggehoond. Die heeft ooit serieus voorgesteld dat te doen. Van Hengelo via de UT naar Enschede CS en Centrum naar Enschede zuid. Maar onze toenmalige wethouder van o.a. verkeer vond "de tijd nog niet rijp". Troost, de busbanen zijn wat radius van de bochten aangaat geschikt voor tramrails.
Wat sas as dós was kaans.

hans
Member
Member
Berichten: 1796
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Busvervoer Twente

Bericht door hans » wo feb 25, 2015 6:31 pm

een elekrische tram is alle dagen beter dan die vieze stinkbussen , onrendabelenvervoer...

Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 3653
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Busvervoer Twente

Bericht door enschedeinansichten » wo feb 25, 2015 6:46 pm

Wij blijven hangen in antiek vervoer, trein en bus. :(
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.

hans
Member
Member
Berichten: 1796
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Busvervoer Twente

Bericht door hans » wo feb 25, 2015 6:50 pm

in vele delen van het voormalige oostblok is het openbaar vervoer beter dan hier , en nog goedkoper ook.

Rooy
Member
Member
Berichten: 191
Lid geworden op: ma nov 19, 2007 4:50 pm
Locatie: Enschede

Re: Busvervoer Twente

Bericht door Rooy » wo feb 25, 2015 8:47 pm

enschedeinansichten schreef:Wij blijven hangen in antiek vervoer, trein en bus. :(
De oliegestookte verbrandingsmotor is m.i. antiek. Tijd voor zelfrijdend electrisch spul (auto, trein tram of bus!)

Rene
Member
Member
Berichten: 998
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Busvervoer Twente

Bericht door Rene » wo feb 25, 2015 8:57 pm

Doe maar een monorail

Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 398
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Busvervoer Twente

Bericht door Pitr de Nerd » wo feb 25, 2015 10:14 pm

Ach. Die tramlijn. Vroegâh heette dat volgens mij de Agglo lijn of AggloNet. Een "Light Rail" systeem lopend van Wierden naar Gronau, met een paar aftakkingen in Almelo (Noord en Zuid), Hengelo (Hasseleres en een lijn naar Oldenzaal), Enschede (Zuidwijken).

Ik heb er nog ergens een PDF van. Vol wollig taalgebruik en vooral voorbijziend aan de technische (on)mogelijkheden. Wanneer je kreten gebruikt als "flankerend beleid" en "modal shift" dan ben je mij al kwijt.

Maar het probleem met dat circus was 15 jaar geleden al geschatte jaarlijkse exploitatie kosten van 70 miljoen. Euro's wel te verstaan, geen guldens.
Bedenk: je moet dat plan helemaal realiseren of helemaal niet. wanneer je vijf keer moet overstappen of tien km omreizen dan haken de mensen af. En de frequentie moet minimaal 8x per uur zijn (iedere 7,5 minuut een vervoermiddel) want anders loopt de wachttijd onnodig op en haken de mensen weer af.

Het grootste struikelblok met light rail zijn de aanlegkosten van het tracé. Zo veel mogelijk ongelijkvloerse kruisingen, want anders kom je in de problemen tijdens de spits. Meer het idee van de sneltram van Utrecht-Nieuwegein dan van de Amsterdamse tram. En dat jaagt de kosten op. De bus maakt gebruik van de standaard snelweg die er toch al ligt.

Maar het grootste probleem met OV zijn de kosten per km. Zonder subsidie draait het niet. niet in aanleg en niet in exploitatie. De NS kan al niet zonder allerlei verborgen subsidies, laat staan zo'n lokaal lijntje.

De onderhoudskosten worden ook meestal onderschat. Zowel de technische (materieel slijt) als de maatschappelijke (vandalisme en koperdiefstal). De sneltram van Utrecht was perfect, maar nu, na meer dan dertig jaar verwaarlozing en minimaal onderhoud, is het over en uit. Deuren sluiten niet waardoor de tram niet wil vertrekken, wissels willen niet om waardoor passeersporen onberijdbaar zijn, einde.

Openbaar vervoer brengt je van waar je niet bent naar waar je niet wilt zijn, op een tijd dat het jou niet uitkomt. Waarbij het voor- en natransport onwerkbaar is. Nat wanneer je moet fietsen, duur wanneer dat een taxi is. Let wel: ik heb 24 jaar door Nederland geknord met een OV jaarkaart, ik weet hoe het werkt. Plus dat ik voor een firma in Apeldoorn werkte die verkeerssystemen maakte, ook voor de NS. Echt: OV is nooit H. Laagwaardig onrendabelenvervoer, dat is het.

Reken het maar eens uit, die km prijs.

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"

Wauwthur
Member
Member
Berichten: 416
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: Busvervoer Twente

Bericht door Wauwthur » do feb 26, 2015 12:49 am

Tram is voor Enschede inderdaad een mooi idee, maar veel te duur. De bus wordt al kapot bezuinigd. Tram gaat dan echt niet gebeuren. Erg jammer trouwens. Straks liggen er overal mooie busbanen, maar niemand wil de bus nemen omdat die te duur is.

hans
Member
Member
Berichten: 1796
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Busvervoer Twente

Bericht door hans » do feb 26, 2015 1:01 am

waar zijn die mooie busbanen dan ?, ik ken er geen...

Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 5236
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Busvervoer Twente

Bericht door Vincent1971 » do feb 26, 2015 9:18 pm

Wauwthur schreef:Tram is voor Enschede inderdaad een mooi idee, maar veel te duur. De bus wordt al kapot bezuinigd. Tram gaat dan echt niet gebeuren. Erg jammer trouwens. Straks liggen er overal mooie busbanen, maar niemand wil de bus nemen omdat die te duur is.
Tja de busbanen kosten erg veel geld net als het telkens vernieuwen van het busstation. Moet ergens vandaan komen dat geld.
Een goed begin heeft geen einde

hans
Member
Member
Berichten: 1796
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Busvervoer Twente

Bericht door hans » do feb 26, 2015 9:37 pm

de rekening viel vanmiddag weer op de mat , de bijdrage voor de hobby van de bestuurders...

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 10633
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Busvervoer Twente

Bericht door Arie » do feb 26, 2015 9:50 pm

hans schreef:waar zijn die mooie busbanen dan ?, ik ken er geen...
Ikke wel
Bijlagen
busbaan boddenkamp2.jpg
Lonnekerspoorlaan Roombeek Twentse Welle.JPG
Hengelosestraat busbaan.jpg
Hengelosestraat busbaan.jpg (84.64 KiB) 79922 keer bekeken
Hengelosestraat busbaan boddenkamp.jpg
busbaan Boddenkamp.JPG
De stadsfotograaf zonder grenzen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast