oude foto's Enschede
Re: oude foto's Enschede
Dat hebben ze al eerder gedaan,tijdens de verbouwing van het pand waar ZARA in kwam.
Wel mooi die grote foto,s krijg je ook niet zo gauw graffity
Wel mooi die grote foto,s krijg je ook niet zo gauw graffity
Volgens het gemeentearchief is deze foto van het Stationsplein met op de voorgrond de spoorwegovergang. Ik vraag mij af welk stationsplein hiermee wordt bedoeld, misschien Station Zuid? Welk fabriek is dat bij de voorste schoorsteen rechts?
Is dat niet hetzelfde plekje als dit: ?
- Bijlagen
-
- Korte Hengelosestraat en Stationsplein.JPG (58.6 KiB) 16398 keer bekeken
Nico ter Kuile had daar een fabriek.
- Bijlagen
-
- Nico Ter Kuile aan het stationsplein.jpg (102.98 KiB) 16444 keer bekeken
Ik denk toch dat de foto van het gemeentearchief bij de Haaksbergerstraat is gemaakt, net zoals deze Panorama foto
Volgens mij is de foto genomen vanaf het Jannink in noordelijke richting. Rechts Wooldiksweg en zuiderspoorstraat.
En ik tel 20 schoorstenen...
edit: inderdaad, ongeveer vanaf dezelfde positie Arie.
En ik tel 20 schoorstenen...
edit: inderdaad, ongeveer vanaf dezelfde positie Arie.
Volgens mij is dit de spoorwegovergang in de Haaksbergerstraat bij station zuidArie schreef:Volgens het gemeentearchief is deze foto van het Stationsplein met op de voorgrond de spoorwegovergang. Ik vraag mij af welk stationsplein hiermee wordt bedoeld, misschien Station Zuid? Welk fabriek is dat bij de voorste schoorsteen rechts?
Rechts de Woolderiksweg.
De eerste schoorsteen is van een weverij die op de hoek stond. De tweede schoorsteen is dan van Scholten
- Bijlagen
-
- O14 1913.tif
- (299.56 KiB) Nog niet gedownload
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Rechtsonder zijn volgens mij ook nog de spoorbomen en spoorwachtershuisje bij Jannink aan de Haaksbergerstraat te zien.
- Bijlagen
-
- Haaksbergerstraat Jannink spoorwegovergang.jpg (31.24 KiB) 16400 keer bekeken
Ik ben helemaal overtuigd!
Dat spoorwachtershuisje was in de jaren tussen de wereldoorlogen ook in gebruik als politiepost. Van hieruit moesten agenten hun ronde lopen in de omgeving. De foto is zonder twijfel vanaf Jannink genomen richting stad. Helemaal links staat ook nog de gereformeerde Zuiderkerk. De foto is dus van na 1908, want toen is die kerk gebouwd.
Wat sas as dós was kaans.
- enschedeinansichten
- Member
- Contacteer:
http://www.enschedeinansichten.nl/colle ... cts_id=140
Is die fabriek de fabriek de Textielfabriek van Serphos & Zonen, Haaksbergerstraat 97.
Jannink was toen nr. 103.
Is die fabriek de fabriek de Textielfabriek van Serphos & Zonen, Haaksbergerstraat 97.
Jannink was toen nr. 103.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Deze villa stond volgens het opschrift op de ansichtkaart aan de Hengelosche weg. Ik vraag mij af waar precies deze villa aan de Hengelosestraat heeft gestaan. Was dat ongeveer tegenover de villa of fabriek Schuttersveld. Weet iemand meer over dit pand te vertellen?
Dat medaillonraampje is erg mooi. Is een dergelijk detail nog ergens te vinden in Enschede?
Arie, ik ben bang dat deze villa allang niet meer bestaat.
De Kleiboer villa had zo'n raampje op de zolder. http://www.enschedeinansichten.nl/colle ... ts_id=1941
Misschien in de gevel van het Janninkshuis aan de Langestraat?Veteraan schreef:Dat medaillonraampje is erg mooi. Is een dergelijk detail nog ergens te vinden in Enschede?
- Vincent1971
- Member
Veteraan schreef:Dat medaillonraampje is erg mooi. Is een dergelijk detail nog ergens te vinden in Enschede?

Huize Hooge Boekel
Zoiets?
Een goed begin heeft geen einde