oude foto's Enschede
Re: oude foto's Enschede
Wel mooi, maar niet zo'n echt medaillon.
Ook mooi, maar nog steeds niet zoals op de eerste foto van Arie.Vincent1971 schreef:Huize Hooge BoekelVeteraan schreef:Dat medaillonraampje is erg mooi. Is een dergelijk detail nog ergens te vinden in Enschede?
Arie, ik ben bang dat deze villa allang niet meer bestaat.
Zoiets?
Ook dit pand naast villa KleiboerVeteraan schreef:De Kleiboer villa had zo'n raampje op de zolder. http://www.enschedeinansichten.nl/colle ... ts_id=1941
Alleen vakmensen konden zulke panden bouwen.
Maar nu heb ik nog geen antwoord waar deze villa aan de Hengelosestraat heeft gestaan. Misschien op deze foto zichtbaar?Arie schreef:Deze villa stond volgens het opschrift op de ansichtkaart aan de Hengelosche weg. Ik vraag mij af waar precies deze villa aan de Hengelosestraat heeft gestaan. Was dat ongeveer tegenover de villa of fabriek Schuttersveld. Weet iemand meer over dit pand te vertellen?
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
Arie, geen idee.
Heb je al in de boekjes van Taat gekeken ?

Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
kan het zijn dat dit een zijaanzicht is ?Arie schreef:Deze villa stond volgens het opschrift op de ansichtkaart aan de Hengelosche weg. Ik vraag mij af waar precies deze villa aan de Hengelosestraat heeft gestaan. Was dat ongeveer tegenover de villa of fabriek Schuttersveld. Weet iemand meer over dit pand te vertellen?
Zou wel eens kunnen zijn, want op de rechterkant zie ik een ronde uitbouw. De villa De Tol aan de Hengelosestraat 700 had dat ook, maar lijkt mij niet het pand van mijn eerste foto.hans schreef:kan het zijn dat dit een zijaanzicht is ?Arie schreef:Deze villa stond volgens het opschrift op de ansichtkaart aan de Hengelosche weg. Ik vraag mij af waar precies deze villa aan de Hengelosestraat heeft gestaan. Was dat ongeveer tegenover de villa of fabriek Schuttersveld. Weet iemand meer over dit pand te vertellen?
- Bijlagen
-
- Hengelosestraat 700 Buitenplaats De Tol villa van N.G. van Heek net voorbij UT.jpg (58.79 KiB) 20677 keer bekeken
Misschien al eens eerder geplaatst, m aar vele oude foto's van Enschede zijn terug te vinden op: https://www.pinterest.com/biebenschede/ ... -enschede/
een mooi verhaal over uitgevers van Enschedese ansichtkaarten met vele foto's, zie: http://cultuurtijdschriften.nl/download ... cid=514952
- Pitr de Nerd
- Member
Mooi verhaal inderdaad, Arie. Wat me opviel (en al eens eerder opgevallen is) dat “men” vroegâh blijkbaar Enschedé schreef (met accent aigu) in plaats van Enschede. En verder dat een verharde straat een luxe wasArie schreef:een mooi verhaal over uitgevers van Enschedese ansichtkaarten met vele foto's, zie: http://cultuurtijdschriften.nl/download ... cid=514952

Pieter
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Je bedoelt dit?Pitr de Nerd schreef:Mooi verhaal inderdaad, Arie. Wat me opviel (en al eens eerder opgevallen is) dat “men” vroegâh blijkbaar Enschedé schreef (met accent aigu) in plaats van Enschede. En verder dat een verharde straat een luxe wasArie schreef:een mooi verhaal over uitgevers van Enschedese ansichtkaarten met vele foto's, zie: http://cultuurtijdschriften.nl/download ... cid=514952Combineer dat met een grote hoeveelheid paarden en de stad moet aardig “geroken” hebben.
![]()
Pieter
- Vincent1971
- Member
Achter rechts is dat de fabriek van Sanders?
Een goed begin heeft geen einde
Sanders zat volgens mij links aan de Molenstraat. Rechts zijn op deze foto van 1930 de koeltorens van Van Heek zichtbaarVincent1971 schreef:Achter rechts is dat de fabriek van Sanders?
Op deze luchtfoto is de koeltoren aan de Molenstraat links te zien en daar tegenover aan de rechterkant de fabriek van Sanders.Arie schreef:Sanders zat volgens mij links aan de Molenstraat. Rechts zijn op deze foto van 1930 de koeltorens van Van Heek zichtbaarVincent1971 schreef:Achter rechts is dat de fabriek van Sanders?
- Bijlagen
-
- Molenstraat st. Jozefkerk kerkhof watertoren.jpg (61.01 KiB) 20216 keer bekeken
Links boven de afdakswoningen is nog net het pand van Sanders zichtbaar .Achetr het hek staat het oude mannenhuis en rechts zat een groothandel in groente en fruit. later ook een haring inleggerij. Op de luchtfoto is in het midden van de Molenstraat nog het Joodse kerkhofje te zien.Arie schreef:Sanders zat volgens mij links aan de Molenstraat. Rechts zijn op deze foto van 1930 de koeltorens van Van Heek zichtbaarVincent1971 schreef:Achter rechts is dat de fabriek van Sanders?
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
en wat is daar nu ?
Dat Joodse kerkhofje was maar een smalle strook. Is op de foto ook wel te zien naast de koelvijver. Maar omdat door het toenemende verkeer het steeds lastiger werd is toch besloten om het kerkhof te ruimen. Beter gezegd te verplaatsen, want joden gaan uit van eeuwige grafrust en gruwen van grafruiming. In overleg met de joodse gemeenschap is toch besloten om alle graven te verplaatsen. Iedere overledene heeft dan ook onder toezicht van een rabbi een herbegrafenis gekregen. Toen kon de Molenstraat eindelijk verbreed worden.
Wat sas as dós was kaans.
Molenstraat richting Oldenzaalsestraat met Joods kerkhof en op de achtergrond het woonhuis en bedrijf van Chr. Janssen en daarachter de fabrieksgebouwen van Blijdenstein aan de Oosterstraat 05=47