Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Telefoonboek 1950

Over de rijke historie van de stad.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Telefoonboek 1950

Bericht door Hendrik »

Aan de hand van mijn moeder ging ik lopend naar P. de Gruyter & Zn. Een prachtige winkel (ongeveer in het midden van de foto) met fraaie tegeltableau's en gepoetst koper bij o.a. de koffiemolens. Van zelfbediening was toen geen sprake, je werd aan de toonbank geholpen door personeel in gesteven witte jassen en schorten.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Telefoonboek 1950

Bericht door Arie »

Ja dat herinner ik mij ook nog in de winkel van P. de Gruyter, maar dan van een vestiging aan de Haaksbergerstraat.
Hierbij nog een foto van de Voorstad aan de Haalsbergerstraat van de wederopbouw in 1949 na de bombardementen in de oorlogsjaren.
Het betreft:

Telefoonboek 1950:
Veldhuis Manufacturen Atelier, Haaksbergerstraat 298

Gemeentearchief:
Fotonummer 000197
Titel Haaksbergerstraat
Beschrijving De Voorstad
Collecties fotoarchief
Datering apr-1949
Trefwoorden Veldhuis
Bijlagen
Haaksbergerstraat De Voorstad 1949.jpg
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Telefoonboek 1950

Bericht door Neckar »

Ja.... Hendrik ook ik ging naar deze Gruyter met mijn Oma niet dat ik het zo leuk vond maar omdat je daar het snoepje van de week kreeg. En de lucht van de grote koffiemolens en de koffie die via van die grote halve scheppen zo de toeten's in ging. Later toen we in begin 50er jaren op het Twekkelerveld gingen wonen gingen we naar de Gruyter hoek Schietbaanweg/Toekomststraat. Mooi he Veteraan deze verhalen..!!!!! Ook kan ik me het oude postkantoor aan de Korte Haaksbergerstraat nog redelijk herinneren. Met van die grote marmeren platen overal. Was een statig etwat koud aandoend gebouw. Jammer dat het weg is wat er nu staat is ook niet echt een visitekaartje. Oef ik dwaal af..
Groet Neckar..
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Telefoonboek 1950

Bericht door bartg »

telefoonboek 1950

Schildkamp's slagerij Ribbeltsweg 53

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Telefoonboek 1950

Bericht door enschedeinansichten »

Toen vlees nog vlees was. :)
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Robert

Re: Telefoonboek 1950

Bericht door Robert »

Digitalisering van oudste telefoongidsen
\"addthis
18 juni 2012

Medio 2013 zullen Neerlands oudst bewaard gebleven landelijke telefoongidsen digitaal beschikbaar komen. Het gaat om 40 banden uit de periode 1901-1950, afkomstig uit de collectie van het Museum voor Communicatie die in het kader van het Boekentraject van Metamorfoze, het nationaal programma voor het behoud van het papieren erfgoed, door de KB worden gedigitaliseerd en beschikbaargesteld. Momenteel bereid ik hiertoe een samenwerkingsovereenkomst voor met dit Haagse museum dat, voor zover bekend, de enige erfgoedinstelling in Nederland is die de landelijke telefoongidsen bewaart van de begintijd van de telefonie tot heden.

De Nederlandsche Bell-Telephoon Maatschappij was de eerste aanbieder van telefonie voor particulieren en bedrijven in Nederland. In 1881 kreeg Amsterdam de primeur van het eerste lokale telefoonnet. Telefonie werd door door particuliere bedrijven opgezet en geëxploiteerd. Die gaven wel eigen lokale gidsen uit, echter landelijke gidsen bestaan pas sedert 1901. Abonneenummers bestonden hooguit uit drie cijfers.

Waarom nu de digitalisering van deze opmerkelijke eend in de boekenbijt? Wat is het belang ervan? Mijn contactpersonen bij het Museum voor Communicatie zeggen daarover: gemiddeld vijf keer per week ontvangt het museum aanvragen voor het gebruik van de Rijksgids voor den (intercommunalen en den internationalen) telephoondienst of de Naamlijst voor den interlocalen telefoondienst van Nederland, o.a. voor genealogisch onderzoek of t.d.v. tv-programma’s als ‘Vermist’. Maar ook voor de datering van allerlei objecten die zijn voorzien van etiketjes (met naam, adres en telefoonnummer) zijn deze unieke bronnen gezocht. Denk hierbij aan meubilair, speelgoed, textiel, fotolijstjes of hoedendozen. Eigenlijk wil iedereen die de gidsen ziet wel even kijken of oma en opa destijds een telefoonaansluiting hadden. Maar de gidsen kunnen ook een geweldig hulpmiddel zijn om mensen “terug te vinden” en om namen en adressen te verifiëren. Soms is er alleen een telefoonnummer waarbij men een telefoonabonnee zoekt. Door – geduldig – de kolommen met telefoonnummers te lezen kan er een naam bij gevonden worden. De Stichting ’40-’45 kon zo ooit eens een ‘verrader’ traceren. Voor de bestudering van de geschiedenis van plaatsen in Nederland is het interessant om te zien wie (en met welk beroep) er de telefoonabonnees waren vanaf het moment dat een telefoonabonnement in die plaatsen mogelijk was. Het chronologische bekijken van de gidsen levert onderzoekers (soms afgevaardigden van een Heemkring) een geweldig leuk beeld van een plaatselijke gemeenschap op.

Alle abonnees van Aagtdorp tot Zijtaart konden nog tot 1946 in een band, na de oorlog verschijnt de gids voor het eerst in twee delen.

Bron: http://blog.kb.nl/collecties/lammert-zw ... foongidsen
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Telefoonboek 1950

Bericht door enschedeinansichten »

Nieuw werk aan de winkel :D :D :D

Het complete telefoonboek van Nederland bestaand uit maar twee boeken.
Jammer dat het van 1949 is.
1950 staat al op mijn site.
IMGA0333.JPG
IMGA0334.JPG
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Telefoonboek 1950

Bericht door Veteraan »

Was het toeval, of voorbestemd ... dat ik vandaag mijn leesbril kon ophalen? Het kost wat, maar dan heb je ook wat. Dus stuur (of breng) me maar een paar kopietjes, dan begin ik vast.
Overigens GEFELICITEERD ! :okay: Je hebt ze dus in jouw vingers kunnen krijgen.
Doen we alleen Overijssel? of Twente? Of gemeente Enschede? Of eh ... heel Nederland?
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Telefoonboek 1950

Bericht door enschedeinansichten »

Het was zeker toeval, nergens in Nederland een oud tefoonboek te koop.
Waar lagen ze ? aan de Pathmossingel in Enschede. :banaan:
Jammer dat het 1949 is dat brengt waarschijnlijk weinig nieuws in vergelijking met 1950. :(
Natuurlijk kan (bijna :lol: ) iedereen een copie krijgen van een plaats die hij zoekt.

Ik blijf zoeken naar een boek van de twintiger- of dertigerjaren dat zou wel weer interessant zijn.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Telefoonboek 1950

Bericht door enschedeinansichten »

We kunnen nu zonder problemen uit het telefoonboek van 1915 citeren, die staat nu bij mij in de kast. :banaan:
1 boek kleiner dan A4 en 4 cm dik alle nummers van Nederland. :)
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Telefoonboek 1950

Bericht door Veteraan »

Van harte gefeliciteerd :cheer: :cheer:
Spruwel
Member
Member
Berichten: 221
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Telefoonboek 1950

Bericht door Spruwel »

Op één of andere manier komt die 4 cm dikte mij veel voor. Wellicht onderschat ik het aantal verbindingen in die tijd.

Overigens mochten we allang citeren uit dat boek. Ook als het het niet in je kast stond.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Telefoonboek 1950

Bericht door Arie »

Telefoonboek 1950:
Swart's Cleaning Service, Chem. Wassch., Kalanderstraat 12

Gemeentearchief:
Documentnummer 000333
Beschrijving Kalanderstraat gezien in zuidelijke richting.Links deel Menko textielfabriek, rechts Wasserij Ververij Swart.
Titel Kalanderstraat
Plaats Enschede
Straat Kalanderstraat
Collectie Fotoarchief Stadsarchief Enschede
Periode vanaf / /1950
Periode tot / /1950
Trefwoord Detailhandel
Bijlagen
Kalanderstraat gezien in zuidelijke richting.Links deel Menko textielfabriek, rechts Wasserij Ververij Swart. 1950.jpg
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Telefoonboek 1950

Bericht door Hendrik »

Leuke foto, en het toeval wil dat het braakliggende stukje tussen Menko en wat nu Fielmann is nu weer leeg is in afwachting van nieuwbouw. In de bovenwoning van het linkerpand woonde P.A. Nijgh.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Telefoonboek 1950

Bericht door Arie »

Hendrik schreef:Leuke foto, en het toeval wil dat het braakliggende stukje tussen Menko en wat nu Fielmann is nu weer leeg is in afwachting van nieuwbouw. In de bovenwoning van het linkerpand woonde P.A. Nijgh.
Hendrik, is het linkerpand ongeveer waar nu het pand van Blokker staat? Het rechts daarvan gelegen straatje liep toen van de Kalanderstraat langs het gymnastieklokaal naar de school (2e ULO school) aan de Brinkstraat (in de jaren 60 toen ik daar nog op school ging).
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Telefoonboek 1950

Bericht door Hendrik »

Het pand waar de auto voor geparkeerd staat is hetzelfde pand waar nu optiek Fielmann is gevestigd. De laagbouw en het hogere deel aan dezelfde kant is de fabriek van Menko. In delen van hetzelfde gebouw zat later de oude Klanderij. (van der Meer Meubelen) Ongeveer waar de poort aan de straat staat was de onderdoorgang van de oude Klanderij. Op dat laagbouwdeel van Menko zijn later nog een paar verdiepingen bij opgezet. Dat werd opgenomen in de oude Klanderij en er zat Janssen Mode. En inderdaad Arie, er was ook nog een smal straatje dat doorliep naar de toenmalige Brinkstraat. De panden die nu zijn afgebroken stonden dus op dat braakliggende terrein links. Oorspronkelijk was er in het midden van die toen nieuwe panden een onderdoorgang precies in het midden. Een soort compensatie voor dat straatje wat jij bedoeld. Later toen de Kalanderstraat zijn huidige karakter begon te krijgen is dat dichtgebouwd voor winkeloppervlakte. De rechterkant heeft ook zijn bijzonderheden. Bij de fietsen zie je het begin van een trap. Dat was een trap naar de bovenwoningen boven de zaak van Jacob Bakker Ijzerhandel. Later zijn die oude panden die daar in die rij staan allemaal grondig verbouwd om plaats te maken voor de winkels die er nu in zitten.
Ik besef dat nu ik dat allemaal opschrijf en mij precies voor de geest kan halen dat jongeren die dat nooit gezien hebben het begint te duizelen. Bedenk wel dat de Kalanderstraat in die tijd niet de belangrijke winkelstraat was wat het nu is. En ja, de Brinkstraat liep daar achter de rechterpanden, evenals de Veenstraat. Oh,Oh. Enschede wat ben je veranderd.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Telefoonboek 1950

Bericht door Arie »

Heel mooi verhaal Hendrik :okay: En alles is bij mij weer duidelijk. Op onderstaande foto van de Kalanderstraat is het gebouw van Janssen Mode ook te zien.
Bijlagen
Kalanderstraat Heijne.jpg
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Telefoonboek 1950

Bericht door Hendrik »

Ja leuke foto. In het gedeelte waar Heijne schoenen staat afgebeeld zat eerst Ab Van Doorne. Vandaag in de n Sliepsteen
Wat sas as dós was kaans.
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Telefoonboek 1950

Bericht door Neckar »

De oude Bakker was een vriend van mijn Opa. Ik moest eens dakleerspiekers halen voor mijn opa, ik was denk ik een jaar of 12, hoevul hej neudig !! nun haandvol veur twee Agio,s twee oke griep mar in den deus door op,n toonbank door zit ze in.
Nem mer nen groot,n haandvol jong. Als jong ventje greep ik in de doos en had er meteen een stuk of 20 aan de vingers hangen. Potverdomme dat doet zeer.. Doo ze mer in nen toet,n en de groet,n aan oe opa. En bedank hem veur de Agio,s..
Rotkeerl die ole Jacob Bakker..
Neckar..
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Telefoonboek 1950

Bericht door Arie »

Om dat het Telefoonboek 1915 geheel is voltooid (zie topic: viewtopic.php?f=9&t=1154&start=780) wil ik me nu verder bezig houden met het telefoonboek 1950. Van een aantal abonnee's zijn de gegevens al geplaatst op voorgaande bladzijden.
Ik weet niet of ik nu van iedere abonnee gegevens zal vinden omdat de krantenberichten in Delpher maar tot ongeveer het jaar 1946 gaan.
We zien wel hoever we komen en begin weer met de letter A. Reacties op de berichten zijn zeer welkom.
Plaats reactie